تقویت فن بیان | راه هایی برای داشتن کلام نافذ و جذاب+13 نکته کلیدی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱ آبان, ۱۴۰۱
تقویت فن بیان

تقویت فن بیان یکی از مواردی است که می تواند به تاثیر کلام افراد کمک زیادی کند.صحبت کردن با اعتماد به نفس و مهارت بالا یکی از آرزو هایی است که هر فرد دارد. همواره افراد می خواهند که صحبت هایشان جدی گرفته شود و با استفاده از سخنانشان بتوانند به اهداف تعیین شده خودشان برسند.

خوب صحبت کردن می تواند شامل ارائه مناسب و دقیق و بدون حاشیه رفتن باشد. برای داشتن این ویژگی ها توجه به یکسری راهکار ها می تواند به فن بیان شما کمک کند. در این مقاله آکادمی بازار تلاش می کند تا شما را  با نحوه تقویت فن بیان آشنا کند.

پخش ویدیو
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه

فهرست مطالب

فن بیان چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

فن بیان دارای تعریف ساده و واضحی می باشد. در واقع این لغت به معنای توانایی افراد در سخنرانی و جذب مخاطبان متناسب با هدف می باشد. تاریخچه فن بیان و سخنوری به زمان فیلسوف های یونانی باز می گردد.زمانی که ارسطو با استفاده از تکنیک های مناسب برای بیان کلام توانسته بود تعداد زیادی را مجذوب خود کند.

داشتن فن بیان کمک زیادی به اثر گذاری کلمات بر روی افراد می کند و همچنین می تواند باعث رشد فکری فرد و مجموعه اطراف آن شود.معمولا افراد دارای فن بیان قوی، با اطمینان خاطر صحبت می کنند. برای داشتن تکنیک هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم نیاز است که مطالعات خود را در این زمینه گسترش دهید. در کنار این موارد، تمرین این روش ها و راهکار ها به رشد این توانایی در افراد کمک زیادی می کند.

همواره توجه کنید که داشتن توانایی فن بیان باعث می شود که تمرکز حواس مخاطبان و شنوندگان بر روی شما بیشتر شود. به عبارتی به راحتی می توانید هدفی که در ذهن خود می پروراندید را پیاده کنید.

تقویت فن بیان

این مهارت کمک زیادی در نفوذ پذیری کلام در ذهن مخاطبین می کند. فن بیان از جمله مهارت هایی است که نیاز به تمرین دارد. در واقع برای تقویت فن بیان نیاز است که با استفاده از روش های ارائه شده بر روی هدف متمرکز شوید. اما گاهی نیاز است که در مدت کوتاهی فن بیان خود را بهبود ببخشید و از زمان بهترین استفاده را ببرید. در این حالت نیاز است که بهترین روش ها و راهکار ها متناسب با کم بودن زمان استفاده گردد.

1.تقویت فن بیان با واضح صحبت کردن

از جمله مواردی که کمک زیادی به بهتر شدن سخنان شما می کند، واضح صحبت کردن است. واضح صحبت کردن به معنای شمرده صحبت کردن و تلفظ صحیح کلمات است به طوری که مخاطبان در لحظه معنا و مفهوم سخنان شما را درک کند.

تمرین این موارد در طولانی مدت موجب تقویت فن بیان شما می شود. تمرکز خود را بر روی شمرده صحبت کردن و با اطمینان خاطر بودن صرف کنید. این دو مورد باعث می شود مخاطب با اطمینان کامل به سخنان شما گوش دهد.

گاهی افراد تصور می کنند هر چه اطلاعات بیشتری را در واحد زمانی به گوش مخاطب برسانند می توانند نفوذ بیشتری در ذهن ها داشته باشند.اما در واقعیت اینطور نیست،به دلیل اینکه مخاطب علاقه دارد که کلمات را با ضرب آنگ پایینی بشنود و بتواند آن ها را تحلیل کند. کنار هم قرار دادن سخنان شما توسط مخاطب است که ارزش سخنان شما را تعیین می کند.

2.با اطمینان خاطر اطلاعات بدهید

از جمله عوامل دیگری که موجب تقویت فن بیان در افراد می شود، ارائه اطلاعات با اطمینان خاطر است. البته مقداری از این مورد به اطلاعات و دانش فرد سخنران بر می گردد.اما همواره راهکار هایی وجود دارد که در زمینه ارائه اطلاعات می تواند به افراد اطمینان خاطر بدهد. ارائه اطلاعات از منابع معتبر می تواند از جمله عواملی باشد که به فن بیان افراد کمک کند.

در واقع این اطمینان خاطر کمک زیادی می کند که مخاطب به صحبت های شما اطمینان کرده و از آن نتیجه گیری لازم را بکند.

کنار هم قرار دادن مناسب پازل فکری برای بیان مطالب می تواند به نفوذ پذیری آن در ذهن مخاطبان کمک کند. این پازل فکری زمانی ایجاد می شود که افراد بتوانند صحبت هایشان را با اعتماد به نفس و به صورت واضح به گوش مخاطب برسانند. این اعتماد به نفس و اطمینان خاطر نفوذ کلام شما را بسیار بالا می برد.

3.احساسات مانعی در برابر تقویت فن بیان

احساسات مانعی در برابر تقویت فن بیان

احساسات همواره همانند یک چاقوی دو لبه عمل می کند. گاهی می تواند بسیار مفید و موثر باشد و گاهی نیز می تواند مخرب و ویرانگر عمل کند.در این مورد داشتن احساسات جزو ملزومات یک سخنرانی خوب است. حس اشتیاق، شوق و هیجان به فن بیان شما کمک می کند.

اما این احساسات اندازه ای دارد و باید آن را در هنگام سخنرانی رعایت کنید. از دست رفتن این معیار در سخنرانی موجب زدن حرف های غیر محترمانه و یا خارج شدن از مسیر سخنرانی شود.

4.برای تقویت فن بیان باید از زمان بهینه استفاده کنید

برای انتقال درست پیام به مخاطب باید زمان و میزان اطلاعات ارائه شده یکسان باشد. در واقع این تنظیم بین ارائه اطلاعات و زمان کمک زیادی به فن بیان می کند. در واقع بیان کلمات به صورت صحیح و با تلفظ درست باید با آرامش خاطر و بدون عجله باشد.

استفاده از جمله های کوتاه به بهتر شدن فن بیان شما کمک می کند. عجله کردن یا با سرعت پایین صحبت کردن نمی تواند مخاطب را مجذوب سخنان شما کند.فن بیان به این معنی نیست که هر آنچه از علم خود را در اختیار شنونده قرار دهید،بلکه باید قسمتی از اطلاعاتی که مرتبط با موضوع می باشد و برای درک مفاهیم کمک کننده هستند را ارائه دهید. داشتن یک پاور پوینت برای ارائه مطالب برای داشتن این ویژگی به شما کمک زیادی می کند

5.قدرت کلمات

در مقاله ای از سایت speakerhub عنوان شده که از قدرت کلمات در گفتار خود برای متقاعد کردن مخاطب خود استفاده کنید.استفاده از کلمات درست و کنار هم قرار دادن مناسب آن ها می تواند باعث افزایش جذابیت کلام شما شود. در کنار محتوا تلفظ صحیح کلمات و شمرده بیان کردن آن ها می تواند فن بیان شما را تغییر بسیاری دهد.توجه کنید که کلمات همچون حلقه های زنجیری هستند که زمانی که در کنار هم قرار می گیرند و یک جمله را تشکیل می دهند می توانند اثر گذار و معنا دار باشند.

6.برای تقویت فن بیان باید با هدف صحبت کنید

هدف دار صحبت کردن یکی دیگر از عوامل مهم در جذابیت کلام می باشد. در واقع هدف کمک می کند که مخاطب صحبت ها را به خوبی در کنار یکدیگر قرار داده و در جهت موضوعی که مد نظر است تحلیل کند.

7.زبان بدن صحیح

برای تقویت فن بیان باید زبان بدن مناسبی داشته باشید. این موضوع در راستای صحبت کردن با اعتماد به نفس می باشد. زبان بدن درست و صحیح در واقع زمانی ایجاد می شود که از ساختار های خمیده و یا تهاجمی به دور باشد. زبان بدن این اطمینان را به مخاطب می دهد که فرد بر موضوع تسلط دارد و یادگیری زبان بدن کمک بسیاری به اعتماد به نفس شما و تسلط بر موضوع می کند.

8.هوش کلامی خود را برای تقویت فن بیان بالا ببرید

گاهی برای شما پیش می آید که کلمه یا جمله ای را که همیشه در یاد داشته اید فراموش کرده اید. این موضوع به هوش کلامی شما بر می گردد.این مورد کمک زیادی به تقویت فن بیان شما می کند. مکث زیاد و طولانی در هنگام صحبت کردن در روند کلام اخلال ایجاد می کند و از جذابیت آن کم می کند.

9.با اعتماد به نفس صحبت کنید

با اعتماد به نفس صحبت کنید

یکی از مسائلی که بسیاری از افراد در سخنرانی ها خود به دنبال آن هستند، اعتماد به نفس بالا است.اعتماد به نفس بالا باعث می شود در میان صحبت هایتان مکث نکنید یا در صورتی که فاصله ای میان صحبت های شما وجود داشته باشد، عمدی بوده و براساس نقشه ای است که در ذهن شما ایجاد شده است.

در هنگام سخنرانی توجه کنید که هر کلمه که بیان می کنید مربوط به شخص شما است. داشتن اعتماد به نفس بالا کمک می کند فن بیان شما تقویت پیدا کند و البته تمرکز شما بیشتر روی مطالبی معطوف شود که در طول سخنرانی آن را ارائه می دهید.

استاد احمد محمدی
مهم ترین مهارت در خوب صحبت کردن، خوب گوش دادن است.
استاد احمد محمدی

10.تقویت فن بیان با جلوگیری از خودپرستی

یکی از مواردی که اثر منفی بر روی سخنرانی شما می گذارد، استفاده از واژه های خود خواهانه می باشد. مخاطب نمی تواند شاهد سخنرانی باشد که فرد تنها از خود تعریف کرده و از ویژگی های شخصی خود می گوید. این مورد از جمله موارد منفی در فن بیان است.

تقویت حس تواضع و فروتنی در هنگام سخنرانی به تقویت فن بیان شما کمک می کند. همواره مخاطبان از افرادی که دارای تواضع و فروتنی هستند بیشتر خوششان می آید. پس تلاش کنید خود را تا جای ممکن متواضع نشان دهید تا کلام شما راه خود را پیدا کند.

11.تکرار نکات اصلی صحبت ها

یکی از نکاتی که معمولا در هنگام سخنرانی ها و ارائه ها باید در نظر بگیرید، داشتن یک عبارت کلیدی که بتواند منظور اصلی صحبت های شما را ارائه دهد. گاهی افراد تصور می کنند گفتن این عبارت در طول سخنرانی برای یک بار کافیست اما در واقعیت این موضوع صادق نمی باشد. شما برای تاکید هر چه بیشتر بر روی صحبت های خود و همچنین جلب توجه مخاطب به عبارت کلیدی باید چندین بار از آن در طول ارائه خود استفاده کنید.

این مورد را می توانید طی یک جمع بندی که در انتهای ارائه خود دارید انجام دهید. از گفتن کلمات تکراری مهم و اصلی هراس نداشته باشید. این کلمات کمک زیادی به جهت دهی ذهن مخاطبان به سمت هدف در نظر گرفته شده شما می کند. این عبارات کلیدی هستند که می توانند به مرور زمان باعث ایجاد یک ساختار درست از مفهوم مطالب گفته شده را ارائه دهند. این عبارت ها می توانند در عین کوتاه بودن تمامی منظور و هدف سخنرانی را به مخاطب منتقل کنند.

12.برای تقویت فن بیان از نمونه ها و دلایل استفاده کنید

یکی از مواردی که در سخنرانی ها و ارائه ها به رساندن مطالب به مخاطب کمک می کند، دلایل و مثال های کاربردی است. این نمونه ها می توانند به تعاریف پایه ای و همچنین ارائه مطالب پیچیده کمک زیادی بکنند. اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد استفاده از مثال ها و دلایل محکم و قابل دفاع است. نمونه ها و مثال های کاربردی باعث جلب توجه مخاطبان به موضوع اصلی شده و این مورد باعث می شود سخنان شما نفوذ کافی را در ذهن مخاطبان بکند.

استفاده از تمثیل های کلی و غیر مرتبط گاها می تواند موجب ارائه اطلاعات نادرست به مخاطب شود. در واقع برای ارائه مثال ها نیازی نیست به صورت جزئی وارد اعداد و ارقام شوید کافیست کلیت های هر موضوع را اعلام کرده و به سراغ مورد بعدی بروید.

13.از توقف نترسید

از جمله مواردی که معمولا در سخنرانی های پیش می آید توقف کردن در میانه کار است. باید توجه شود که توقف کردن به هیچ عنوان نشانه ناتوانی در ارائه اطلاعات شما نیست. توقف در میان صحبت ها نه تنها باعث سردرگمی نمی شود بلکه موجب تقویت مسیر ارائه اطلاعات شما می شود و به عبارتی نشان دهنده تسلط شما بر روی موضوع می باشد.

این وقفه در واقع به شما کمک می کند افکار و ایده های خود را جمع کرده و جمله بندی مناسب تری آن را ارائه دهید. به نظر می رسد سکوت نشانه بهتری باشد تا ارائه سخنانی نادرست و شاید غیر متخصصانه.

استفاده از تکه کلام هایی مانند (امممم) یا (در واقع) در طولانی مدت می تواند موجب آزار شنوندگان شود. ارائه کلمات زیاد و بعضا بی معنی نمی تواند به ارائه اطلاعات شما به مخاطب کمک کند.برای برنامه ریزی سخنرانی و ارائه خود سعی کنید این وقفه ها را میانبر هایی برای جمع بندی تفکرات خود و ارائه بهترین جمله بندی استفاده کنید.

مهارت های لازم برای فن بیان

مهارت های لازم برای فن بیان

فن بیان یا مهارت سخنوری مجموعه ای از چندین انواع مهارت نرم است. این مهارت ها عبارتند از:

  • تاب آوری (Stamina)
  • جذابیت (Charisma)
  • همدلی (Empathy)
  • اعتماد به نفس (Confidence)
  • مهارت های ارتباطی (Communication skills)

اگر در تمامی این مهارت ها حرفه ای باشید، می توانید سخنرانی و ارائه هایی گیرا و تاثیرگذار داشته باشید.

چند نکته کلیدی برای بهبود مهارت فن بیان از اصول فن بیان

  1. متن سخنرانی های افراد برجسته را مطالعه کنید و ویدیو آنها را در صورت وجود ببینید.
  2. سخنرانی کردن در جمع را تمرین کنید.
  3. از تمام دامنه صوتی خود استفاده کنید.
  4. از اهمیت ارتباط غیرکلامی غافل نشوید.
  5. عنصر غافلگیری را لحاظ کنید.
  6. شخصیت خود را به نمایش بگذارید.
  7. چیزی را بگویید که به آن باور دارید.
  8. یک طرح کلی از صحبت های تان در ذهن داشته باشید.
  9. از روایت ها و داستان های شخصی استفاده کنید.
  10. مخاطب خود را بشناسید و به آن احترام بگذارید.
  11. با بازخورد مخاطبان، خود را تطبیق دهید.
  12. از عناصر تصویری برای جلب توجه مخاطبان بهره ببرید.

دارا بودن مهارت فن بیان و دانستن اصول فن بیان در هر زمینه شغلی به کار شما می آید.

تقویت فن بیان با تسلط بر لحن صدا در کلاس آموزش فنون مذاکره

لحن قاطعانه/دستوری

چهار نوع لحن صدا وجود دارد که باید بر آنها تسلط داشته باشید تا از هر کدام در موقعیت مناسب برای پیشبرد مذاکرات استفاده کنید. این 4 نوع عبارتند از:

لحن آرام / صمیمی

لحن آرام و صمیمی (تا حدودی شوخ طبعانه) برای ایجاد رابطه و تشویق به گفتگو بسیار مناسب است. هنگامی که خودتان را معرفی می کنید و با فرد مقابل احوالپرسی می کنید، این لحن به پیشبرد گفتگو کمک می کند. استفاده از صدایی شاد و دوستانه به نظر طرف مقابل جالب و دعوتی برای گفتگو است. وقتی آرام و صمیمی باشید، می توانید با پرسیدن سوالات باز، طرف مقابل را تشویق کنید تا افکار و نظرات خود را به اشتراک بگذارد. این شیوه گفتگو فن بیان شما را تقویت کرده و امکان رسیدن به یک مذاکره نتیجه بخش را فراهم می کند.

مثالی از لحن آرام / صمیمی:

“سلام، چقدر از ملاقاتتون خوشحال شدم. به شرکت ما خوش آمدید. من (نام شما) امروز در خدمتتون هستم. خوب و خوش و سلامت هستید؟”

لحن متمرکز/جدی

داشتن لحن متمرکز و جدی برای مذاکرات رسمی و پرسیدن سوالات بسته عالی است. از تن صدایی مطمئن و استوار استفاده کنید که اقتدار شما را نشان دهد . هنگامی که از لحن متمرکز و جدی استفاده می کنید، تأکید کنید که به دنبال حواشی نیستید، مستقیما به سراغ اصل مطلب بروید، سعی نکنید خود را به عنوان بهترین دوست طرف مقابل نشان بدهید. این تونالیته برای شروع مذاکرات رسمی و خواندن بیانیه آغازین مذاکرات بسیار مناسب است. اگر طرف مقابل رفتاری غیرمنطقی دارد، داشتن این لحن به شما کمک می کند تا نشان دهید که علاقه ای به ادامه بحث با او ندارید.

مثالی از لحن متمرکز/جدی:

“ما به دنبال رسیدن به این نتایج تا پایان ماه فروردین هستیم. تمام موارد در فایل ذکر شده است. همچنین تمامی تعهدات ما در قبال این موضوع آمده است.”

استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - فن بیان

لحن قاطعانه/دستوری

لحن قاطعانه و دستوری بهترین شیوه برای ایجاد حس فوریت و انگیزه بخشی به طرف مقابل است. این لحن برای ایجاد احساس نیاز در مشتری و نشان دادن کمبود وقت برای تصمیم گیری بسیار مناسب است. صدایی قوی و در عین حال حامی که باعث می شود طرف مقابل احساس کنند شما فردی مورد علاقه، با اعتماد به نفس و باهوش هستید. وقتی از لحن قاطعانه و دستوری استفاده می کنید، مختصر و دقیق باشید. این لحن به عنوان دنباله روی لحن متمرکز و جدی نیز مناسب است.

مثالی از لحن قاطعانه/دستوری:

« فکر می کنم هر دو می دانیم که این یک معامله خوب برای هر دوی ما است، بنابراین بیایید رو به جلو حرکت کنیم و کار را شروع کنیم.»

لحن کاملا دوستانه / همدلانه

لحن دوستانه و همدلانه باعث می شود که طرف مقابل احساس کند که از سوی شما درک می شود. بدین ترتیب در بیان نگرانی های خود احساس راحتی می کند و علاقمند به ادامه گفتگو می شود. به آنها اطمینان دهید که هیچ قضاوت یا فشاری وجود ندارد و در نهایت، شما در طرف آنها هستید. با استفاده از این لحن صدا، می توانید نگرانی های آنها را درک کنید و به آنها رسیدگی کنید.

مثالی از لحن دوستانه/ همدلانه:

“من کاملا متوجه شدم که نگرانی شما از کجاست. این مشکلات در شرکت ما نیز گاهی اوقات رخ می دهد. بیایید با هم درباره شیوه حل این مساله صحبت کنیم، درباره جزییات آن بیشتر به من بگویید..”

نکته مهم هنگام استفاده از لحن های مختلف، زمان استفاده از هریک و شیوه گذر از لحنی به لحن دیگر است به گونه ای که این تغییر برای طرف مقابل محسوس نباشد. در دوره آموزش فنون مذاکره، به طور مفصل به این موارد خواهیم پرداخت.

5/5 - (8 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

8 پاسخ

    1. سلام، برای آگاهی از سمینار و دوره‌ها به صفحه اصلی سایت و بخش دوره‌ها مراجعه کنید یا با ما تماس بگیرید.
      02188993288، 66978520 02166418084-021

  1. من کسی رو میشناسم که فقط به خاطر خوب حرف زدن به کجاها که نرسیده، خوش به حال کسی که همچین نعمتی رو داره

    1. ضمن سلام.یک گوینده خوب باید شنونده ی خوبی باشدراز موفیقت هرگوینده ی خوبی در خوب گوش دادن وشنونده ی خوب بودن است…شندیدن با گوش دادن متفاوت است شنیدن غیر ارادی ست وناگهانی ست مانند شنیدن ناگهانی صدای بوق یک ماشین ولی گوش دادن ضمن شنیده شدن در مغز پردازش میشود ومغز شما نسبت به ان واکنش قابل درک وفهمی ارائه میدهد نه یک واکنش ناگهانی تند وبی اختیار…گوش دادن به معنای واژه شناسی میتواند باشد به این معنی که شما اگر در یک پاراگراف یا یک سخن نتوانید معنی واقعی ان واژه را بیابید قطعا درک اشتباه از ان موضوع پیدا میکنید…درنهایت ضمن اینکه یک گوینده باید از واژه های مبتدی وقابل درک برای هر گروه مخاطبی ارائه دهد باید ظاهری اراسته ،بیان شیوا شمرده، بکار گیر ی زبان اشاره یا همان زبان بدن مانند حرکات دست چشم صورت بدون تعصب خاص مسلط بر موضوع قابل ارائه یعنی اینکه ان موضوع را خود درک فهمیده وبه ان اعتماد داشته باشه تمامی این اصول وتکنیک وهزاران تکنیک دیگر که در اینجا وقت کافی برای بازگو کردن نیست موثرند. نکته:همه ی این تکنکیها بدون شنونده ی خوب بودن میسر نخواهدشد وهرگز به این مهم دست نمیابیم…نکته بین ، وحساس درگوش دادن باشیم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی