معرفی کتابمقالات

خلاصه کتاب ” خلق تجارت های بزرگ با ریز داده ها ” نوشته مارتین لیندستروم

کتاب خلق تجارت های بزرگ با ریز داده ها درباره داستان زندگی و مشاهدات یکی از ۲۰ متفکر برتر بازاریابی و برندینگ دنیا یعنی مارتین لیندستروم است. او ترویج کننده استفاده از ریز داده در کسب و کار است و اعتقاد دارد کلان داده‌ ها (Big data) می‌ توانند ما را گمراه کنند، در کتاب خلق تجارت های بزرگ با ریز داده ها بیان می شود که ریز داده‌ ها می‌ توانند مکمل کلان داده باشند و حتی نواقص کلان داده را بپوشاند. با آکادمی بازار برای مطالعه خلاصه ای از کتاب خلق تجارت های بزرگ با ریز داده ها همراه باشید.

انسان ها شبیه به هم هستند

در طول این سال‌ ها به این نتیجه رسیدم ویژگی‌ هایی وجود دارند که بین همه  انسان ها مشترک است و معتقد هستم که فقط ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نوع متمایز از انسان‌ ها در جهان وجود دارد.

من هیچگاه علوم اجتماعی نخوانده‌ ام یا به‌ عنوان روانشناس یا کارآگاه آموزش ندیده‌ ام اما مردم به من می‌ گویند که فکر و عملم شبیه به هر سه نفر آن‌ هاست. من به آن‌ ها می‌ گویم خودم را محقق جنایی «ریز داده‌ها» یا «شکارچی تمایلات» می‌دانم. تماشای مردم از تفریحات من و بیزینس من است. من به چشم و گوش هم آموزش داده‌ ام تا خوب دیدن، شنیدن، استنتاج، تفسیر و در نهایت معنی دنیای بزرگ‌ سالان را بیاموزند.

جمع آوری داده
جمع آوری داده

جمع آوری ریز داده ها

من ریز داده‌ هایم را از هر جایی استخراج می‌ کنم، یک آلبوم عکس فیس‌ بوک، یک جا مسواکی در حمام، چیدمان کفش‌ های اعضای خانواده در راهرو، رمز عبور افراد، محتویات سطل زباله، خمیر دندان دور انداخته‌ شده و هر چیزی می‌تواند پازل تحقیقات من را تکمیل کند یا جوابی که به آن احتیاج دارم را آشکار سازد.

هنگامی که وارد خانه کسی می‌ شوم اولین کاری که می‌ کنم جمع آوری داده‌ های گویا و قابل‌ مشاهده تا حد امکان است. یادداشت‌ برداری می‌ کنم. صدها عکس می‌ گیرم و پشت سر هم فیلم‌ برداری می‌ کنم. کوچک‌ ترین جزئیات یا حرکات ممکن می‌تواند سرنخی باشد که آرزو و تمایلات افراد را مشخص می کند. من در پی الگو ها، شباهت‌ ها و همبستگی‌ ها هستم.

در مشاهدات من همه‌ چیز با اهمیت است. مثلا در خیلی از نقاط دنیای غرب ظروف حاوی نمک و فلفل منزلت زیادی در آشپزخانه و میز غذا خوری دارد، همانگونه که همه ما می‌ دانیم اغلب آنها ظاهری شبیه به هم دارند: نمک‌ پاش سه سوراخ و ظرف حاوی فلفل یک در بالایی دارد اما در اغلب آسیا تعداد سوراخ‌ ها معکوس می‌شود: سه سوراخ در ظرف فلفل و یک سوراخ در ظرف نمک آن‌ هم به خاطر محبوبیت فلفل در کشورهای آسیایی.

معرفی کتاب " شعار برند، شیپور جنگ " نوشته لورا ریس
بخوانید

کشف تمایلات

شرکت‌ های زیادی به من پیشنهاد می دادند تا مشاورشان باشم و کشف کنم ما به‌ عنوان انسان واقعاً چه چیزی می‌ خواهیم تا آن‌ ها به‌ سهم خود بتوانند راهی برای فراهم کردنش بیابند. اغلب سازمان‌ ها مرا به‌ عنوان یک کارآگاه سیار استخدام می‌ کنند که مأموریتش آشکار کردن این راز تیره‌ و تار یعنی آرزو ها و تمایلات انسان است.

شاید بتوان گفت من یک مردم‌ شناس هستم. من خودم را یک ناظر و ترکیب‌ کننده بی‌ طرف می‌ دانم که ریز داده‌ ها را باهم تلفیق می‌کند و تلاش می کند موزاییکی بسازد که از رویش می‌ شود یک داستان منطقی ساخت.

فواید لمس کردن
فواید لمس کردن

فواید لمس کردن

تجربه به من نشان داده است هرچه در بین یک مردم در کشوری تماس فیزیکی بیشتر باشد آن کشور سالم‌ تر است. در صورتی‌ که در ایالات‌ متحده تماس فیزیکی سیگنال ای است برای روابط جنسی و از آن بسیار حذر می‌ شود. در ایالات‌ متحده هیچ‌کس دیگری را لمس نمی‌کند مخصوصا مردان.

در آمریکا لمس کردن یک‌ نوع عمل جنسی تلقی می‌ شود از طرفی در فرهنگ آمریکایی بیش‌ از حد بر روی ورزش تأکید می‌ شود، به‌ ویژه فوتبال آمریکایی که یکی از معدود جاهایی است که مردان اجازه دارند دیگران را لمس کنند، کشتی بگیرند، گلاویز شوند و همدیگر را در آغوش بگیرند.

خیلی عجیب است که با وجود مشهور بودن آمریکایی‌ ها به مهربانی به‌ شدت از تماس فیزیکی دوری می‌ کنند. در ایالات‌ متحده هیچ‌ کس دیگری را لمس نمی‌ کند اگر تصادفاً چنین شود، اغلب بلافاصله معذرت خواهی می‌ کنند. ایالات‌ متحده شاید کشوری با استبداد جنسی نباشد اما از نظر فیزیکی مردم بسیار حساس و حواس جمعی دارد آن‌ هم به این  که بیشتر از بقیه فرهنگ‌ ها، نشانه‌ ها، پیام‌ ها و مفاهیم ارسال‌ شده به دیگران را درک می‌ کنند.

قوانین بومی در کشور ها

در هر کشوری قوانین و پروتکل‌ های نا نوشته دارد که برای بومی‌ ها قابل‌ مشاهده نیست، اما یک‌ چشم بیگانه خیلی راحت آن‌ ها را درک می کند.
به عنوان مثال در اغلب کشورهای اروپایی هنگامی که وارد یک آسانسور پر از جمعیت می‌شوید و جایی برای خودتان می یابید رسم معمول این است که در سکوت کامل به نقطه مقابلتان خیره شوید تا آسانسور به مقصد برسد. در اروپا رسم نیست شما برای بقیه مسافران سر تکان دهید یا احوال‌ پرسی کنید سکوت شما صرفاً نشانه احترام به حریم خصوصی بقیه است، اما در آمریکا این قضیه کاملاً متفاوت است.

نخستین بار که در آمریکا بدون احوالپرسی با بقیه سوار آسانسور شدم و شب طبق عادت در استخر هتل بدون رد و بدل کردن کلامی با دیگران شنا کردم خیلی زود متوجه شدم که از نظر آمریکایی‌ ها این رفتار سرد، ناخوشایند و حتی ترسناک و تهدید کننده است. این روزا هر وقت در ایالات‌متحده باشم با توجه به این نکته که گفتم تلاش می‌کنم حتی با لبخند هم که شده با مسافران آسانسور احوالپرسی  داشته باشم. به عنوان مثال حالا دیگر می‌ دانم اگر دسته‌ گلی را در دست یک مسافر دیدم باید نظرم را در مورد آن بیان کنم در غیر این صورت بی‌ ادبی محسوب می‌ شود. همان‌ طور که اگر خانمی را در لباس عروس دیدم زشت است که از لباسش تعریف نکنم.

بازاریابی ورزشی و ابعاد آن را بشناسید
بخوانید

باور کردنش سخت است. در کشوری که محل سکونت ملیت‌ ها و نژادهای بی‌ شماری است فلسفه گفتگوی کوتاه با همسایگان از اشتیاق به یکپارچگی و اتحاد نشأت می‌ گیرد. این مکالمات کوتاه اثر ثانویه در دفع تضادها و حتی خشم دارد.

نمونه گیری
نمونه گیری

نمونه گیری با ۵۰ نفر

بسیاری از افراد از من می‌پرسند آیا این نمونه‌ گیری ها انحراف ندارد و آیا ما را گمراه نمی‌ کند؟ جواب من این است که: یک قطره خون شامل اطلاعاتی است که وجود نزدیک به هزار گونه مختلف از ویروس‌ ها را نشان می‌ دهد.

بعد از اطمینان از انتخاب «اندازه درست» برای نمونه می‌توانید مطمئن باشید که بین نمونه خون و کار من تفاوتی وجود ندارد. به همین دلیل مصاحبه با ۵۰ پاسخ‌ دهنده به‌ جای ۵ میلیون نفر اغلب برای انجام صحیح متدولوژی ۷c من کافی است.

معرفی مارتین لیندستروم

مارتین لیندستروم
مارتین لیندستروم

مارتین لیندستروم نویسنده دانمارکی و متخصص در حوزه بازاریابی حسی است. او سال 1970 در دانمارک متولد شد.

مارتین لیندستروم یکی از اساتید بازاریابی است که  که هر سال بیش از 3000 مایل سفر می‌ کند تا به برندهای بزرگ جهان مشاوره ارائه دهد. او یک متخصص جهانی در زمینه روانشناسی بازاریابی، پژوهش‌ های علمی و عصبی است که مشاور برند های بسیار مشهور و بزرگی مثل مک دونالد، پپسی، امریکن اکسپرس، مایکروسافت، شرکت والت دنیزلی و گلاکسو بوده است.

 

 

مارتین لیندستروم می گوید: خواسته و آرزو در فرم‌ های مختلف، هر روز صدها بار با شکل‌ های بی‌ شمار و در لفافه‌ های مختلف ظاهر می‌شود و کار من کشف این‌ هاست. با تهیه کتاب خلق تجارت های بزرگ با ریز داده ها می توانید با شیوه کشف و جمع آوری داده های مارتین سلیگمن آشنا شوید.

همچنین آکادمی بازار به شما پیشنهاد می کند از محصولات بسیار مفید و کاربردی در زمینه زندگی و کسب و کار موفق کتاب صوتی استفاده کرده و مسیر دستیابی به اهدافتان را سریعتر طی کنید. در صورت تمایل به استفاده از محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کتاب صوتی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن