مقالاتموفقیت / انگیزشی

چگونه به خودمان انگیزه دهیم؟

ممکن است همه ما صبح‌‌هایی در جدال با ایجاد انگیزه از خواب بیدار شویم و بخواهیم تا پایان روز در تختخواب خود باقی بمانیم.

گاهی اوقات ذهن و جسم خسته باعث بی‌انگیزه شدنمان می‌شود. همچنین ممکن است اتفاق ناخوشایندی در زندگی‌مان رخ داده باشد و برای مدتی معنای همه چیز رنگ ببازد.

برای مثال ممکن است در شغل٬ رابطه عاطفی یا زندگی خود مشکلی داشته باشیم. بنابراین همین افکار منفی٬ انگیزه ادامه راه را از ما می‌گیرد.

روانشناسان معتقدند تنها خودمان می‌‌توانیم به خودمان کمک کنیم. در این مقاله روش‌هایی به شما آموزش می‌دهیم تا هنگامی که دچار غم و اندوه شدید٬ به خودتان انگیزه دهید و دوباره در مسیر درست حرکت کنید.

انگیزه و هدف
انگیزه و هدف

مشکلات را بشناسید٬ بپذیرید و عبور کنید

هر فردی در زندگی خود با مشکلات و دشواری‌های بسیاری رو به رو می‌شود. شما نمی‌توانید از مشکلات فرار کنید یا آن‌ها را انکار کنید.

بپذیرید که مشکلی پیش آمده و احساسات خود را قبول کنید. اگر احساس ناراحتی یا خشم دارید٬ انکار نکنید و بپذیرید٬ اما در آن احساس غرق نشوید.

به خودتان بگویید: «این اتفاق تا ابد ادامه پیدا نمی‌کند. این موضوع موقت است.» سپس سعی کنید به راه حل درستی فکر کنید و مشکل را حل کنید.

نه تو می‌مانی نه اندوه
و نه هیچ یک از مردم این آبادی
به حباب نگران یک رود قسم
و به کوتاهی آن لحظه شادی که گذشت
غصه هم خواهد رفت
آن چنانی که فقط خاطره‌ای خواهد ماند

کیوان شاه‌بداغی

خودتان را خوشحال کنید

خودتان را خوشحال کنید
خودتان را خوشحال کنید

انگیزه و خوشحالی ارتباط بسیار نزدیکی دارند. ممکن است با خودتان فکر کنید چگونه هنگامی که غمگین هستیم خود را خوشحال کنیم؟

توصیه ما برای خوشحال شدن و نجات از غم و اندوه این است:

سعی کنید بنویسید. با نوشتن نیمی از بار غم و اندوه‌تان سبک می‌شود. سپس هر چیزی که خوشحال‌تان می‌کند و بابت آن سپاسگزارید را یادداشت کنید.

سخنرانی جول اوستین- مقابله با ترس های درونمان
بخوانید

تمرین سپاسگزاری باعث می‌شود به نعمت‌های خود توجه کنید و قدرشان را بیشتر بدانید.

همچنین می‌توانید در کمک به یک خیریه داوطلب شوید. کمک کردن و شاد کردن دیگران٬ به خصوص کمک به افراد ناتوان٬ احساس خوشحالی شما را دو چندان می‌کند.

حواس‌تان را پرت کنید

پیش از این گفتیم انکار نکنید و بپذیرید. درست است! اما اگر بارها و بارها به ذهن خود باز‌می‌گردید و غمگین می‌شوید٬ حواس‌تان را پرت کنید.

گاهی اوقات کسی کنارتان نیست که با او صبحت کنید یا نمی‌توانید از گذشته خود دست بکشید.

پیشنهاد می‌کنیم در این مواقع با ورزش٬ مدیتیشن یا یادگیری موضوع جدیدی٬ علاوه بر ایجاد انگیزه٬ حواس‌تان را پرت کنید.

حتی می‌توانید با انجام کارهای کوچکی همچون پیاده روی٬ آب دادن به گلدان‌ها٬ غذا دادن به گربه‌های خیابان یا گوش دادن به یک موسیقی٬ تمرکزتان را به موضوع دیگری منعطف کنید.

کنترل کارهای معیین را در دست بگیرید

گاهی اوقات کنترل برخی از کارها از عهده ما خارج است. بنابراین سعی کنید بر کارهای معینی تمرکز کنید و کنترل آن‌ها را در دست بگیرید.

این کارها می‌توانند از تمیز کردن خانه٬ رسیدگی به کارهای به تعویق افتاده٬ مرتب کردن میز کار یا کتابخانه باشد.

به نظر انجام این کارها ساده است٬ اما کنترل همین کارهای به ظاهر پیش پا افتاده به شما احساس قدرت و انگیزه می‌بخشد.

از دنیای مجازی دور شوید

از دنیای مجازی دور شوید
از دنیای مجازی دور شوید

سعی کنید برای مدتی از دنیای مجازی دور شوید و قدم در دنیای حقیقی بگذارید.

اگر عکس خوشحالی از دوست‌تان به همراه همسرش در یک رستوران لوکس با سگ کوچک‌شان می‌بینید٬ با زندگی خودتان مقایسه نکنید.

پذیرش نقاط ضعف خود در فیلم the imitation game
بخوانید

شما از پشت پرده زندگی دیگران بی‌خبرید. هر کسی در زندگی مشکلاتی دارد که ممکن است تنها ظاهر خوشایندش را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد.

تلفن همراه‌تان را خاموش کنید و با آدم‌های حقیقی معاشرت کنید. با آن‌ها حرف بزنید و درد و دل کنید. از تجربیات یکدیگر استفاده کنید.

معاشرت با افراد حقیقی خارج از دنیای مجازی به شما انگیزه می‌دهد تا بهتر زندگی کنید و خوشحال‌تر باشید.

با خودتان مهربان باشید

هنگامی که دچار غم و اندوه هستید٬ ساده‌ترین کار مقصر کردن و تنبیه خودتان است. اما با این روش نه تنها هیچ کمکی به خودتان نمی‌کنید٬ بلکه حال و روزتان را بدتر می‌کنید.

سعی کنید با خودتان مهربان باشید. حتی خودتان را نوازش کنید و دلداری دهید. شما زمان سختی داشتید و باید با خودتان مهربان باشید.

حتی اگر فکر می‌کنید اشتباه از شما بود٬ خودتان را ببخشید. بخشش بهترین درمان است. با این روش نه تنها احساس آرامش بیشتری می‌کنید٬ بلکه از افکار منفی و ذهن پریشان خود دور می‌شوید و به راه حل درستی فکر می‌کنید.

در حالت «جریان» غرق شوید

در حالت جریان غرق شوید
در حالت جریان غرق شوید

حالت جریان هنگامی‌ست که ذهن کاملا در کاری که انجام می‌دهید غرق می‌شود و به هیچ چیز فکر نمی‌کند.

سعی کنید هنر یا حرفه‌ای بیاموزید که از انجامش لذت ببرید و در آن غرق شوید.

برای مثال نقاشی هنریست که می‌توانید در آن حالت جریان را حس کنید. شما شروع به نقاشی می‌کنید و آنقدر در رنگ‌ها و خطوط غرق می‌شوید که گویی با کارتان یکی هستید. بنابراین دیگر هیچ فکری از ذهن‌تان عبور نمی‌کند.

حالت جریان کمک می‌کند تا ذهن به آرامش برسد و دیگر احساس غم و اندوه نکنید. بنابراین شما با انجام کار دلخواه‌٬ به خودتان انگیزه می‌دهید.

برچسب ها

پریسا رشیدی

پریسا رشیدی هستم. کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی خواندم. از کودکی به کتاب و مطالعه علاقه داشتم و به همین خاطر مسیر زندگی من با کتاب، ترجمه و نوشتن پیوند خورد. همیشه سعی می‌کنم یاد بگیرم و به رشد فردی اهمیت زیادی می‌دهم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن