مقالاتموفقیت / انگیزشی

چگونه هنگام مواجهه با مشکلات روحیه خود را از دست ندهیم؟

در زندگی فردی شغلی یا تحصیلی حتماً به مشکلاتی برخورد کرده‌اید که باعث آزار و اذیت شما شده است. اینکه بتوانید پس از مواجهه با مشکلات به مسیر خود ادامه دهید و رو به جلو حرکت کنید، کاری دشوار است و از طرفی رفتن رو به جلو دقیق‌ترین کاری است که حتماً باید انجام دهید. هنگام مواجهه با مشکلات باید ناراحت شوید یا کار خود را به اتمام برسایند.

اما اغلب دلتان نمی‌خواهد که آن کار را ادامه دهید. در این شرایط راهکار این است که راه‌هایی را برای از دست ندادن انگیزه پیدا کنید. متأسفانه اکثر افراد نمی‌دانند چطور باید این کار را شروع کنند. آنها گمان می‌کنند که هرچقدر هم تلاش کنند تا انگیزه پیدا کنند، نمی‌توانند به اندازۀ الان انگیزه داشته باشند. این تصور درست نیست. خوشبختانه شیوه‌هایی وجود دارد که پس از روبرو شدن با مشکلات می‌توانند انگیزه را به شما برگردانند. چند پیشنهاد در این رابطه در ادامه ارائه می‌شود.

با خود مهربان باشید

وقتی از لحاظ عاطفی و روانی در معرض آسیب هستید، یکی از بهترین شیوه‌ها برای آماده شدن به تلاش مجدد و حرکت رو به جلو اهمیت دادن زیاد به خودتان است. حتماً خواب کافی داشته باشید، غذاهای سالم و به اندازه کافی بخورید و با یک پزشک صحبت کنید. اگر بسیار خسته و کوفته هستید، استراحت کنید. شاید به سرعت پیشرفت نکنید، اما مشکلی نیست. یقیناً این بهتر از قرار داشتن در شرایط بد گذشته است درحالی‌که فشار بسیاری نیز متحمل می‌شدید.

برنامه ریزی مفید و سازنده داشته باشید

برنامه ریزی مجدد و ارزیابی شرایط کاری کاملاً‌ صحیح است. باید اطمینان حاصل کنید که این کار شمارا از ماندن در شرایط روحی منفی بازدارد. در ادامه تعدادی راهکار آمده که به شما کمک می‌کند تا به به صورت خوب و مفید برنامه ریزی مجدد را انجام دهید:

  • به صورت نمادین کاری انجام دهید تا احساسات منفی را از بین ببرید. این احساسات شاید ناامیدی از خود، عصبانیت از دست دیگران یا صرفاً خشمگین شدن از موقعیتی باشد که شاید کسی مقصرنیست.
  • یک برنامۀ ساده اما کاربردی و مفصل را تنظیم کنید که شما را در جایگاه اولین روزی قرار دهد که تلاش برای رسیدن به هدفتان را شروع کردید.
  • اندکی از وقت را با دوست یا همکار حامی خود که به شما اعتماد دارد، بگذرانید. باوجود این شاید خشم و احساسات دیگر مانع شود تا آنچه را که انجام داده‌اید و باید انجام دهید، در نظر داشته باشید.
  • سوءتفاهم‌ها را با دیگران برطرف سازید تا شروعی تازه داشته باشید.

هر روز حداقل یک کار مثبت انجام دهید

وقتی صحبت از حفظ احساس مثبت و خوب می‌شود، پیشرفت رو به جلو بسیار اهمیت دارد. حتی اگر نتوانید خود را به درجه‌ای از مفید بودن برسانید، مطمئن شوید که روز خود را با اجرای یک عمل مثبت که قبلاً فهرست کرده بودید، پایان می‌دهید. آنگاه از آنجایی‌که پیشرفت می‌کنید، هدف روزانه خود را بیشتر می‌کنید.

how to overcome obstacles in our life?

با افرادی معاشرت کنید که برای شما مفید هستند

اینکه فردی شما را واقعاً دوست دارد و به شما اهمیت می‌دهد، به این معنا نیست که او بهترین فردی است که در هر شرایطی می‌توانید وقت خود را با او بگذرانید. تقریباً هرکسی دوستانی دارد که وقتی عصبانی است یا می خواهد به تفریح برود و نیاز به کمک و حمایت عاطفی داشته باشد، به سراغ آنها می‌رود. اینها دوستان واقعی هستند. دوستان واقعی و دوست‌داشتنی خود را مشخص کنید و دست کمک به سوی آنها دراز کنید.

نگاه به جلو و امید به پیشرفت را متوقف نسازید

بسته به اتفاقاتی که پیش می‌آیند و مشکلاتی که بر سر راهتان قرار می‌گیرند، شاید احساس تقصیر کنید، رغبت خود را از دست بدهید یا از حرکت کردن رو به جلو بترسید. حتی شاید این اتفاقاتی که بارها رخ می دهد، مرور کنید تا اینکه آن اتفاق مضر به نظر برسد. برای حرکت رو به جلو باید این الگو را بشکنید. این بدان معناست که به جای دست به دست کردن دلیلی برای خود بیاورید تا برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برنامه‌ریزی کنید و راه‌هایی را پیدا کنید تا خود را مجبور به انجام آنها کنید. در آغاز این ممکن است به سادگی دعوت یک دوست یا ثبت‌نام برای شرکت در جایی باشد. شاید هم سعی کنید از برخی تکنیک‌های تجسم‌سازی استفاده کنید تا تصاویر منفی را با تصاویر مثبت جایگزین کنید که آنها حرکت رو به جلو را توصیف می‌کند و موقعیت فعلی‌تان را بگذرانید.

به دنبال هرآنچه بروید که انگیزه بخش است

سخنان و فیلم‌های انگیزشی بخوانید و ببینید. کاملاً این حرف درست است که از طریق منابع بیرونی انگیزه می‌گیریم. اگر یک کتاب یا فیلم انگیزشی دارید حتماً‌ آن را دوباره بخوانید و ببینید. اگر کتاب یا فیلمی را پیدا نکردید، فرصت مناسبی تا به دنبال آنها بروید. شاید حتی فکر نکنید که این کار چقدر برایتان سودمند است.

زمانی که بتوانیم آرامش خود را حفظ نماییم، تمام تصمیم گیری ها و فعالیت های ما تحت تأثیر مثبت آرامش ما قرار می گیرد. استرس مشکلی است که همه ی ما با آن مواجه می باشیم و همواره سعی می کنیم بر آن غلبه و آرامش خود را حفظ نماییم. بنابراین باید راه های غلبه بر استرس را بیاموزیم، که طبق مقاله ی فوق یکی از مفیدترین راه ها برای کاهش استرس و افزایش آرامش ذهنی، مراقبه می باشد. 

همچنین می توانید با کلیک بر روی لینک زیر، در سمینار مثبت و پر نشاط موفقیت شرکت نمایید تا استاد احمد محمدی همه ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت مثل تمرکز بر روی هدف و همچنین راه های از بین بردن استرس و حفظ آرامش را به شما بیاموزند.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن