چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

همه ی ما با ترس هایی مانند ترس از شکست خوردن، ترس از نداشتن توانایی و خوب نبودن، ترس از نرسیدن به نتیجه ای که انتظار داریم، مواجه هستیم . اما چگونه بر ترس غلبه کنیم ؟. همه ی ما اهدافی داریم اما اغلب آدم ها به دلیل ترس هایی که دارند به سمت اهداف خود حرکت نمی کنند. ریشه فیزیولژیک ترس به ما میگوید ترس برای محافظت از ماست که وجود دارد اما این ترس نباید افراطی باشد چون در این زمان خودش ما را از بین خواهد برد. ترس ها و نگرانی های ذهنی همان دلایلی هستند که اجازه حرکت به ما نمی دهند. اما راه حل مبارزه با این ترس افراطی چیست؟ با آکادمی بازار همراه باشید تا شما را با سه نوع ترس و شیوه مقابله با آن آشنا کنیم.

1. ترس ضرر کردن و از دست دادن

مثلا فرض کنید کسی که قصد دارد رژیم غذایی خاصی را برای کاهش وزن دنبال کند، همواره با خود می گوید که من لذت خوردن غذاهای خوشمزه را از دست می دهم و یا مثلا شخصی که قصد رها کردن شغل کارمندی و پرداختن به مشاغل آزاد را دارد، ترس از دست دادن حقوق ثابت خود را دارد. درواقع این ترس ها، ترس های بجایی هستند و همه ی ما ترس هایی از این دست را تجربه کرده ایم.

برای مقابله کردن با ترس از دست دادن شما باید به آن روی سکه توجه بکنید و چیزهایی که در فرایند این تغییر و فرایند دنبال کردن اهدافتان به دست می آورید. به جای تمرکز بر چیزهایی که از دست می دهید، تمرکز کنید بر آنچه که ممکن است به دست بیاورید. شما ممکن است در فرایند دنبال کردن اهدافتان یک سری از امتیازهای معمولی را از دست بدهید ولی در عوض امتیازهای بسیار بیشتری به دست می آورید. ترس از دست دادن را نمی توان از بین برد اما می توان آن را با لذت به دست آوردن کنترل کرد.

2. ترس از فرایند

ترس از فرایند به این معناست که در طی تغییر سختی ها و دشواری هایی به ما تحمیل می شود. به عنوان مثال کسی که قصد لاغر شدن و کاهش وزن دارند این روند را برای خود دشوار می بیند. زیرا باید در خرید کردن و درست کردن غذا ملاحظات بیشتری را در نظر بگیرد که قبل از این ها به آن عادت نداشته است و یا مثلا کسی که تصمیم به تغییر شغل از کارمندی به بیزینس را دارد.

فرایند سختی در پیش دارد زیرا باید با مهارت های بازاریابی، فروش و… به طور کامل آشنا شود، در حالی که شناخت چندانی از این مهارت ها نداشته اند.

راه مقابله با ترس از فرایند تغییر نوع نگاه، اندیشه و تفکر ما است. ما باید به این فکر کنیم که زندگی همواره یک خط صاف نیست و وقتی ما از زندگی لذت زیادی می بریم که سختی ها را پشت سر بگذاریم، مشکلات را حل کنیم و در واقع رشد کنیم و یاد بگیریم.

رشد کردن و یاد گرفتن فرایندی است که ما را همواره با چالش هایی رو به رو می کند و اگر ما اینطور نگاه کنیم که همه ی این چالش ها، آموختن ها و قدم هایی که در این فرایند بر می داریم موجب می شود خودمان و دنیای اطرافمان را بیشتر بشناسیم و مهارت های جدید یاد بگیریم و پیشرفت کنیم، در نهایت باعث می شود شادکامی و احساس رضایت خوبی را تجربه کنیم. در این شرایط لذت تجربه جایگزین فرایند دشواری خواهد شد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
آیا از تحت فشار قرار گرفتن می‌ترسید؟

3. ترس از نتیجه

خیی از اوقات ما در آغاز و میانه راه به این موضوع فکر می کنیم که اگر در پایان به نتیجه دلخواهمان نرسیم چه می شود؟. البته این ترس ها کاملا طبیعی است و باید راه حل مناسب برای رو به رو شدن با آن را بکار برد. در این شرایط باید تلاش کرد به جای تفکرات نا امید کننده، پایان خوبی را در نظر بگیریم و اینگونه انرژی خود را برای ادامه مسیر مضاعف کنیم. در واقع باید به جای نگاه کردن به نیمه ی خالی لیوان، به نیمه ی پر لیوان توجه کنیم. در شرایطی که تمام مسیر های درست و منطقی را طی کنید بدانید که به احتمال بسیار قوی، نتیجه ای خوب  خواهید گرفت. اکثر اوقات ترس از نتیجه حاصل صدای منتقد درون ماست. این صدای درون اگر کنترل نشود ممکن است ترس از نتیجه را در ما افزایش دهد و در نهایت ما را در همان قدم های اول متوقف کند.

دست و پنجه نرم کردن با ترس در واقع کار هر روز ماست. تقریبا می توان گفت ما در همه ی کارهایمان به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه درگیر این ترس ها هستیم.  با افزایش مهارت و توسعه فردی تا حد زیادی می توان جلوی ترس افراطی را گرفت. ما باید از همه جهات توانمند شویم تا بتوانیم با اطمینان کامل به خودمان، مسیر زندگی را ادامه دهیم و به ترس اجازه سد شدن بر سر راهمان را ندهیم. پیشنهاد آکادمی بازار در این راستا بهره مندی از محصولات کاربردی و بسیار مفید معجزه ذهن قدرتمند است. شما با استفاده از این محصولات می توانید به صورت کامل برای قرار گرفتن بر سر راه موفقیت آماده شوید. در صورت تمایل به استفاده از محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دوره آموزشی غیرحضوری”معجزه ذهن قدرتمند”

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی