پرش ذهن و تمرکز خود را با این روش های ساده کنترل نمایید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۳ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰
پرش ذهن و تمرکز خود را با این روش های ساده کنترل نمایید

هنگامی که ذهن شما در یک موقعیت به فکر کردن درباره امور موقعیت‌های دیگر مشغول است و تمام فضای ذهن شما به موقعیت فعلی اختصاص پیدا نمی‌کند، پدیده پرش ذهن رخ می‌دهد. پرش ذهنی یعنی هنگامی که مشغول صبحانه خوردن هستید؛ به دیر شدن اتوبوس یا هنگام مطالعه درس‌های خود به فکر مواردی غیر از مطالب درسی فکر می‌نمایید.

با خواندن مقاله زیر می‌آموزید که شما با شناسایی عوامل ایجاد پرش ذهن و راه‌های مختلف مربوط به افزایش تمرکز تا حد زیادی می‌توانید به خود کمک کنید تا در موقعیت‌های مهم کاری یا درسی و غیره از پدیده پرش ذهن جلوگیری نمایید. همچنین با یاد دادن این روش‌ها به خانواده و دوستان خود نیز، به افزایش تمرکز آن‌ها در موقعیت‌های مختلف کمک نمایید.

اگر شما هم دچار پرش ذهنی می‌شوید و نمی‌توانید تمرکزتان را در موقعیت‌های حساس حفظ کنید؛ نگران نباشید. ما به کمک شما آمده‌ایم تا بتوانید با پرش ذهنی مقابله کنید و تمرکز خود را افزایش دهید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

پرش ذهن پدیده ای مثبت یا منفی؟!

پرش ذهن همیشه پدیده‌ای منفی نیست. طی تحقیقاتی که راجع به پدیده پرش ذهن صورت گرفته، مشخص شده است که این پدیده حتی نشانه‌ای از هوش وخلاقیت بالا در افراد می‌باشد.

در واقع افراد به دلیل توانایی ذهنی بالا قادر به تمرکز به حد مطلوب در حین انجام کارهای خود نیستند. پس هنگامی که پرش ذهن برای شما رخ می‌دهد جای نگرانی وجود ندارد؛ بنابراین آن را نکته‌ای مثبت راجع به خود تلقی کنید.

عوامل موثر در پرش ذهن

عواملی مختلفی می‌تواند باعث پرش ذهن گردد که به طور کلی به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می‌شود که دسته اول شامل افکار و احساسات مختلف درون شما مانند غم، شادی، هیجان و غیره و دسته دیگر شامل ناهنجاری‌های خارجی مانند صداهای مختلف محیطی می‌باشد.

مثلا هنگامی که گوشی تلفن همراه دائما توجه شما را به بررسی شبکه‌های اجتماعی وادار می‌کند، این یک عامل بیرونی بسیار قوی ایجاد کننده پرش ذهنی می‌باشد.

دوری از عوامل بیرونی نسبت به عوامل درونی آن آسان تر است

دوری از عوامل بیرونی نسبت به عوامل درونی آن آسان تر است

شما می‌توانید با دوری از اشیایی که باعث می‌شوند تا شما دچار حواس پرتی یا پرش ذهن شوید؛ به راحتی دوباره تمرکز خود را بدست آورید. این در حالی است که عوامل درونی که منجر به پرش ذهنی می‌شوند به راحتی قابل حذف یا دوری نمی‌باشند.

شما به سادگی می‌توانید تلفن همراه خود را خاموش کنید یا حتی آن را بیرون از اتاق خود قراردهید. به این ترتیب تا حد زیادی از پرش ذهن شما کم می‌شود.

تقویت افکار مثبت باعث کاهش پرش می شود

تا جایی که می‌توانید با فکر مثبت به جنگ با پرش ذهن بروید و بدین ترتیب روی وضعیت فعلی خود و امورات مربوط به آن تمرکز نمائید. هر اندازه میزان فکر خود به موارد منفی و بیهوده را کاهش دهید به همان نسبت می‌توانید از پرش ذهن خود بکاهید.

استاد احمد محمدی
تمرکز قدرت است. آینده تو محصول چیزهایی است که در حال حاضر به آن‌ها توجه می‌کنی.
استاد احمد محمدی

اگر دائما به افکار منفی خود اجازه دهید تا ذهن شما را به خود مشغول کنند؛ در این صورت دیگر پرش ذهن شما زیاد می‌شود و به سختی می‌توانید پرش ذهن خود را مدیریت نمایید. چگونه ذهن خود را به مثبت اندیشی عادت دهیم؟

جلوگیری از پرش ذهن با انجام بازی های تمرکزی

زمانی که شما ذهن خود را روی بازی متمرکز می‌کنید، معمولا کمتر دچار پرش ذهنی می‌شوید. در واقع اگر روی بازی تمرکز نکنید و دائما پرش ذهن داشته باشید؛ باعث می‌شود که نتوانید بازی را ببرید یا حداقل به نتایج مطلوبی که در آن می‌خواهید، برسید.

البته به طور کلی بازی‌ها نیازمند تمرکزند ولی بازی‌هایی هم برای افزایش تمرکز و جلوگیری از پرش ذهنی وجود دارد که می‌تواند بسیار مفید باشد.

تقویت افکار مثبت

جلوگیری از پرش ذهن با انجام بازی های تمرکزی

حتما در حین مطالعه دروس مهم یا انجام کارهای مختلف مربوط به شغل خود و همچنین در وضعیت‌های عادی، دچار پرش ذهن شده‌اید. باید گفت که نباید زیاد نگران باشید چون تا حدی وجود این پدیده در ذهن و افکار شما ضروری است و تا حدی ویژگی مثبتی هم می‌باشد.

اما وقتی که میزان پرش ذهن زیاد شود شما می‌توانید با تقویت افکار مثبت و انجام بازی‌های مختلف افزایش تمرکز و نیز حذف عوامل بیرونی مخل تمرکز مانند دور کردن تلفن همراه از خود نسبت به کاهش پدیده پرش ذهن اقدام نمایید.

آیا تا به حال دچار پرش ذهنی شده‌اید ؟ آیا شما پرش ذهنی را پدیده‌ای تماما منفی می‌دانستید؟ شما جهت مقابله با پرش ذهنی تا به حال چه راه‌هایی را در پیش گرفته‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید.

سخن پایانی

متاسفانه پرش ذهنی مشکلی است که همه ما با آن درگیر هستیم و اجازه نمی‌دهد که روی کاری که در آن واحد در حال انجامش هستیم، تمرکز کامل داشته باشیم.

در این صورت ممکن است مرتکب اشتباهات و بی‌دقتی‌هایی فراوانی گردیم. نداشتن تمرکز حین انجام کار هم یکی از عواملی است که مانع از خلاقیت فرد می‌شود. بنابراین به منظور انجام صحیح و خلاقانه امور خود نیازمند تمرکز بالا و کاهش پرش‌های ذهنی ناخواسته خود هستیم. تمام راهکارهای فوق جهت دستیابی به تمرکز بالا مفید می‌باشند، اما نکته بسیار مهم و مشترک در همه آن‌ها یادگیری چگونگی کنترل نمودن افکار و ذهن است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
تمرکز روی هدف یا تمرکز روی افراد؟

برای یادگیری تکنیک کنترل افکار، ذهن و در نتیجه کنترل عادات و زندگی خود، می‌توانید از مزایای استفاده از محصول «معجزه قدرت ذهن» بهره بگیرید. با به کار بستن آموزه‌های این دوره غیر حضوری، شما قادر خواهید گشت که زندگی شاد و موفقی را برای خود و خانواده خود فراهم سازید و در نهایت به هر رویا، هدف و آرزویی که سال‌های سال در ذهن خود داشته‌اید و تصور می‌نمودید که دستیابی به آنان ناممکن است، دست یابید.

بنابراین این فرصت استثنایی و به صرفه اقتصادی از لحاظ مالی و زمانی را از دست ندهید. کافی است جهت تهیه این محصول خارق العاده روی لینک کلیک نمایید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

22 پاسخ

  1. من که اصلا تا حالا نتونستم با پرش ذهنی مقابله کنم و زمانی که داخل کلاس هستم خیلی تمرکز می کنم که حواسم پرت نشه ولی بازم تا به خودم می یام می بینم توی فکر و خیال غرق بودم و زنگ هم خورده و تخته کلاس پر شده از مطالب معلم

  2. من وقتی درس میخونم وقتی صدا زیاد بیاد حواسم پرت میشه ولی بعد که صدارو کم میکنن تمرکزمو دوباره به دست میارم

  3. من از پکیج ذهن قدرتمند استفاده کردم بی نهایت راضی بودم البته واقعا باید به تکنیک ها عمل کرد تا اثرشونو بشه دید

  4. مثلا ما وقتی دچار جهش ذهنی میشیم میتونیم یه گل رو در ذهنمون تصور کنیم و بعد هی بهش رنگ بدیم و شاخ و برگ بدیم و… اینطور میتونیم متمرکز شیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی