مبادله دز زمینه کسب و کار و بازاریابی به چه معناست؟
فعالان در زمینه کسب و کار این گزاره را شنیدهاند که «مبادله هسته مرکزی بازاریابی» است، یا اینکه گفتهاند «رقابت بر اساس بازاریابی مبادله ای تاثیرگذارترین پدیده دست ساز انسان است».
تعریفی که در همه جا از مبادله بیان میشود به این صورت است که مبادله دریافت چیزی مطلوب از فرد دیگر، در مقابل ارائه چیزی به جای آن میباشد. مبادله، قلب تعریف بازاریابی و فروش است. مبادله یکی از روشهای به دست آوردن کالاست. افراد برای به دست آوردن کالا، به طرق مختلفی عمل مینمایند. حالا میخواهیم به شکل ریشهایتر به مسئله نگاه کنیم.
نکات مهم در زمینه مبادله و بازاریابی مبادله ای
باید در بازاریابی مبادله ای به نکات زیر دقت کنیم:
1. انجام مبادله به عنوان یک قرارداد اجتماعی و امر بدیهی به صورت خواسته یا ناخواسته او را در این امر بسیار مهم کارآمد میکند. انسان در تامین نیازهای بی انتهایش به تنهایی موفق نمیشود.
2. برطرف کردن نیازهای انسان از طریق «خود وابستگی یا خودتولیدی»، «تکدی گری یا گدایی»، «توسل به زور یا سرقت» و در نهایت «مبادله» شکل میگیرد.
بدیهی است که توافق تاریخی بیشتری روی بازاریابی مبادله ای وجود دارد. با وجود اینکه هنوز هم افراد معدودی بنا به دلایل مختلف سایر راهها را امتحان میکنند، اما میتوان گفت که کم هزینهترین و شهروندانهترین روشی که انسانها برای رفع نیازهای خود میتوانند بکار ببرند مبادله است.
3. مبادله موجب میشود با کمترین انرژی، نیازهای بیشتری از انسانها با کیفیت بهتری برآورده شود، به این صورت به خودی خود کیفیت زندگی، امکانات مصرفی و رفاه انسان را در طول تاریخ افزایش داده است.
4. مبادله دارای مزایای بسیار زیادی است. ازجمله اینکه با انتخاب مبادله انسانها نیازی به آسیب رساندن، غارت کردن یا اعانت گرفتن از دیگران ندارند، ضرورتی به داشتن همه مهارتهای تولید نخواهند داشت و نیروی خود را معطوف تهیه و تولید محصولاتی میکنند که از عهده آن به خوبی برآیند.
تفاوت بین بازاریابی مبادله ای و معامله در بازاریابی
- مبادله به معنی رد و بدل کردن یا بده بستان کردن است، اما معامله شکلی تحقق یافته از مبادله در بازار است.
- مبادله اکثر مواقع ناخودآگاه شکل میگیرد، اما معامله با اطلاع، اختیار و رضایت طرفین معنا مییابدو افراد درباره آن مذاکره میکنند.
- بازاریابی مبادله ای دربردارنده تمام بده بستانهای عقلایی و احساسی است، اما معامله مبنای عقلاییتر دارد، هرچند احساسی انجام شود.
- مبادله فقط برای کسب سود انجام نمیشود، ولی در معامله منفعت یا ارزش کسب شده برای طرفین اولویت دارد و منافع مالی بیشتر به چشم میآید.
- مبادله واحد سنجش ندارد و هر چیزی را میتوان مبادله کرد، ولی معامله مبتنی بر یک سنجش مشخص (مانند ارزش پولی) انجام میشود.
- مبادله فقط در بازار صورت نمیگیرد اما تحقق هر معاملهای نشان از وجود یک بازار (حتی اگر مکان بازار نباشد) دارد.
- مبادله مفهوم گستردهتری دارد؛ هر معاملهای یک مبادله است، اما هر مبادلهای یک معامله محسوب نمیشود.
با توجه به آنچه گفته شد، مرکزیت یا هسته مرکزی بازاریابی مبادله ای بر امر مبادله استوار است.
چرا مرکزیت بازاریابی بر مبادله است تا معامله؟
حقیقت این است که با افزایش رقابت و رونق معامله یا Transaction بود که علم بازاریابی ضرورت یافت، اما بعدها مبادله به عنوان مبنای بازاریابی مطرح شد.
این مسئله ناشی از این تغییر پارادایمیک در تفکر بازاریابی بود که راههای بازاریابی فقط مخصوص شرکتهای انتفاعی نیست و تمامی سازمانها، نهادها، موسسات غیرانتفاعی نیز میتوانند از بازاریابی مبادله ای برای گسترش خدمات عمومی خود بهره ببرند.
مبادله به عنوان پدیدهای گستردهتر از معامله، معانی نو و جذابی از کارکردهای بازاریابی را به ما میدهد. به عنوان مثال کاربردهای بازاریابی در حوزه اداره عمومی، در فعالیتهای مدنی، در امور مذهبی و … از مثالهای کاربردهای مبادله – محور محسوب میشوند.
چه نیازهایی از طریق بازاریابی مبادله ای و چه نیازهایی از طریق معامله برطرف می شوند؟
جواب تفکیک شدهای وجود ندارد. مثلا انسان نیاز به شادی دارد، این نیاز میتواند در مناسبات خانوادگی و توسط مبادلات انسانی برطرف شود (مبادله) یا اینکه شخص با پرداخت هزینهای از خدمات گردشگری بهرهمند شود (مبادله و معامله).
یا اینکه شما میتوانید برای رشد کسب وکارتان از دوست خود مشورت بگیرید (مبادله) یا اینکه با پرداخت پول از خدمات مشاوره کسب و کار یک شرکت خصوصی استفاده کنید (مبادله و معامله).
رابطه بین نیاز و تقاضا
انسان همیشه در راه برطرف کردن نیاز، خواسته و تقاضای خود بوده است اما دانستن تفاوت نیاز و خواسته و اهمیت هریک از اینها برای شما، به عنوان یک بازاریاب، مهم و اساسی است.
نیازهای انسان در بازاریابی به «خواسته» مصطلح هستند. هرچه خواستههای فرد با تمکن مالی، انرژی و انگیزه شخصی و حمایت اجتماعی همراه باشد به تقاضا تبدیل خواهند شد.
در مطالعات بازاریابی تبدیل خواسته به تقاضا بسیار مهم دارد، اصطلاح Delay of Gratification اشاره به تحمل یا صبر یک نفر برای تامین خواستههایش دارد که هر چقدر کمتر باشد بازاریابان راضیتر خواهند بود.
آشنایی با ابعاد مختلف بازاریابی و فروش با کمک آکادمی بازار
همانطور که گفته شد در بازاریابی مبادله ای باید درمقابل بازاریابی و ارائه محصول خود خدمات یا یک محصول دریافت نمایید. در دنیای بازاریابی درک چگونگی کارکرد فرآیندهای مبادله ای، بسیار با اهمیت بازاریابی مبادله ای است.
فرآیند مبادله ای، فرآیندی است که در آن یک فرد یا سازمان در مقابل دریافت پول، کالا یا خدماتی، به برآوردن نیاز یا خواسته افراد دیگر مبادرت میورزد. شما باید برای موفقیت در کسب و کارتان با تمامی ابعاد بازاریابی آشنایی داشته باشید.
آکادمی بازار به شما پیشنهاد میکند برای افزایش اطلاعات در این زمینه از مقالات و آموزههای استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش استفاده کنید. شما با به کارگیری آموزههای استاد میتوانید پیشرفتی شگرف را در کسب و کارتان شاهد باشید.
دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما
آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.
5 پاسخ
مطلبتون خیلی تئوری و سنگین بود، من که متوجه نشدم 🙁
ببخشید شما در مورد بازاریابی ویدئوی آموزشی مثل پکبج دارید؟
سلام دوست عزیز جهت کسب اطلاعات لازم و هرگونه سوال با کارشناسان ما تمتس بگیرید:
پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021
سلام خسته نباشید من میخوام تو دوره های بازاریابی شرکت کنم، چطور باید اقدام کنم؟
سلام دوست عزیز برای اطلاع از آخرین دورهها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021