مقالاتموفقیت / انگیزشی

چگونه به مرخصی ذهنی برویم؟

اکثر افراد گاهی اوقات مرخصی می‌گیرند. اما هرکسی هر وقت که دلش خواست، نمی‌تواند کار را رها کند و به مرخصی برود. شاید در سال یک یا دو بار مرخصی بگیرد. نوع دیگری از مرخصی هم وجود دارد که بدون اجازه گرفتن از کسی می‌توانید از آن لذت ببرید. تقریباً در هر زمان و مکانی می‌توانید به این مرخصی بروید. تأثیرات این مرخصی کمتر از مرخصی واقعی نیست که در آن کار و خانه را رها می‌کنید و به مسافرت می‌روید. منظور من مرخصی ذهنی است.

آیا می‌دانید که واژۀ vacation(مرخصی) از ریشۀ vacate (تهی و خالی کردن) گرفته شده است؟ مرخصی گرفتن به معنای خالی کردن زندگی‌تان از مسئولیت‌ها و کارهای روزانه است. آرامش ذهن و بدن از اهمیت بسیاری برخوردار است و قطعاً مرخصی ذهنی به چنین کاری کمک می‌کند.

عجیب به نظر می‌رسد؟ نه! اصلاً عجیب نیست. شکل‌های مختلفی از مرخصی ذهنی وجود دارد. اما یکی از آنها برایتان آشناست که تقریباً هرکسی در طی روز از آن بهره می‌برد. آنها افکار خیالی هستند. هرکسی حداقل چند بار در روز خیال پردازی می‌کند. برای چند لحظه کار و مشکلات را فراموش می‌کند و از بودن در جهانی متفاوت لذت می‌برد. در اینجا صحبت از موافقت یا مخالفت من با خیالپردازی نیست. من از آن فقط به عنوان یک حقیقت یاد می‌کنم. خیالپردازی فقط یک نوع از مرخصی ذهنی است اما شکل‌های دیگری از مرخصی ذهنی هم وجود دارند.

8 دلیلی که باعث می شوند تا فرد منظمی نباشید
بخوانید

راهکارهای مرخصی ذهنی

  1. از خیالپردازی سخن گفتیم. شما باید تلاش کنید فقط درمورد موقعیت‌های خوشایند و درمورد هر آنچه که واقعاً می‌خواهید یا از انجامش لذت می‌برید، Mental holidaysخیالپردازی کنید.
  2. خواب هم نوعی از مرخصی است. برای اینکه مرخصی لذتبخش‌تری داشته باشید، قبل از خواب در شب به اتفاقات خوب گذشته یا چیزهای دوست داشتنی فکر کنید و جلوی افکار منفی را بگیرید.
  3. سعی کنید به همه‌ چیز به طور خاص فکر نکنید. اگر مدیتیشن را تجربه کرده‌ باشید این کار برای شما راحت‌تر است. فقط آنچه را که در حال انجامش هستید، با‌ آرامش و بی‌خیالی انجام دهید. شاید در آغاز این کار آسان نباشد اما با داشتن پشتکار به تدریج این مهارت مهم را به دست خواهید آورد.
  4. خالی کردن ذهنتان از افکار یک مرخصی واقعاً آرامش‌بخش است. این نوع مرخصی می‌تواند ادامه پیدا کند، حتی در حال کار، مطالعه یا انجام کارهای دیگر. اما این کار در بین مردم بسیار رایج نیست چراکه به آموزش و تلاش درونی نیاز دارد.
  5. خواندن چند نقل‌قول‌ الهام‌بخش ذهنتان را آرام می‌کند و این کار برای انگیزه‌ گرفتن شما مؤثر است.

شیوه‌های دیگری برای مرخصی ذهنی وجود دارند اما من ترجیح می‌دهم تنها بر راه‌هایی تمرکز کنم که شما در هر زمان و مکانی می‌توانید انجام دهید. برای مثال می‌توان به مدیتیشن، لذت بردن از یک سرگرمی یا خواندن یک کتاب اشاره کرد. این روش ها، راه‌های خوبی برای آرامش ذهن هستند اما نمی‌توانید در هر مکان و زمانی آنها را انجام دهید. می‌توانید شیوه‌های فوق را برای چند لحظه در محل کار، هنگام پیاده‌روی، مسافرت با قطار یا اتوبوس، شستن ظرف یا تماشای تلویزیون به کار ببرید.

خلاقیت چیست و چگونه بر آگاهی و رشد ذهن تاثیر می‌گذارد؟
بخوانید

فواید مرخصی ذهنی

  • با مرخصی ذهنی مغز و ذهنتان استراحت می‌کنند و به آرامش می‌رسند و به تمرکز بهتر شما کمک می‌کند.
  • مرخصی ذهنی باعث می‌شود که همانند یک مرخصی واقعی برای مدتی، مشکلات، موانع و سختی‌ها را فراموش کنید و هنگام کار یا مطالعه استراحتی داشته باشید.

زمانی که می‌توانید ذهن خود را ساکت نگه دارید، تمرکزتان بیشتر می‌شود، شفاف‌ تر فکر می‌ کنید، درکتان افزایش می‌یابد و آگاهی‌تان از جهان اطرافتان بالا می‌رود.

در سمینار موفقیت تمامی مهارت هایی که افراد موفق با داشتنشان به موفقیت دست یافته اند، را می آموزید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن