کنترل استرس و اضطراب در محل کار

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۲ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

اضطراب و استرس از جمله واژه هایی هستند که از لحاظ معنایی مشابهت زیادی با یکدیگر دارند. هر دو این احساسات می تواند باعث احساساتی ناخوشایند و منفی در افراد گردد. این احساسات گاهی می تواند باعث بی خوابی و عصبی شدن شما شود. استرس و اضطراب همانطور که گفته شد در ظاهر تشابهات زیادی با یکدیگر دارند اما در تعریف تفاوت هایی در آن وجود دارد. شناخت تفاوت های میان این دو واژه باعث آشنایی هر چه بهتر احساسات فردی شما می شود. امکان بروز این احساسات در محل کار بسیار زیاد است و افراد باید توانایی کنترل آن را داشته باشند. در این مقاله در مورد تفاوت استرس و اضطراب و روش های کنترل آن ها صحبت می کنیم.

استرس در محل کار

استرس در محل کار از جمله موارد رایجی است که در بیشتر افراد با مشاغل مختلف دیده می شود. استرس و اضطراب یک حس طبیعی است که ممکن است متناسب با شرایط بروز کند. این احساس می تواند باعث رشد فکری و تغییر در روند زندگی افراد شود. عوامل به وجود آورنده استرس می تواند متفاوت باشد. عوامل جسمانی، عوامل محیطی، عوامل ارثی و استرس به عنوان بیماری از جمله اصلی ترین عوامل استرس می شود.

همانطور که در مقالات قبلی به ان اشاره شد در صورتی که عکس العمل شما نسبت به استرس به صورت سرکوب گرایانه باشد می تواند موجب تشدید این حس شود.

در هر حالتی، احساس استرس را می توان از طریق راهکار های ارائه شده در مقالات قبلی کنترل کرد. تفاوت میان احساس استرس و اضطراب از جمله مواردی است که نیاز به دقت بیشتری دارد و در قسمت بعد به آن اشاره می شود.

تفاوت استرس و اضطراب

استرس دارای عواملی مشخصی است که پس از تشخیص آن ها می توان به دنبال روش های بر طرف کردن آن رفت. در واقعیت پس از پایان یافتن یک مسئولیت استرس افراد پایان می یابد. اما در موضوع اضطراب این مورد کمی شدید تر است. یعنی افراد مضطرب معمولا در بیشتر مواقع دچار تنش فکری و بی تابی هستند و نمی توانند و اضطراب خود را کنترل کنند. این افراد حتی پس از پایان مسئولیت و کار محول شده به آن ها، دچار بی تابی و اضطراب هستند. همانطور که گفته شد برای کنترل استرس ابتدا باید منشا آن را پیدا کنید و پس یافت سر منشا آن باید به فکر کنترل و درمان آن برآیید. اما در هنگام بروز اضطراب این موضوع کمی پیچیده تر می شود و نیاز است تا معالجه توسط افراد متخصص انجام گیرد. استفده از جلسات مشاوره برای کاهش میزان اضطراب بسیار کمک کننده می باشد. یکی از کلید واژه های تفاوت میان استرس و اضطراب ماندگاری این احساس در افراد مضطرب است.

کاهش میزان استرس و اضطراب

برای برطرف کردن احساس استرس و اضطراب معمولا باید از محیط های استرس زا دور شوید. اما با توجه به اینکه افراد مجبور به انجام مشاغل روزانه خود هستند باید توانایی کنترل و مدیریت آن را داشته باشند.

کنترل استرس همانطور که اشاره شد با استفاده از روش های کنترل و مدیریت استرس امکان پذیر است. اما در حالت اضطراب موضوع متفاوت است. یکی از نشانه های اضطراب بروز حملات پانیک است. این حملات بر اثر اضطراب شدید در افراد بروز پیدا می کند. علائم اصلی این حملات شامل لرزش، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، عرق کردن، احساس خفگی، سردی و بی حسی است. این حملات معمولا بین 10 تا 20 دقیقه به طول می انجامد. فقط در مواقعی که استرس باعث بروز مشکلات جسمی می شود نیاز است به پزشک مراجعه کرد.

اضطراب را جدی بگیرید

میزان استرس متناسب با مشکلات زندگی ممکن است افزایش پیدا کند. گاهی میزان این استرس ها افزایش یافته و باعث تشدید آن شده که در این حالت اضطراب و نگرانی به وجود می آید. در صورتی که به دلیل بالا بودن فشار کاری و یا پروژه درسی دچار نگرانی و تنش فکری شده اید، این احساس به معنای استرس شدید می باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های مهار و کنترل استرس و اضطراب

اما اگر احساس ترس و نارحتی طولانی مدتی در شما وجود دارد به طوریکه امکان فرار از آن برای شما وجود ندارد. در این مواقع افراد دچار اضطراب شده اند یا به عبارتی استرس طولانی مدت. این اضطراب و نگرانی در بلند مدت می تواند باعث بروز مشکلات روحی و روانی مختلفی شود. از جمله این بیماری ها افسردگی است که از جمله شایع ترین آن ها نیز است. جلسات روانشناسی و مشاوره کمک زیادی به تصمیم گیری در این زمینه ها می کند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی