مقالاتموفقیت / انگیزشی

چگونه خشم خود را کنترل کنیم ؟

خشم یکی از احساسات انسان است که در صورتی که به خوبی کنترل نشود تبعات بسیار نامناسبی خواهد داشت. رفتار خشونت بار همواره یکی از موارد ناهنجار در زندگی افراد است. کنترل خشم از طریق راهکار های مختلفی صورت می گیرد. در کنار این موضوع باید به عوامل ایجاد خشم نیز توجه کرد و از این موارد دور شد. موقعیت های تنش زا و استرس زا، از جمله محیط هایی است که باعث خشم و عصبانیت افراد می شود. توجه به ساختار های آموزشی و ارائه منابع مناسب برای کنترل خشم کمک زیادی به فرهنگ سازی در این زمینه می کند. در این مقاله به نکاتی در مورد چگونگی کنترل خشم صحبت می کنیم.

به عواقب رفتار خود فکر کنید

یکی از تکنیک هایی که برای کنترل خشم استفاده می شود توجه به عواقب رفتار خشونت بار است. در اکثر مواقع پس از رفتار های خشونت بار افراد دچار پشیمانی و ناراحتی می شوند. این ناراحتی و پشیمانی می تواند باعث افسردگی و سرخوردگی افراد شود. معمولا پیشنهاد می شود قبل از بیان کلمات خشونت بار، چند لحظه ای صبر کنید و در ذهن خود تحلیل کنید.

کلمات نامناسب و ناسزا به صورت پنهانی باعث افزایش عصبانیت و خشونت افراد می شود. کنترل خشم در این مواقع با توجه به ایجاد موقعیتی پر تنش سخت می شود. استفاده از این کلمات می تواند خود به خود باعث ایجاد حس ناخوشایند و عصبانیت در افراد شود. صبر و تمرکز بیشتر بر روی کلمات کمک زیادی به کنترل خشم و کاهش تنش در اجتماع می شود.

کنترل خشم در محل کار
بخوانید

از عوامل ایجاد خشم دوری کنید

یکی از مهمترین مسائل برای کنترل خشم، کشف دلیل خشونت است.این دلیل خشونت می تواند فرد یا موقعیت خاص باشد. این موارد را می توانید در زمان آرامش خود پیدا کنید. اگر عامل عصبانیت شما فرد خاصی است سعی کنید با مشورت و صحبت با وی آن را حل کنید. در صورتی که این موضوع جوابگو نبود تلاش کنید تا موقعیت شغلی خود را تغییر دهید. در صورتی که هیچ کدام از این موارد امکان پذیر نبود. باید توانایی کنترل خشم خود را در هنگام برخورد با اینگونه افراد داشته باشید. سعی کنید مسائلی که در نظر دارید با وی در میان بگذارید را هر چه سریعتر و در کوتاه ترین زمان انجام دهید. از ارتباط گسترده با وی بپرهیزید. خود را برای ایجاد یک ارتباط منفی و نامناسب آماده کنید.

از عذر خواهی کردن نترسید

عذر خواهی کردن یکی از بهترین روش ها برای رفع ناراحتی و سو تفاهم به وجود آمده بین افراد می باشد. این کار را سعی کنید بدون واسطه و با شوخی به فر مورد نظر برسانید. همواره به این موضوع توجه کنید حتی در بهترین شرایط کنترل خشم گاهی عصبانیت افراد بروز پیدا می کند. طبق تحقیقات عذر خواهی هایی که همراه با کمی شوخ طبعی همراه باشد می تواند تاثیر بیشتری روی افراد بگذارند.

در واقع این شوخ طبعی کمک می کند فضای تنش دار تلطیف شده و با آرامش بیشتری مکالمه کنید. خشونت نیز همانند سایر احساسات انسان دارای علت خاصی می باشد. عوامل مختلفی می تواند بر روی میزان خشونت شما تاثیر بگذارد. عوامل محیطی و شرایط سخت زندگی از جمله مواردی است که می تواند باعث افزایش خشونت افراد در جامعه شود. در هر صورت بروز هر کدام از دلایل بالا می تواند باعث بروز خشم شود. توانایی عذر خواهی کردن از جمله بهترین روش ها برای رفع کدورت است.

خشم چیست و چگونه می توان آن را مدیریت کرد ؟
بخوانید

ورزش کنید

ورزش کردن و فعالیت بدنی یکی از بهترین روش ها برای کنترل خشم و عصبانیت است. این روش کمک می کند تا افکار منفی و استرس از شما دور شود. این روش کمک می کند که در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید و از زندگی خود لذت کافی را ببرید. همانطور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد کنترل خشم راهکار های مختلفی دارد.

استفاده از روش هایی مانند ماساژ درمانی و مدیتیشن نیز به کنترل خشم کمک می کند. روز خود را با افکار مثبت شروع کنید و مطمئن باشید این انرژی مثبت باعث رشد فکری و قدرت تفکر بالای شما می شود و همچنین از بروز تنش و عصبانیت برای شما جلوگیری می کند. توجه کنید که بروز تجربه های تلخ در زندگی همواره ناگوار نیستند بلکه این موارد به مرور باعث رشد فکری افراد شده و می تواند عامل بروز اتفاقات خوب در زندگی باشند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن