خلاصه کتاب «خوشحالی واقعی» نوشته ی مارتین سلیگمن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ آذر, ۱۴۰۱
خلاصه کتاب «خوشحالی واقعی» نوشته ی مارتین سلیگمن

کتاب خوشحالی واقعی نوشته‌ مارتین سلیگمن است. دلیل نوشته شدن این کتاب توسط مارتین سلیگمن این است که به ازای هر یکصد مطالعه‌‌ای که روی روانشناسی منفی صورت می‌گیرد، تنها یک تحقیق در مورد روانشناسی مثبت انجام می‌شود. بنابراین در کتاب خوشحالی واقعی به روانشناسی مثبت پرداخته می‌شود. در نگارش این کتاب، به این نکته پرداخته شده است که چطور باید افراد را از ناراحتی بیرون آورد و حالت آن‌ها را خنثی کرد.

اما مسئله مهم این است که چطور می‌توان حال آن‌ها را از خنثی به خوشحال، تغییر داد. دیدگاه‌های پست‌مدرن در روان‌شناسی نوین به طور روز افزونی در حال گسترش و کاربردی شدن است. خواندن این کتاب را به روان‌شناسان، مشاوران، روان‌پزشکان و دیگران که دوست دارند یک کتاب علمی-کاربردی و ارزشمند را مطالعه کنند، پیشنهاد می‌کنیم.

این کتاب در سه بخش و سیزده فصل تدوین شده است. احساس مثبت و منش مثبت، چگونه روان‌شناسی راه خود را گم کرد و من راه خود را یافتم؟ چرا زحمت شاد‌بودن را به خود بدهیم؟ آیا می‌توان به نحو پایداری خود را شاد‌تر کرد؟ رضایت در مورد گذشته، خوش‌بینی در مورد آینده و شادی در زمان حال، تازه کردن قابلیت و فضیلت، قابلیت‌های اختصاصی، کار و رضایت شخصی، عشق، فرزند‌پروری و … عنوان‌هایی است که در این کتاب به چشم می‌خورد. اگر می‌خواهید راز خوشحالی پایدار را بدانید با آکادمی بازار برای مطالعه خلاصه‌ای از کتاب خوشحالی واقعی همراه باشید.

 

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کتاب خوشحالی واقعی نوشته مارتین سلیگمن

خلاصه کتاب «خوشحالی واقعی» نوشته مارتین سلیگمن را در این مقاله مطالعه کنید. همچنین می‌توانید در قسمت معرفی کتاب آکادمی بازار، خلاصه کتاب قدرت عادت نوشته چارلز داهیگ و همچنین خلاصه کتاب قدرت لحظات نوشته چیپ هیث و دن هیث به‌علاوه خلاصه کتاب قدرت هوش هیجانی نوشته دانیل گلمن و خلاصه کتاب ۱۰ ستون ثروت نوشته الکس بکر و کتاب متفاوت و جذاب قدرت اعتماد به نفس نوشته برایان تریسی و کتاب‌های بسیار دیگری را مطالعه کنید.

انواع شادی

انواع شادی

اولین نوع شادی، شادی جسمانی است که اساسا این نوع لذت از طریق کارهایی از قبیل «اِسنو بُرد» سواری یا هر بازی دیگری یا خوشگذرانی ایجاد می‌‌شود یا حتی با خوردن چیزهایی مانند شکلات، بستنی، مصرف مواد مخدر یا رابطه جنسی، این احساس به وجود می‌آید. با بررسی زندگی تعداد زیادی از برندگان قرعه کشی بخت آزمایی مشخص شد که بعد از گذشت تقریبا ۳ ماه، خوشحالی آن‌ها کاهش پیدا می‌‌کند.

مورد دوم، نوعی خوشحالی که پایدار و با معنی است. این نوع شادی، برای مدت بیشتری پا برجا می‌‌ماند. مسائل و موارد مختلفی در خوشحالی تاثیر گذار هستند. مواری از قبیل: کشور محل زندگی، آب و هوا، ازدواج، زندگی اجتماعی، احساسات منفی، وضعیت سلامت و مذهب و حتی تحصیلات.

پژوهشگران قصد داشتند بفهمند که آیا هیچکدام از آن‌ها ارتباطی با خوشحالی دارند یا خیر. آن‌ها متوجه شدند که یک رازی وجود دارد. آن راز این است که شما نقاط قوت خود را پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

هرچقدر بیشتر نقاط قوت خود را پیدا کنید و آن‌ها را به کار بگیرید، شادتر خواهید بود. همانطور که می‌دانید وقتی از توانایی‌های اشخاص تعریف و قدردانی می‌کنید، خوشحال می‌شوند. به مرور این احساس به یک شادی پایدار تبدیل می‌شود زیرا در شما این حس ایجاد می‌شود که در دنیا هدفی دارید و همه به دنبال چنین چیزی هستند.

رابطه شغل و خوشحالی

علاوه بر این سه نوع شغل وجود دارد: اولین نوع اینکه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر برید جایی و برگردید. شما معمولا از این نوع شغل لذت نمی‌برید چون تنها به پول آن نیاز دارید.

مورد دوم حرفه نامیده می‌شود و این مورد فعالانه‌تر است. در اغلب حرفه‌ها نیاز به تحصیلات عالیه دارند و افراد بابت اینگونه مشاغل حقوق دریافت می‌کنند. علاوه بر این حرفه‌ها جا برای پیشرفت دارند اما الزاما آن را دوست ندارند.

استاد احمد محمدی
برای تغییر باورهای ناتوان‌کننده و منفی، در افکار مثبت و توانمند ساز غوطه‌ور شو.
استاد احمد محمدی

سومین مورد پیشه است. پیشه به این معناست که نقاط قوت خود را پیدا می‌کنید و در دنیای واقعی از آن‌ها بهره برداری می‌کنید. شما تا زمانی که پیشه خود را پیدا نکرده باشید هیچگاه کاملا راضی و خوشحال نخواهید بود.

پس از مطالعه آثار افرادی چون ارسطو و کنفسیوس و بررسی آثار هنری از قبیل رمز افتخار، اخلاق سامورایی و حتی انجیل به این نتیجه رسیدند که شش فضیلت اصلی وجود دارد که در همه افراد مشترک بوده است. این فضیلت‌ها عبارتند از: خرد، شجاعت، عشق، عدالت، اعتدال و تعالی. هرکدام از این‌ها به بخش‌های جزئی‌تری تبیین می‌شوند.

تاثیر تقویت نقاط قوت در خوشحالی

تاثیر تقویت نقاط قوت در خوشحالی

شما باید نقاط قوت خود را بیابید اما به محض اینکه نقاط قوت خود را پیدا کردید باید به دنبال روش‌‌هایی باشید که از آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها را در محل کار و در زندگی عاطفی خود بکار بگیرید. راهی پیدا کنید که از این نقاط قوت در تربیت و رشد فرزندان خود نیز استفاده کنید. اگر بتوانید این کار را در زندگی عاطفی، حرفه‌ای و پرورش فرزندان خود اجرا کنید، احساس رضایت کاملی می‌کنید و خیلی خوشحال خواهید بود که زندگی پر معنایی دارید.

شاد بودن یعنی اینکه توانایی‌های خاص خود را پیدا کنید. شغلی را انتخاب کنید که به شما امکان استفاده از توانایی‌ها و مهارت‌هایتان را بدهد و این شغل را رها نکنید.

این موضوع یک جنبه دیگر هم دارد، اگر در شرایطی هستید که قصد دارید کسی را استخدام کنید سعی کنید شخصی را انتخاب کنید که نقاط قوت خوبی داشته باشد و به درد کار شما بخورد چون همانطور که می‌بینید افراد شاد همیشه کار خود را بهتر انجام می‌دهند. آن‌ها غذاهای سالم‌تری میخورند، بیشتر عمر می‌کنند و افراد سالم‌تری هستند.

شش فضیلت اصلی

  1. تعالی: مشخصاتی که معرفه‌های تعالی هستند عبارتند از: اشتیاق، بخشش، شوخ طبعی، ایمان، حق شناسی و قدردانی.
  2. اعتدال: اعتدال به معنای محتاط بودن است یعنی بتوانید در تصمیم گیری‌ها خود با احتیاط باشید، میانه روی کنید و بتوانید خودتان را کنترل کنید. چقدر در مهار احساسات خود موفق هستید؟
  3. عدالت: رعایت عدالت خیلی آسان است. این مورد با رهبری منصفانه و وفاداری فرق دارد. بعضی‌ها خیلی خوب می‌توانند عدالت را رعایت کنند اما بعضی افراد خیلی خودخواه هستند.
  4. عشق: منظور از عشق، محبت، مهربانی و سخاوتمندی است.
  5. شجاعت: شاخصه‌های شجاعت شامل صداقت، استقامت و شهامت است. معمولا در جنگ افرادی را می‌بینید که دارای این مشخصات هستند.
  6. خرد: خرد شامل روشن بینی، هوش اجتماعی، حقانیت، روشنفکری، عشق به یادگیری و کنجکاوی است.

معرفی مارتین سلیگمن

معرفی مارتین سلیگمن

مارتین سلیگمن در ۱۲ اوت ۱۹۴۲ متولد شد. او روانشناس آمریکایی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب‌‌های خودیاری است. مارتین سلیگمن را با روانشناسی مثبت گرا می‌شناسند.

شاید مارتین سلیگمن را بتوان یکی از بزرگترین روانشناسان عصر حاضر معرفی کرد. او بیش از پنج دهه از عمر خود را به مطالعه در حوزه روانشناسی سپری کرده است. روانشناسی مثبت گرا شیوه‌ای است که بر خلاف نگرش سنتی روانشناسی که بیماران را موضوع مطالعه خود قرار می‌داد، تلاش دارد انسان‌های سالمی را که به دنبال خوشحالی، رشد و موفقیت هستند مورد توجه خود قرار دهد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - شادی

داشتن یک زندگی شاد و پرنشاط به خودمان بستگی دارد پس هر کسی باید برای شاد بودن در زندگی خود فرمول شادی را مدنظر قرار دهد تا از روزهای عمر خود لذت ببرد. هنر شاد بودن در زندگی راهکارهای زیادی دارد.

هر شخصی باید مهارت‌های آن را فرا بگیرد و در زندگی به کار ببندد تا از روزهای عمر خود لذت ببرد. آکادمی بازار به شما پیشنهاد می‌کند در کنار مطالعه کتاب بسیار مفید خوشحالی واقعی از محصولات کاربردی کتاب صوتی که آثار افراد موفق جهان است برای دستیابی به شادی واقعی و موفقیت استفاده کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی