معرفی کتابمقالات

خلاصه کتاب ” تناقض انتخاب ” نوشته بری شوارتز

کتاب تناقض انتخاب (The Paradox of Choice) کتابی است نوشته بری شوارتز، جامعه‌ شناس آمریکایی که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده‌ است. بنابر کتاب تناقض انتخاب، با داشتن حق انتخاب بیشتر، انتظار برای پیدا کردن مناسب‌ ترین انتخاب ، افزایش پیدا می کند. در یک زمان، بالا رفتن تعداد انتخاب‌ ها، انتخاب را دارای خطای بیشتری می‌ کند.

اگر در فروشگاه باشید و برای خرید یک کالا دارای حق انتخاب بین تعداد بسیار زیادی در مورد کالای مورد نظر باشید، از فروشگاه با اعتماد کمتری به انتخاب خود بیرون خواهید آمد. احساس پشیمانی و افسوس را خواهید داشت و انتخاب‌ هایی که می‌توانستید بکنید و این کار را نکردید فکر شما را مشغول می کند. این پارادوکس انتخاب یا تناقض انتخاب است. با آکادمی بازار برای مطالعه بخش هایی از کتاب تناقض انتخاب همراه باشید.

تناقض انتخاب چیست؟

افراد زیادی می دانند، من در گرجستان به دنیا آمده ام که زمان زیادی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. به خاطر دارم یک بار یکی از فامیل ها به خانه ما آمد و درباره ی  اجبار به خرید نان شکایت می کرد. می گفت درکل زندگیم فقط یک نوع نان وجود داشت اما حالا رفتم به مغازه ای که صدها نوع نان دارد. من این دولت را دوست ندارم. الان از همه چیز متنفرم. من که بچه بودم با خود فکر کردم: مشکل او چیست؟

حالا می فهمم که او یک مشکلاتی داشته است. البته دوست ندارم  جایی زندگی کنم که فقط بتوانم یک نوع نان بخرم از طرفی هم از معایبی که برای انتخاب بین صد نوع نان هم وجود دارد آگاه هستم.

مطمئنم شما نیز این تجربه را دارید، گاهی اوقات در یک فروشگاه صد ها نان وجود دارد و وقت زیادی را در آنجا تلف می کنید اما نمی دانید کدام نان را بردارید. این تناقض انتخاب است.

پارادوکس در انتخاب
پارادوکس در انتخاب

تاثیرات شک بر انتخاب

همه ی انتخاب های مختلف به شما امکاناتی را می دهند تا شما را دچار شک کنند. حالا که می دانید با چه چیزی سروکار دارید، نگاه به اینکه چطور می شود خرید، فروخت و شرایط را بهتر کرد بیاندازید.

کودک لجباز با این 4 رفتار اشتباه رایج تربیت می شود
بخوانید

بیایید با فروش شروع کنیم، زیرا همه ی انسان هایی که می شناسیم شغلی دارند یا می خواهند داشته باشند. همه ما مجبوریم هر روز چیزی را به کسی بفروشیم. هر زمان که تلاش می کنید کسی را متقاعد و راضی کنید در حال فروختن هستید، پس این باید مهم باشد و هر کس بتواند توانایی فروش خود را بالا ببرد.

تحقیقاتی نشان می دهد که افرادی علاقه به خرید مربا داشتند. آزمایش دو شکل داشت، در آزمایش اول 24 نمونه و در آزمایش دوم تنها شش نمونه ارائه دادند. نتایج نشان داد که در هر دو آزمایش افراد میانگین یکسانی از مربا را امتحان می کردند اما در هنگام خرید تنها سه درصد از افرادی که 24 نمونه را امتحان کرده بودند برای خرید آمدند. اما سی درصد از افرادی که شش مربا را امتحان کرده بودند به پای خرید آمدند. این تفاوت خیلی زیادی است.

بعضی از رستوران ها یک منو با یک میلیون آیتم می دهند. شما نگاهی می اندازید و می بینید انتخاب کردن غیر ممکن است، پس در گیج کردن شما موفق شده اند و البته 5 غذا خاص روز را به شما پیشنهاد می کنند که البته هیچگاه این 5 غذا تغییری نمی کنند.

حالا شما چکار می کنید؟ قطعا شما تمایل بیشتری به انتخاب های محدود دارید و آن ها به هدف خود یعنی فروختن چیزی به شما که خودشان می خواهند رسیده اند.

شک در انتخاب
شک در انتخاب

جلوی اتلاف وقت خود را بگیرید

خیلی از نویسنده ها لیست مطالعه ای دارند که 200 کتاب در آن می گذارند، وقتی که به کتاب ها نگاه می کنیم بیشتر آدم ها گیج می شوند. انتخاب ها زیاد است و اگر اشتباه انتخاب کنیم چه؟ پس احتمالا هیچکدام را انتخاب نمی کنیم.

پس با مدنظر داشتن تناقض انتخاب وقتی که من می خواهم لیستی را تهیه کنم احتمالا شامل10 تا 15 کتاب می شود.این شرایط از حالت سردرگمی که با 200 کتاب پیش می آید جلوگیری می کند.

چند راهکار ساده برای افزایش اعتماد به نفس-قسمت دوم
بخوانید

تصور کنید 9 کتاب از 10 کتاب را خوانده اید و حالا فقط یک کتاب است که نخوانده اید، به احتمال زیاد آن کتاب هم می خوانید اما اگر 200 کتاب مختلف باشد، تصمیم گیری خیلی سخت می شود و گیج می شوید. شاید هم تصمیم گیری را به تعویق بیاندازید.

اگر بخواهیم بهترین استفاده را از زندگی ببریم اولویت اول این است که از گیج شدن اجتناب کنیم.  اگر توجه کنیم می بینیم که وقت زیادی را در طول زندگی برای انتخاب بین چیزهای مختلف تلف می کنیم. بهتر است ما مسائل را برای خودمان ساده کنیم انتخاب ها را محدود کنیم تا از هدررفت وقتمان جلوگیری کنیم و زمان و انرژی خود را به چیزهای مهم تر اختصاص دهیم.

 معرفی بری شوارتز

بری شوارتز
بری شوارتز

بری شوارتز در 15 اوت ۱۹۴۶ متولد شد. او روان‌ شناس آمریکایی و استاد کالج سوارثمور است. او بیش از چهل سال در کالج سوارثمور روان‌شناسی درس داده است. از جمله آثار شوارتز  کتاب تناقض انتخاب و چرا کار می‌کنیم می‌باشد. بتد درمورد او می گوید: شوارتس با مطالعهٔ پیوند میان اقتصاد و روان‌شناسی، دیدی شگفت‌ انگیز از زندگی امروزی ارائه می‌کند.

او همچنین در کالج سوارثمور به تدریس نظریه اجتماعی و کنش اجتماعی می‌پردازد. از او بطور مرتب مقاله‌هایی در نیویورک تایمز منتشر می‌شود.

 

 

 

تناقض انتخاب، در زمینه بازاریابی، می‌تواند تبدیل یک تکنیک فروش بسیار خوب شود که چرا با ارائه انتخاب‌ های کمتر، فروش بیشتر می شود و چگونه می‌توانید از این اصل در بازاریابی اینترنتی بهره ببرید. یک راهکار دیگر برای فروش بیشتر، ارائه دو انتخاب به مشتری است. بنابراین شما می توانید با تهیه کتاب تناقض انتخاب با اصول بیشتری در این زمینه آشنا شوید.

همچنین آکادمی بازار به شما پیشنهاد می کند از محصولات کتاب صوتی نیز برای افزایش مهارت در این زمبنه بهره ببرید. در صورت تمایل به استفاده از این محصولات به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

کتاب صوتی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن