راهنمای جامع بازاریابی محتوایی : صفر تا صد بازاریابی محتوا + استراتژی و هزینه

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۹ دی, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
بازاریابی محتوایی

بسیاری از افراد به دنبال انجام فعالیت‌های بازاریابی محتوا بوده و در کلاس‌های آموزشی مختلفی نیز شرکت می‌کنند. اما متأسفانه بسیاری از افراد به بهانه‌ های مختلف که استعدادی در زمینه نویسندگی ندارند، بیخیال می‌شوند. مسئله مهم درک درست بازاریابی محتوا است. شاید شما نویسنده خلاقی نباشید اما با یادگیری اصول بازاریابی محتوا می‌توانید در این زمینه فعالیت کنید.

حال سوال این است که بازاریابی محتوا چیست؟ چه اهمیتی در کسب‌ و کار شما دارد؟ چگونه می‌توان بازاریابی محتوایی موفقی انجام داد؟ و بسیاری دیگر از سوالاتی که در این زمینه ذهن شما را مشغول کرده است.

پیشنهاد می‌شود حتما تا انتها با ما همراه باشید تا نکات مهم و جذابی در این زمینه مطالعه کنید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوایی بحث بسیار مهم و مفصلی است که نمی توان آن را در یک جمله خلاصه کرد. اما به صورت کلی می‌ توان آن را به این صورت تعریف کرد.

بازاریابی محتوایی یکی از بخش‌های بسیار مهم و حیاتی استراتژی ها برای بهبود و توسعه کسب‌ و کار است که بر تولید محتوای حرفه‌ ای و ارزشمند تأکید دارد. این کار به حفظ مخاطبان قبلی و جذب مخاطب جدید کمک می‌کند.

جذب مخاطب برای کسب‌ و کار بسیار مهم است زیرا به سمت اقدامات سودآور یعنی خرید یا استفاده از خدمات سازمان هدایت می‌شوند. چند نکته در تعریف بازاریابی محتوایی وجود دارد:

  • محتوای تولید شده باید کاملا حرفه‌ای و ارزشمند باشند.
  • محتوا باید در راستای فعالیت و مرتبط با کسب‌ و کار باشد.
  • نیاز مخاطب در اولویت است و باید محتواهای مفید مورد نیاز کاربر تولید شوند.

بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌ و کارها در راستای تولید محتوا فعالیت داشته اما محتواهای تولیدی نه کیفیت مناسبی داشته و نه مرتبط با فعالیت هستند. به همین دلیل هیچ تأثیر مثبتی بر فعالیت ندارند.

محتوای ارزشمند باعث جذب مخاطب بیشتر و در نهایت افزایش میزان فروش و رونق کسب‌ و کار شما می‌شود.

اولین قدم در بازاریابی‎ محتوا چیست؟

می‌توان گفت اولین قدم در سیستم بازاریابی و فروش موفق، شناخت کاربران است. در استراتژی بازاریابی محتوا نیز به همین شکل است. شما اول باید جامعه هدف خود را مشخص کنید و اینکه بدانید کاربران شما به دنبال چه چیزی در رابطه با محصول و خدمات شما می‌گردند.

پس از شناخت کاربر، سپس باید به سراغ شبکه‌هایی بروید که مخاطبان اصلی سایت شما در آن فعالیت بیشتری دارند. نوشتن محتوا متناسب در این شبکه‌ها هم بسیار با اهمیت است و تفاوت‌ها زیادی با تولید بلاگ در سایت اصلی دارند. پس شناخت انواع کاربران، نیاز و شیوه‌های تبلیغاتی، اولین قدم قبل از کار می‌باشد.

اهمیت بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی چیست؟

مهم‌ترین هدف بازاریابی محتوایی افزایش شهرت فعالیت و کسب‌ و کار شماست. شما با تولید محتوا می‌توانید به رونق کسب‌ و کار خود کمک کنید.

با تولید محتوای ارزشمند می‌توانید در مورد محصولات و خدمات ارائه شده توضیحات و آموزش‌هایی در اختیار مخاطب قرار دهید. این کار باعث ارتباط نزدیک تر بین شما و مشتریان می‌شود که این ارتباط میزان اعتماد مشتریان را نسبت به شما بیشتر می کند.

خود را به عنوان یک برند معرفی کنید، زیرا آگاهی از برند می‌تواند به سرعت شما را از رقبا متمایز کند. همچنین به کمک محتواهای حرفه‌ ای به مشتریان بگویید محصولات و خدمات شما چه چالش‌ هایی را برطرف می‌کنند.

امروزه به دلیل انجام تبلیغات بسیار زیاد در کانال‌های ارتباطی مختلف بسیاری از افراد دیگر به تبلیغات اعتمادی ندارند. به همین دلیل محتوا می‌تواند راه نجاتی برای شما باشد. زمانی که شما محتوای خوب و با کیفیت تولید می‌کنید اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر قرار می‌دهید که همین امر باعث اعتماد او به مجموعه شما می‌شود.

بازاریابی محتوا وضعیت سئو شما را بهبود می‌دهد. همین امر می‌تواند باعث افزایش بازدید شما و در نتیجه افزایش میزان فروش شود.

استاد احمد محمدی
امروزه بازاریابی محتوا، تمام بازاریابی است که باقی مانده است.
دکتر احمد محمدی

چه نکاتی را باید در بازاریابی محتوا رعایت کنیم؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در بازاریابی محتوا یا Content marketing به آن توجه کنید، تولید محتوا نو و جدید است. به هر اندازه محتوایی که شما تولید می‌کنید جدید و دست اول باشد، مخاطبان بیشتری را می‌توانید به سمت سایت خود جذب کنید.

نکته دیگری که بیان شد، منطبق بر اصول سئو و خواسته کاربران باشد. متاسفانه بسیار دیده شده است که بعضی از افراد در محتوای خود به تعداد زیادی از کلمات کلیدی داخل متن استفاده می‌کنند.

رعایت چگالی کلمات کلیدی در مطالب بسیار مهم است و اگر بیشتر از حد معمول باشد، نه تنها باعث اسپم شدن مطلب شما از طرف گوگل می‌گردد بلکه از میزان خوانایی توسط کاربر کاسته می‌شود.

بازاریابی محتوا به معنی تولید و انتشار محتوایی با کیفیت بالا که بتواند خواسته کاربران علمی را برآورده سازد. برای رسیدن به این هدف باید از قبل نیازسنجی نمایید تا بفهمید که برای چه نوع افرادی یا قشری قصد نوشتن دارید.

همچنین نوع محتوایی تولید خود را مشخص کنید، زیرا نوع نگارش مطالب در سایت با شبکه‌های اجتماعی متفاوت است. بنابراین محتوایی که نوشته می‌شود باید به دانش کاربران بیفزاید نه اینکه موجب سردرگمی آن‌ها شود. به این منظور شما باید اصول کامل بازاریابی محتوا را فرابگیرید.

معرفی انواع بازاریابی محتوایی

در انواع بازاریابی محتوا به صورت‌های مختلفی تولید می‌شود، به همین دلیل بازاریابی محتوایی نیز به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

بازاریابی محتوایی: شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی محتوایی از طریق شبکه‌های اجتماعی

امروزه میلیاردها کاربر در سراسر دنیا در شبکه‌های اجتماعی مختلف فعالیت می‌کنند. استفاده از این فضا برای انجام بازاریابی و جذب مشتری می‌تواند بسیار عالی و تأثیرگذار باشد. هیچ کسب‌ و کاری نمی‌تواند از این تعداد کاربر چشم پوشی کند، به همین دلیل با سرمایه گذاری در این فضا به فعالیت خود رونق می‌دهند.

پلتفرم‌های مختلفی مانند اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین و … می‌توانند برای انجام بازاریابی محتوایی مورد استفاده قرار بگیرند. در این فضاها می‌توانید انواع محتواهای متنی، تصویری، ویدیویی و … را منتشر کنید.

بازاریابی محتوایی: وبلاگ

بازاریابی محتوایی وبلاگ

وبلاگ‌ها از بخش‌های بسیار مهم و قوی در بازاریابی محتوایی هستند. فرقی ندارد کسب‌ و کار شما در چه حوزه‌ای باشد، با راه‌اندازی وب سایت و ایجاد بخش وبلاگ می‌توانید اقدام به انتشار محتواهای مفید و ارزشمند نمایید.

این کار هزینه زیادی برای شما به دنبال ندارد، اما تأثیر بسیار عالی بر سئو وب سایت و افزایش میزان کاربران شما خواهد داشت. محتواهای تولیدی شما باید کاملا مرتبط با فعالیت انجام شده و کاملا ارزشمند باشند.

بازاریابی محتوایی: پادکست

بازاریابی محتوایی از طریق پادکست

در انواع روش های بازاریابی محتوا، پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که طرفداران بسیار زیادی در دنیا دارند. در سال‌های اخیر گوش دادن به پادکست‌ها برای ایرانیان نیز بسیار جذاب شده است.

شما می‌توانید با تولید منظم پادکست‌ها در زمینه‌های مختلف تخصص خود و یا تولید پادکست‌های سرگرم کننده، آموزنده و جذاب ارتباط خوبی با مخاطبان خود برقرار کنید. پادکست‌ها می‌توانند به صورت کاملا خلاقانه تولید شده و به رشد کسب‌ و کار شما کمک کنند.

بازاریابی محتوایی: تولید محتواهای ویدیویی

تولید محتواهای ویدیویی در بازاریابی محتوایی

گاهی اوقات خواندن متن‌ های طولانی برای کاربر خسته کننده است. یکی از روش‌های جذاب تولید محتوا، تولید ویدیو است. شما می‌توانید محتواهای آموزشی خود را در قالب ویدیو آماده کرده و در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کسب‌ و کار خود منتشر کنید.

بازاریابی محتوایی از طریق ویدیو باعث افزایش ارتباط و تعامل با مشتریان می‌شود و حس اعتماد بیشتری نسبت به فعالیت شما در افراد ایجاد می‌کند.

نمونه تولید ویدیو در تولید محتوا را می توان صفحه آپارات آکادمی بازار دانست. سری به آن بزنید.

بازاریابی محتوایی: استفاده از اینفوگرافیک

استفاده از اینفوگرافیک در بازاریابی محتوایی

اینفوگرافیک به ارائه محتوای مورد نظر در قالب تصاویر و فرمت‌های گرافیکی گفته می‌شود. با این روش می‌توان محتواها یا مطالب آموزشی پیچیده را در قالب فایل‌های تصویری و فرمت‌های مختلف گرافیکی ساده و قابل فهم برای کاربران ارائه داد.

کاربران معمولا به دنبال راهی ساده برای یادگیری مطالب هستند. به همین دلیل استفاده از اینفوگرافیک می‌تواند بسیار جذاب و کاربردی باشد.

تفاوت تبلیغات و بازاریابی محتوایی چیست؟

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که در این زمینه پیش می‌آید این است که بازاریابی با تبلیغات چه تفاوتی دارد؟ این دو تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.

در بازاریابی محتوا از کانال‌های ارتباطی مربوط به کسب‌ و کار برای جذب مخاطب استفاده می‌شود. اما در تبلیغات محتوای مورد نظر شما در کانال‌ های ارتباطی دیگری منتشر می‌شود.

در تبلیغات به طور مستقیم به معرفی خدمات و کسب‌ و کار مورد نظر پرداخته می‌شود، اما در بازاریابی محتوا با حالت تهاجمی کمتر به جذب مخاطب پرداخته می‌شود.

تبلیغات هزینه بسیار بیشتری نسبت به بازاریابی محتوا به همراه خواهد داشت. هر چند بازاریابی محتوا نیز بدون هزنیه نخواهد بود، اما در مقایسه با سایر روش‌ های تبلیغاتی بسیار به صرفه‌ تر خواهد بود.

مراحل بازاریابی محتوایی

مراحل بازاریابی محتوایی

حال که با مفهوم بازاریابی محتوایی آشنا شدیم باید شروع به کار کنیم و تحولی در کسب‌ و کار خود ایجاد کنیم. اما چگونه؟ استراتژی محتوا به ما کمک می‌کند در مسیر درست قرار گرفته و به اهداف خود در این زمینه دست یابیم. استراتژی محتوا در چند مرحله مهم و اساسی انجام می‌شوند.

قدم اول: مشخص کردن هدف از بازاریابی محتوایی

مهم ترین بخش از هر کسب و کار و انتخاب روش برای بازاریابی و فروش، دانستن هدف از انجام آن است. شما باید قبل از هر چیزی بدانید که به چه دستاوردهایی می خواهید برسید. بعد به فکر قدم های بعدی بیفتید.

قدم دوم: شناخت مخاطب هدف

مثلا برای تیم آکادمی بازار هدف تبدیل شدن به یک مرجع مشاوره کسب و کار است. برای رسیدن به این هدف باید بدانیم که مخاطب هدف ما به دنبال چه چیزی است؟ این موارد می تواند شامل:

  • انواع آموزش در زمینه های مختلف کسب و کار
  • بررسی پلتفرم مورد تقاضا برای آموزش در زمینه های مختلف
  • محتوای پولی و رایگان مد نظر مخاطب
  • میزان هزینه مد نظر برای انواع مخاطب

پس باید مخاطبین خود را بشناسید و آن‌ها بر اساس ویژگی های مختلف دسته بندی کنید.

قدم سوم: انتخاب نوع محتوای تولید شده و پلتفرم انتشار:

نوع محتوای تولید شده و پلتفرم مورد نظر برای انتشار محتوا را مشخص کنید. می‌توانید از سیستم‌ های مختلف برای مدیریت محتوا استفاده کنید.

قدم چهار و پنج و شش در بازاریابی محتوا

مشخص کردن نیروی مورد نیاز و جذب آنها برای شروع به کار تیم + آموزش نیروی متخصص در حین کار و یادگیری قدم بعدی است.

تفکیک ایده ها و بررسی ریز به ریز آنها برای رسیدن به بیشترین بازدهی و در آخر پیاده سازی و شروع به کار تیم تولید محتوا.

پادکست - اصول بازاریابی در کسب و کار

مزایای بازاریابی محتوا چیست؟

امروزه گوگل بیش از هر چیزی به تولید محتوای ناب توجه دارد. کپی کردن محتوا علاوه برای اینکه می‌تواند جریمه گوگل را به همراه داشته باشد، تصویر و اعتبار سایت شما را پیش کاربران خراب خواهد کرد.

مخاطبان وقتی نام یک محصول یا عبارت جدید به گوششان می‌خورد، فورا آن را جستجو کرده و سایتی که توانسته باشد محتوای خوب با عبارت مورد جستجو را منطبق بر اصول سئو تولید کند، در صفحه نخست گوگل نشان داده می‌شود.

همانطور که گفته شد، اگر مطالب شما از نظر کیفیت مناسب باشد، امکان دارد که کاربران آن را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند و این موضوع می‌تواند موجب افزایش رتبه وب سایت گردد و به طور کلی بهترین و ارزانترین روش برای برندسازی اینترنتی می‌باشد.

مهم‌ ترین دلایل استفاده از بازاریابی محتوا

سه دلیل اصلی و بسیار مهم در استفاده از بازاریابی محتوا وجود دارد:

  • کاهش هزینه
    شاید خارج از لطف نباشد که بگوییم در بسیاری از موارد هزینه تبلیغات و شروع تولید محتوا برای تیم بازاریابی و فروش به یک میزان است اما با استفاده از استراتژی های درست تولید محتوا می توانید در بلند مدت با هزینه ای بسیار کمتر (هرچه زمینه کسب و کار کلان تر است میزان اختلاف قیمت بیشتر است) به بازدهی بهتری برسید.
  • افزایش میزان فروش
    هدف اصلی 90% استراتژی های کسب و کار و بازاریابی و فروش رسیدن به فروش بیشتر است. شاید مهم ترین چیزی که در دوره فروش حرفه ای مورد بحث قرار می گیرد، انتخاب یک استراتژی بازاریابی مناسب و پر بازده است. با استفاده از محتوای تولید شده، به آسانی به اهدافی می رسید که فروش شما را بالا می برد (در برخی موارد این مقدار انقدر زیاد است که نیاز به بالا بردن پتانسیل تولید یا … به وجود می آید).
  • ایجاد وفاداری در مشتریان
    مشتری شما به دنبال رفع نیاز است. این نیاز با تولید محتوای شما برطرف می شود. سوالاتی که ممکن است حول محور بحث وجود داشته باشد نیز برطرف می شود. موضوعاتی که در اینده هم ممکن است سوال شود جواب داده می شوند. برخی از نیاز های دیگر مخاطب شما نیز ممکن است در سایر موارد پاسخ داده شده باشد. این مشتری چرا باید به کسی جز شما وفادار باشد؟

همان‌طور که گفته شد روش‌های بسیار متنوعی برای انجام بازاریابی وجود دارد. بازاریابی محتوایی می‌تواند با هزینه بسیار پایین نسبت به روش‌های مختلف تبلیغاتی و بازاریابی باعث افزایش مشتریان شما شود.

تولید محتوای باکیفیت باعث ایجاد وفاداری در مشتریان شده و حتی اگر در همان لحظه از خدمات و محصولات شما استفاده نکنند، همواره شما را به عنوان فروشنده یا ارائه دهنده خدمات با کیفیت در ذهن دارند. هرگز از تولید محتوا غافل نشوید زیرا به راحتی می‌تواند شما را از سایر رقبا متمایز کند.

5/5 - (9 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی