بازاریابی و فروشمقالات

چگونه مشتری را به ترویج کننده کسب و کار خود تبدیل کنیم؟

ترویج کردن کسب و کار توسط مشتریان از ارکان مهم و بنیادی است، به این علت که یک مشتری راضی و با وفا می‌تواند منجر به جذب مشتری دیگر شود و او را به کالا و خدمات شما علاقه‌ مند کند. این روش همچنین یکی از موثرترین روش های تبلیغ و بازاریابی محسوب می شود، چون کسی کار شما را تبلیغ و به دیگران توصیه می‌کند که از این طریق منفعتی به دست نمی آورد و در حقیقت دارد از اعتبار و آبروی خود برای این تبلیغ استفاده می‌کند، به همین علت تاثیرگذاری بسیار بیشتری نیز بر روی مخاطب خواهد داشت. ترویج کردن کسب و کار برای کسانی با اهمیت تر است که کالا یا خدمات جدیدی را برای اولین بار ارائه می‌کنند و مردم با آن‌ ها آشنایی زیادی ندارند یا کسب و کارهایی که تعداد زیادی از مخاطبان را در برمی‌گیرند و امکان برقراری ارتباط، تبلیغات و بازاریابی یا تمام گستره طیف کار دشوار و پر هزینه ای باشد. با آکادمی بازار همراه باشید تا در ادامه شما را با تکنیک های تبدیل کردن مشتریان به ترویج کنندگان کسب و کار آشنا کند.

استاد احمد محمدی
برای شنیدن Play کنید

شاخص خالص ترویج کننده ها چیست؟

شاخص خالص ترویج‌  کننده‌ها، یک سیستم مدیریتی در کسب و کار به حساب می آید که به مدیران اجرایی کمک می‌کند بر روی کل یک سازمان تمرکز کنند تا مشتریان را به ترویج‌ کننده‌ها تبدیل کنند، تا مشتری‌ ها باز هم برگردند و دوستان خود را هم با خود بیاورند در نهایت مدیران بتوانند به کارکنان خود انرژی بدهند، زیرا به رفتاری که کارکنان با مشتریان دارند، مفتخر هستند. همه‌ این موارد بر مبنای امتیازاتی مورد محاسبه قرار می‌گیرد که در آن فقط از یک پرسش استفاده می شود، و آن پرسش اغلب این است که احتمال اینکه شما ما را به دوستان خود معرفی کنید، چه میزان است؟ این امتیاز از 0 تا 10 در نظر گرفته می شود و اگر آنها امتیاز 9 یا 10 رو برگزینند، در آن هنگام شما متوجه می‌ شوید که موفق شده اید در زندگی آنها تغییر ایجاد کنید و بسیار عالی عمل کرده اید. ولی امتیاز 0 تا 6 به معنای عدم موفقیت شما می باشد.

بازاریابی دهان به دهان

فواید تعیین شاخص خالص ترویج کننده ها

این روش به ارائه‌ی یک زیر بنای اصولی برای بسیاری از شرکت‌ها، مانند شرکت اپل یا خرده فروشی‌ های اپل محسوب می شود که آنها موفق شده اند به خوبی این شیوه را در کسب و کار ِخرید و فروش کامپیوتر، به یک فرآیند عملی تبدیل کنند. زیرا آنها درباره ماموریت بهبود بخشیدن به زندگی مشتریان خود مطمئن بودند، و تصمیم گرفتند تا روی شاخص ترویج‌ کننده‌ ها متمرکز شوند، و به  اندازه ای در این موضوع جدی بودند که قصد داشتند این شاخص را اندازه‌گیری کنند، آنها نمی‌خواستند تنها بازخورد هایی که هرچند وقت یک بار از سیستم پذیرش ثبت‌ نام دریافت می‌کنند را مورد توجه قرار بدهند، بلکه آنها بر روی فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کردند که این کار نیاز  به نمونه گرفتنِ هر روزه از مشتریان در فروشگاه دارد، تا آنها بتوانند بازخورد های واقعی را از مشتریان بگیرند و متوجه بشوند که آیا یک مشتری، این فروشگاه رو به دوستانش پیشنهاد می‌کند یا خیر.

بازاریابی دهان به دهان

چگونگی استفاده مدیر فروشگاه از نتایج شاخص خالص ترویج کننده ها

با در اختیار داشتن این بازخورد، مدیر فروشگاه، با هر کدام از مشتریانی که رضایت نداشتند و امتیاز 0 تا 6 رو برای مغازه در نظر گرفته بودند، تماس می‌ گیرد، معذرت‌ خواهی می‎کند، علت ریشه‌ ای برای این نارضایتی را بررسی می‌کند و تلاش می کند تا مشکل را حل کند. سپس در فروشگاه مورد نظر، تمام گروه دور یکدیگر جمع میشوند و به دنبال دانلود های روزانه می‌ روند، و نه تنها مشکلات اشخاص ناراضی که نیاز به حل شدن دارند را با یکدیگر به اشتراک می‌ گذارند، بلکه موفقیت‌ های خود را نیز جشن می‌گیرند، به عنوان مثال میگویند، «(جِری) تو از خانم (جونز) 10 گرفتی، می‌تونی به گروه بگی که دقیقا چی کار کردی». و نیروی حاصل از گرفتن امتیاز 10 از سوی مشتری، موجب می شود که آن کارمند به خود افتخار کند و البته بعضی از بهترین شیوه های تمرینی خودش را با کل گروه در میان بگذارد. پس این فرآیند سیستماتیک دربردارنده جمع کردن بازخورد ها، عکس‌ العمل نشان دادن به بازخورد ها، بستن این حلقه و به اشتراک گذاشتن موفقیت ها می باشد.

بازاریابی دهان به دهان

در نهایت از کارکنان پرسیده می شود که لازم است چه چیزی در سیستم تغییر کند، تا به آنها برای گرفتن امتیازهای 9 و10 بیشتر کمک کند. هنگامی که مرکز مدیریت  در حال گوش کردن و ایجاد تغییر است تا خلاقیت و نوآوری بیشتری را براساس بازخورد مشتری که کارکنان با آن سروکار دارند به وجود بیاورد در نهایت کارکنان متوجه مسئله می شوند و موضوع را جدی می گیرند این روش فقط  برای فروختن کامپیوتر ها نیست بلکه برای ایجاد تغییر و غنی کردن زندگی مردم بکار برده می شود و این بهترین هدیه برای یک کارمند است که او در جایگاهی باشد که هر روز نمره 10 بگیرد.

همه ی صاحبان کسب و کار علاقه مندند که بدانند چطور می توانند به اهداف خود در زمینه فروش بیشتر برسند و موفق شوند که به شکلی موثر و مفید کالا و خدماتشان را به مشتری ارائه کنند. بدون تردید یکی از دلایل عملکرد بسیار خوب برخی فروشنده ها نسبت به همکارانشان و گرفتن لقب فروشنده حرفه ای استفاده از تجربه و مهارت های افراد با سابقه در این راه است. شما می‌توانید جهت یادگیری مهارت های حرفه‌ای فروش در سمینارهای بزرگ موفقیت شرکت کنید و از آموزه های استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش بهره ببرید. برای شرکت درکلاس ها بر روی لینک زیر کلیک کنید:

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

اگر اعتماد به نفس ندارید این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید
بخوانید
برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن