چگونه اراده خود را افزایش دهیم؟ اهمیت اراده

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ خرداد, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۴ آبان, ۱۴۰۰
چگونه اراده خود را افزایش دهیم؟ اهمیت اراده

اراده در زندگی موجب حرکت ما به سمت خواسته‌ها می‌شود و تاثیر مستقیمی با موفقیت دارد. اما چگونه اراده خود را تقویت کنیم و انگیزه‌مان را حفظ کنیم؟ اراده به چه معناست؟ اراده چیزی نیست که با خواندن در کتاب به دست بیاید، اراده یک تصمیم می‌باشد.

اراده یک نیروی فوق‌العاده است که فقط هنگامی به دست می‌آید که انسان به پیشرفت و آینده خود و اتفاقی که در آینده قرار است با صبر و تلاش برای او بیفتد و هنوز نیفتاده است (برای مثال قبولی در دانشگاه) فکر نموده و در حال حاضر به آن اهمیت بدهد، غیر از این باشد اراده‌ای در کار نمی‌باشد.

وقتی انسان به آن اتفاق و موفقیت بیشتر از مسائلی که در حال حاضر پیش روی او می‌باشد، اهمیت دهد (مانند وقتی که اطراف ما پر از جذابیت و تفریحات مورد علاقه ما می‌باشد) و البته برای به دست آوردن آن تلاش نموده و سختی‌ها و رنج‌هایی که ممکن است به وجود آید را تحمل نماید، یعنی شخص با اراده‌ای می‌باشد.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

اراده و خواسته

آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه فردی با ا‌راده در زندگی باشید؟ چگونه این نیرو را افزایش دهیم؟ آیا اهمیت اراده را می‌دانید؟ اراده نقطه آغاز هر رویایی و خواسته‌ای در زندگی است. یک قدرت خلاق است که نیازهای ما را برآورده می‌سازد. برای رسیدن به خواسته‌ و رویایتان قدم بردارید و پیش بروید.

این نیاز می‌تواند شامل پول، دوره ثروت، رابطه، رشد معنوی، عشق، موفقیت، تحصیلات، تغییرات فیزیکی و معنوی باشد. هر اتفاقی که در دنیا می‌افتد با اراده آغاز می‌شود. در واقع سرچشمه هر هدف، خواسته و عملی در دنیا اراده است.

مثالی از اراده و خواسته

مثالی از اراده و خواسته

 هنگامی که می‌خواهید برای دوست‌تان یک هدیه تولد بخرید، دست‌تان را بخارانید، با دوست‌تان تماس بگیرید، به این نیرو نیاز دارید. هندی‌ها از هزاران سال گذشته بر این باور بودند که آینده ما را عزم و اراده شکل می‌دهد و می‌سازد.

در واقع شما همان اراده و انتخاب آگاهانه خودتان هستید. اراده شما هر چه باشد، شما همان هستید و آینده‌تان نیز همان است. اراده همچون دانه است. اگر شما دانه را نکارید، رشد نمی‌کند. یک دانه بدون خاک و آب، تنها یک دانه بی‌ارزش است.

در واقع، هنگامی که اراده به انجام کار یا اقدامی کنید، به طور آگاهانه دانه را می‌کارید و باعث رشد و سبز شدنش می‌شوید. این نیرو به شما کمک می‌کند تا به اهداف و آرزوهایتان برسید. در واقع خواسته شما نباید تنها یک آرزو بماند. بهای موفقیت را بپردازید؛ رسیدن به هر خواسته‌ای بهایی دارد.

استاد احمد محمدی

اگر انسان می‌دانست که چه قدرتی دارد، از نتایج زندگی‌اش شرمگین می‌شد.

استاد احمد محمدی

بنابراین اراده به زندگی شما جلوه می‌بخشد. چرا که هم‌چون نقشه راه، مسیر درست را به شما نشان می‌دهد. بدون این نیرو هیچ نقشه راهی وجود نخواهد داشت. بنابراین شما در جاده‌ای بی‌نام و نشان و بدون هیچ مقصدی در حال حرکت هستید. چشم انداز و هدف زندگی خودتان را مشخص کنید.

اراده یک اجبار نیست. به بیان دیگر اگر دانه‌ای در اختیار دارید، خودتان باید آن را بکارید و رشد و پرورش دهید. شما نمی‌توانید به اراده‌‌ای که به آن اعتقاد ندارید را عمل کنید. اگر اراده به اجبار باشد، هدف از بین می‌رود.

تفاوت میان خواستن و اراده چیست؟

افراد بازنده آرزو می‌کنند و افراد پیروز اراده می‌کنند. بله! خواستن و اراده با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع ممکن است شما چیزهای بسیاری در زندگی بخواهید،‌ اما آیا اراده انجام آن کار را هم دارید؟ اراده یعنی چیزی آگاهانه و از عمق وجود خود بخواهید و به منظور به ثمر رسیدنش حرکت کنید.

اما خواستن لحظه‌ای است و بدون هدف از یاد می‌رود. به بیان دیگر خواستن باد هواست و از یاد می‌رود و فراموش می‌شود. این نیرو قدم بزرگی‌ست که کمک می‌کند تا شما برای اهداف خود برنامه ریزی کنید و به آن دست یابید. گاهی معجزه در آخرین لحظه رخ می‌دهد، هرگز نا امید نشوید.

اما خواستن صرفا یک فکر گذرا است. فکری بی‌هدف که وارد ذهن می‌شود. مدتی در ذهن اقامت می‌کند. سپس بار خود را می‌بندد و فراموش می‌شود.

چگونه فردی با اراده شویم؟

چگونه فردی با اراده شویم؟

روش‌های زیادی برای تبدیل شدن به فردی با اراده وجود دارد. ما در اینجا به نه روش اشاره می‌کنیم:

۱. مانترا خلق کنید

مانترا در فرهنگ هندی مجموعه‌ای از کلمات، آوا و عباراتی است که به صورت مکرر و با آهنگ خاصی تکرار می‌شود. مانترا ریشه سانسکریت دارد و به معنای رها شدن است. به بیان دیگر، وجود شما، جدا از مادیات و دنیای مادی، رها و آزاد می‌شود.

از مانترا در مدیتیشن استفاده می‌شود و بر جسم و روح تاثیر مثبت می‌گذارد. بنابراین اگر می‌خواهید تاثیر مثبتی در زندگی ایجاد کنید، مدیتیشن فراموش نشود! مدیتیشن مانترا را چگونه انجام دهیم؟

به این فکر کنید که دقیقا چه چیزی می‌خواهید؟ خواسته شما در زندگی چیست؟ این خواسته می‌تواند به صورت مادی و معنوی باشد. تصور کنید شما چه موانعی سر راه خود قرار دادید که به هدف خود نرسید؟ چه موانعی سر راه شما قرار دارند؟

اکنون تمام آن افکار منفی را از ذهن‌تان خارج کنید و یک مانترای مثبت خلق کنید. بنابراین سعی کنید به هیچ چیز فکر نکنید. مانترا را چندین بار در ذهن‌تان تکرار کنید تا اهدف و مسیر مشخص خود را بهتر درک کنید. شکرگزاری راهی برای سهولت پیمایش مسیر حرکت است.

۲. با دوستتان صحبت کنید

اگر به دوست‌ یا فردی آشنا بگویید که اراده دارید چه کاری انجام دهید، در واقع به خودتان کمک می‌کنید تا بر اهداف و آرزوهای خود واقف شوید.

با این روش اراده خود را بهتر می‌شناسید، بهتر درک می‌کنید و می‌توانید از دیگران به منظور بهبود در اعمال و رفتارتان کمک بگیرید. مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید. بنابراین یک قدم بزرگ در دستیابی به اهداف‌تان نزدیک می‌شوید. چرا که اراده‌تان را بارها تکرار کردید.

۳. با صدای بلند اراده تان را برای خودتان بیان کنید

با صدای بلند اراده تان را برای خودتان بیان کنید

هنگامی که اراده خود را می‌شناسید، آن را درک می‌کنید. بنابراین برای اقدامات و اهداف خود تلاش می‌کنید. با این حال، اولین کاری که پس از بیدار شدن از خواب می‌کنید، بیان اراده و اهداف‌تان با صدای بلند است.

این روش می‌تواند هم‌چون مانترا باشد. هم‌چنین می‌توانید چندین جمله از زندگی مورد علاقه کنونی و آینده‌ خود بیان کنید. خوشبختی یعنی داشتن یک ذهن خلاق و قدرت جذب نشانه‌ها. برای مثال با صدای بلند بگویید من اراده می‌کنم امروز کتاب … را به پایان برسانم.

۴. مدیتیشن کنید

مدیتیشن نه تنها به سلامت روح و روان، بلکه به سلامت جسم نیز کمک می‌کند. در واقع ابعاد فواید مدیتیشن بسیار گسترده است. مدیتیشن حتی در افزایش کیفیت خواب و کاهش استرس و اضطراب و آرامش ذهن تاثیر دارد. نتیجه‌ مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است.

اگر تصور می‌کنید از دسته افرادی هستید که خواسته شما عملی نمی‌شود و اراده‌ای در زندگی ندارید، مدیتیشن کنید. زیرا مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا اضطراب را از خود دور کنید و انرژی مثبتی به سوی اهداف‌تان ارسال کنید.

۵. شکرگزاری کنید

بر هر چیزی که دارید و هر چیزی که برایش شکرگزار هستید، تمرکز کنید. شکرگزاری تاثیر عجیب و فوق‌العاده‌ای در زندگی دارد. شاید برایتان عجیب به نظر برسد، اما سعی کنید برای آنچه که واقعا می‌خواهید و در حال حاضر ندارید، شکرگزاری کنید.

زیرا هنگامی که اراده خود را تکرار کنید و بر داشته‌هایتان تمرکز کنید، به اهداف‌تان نزدیک‌تر می‌شوید. شکرگزاری باعث می‌شود تا به زندگی مورد علاقه خود دست یابید. علاوه بر این باعث می‌شود به زندگی کنونی که علاقه بیشتری پیدا کنید.

هم‌چنین به شما کمک می‌کند تا در روند رسیدن به اهداف‌تان احساس خوشایندی داشته باشید. شکرگزاری، راهکاری برای پایان همه رنج‌ها است! برای مثال شما اراده می‌کنید تا دوستان بیشتری داشته باشید. بنابراین می‌گویید که پروردگارا، برای داشتن دو دوست عزیزم از تو سپاسگزارم. پیشاپیش از داشتن دوستان بیشتر و دوست داشتنی از تو سپاسگزارم.

۶. خواسته خود را به خدا بسپارید

هر آنچه که می‌خواهید را بر زبان بیاورید. به اهداف‌تان فکر کنید. آن‌ها را تصور کنید. سپس آن‌ها را رها کنید و به خدا بسپارید. بهتر است بدانید کنترل هر چیزی در دست شما نیست. به هر آنچه که بخواهید به نحو صحیح و در زمان مناسب دست می‌یابید. به بیان دیگر، به اراده پروردگار اعتماد کنید و ایمان بیاورید. چرا که او صلاح شما را بهتر می‌داند.

۷. یادداشت کنید

یادداشت کنید

سعی کنید هر روز یا هر شب اراده و اهداف خود را یادداشت کنید. قدرت یادداشت کردن را دست کم نگیرید. چگونه یادداشت برداری کنیم؟ برای مثال: اراده شما چیست؟ هنگامی که اراده کنید و به اهداف‌تان برسید، زندگی‌تان چه تغییری می‌کند؟

هنگامی که به اهداف خود برسید، چه احساسی خواهید داشت؟ از خودتان سوال کنید و پاسخ را در دفترچه‌ای یادداشت کنید. یادداشت خود را بخوانید. آن‌ها را تصحیح کنید. فراموش نکنید، اراده‌ و اهداف‌تان کلی نباشد و مسائل جزئی را بیان کنید.

۸. قدرت کلمات را بشناسید

شما باید کلماتی که در ذهن خود تکرار می‌کنید یا در دفتری یادداشت می‌کنید را با دقت انتخاب کنید. چرا که کلمات قدرت بسیار بالایی دارند. کلماتی مانند «اگر، شاید، احتمالا، ممکن است» شما را از موفقیت دور می‌سازد. به بیان دیگر خود این کلمات مانعی در اهداف‌تان هستند. عبارات تاکیدی کلمات سحرآمیز ذهن ما هستند.

استاد احمد محمدی
تمرکز قدرت است. آینده تو محصول چیزهایی است که در حال حاضر به آن‌ها توجه می‌کنی.
استاد احمد محمدی

در واقع این کلمات قدرت اراده شما را افزایش نمی‌دهند و شک و دو دلی را در ذهن‌تان می‌کارند. بنابراین سعی کنید از کلمات مثبت مانند «من می‌توانم» استفاده کنید تا شاهد تفاوت در نتیجه کارها و اهداف‌تان باشید.

۹. اراده خود را باور کنید

اگر می‌خواهید فرد با اراده‌ای در زندگی‌تان باشید، باید این نیرو را باور کنید. باور یک سکوی پرش به خواسته‌هایتان است. باور، کلید دستیابی به همه خواسته‌هایتان است.

اگر تصور کنید این نیرو یک توهم و خیال غیرواقعی است، بنابراین به اهداف‌تان نمی‌رسید. بنابراین اهداف‌تان را به گونه‌ای بر زبان بیاورید که گویی حقیقی هستند و شما بدون هیچ مانعی به آن می‌رسید. شما اراده می‌کنید و به خواسته خود می‌رسید. شما اراده می‌کنید و آینده و زندگی دلخواه‌تان را می‌سازید. به همین سادگی!

اهمیت اراده در زندگی چیست؟

اهمیت اراده در زندگی چیست؟

امروزه اهمیت برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری بر کسی پوشیده نیست. اما چرا هیچ‌کس به اراده اهمیت نمی‌دهد؟ هدف‌گذاری به ما کمک می‌کند تا آینده خود را ببینیم و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. بنابراین طبق اهداف‌مان زندگی و حرکت می‌کنیم.

با کمک هدف‌گذاری، خواسته خود را می‌شناسیم و برایشان تلاش می‌کنیم. میزان تلاش ما اهمیت بسیاری دارد. هدف گذاری اقدام فوق‌العاده‌ای است. اما گاهی اوقات ممکن است بر چیزهایی که نداریم تمرکز کنیم. راز موفقیت در زندگی در عدم تمرکز بر لحظات و جلوگیری از حفظ اتفاقات گذشته است.

گاهی اوقات ممکن است به اهداف خود نرسیم و احساس شکست کنیم. گاهی اوقات ممکن است باور کنیم یک بازنده هستیم! درواقع وجود این نیرو کمک می‌کند تا بر لحظه اکنون و داشته‌هایتان تمرکز کنید. این نیرو کمک می‌کند قدر نعمت‌هایتان را بدانید.

اراده به شناخت ارزش کمک می کند

اراده کمک می‌کند تا ارزش‌هایتان را بشناسید. این نیرو میزان انرژی شما را افزایش می‌دهد. هنگامی که ارزش‌های وجودی خود را بشناسید، قدرت خود را افزایش می‌دهید. هم‌چنین تغییرات بزرگی در خود ایجاد می‌کنید.

بنابراین در کارها و اقداماتی که انجام می‌دهید احساس شادی، لذت، رشد و موفقیت می‌کنید. اراده هم‌چون یک نقشه راه است که شما را به اهداف و خواسته خود می‌رساند. بنابراین این نیرو به شما هدف می‌دهد. ارزش قائل شدن برای خودتان را شروع کنید تا زندگی‌تان دگرگون شود.

این نیرو باعث می‌شود شما انگیزه‌ بالایی برای دستیابی به اهداف‌تان داشته باشید. بنابراین اگر روزانه اراده‌تان را تقویت کنید، زندگی‌تان دگرگون می‌شود.

اراده محدودیت ندارد

آگاهی و اراده انسان محدودیت ندارد. انسان می‌تواند با آگاهی خود بر ساختار و شکل یک مولکول آب و زندگی یک انسان تاثیر بگذارد. آنچه می‌خواهید را ابتدا در ذهن‌تان تجسم کنید. به این موضوع فکر کنید که ۹۰ درصد از بدن شما را آب تشکیل داده است. نکته جالبی است. اینطور نیست؟

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که آب می‌تواند تحت تاثیر اراده و افکار انسان‌ها قرار گیرد. بنابراین اگر شما به صورت خودآگاه، فکر مثبت کنید و بر اراده مثبت خود تمرکز کنید، به صورت مستقیم بر جسم‌تان تاثیر می‌گذارید.

اراده ارزشمند است

اراده ارزشمند است

اراده را با هدف اشتباه نگیرید. این نیرو بسیار ارزشمند است و شما را ناامید و دچار یاس نمی‌کند. این نیرو تاثیر مثبتی بر زندگی‌تان می‌گذارد.

اراده یعنی شما می‌خواهید چه کسی باشید؟ می‌خواهید چه تاثیری در دنیا بگذارید؟ چگونه بر زندگی دیگران تاثیر بگذارید؟ چگونه بهتر تفکر کنیم و عملکرد ذهن خودمان را بهبود ببخشیم؟

برای مثال من اراده می‌کنم امروز با دیگران و دنیا مهربان باشم. من اراده می‌کنم که باعث شادی و خوشحالی خودم و دیگران شوم.

اراده باعث تاثیرگذاری شما می شود

اراده شما، باعث تاثیرگذاریتان می‌شود. هنگامی که برای کاری اراده کنید، خلاق‌تر می‌شوید. بنابراین خلاقیت شما بر زندگی خودتان و دیگران تاثیر بیشتری می‌گذارد. در واقع خلاقیت باعث ایجاد تفاوت نیز می‌گردد. هنگامی که اراده و خواسته به انجام کاری می‌کنید، ذهن‌تان را به روی افکار تازه و خلاق باز می‌کنید. در نتیجه به خواسته‌هایتان نیز می‌رسید.

اراده صدای درون را خاموش می کند

هر فردی که یک صدای درون دارد که همیشه باعث خجالت‌مان از انجام هر کاری می‌شود. این صدای درون مانع پیشرفت‌مان می‌شود. برای مثال صدای درون می‌گوید تو نمی‌توانی به خواسته خود که حسابداری خوب باشی برسی. این نیرو، صدای درون را خاموش می‌کند. بنابراین خارج از مشکلات و محدودیت‌ها باعث رشد و پیشرفت شما می‌گردد.

در واقع این نیرو بر موضوعاتی که تاثیر مثبتی بر زندگی‌تان دارد تمرکز می‌کند. بنابراین به جای آنکه از احساسات‌تان شکوه و شکایت کنید، تلاش می‌کنید تا احساسات مثبت و بهتری بی‌آفرینید. نحوه تقویت احساسات مثبت برای کسب حس رضایت در زندگی را یاد بگیرید. برای مثال من اراده می‌کنم تا قدر زندگیم را بدانم. اراده می‌کنم قلب‌ام مملو از شادی و عشق شود. اراده می‌کنم جسم‌ام مملو از انرژی مثبت شود.

چشمان شما را به نعمت های زندگی باز می کند

چشمان شما را به نعمت های زندگی باز می کند

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که متوجه نیستید در دنیای اطراف‌تان چه اتفاقاتی می‌افتد؟ آیا متوجه شده‌اید که به زندگی بی‌توجه هستید؟ به جزئیات و زیبایی زندگی اهمیت نمی‌دهید؟

در واقع این نیرو کمک می‌کند تا چشمان‌تان را به نعمت‌های زندگی باز کنید. اراده کمک می‌کند تا به جای ناشکری،‌ داشته‌هایتان را ببینید و قدردان باشید. معجزه شکرگزاری را جدی بگیرید.

برای مثال، اراده کنید به زیبایی‌های اطراف‌تان توجه بیشتری کنید. خانواده‌تان را ببینید. زندگی را نظاره کنید. نتیجه را در یک دفترچه، یادداشت کنید. چقدر حال‌تان بهتر است؟ چقدر شکر گزار نعمت‌هایتان هستید؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
قانون یکم بیشتر

بر اتفاقات دنیا تاثیر می گذارد

اکثر مردم نگران حوادثی هستند که در دنیا اتفاق می‌افتد. با این حال تصور می‌کنند که نمی‌توانند شرایط دنیا را تغییر دهند و به کسی کمک کنند. چیزی درباره اثر پروانه‌ای می‌دانید؟ اثر پروانه‌ای یعنی یک تغییر کوچک می‌تواند باعث یک تغییر بزرگ در دنیا شود.

اگر شما اراده کنید که ذهن و قلب خود را بر ایده و فرصت‌های مثبت باز کنید. اراده می‌کنید تاثیرگذار باشید. بنابراین نه تنها می‌توانید بر زندگی خود تاثیر بگذارید، بلکه در زندگی بسیاری نیز تاثیر می‌گذارید. بزرگ‌ترین لطف را در حق خودتان بکنید، به خودتان اعتماد کنید.

بنابراین این نیرو بر اتفاقات دنیا تاثیر می‌گذارد. چرا که اگر شما یک تغییر کوچک مثبت در خود و زندگی‌تان ایجاد کنید، در دنیا تاثیر بزرگ‌تری می‌گذارید.

اندازه و میزان این تغییر تفاوتی ندارد. کافی است به خودتان با صدای بلند بگویید که من اراده می‌کنم جزئی از تغییرات بزرگ و مثبت دنیا باشم. افراد موفق با داشتن اراده در زندگی به جایگاه فعلی‌شان رسیده‌اند. برای آشنایی بیشتر با دلایل رسیدن این افراد به چنین موفقیتی می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده کنید

5/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی