پاکسازی ذهن با یاد گرفتن اینکه چگونه آرامش درون را احساس کنیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۵ مرداد, ۱۴۰۰
پاکسازی ذهن با یاد گرفتن اینکه چگونه آرامش درون را احساس کنیم؟

گاهی اوقات مشکلات زندگی آنقدر زیاد می‌شوند که تمام مدت ذهن‌مان درگیر مسائل مختلف است و نمی‌توانیم آرامش پیدا کنیم. حتی زمانی که خواب هم هستیم؛ خواب با کیفیتی نداریم و نگران مسائل و اتفاقات اطراف خود هستیم. نداشتن آرامش درون و ذهنی آرام می‌تواند مشکلات جدی برای ما درست کند و این درگیری ذهن عملکرد ما را حتی برای کارهای روزمره نیز کاهش دهد.

پاکسازی ذهن یکی از عادات افراد موفق هست. زمانی که کامپیوتر یا گوشی شما بیشت از حد پر می‌شود دچار مشکل می‌شود و به درستی کار نمی‌کند. در این مرحله با پاکسازی آن می‌توانیم دوباره به راحتی از آن استفاده کنیم. ذهن نیز سیستم مشابهی دارد. زمانی که بتوانیم پاکسازی ذهن انجام دهیم، می‌توانیم آرامش درون داشته باشیم و در کارهایمان موفق‌تر ظاهر شویم.

بسیاری از افراد نحوه پاکسازی ذهن را نمی‌دانند پس اگر شما هم در دسته این افراد قرار دارید؛ اصلا نگران نباشید. در این مقاله راه‌های پاکسازی ذهن و رسیدن به آرامش درون را به شما آموزش می‌دهیم و با استفاده از این آموزش‌ها می‌توانید زندگی بهتر و با کیفیت‌تری را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

پاکسازی ذهن و آرامش درون

آیا تا به حال احساس کردید که در افکار منفی غرق شده‌اید و آرامش درون خود را از دست داده‌اید؟ آیا تا به حال اقدام به پاکسازی ذهن خود نموده‌اید؟ آیا تا به حال تحت فشار روانی شدید بودید و تنها چیزی که می‌خواستید یک دوش آب گرم و ذهنی آرام بود؟

اگر می‌خواهید به آرامش حقیقی درون برسید، باید پاکسازی ذهن خود را آغاز کنید. لازم است ابتدا محیط اطراف خود را پاکسازی کنید. با این کار درون ذهن‌تان را از افکار منفی پاک و رها می‌کنید و در نهایت آرامش درون را احساس خواهید کرد. برای رسیدن به آرامش به هدف و راهت شک و تردید نداشته باش و ادامه بده.

۱. نفس عمیق بکشید

تمرین تنفس کمک بسزایی در رهایی از یک موقعیت استرس‌زا می‌کند و باعث می‌شود آرامش درون خود را بازیابید. سعی کنید پنج نفس عمیق بکشید. ابتدا تا پنج شماره هوا را به درون شش‌ها بکشید، پنج ثانیه نگهدارید و تا پنج ثانیه بازدم کنید.

افکار خود را پاک کنید و به هیچ مسئله‌ای فکر نکنید. هرگاه افکار منفی و استرس‌زا وارد ذهن‌تان شد، با خود تکرار کنید: «من آرام هستم. پروردگارا زندگی خود را به تو می‌سپارم.»

تحقیقات نشان می‌دهد حتی با یک تنفس عمیق شرایط را تغییر می‌دهید و آرامش را به خود باز می‌گردانید. بنابراین تصور کنید با هر دم آرامش را به درون خود می‌برید و با هر بازدم تنش را از خود دور می‌کنید.

۲. پاکسازی ذهن و آرامش درون با پاکسازی زندگی

 پاکسازی ذهن و آرامش درون با پاکسازی زندگی

بر طبق رسم و رسوم، هر سال پیش از شروع بهار و آغاز سال نو خانه‌های خود را پاکسازی می‌کنیم. اسباب اضافه و به درد نخور را دور می‌ریزیم و گرد وسایل را می‌گیریم و پاک می‌کنیم.

بنابراین پس از اتمام کار و رفع خستگی احساس خوشایند و آرامشی از پاکی خانه کسب می‌کنیم اکنون قدرت ذهن خود را همچون خانه تصور کنید. درون این خانه پر از گرد و غبار است. وسایل کهنه، سیاه و به درد نخور روی هم انباشته شده‌اند. سال‌هاست که از غم و غصه و افکار منفی پاک نشده است!

وقت آن است که به منظور آرامش درون خود دستی به سر و روی ذهن‌تان بکشید. بنابراین این سوالات را از خود بپرسید و پاسخ را در دفتری یادداشت کنید:

  • اغلب چه مسائلی مرا آزار می‌دهد؟
  • چه چیزهایی در اولویت زندگی من قرار دارند و می‌خواهم در زندگیم بمانند؟

بنابراین با این روش افکار اضافه و خاک خورده ذهن‌تان را می‌شناسید و رها می‌کنید. علاوه براین بر اولویت‌های مهم زندگی‌تان تمرکز بیشتری می‌کنید. برای مثال ممکن است سال‌های گذشته از حرف دوستی ناراحت شده و این بار غم را سال‌ها به دوش کشیده باشید. بار اضافه را رها کنید تا آرامش درون خود را بیابید.

۳. پاکسازی ذهن و آرامش درون با پذیرش وجود خود

گاهی اوقات رفتار یا اخلاقی داریم که از بروز آن‌ شرمنده می‌شویم و همیشه آن را انکار می‌کنیم. وقت آن است که دست از قضاوت رفتارهای خود برداریم و وجود حقیقی خود را بپذیریم.

برای مثال فردی از بروز احساسات خود و گریه کردن شرمنده می‌شود و خود را قضاوت می‌کند. درحالی که ما باید بپذریم یک «انسان» هستیم. هر انسانی بر حسب طبیعت خود دچار غم، خشم، شادی، ترس و … می‌شود.

انکار هر احساسی باعث سرخوردگی و در نتیجه افسردگی می‌شود. بنابراین همیشه احساسات خود را سرکوب می‌کنیم و از وجود خود دور می‌شویم. بنابراین هر احساسی که تجربه می‌کنید را انکار نکنید و بپذیرید. پذیرش احساس باعث درک و رهایی می‌شود.

۴. به جای حدس زدن سوال کنید

به جای حدس زدن سوال کنید

خواندن ذهن دیگران تقریبا غیر ممکن است و اغلب با قضاوت دیگران برابری می‌کند. با این حال ما اکثر اوقات فکر، حرف و واکنش دیگری را حدس می‌زنیم.

استاد احمد محمدی
نویسنده داستان زندگی‌ات شو، با تخیل شروع کن و بی‌پروا بنویس.
استاد احمد محمدی

بنابراین آرامش درون خود را از بین می‌بریم و باعث نگرانی، استرس و اضطراب خود می‌شویم. به جای حدس زدن و قضاوت دیگران، سوال کنید تا از حقیقت آگاه شوید.

ابتدا ممکن است کار دشواری به نظر برسد. اما سعی کنید ارتباط برقرار کنید تا سوء تفاهم را رفع کنید و ذهن خود و دیگران را آرام سازید.

۵. مشکلات را حل کنید

رفع هیچ مشکلی در زندگی را به تعویق نیندازید. مشکلات خود را حل کنید تا از فشار استرس و تنش رها شوید. ممکن است راه حل مشکلات‌تان را بدانید، اما کاری نکنید. اما هرچه بیشتر حل و رفع مشکل را به تعویق بیاندازید، تنش درونی بیشتر می‌شود و آرامش خود را از دست می‌دهید.

۶. پاکسازی ذهن و آرامش درون با استراحت در تعطیلات آخر هفته

پاکسازی ذهن و آرامش درون با استراحت در تعطیلات آخر هفته

کار و تلفن‌های کاری خود را در تعطیلات آخر هفته رها کنید. اینترنت خود را قطع کنید و برای دو روز از فضای مجازی دور شوید. سعی کنید ساعاتی را در تنهایی کتاب بخوانید تا روح‌تا را تغذیه و شاداب سازید. همچنین می‌توانید به همراه خانواده یا دوستان به طبیعت بروید و از طبیعت انرژی دریافت کنید.

۷. فردایی هم هست

گاهی اوقات یک روز بد را تجربه می‌کنید. برنامه زندگی‌تان برهم می‌ریزد. بر سر مسئله‌ای غمگین هستید و حوصله انجام هیچ کاری را ندارید. بهترین روش به منظور بازیابی آرامش درونی این است که به خود بگویید فردایی هم هست که کارها را انجام دهم و برنامه‌هایم را تنظیم کنم. 

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - رژیم های ذهنی

به یاد داشته باشید، شما تنها یک روز بد داشتید و نه یک زندگی بد. بنابراین کمی به ذهن‌تان آرامش و به خود فرصت دهید. سپس دوباره قوی‌تر از گذشته بلند شوید و به زندگی خود ادامه دهید.

۸. پاکسازی ذهن و آرامش درون با شکرگذاری نعمت‌های زندگی‌تان

پاکسازی ذهن و آرامش درون با شکرگذاری نعمت‌های زندگی‌تان

به منظور بازیابی آرامش درونی می‌توانید برای مدتی خواسته‌هایتان را فراموش کنید و برای نعمت‌های زندگی‌تان شکرگزاری کنید.

در یک دفتر هر چیزی که در زندگی‌تان ارزشمند است را یاددشت کنید. برای مثال می‌توانید از داشتن خانواده، دوستان، لباس، غذایی برای خوردن، طبیعت و خانه‌تان شکرگزاری کنید. گاهی اوقات چیزی که به چشم شما کوچک است، آرزوی فرد دیگریست.

آکادمی بازار در کنار شما است تا بتوانید به آرزوها و خواسته‌های خودتان نزدیک و نزدیک‌تر شوید. با تهیه‌ بسته آموزشی موفقیت و ثروت در ۹۰ روز (‌معجزه ذهن قدرتمند)‌ می‌توانید به خواسته‌ها و آرزوهای خودتان قدم به قدم نزدیک‌تر شوید.

3/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

  1. باید خودمونو همونطور که هستیم بپذیریم و اگه ویژگی بدی داریم اصلاح کنیم و ویژگی های خوبو در وجودمون ایجاد کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی