مقالاتموفقیت / انگیزشی

چگونه آرامش درون را احساس کنیم؟

آیا تا به حال احساس کردید که در افکار منفی غرق شده‌اید و آرامش دورن خود را از دست داده‌اید؟ آیا تا به حال تحت فشار روانی شدید بودید و تنها چیزی که می‌خواستید یک دوش آب گرم و ذهنی آرام بود؟

اگر می‌خواهید به آرامش حقیقی درون برسید، باید محیط اطراف و ذهن خود را پاک سازی کنید. به هر حال ابتدا باید یاد بگیرید  درون ذهن‌تان را از افکار منفی پاک و رها کنید.

۱. نفس عمیق بکشید:

تمرین تنفس کمک بسزایی در رهایی از یک موقعیت استرس‌زا می‌کند و باعث می‌شود آرامش درون خود را بازیابید.

سعی کنید پنج نفس عمیق بکشید. ابتدا تا پنج شماره هوا را به درون شش‌ها بکشید، پنج ثانیه نگهدارید و تا پنج ثانیه بازدم کنید.

افکار خود را پاک کنید و به هیچ مسئله‌ای فکر نکنید. هرگاه افکار منفی و استرس‌زا وارد ذهن‌تان شد، با خود تکرار کنید: «من آرام هستم. پروردگارا زندگی خود را به تو می‌سپارم.»

تحقیقات نشان می‌دهد حتی با یک تنفس عمیق شرایط را تغییر می‌دهید و آرامش را به خود باز می‌گردانید. بنابراین تصور کنید با هر دم آرامش را به درون خود می‌برید و با هر بازدم تنش را از خود دور می‌کنید.

۲. زندگی‌تان را پاکسازی کنید:

بر طبق رسم و رسوم، هر سال پیش از شروع بهار و آغاز سال نو خانه‌های خود را

 زندگی‌تان را پاکسازی کنید
زندگی‌تان را پاکسازی کنید

پاکسازی می‌کنیم. اسباب اضافه و به درد نخور را دور می‌ریزیم و گرد وسایل را می‌گیریم و پاک می‌کنیم.

بنابراین پس از اتمام کار و رفع خستگی احساس خوشایند و آرامشی از پاکی خانه کسب می‌کنیم.

اکنون ذهن خود را همچون خانه تصور کنید. درون این خانه پر از گرد و غبار است. وسایل کهنه، سیاه و به درد نخور روی هم انباشته شده‌اند. سال‌هاست که از غم و غصه و افکار منفی پاک نشده است!

وقت آن است که به منظور آرامش درون خود دستی به سر و روی ذهن‌تان بکشید. بنابراین این سوالات را از خود بپرسید و پاسخ را در دفتری یادداشت کنید:

  • اغلب چه مسائلی مرا آزار می‌دهد؟
  • چه چیزهایی در اولویت زندگی من قرار دارند و می‌خواهم در زندگیم بمانند؟

بنابراین با این روش افکار اضافه و خاک خورده ذهن‌تان را می‌شناسید و رها می‌کنید. علاوه براین بر اولویت‌های مهم زندگی‌تان تمرکز بیشتری می‌کنید.

شرایط لازم برای افزایش درآمد و کسب پول هنگام تحصیل
بخوانید

برای مثال ممکن است سال‌های گذشته از حرف دوستی ناراحت شده و این بار غم را سال‌ها به دوش کشیده باشید. بار اضافه را رها کنید تا آرامش درون خود را بیابید.

۳. وجود خودتان را بپذیرید:

وجود خودتان را بپذیرید
وجود خودتان را بپذیرید

گاهی اوقات رفتار یا اخلاقی داریم که از بروز آن‌ شرمنده می‌شویم و همیشه آن را انکار می‌کنیم. وقت آن است که دست از قضاوت رفتارهای خود برداریم و وجود حقیقی خود را بپذیریم.

برای مثال فردی از بروز احساسات خود و گریه کردن شرمنده می‌شود و خود را قضاوت می‌کند. درحالی که ما باید بپذریم یک «انسان» هستیم. هر انسانی بر حسب طبیعت خود دچار غم، خشم، شادی، ترس و … می‌شود. 

انکار هر احساسی باعث سرخوردگی و در نتیجه افسردگی می‌شود. بنابراین همیشه احساسات خود را سرکوب می‌کنیم و از وجود خود دور می‌شویم.

بنابراین هر احساسی که تجربه می‌کنید را انکار نکنید و بپذیرید. پذیرش احساس باعث درک و رهایی می‌شود.

۴. به جای حدس زدن سوال کنید:

خواندن ذهن دیگران تقریبا غیر ممکن است و اغلب با قضاوت دیگران برابری می‌کند. با این حال ما اکثر اوقات فکر، حرف و واکنش دیگری را حدس می‌زنیم.

بنابراین آرامش درون خود را از بین می‌بریم و باعث نگرانی، استرس و اضطراب خود می‌شویم.

به جای حدس زدن و قضاوت دیگران، سوال کنید تا از حقیقت آگاه شوید. ابتدا ممکن است کار دشواری به نظر برسد. اما سعی کنید ارتباط برقرار کنید تا سوء تفاهم را رفع کنید و ذهن خود و دیگران را آرام سازید.

شما یک موجود شگفت انگیزید!
بخوانید

۵. مشکلات را حل کنید:

رفع هیچ مشکلی در زندگی را به تعویق نیندازید. مشکلات خود را حل کنید تا از فشار استرس و تنش رها شوید.

ممکن است راه حل مشکلات‌تان را بدانید، اما کاری نکنید. اما هرچه بیشتر حل و رفع مشکل را به تعویق بیاندازید، تنش درونی بیشتر می‌شود و آرامش خود را از دست می‌دهید.

۶. در تعطیلات آخر هر هفته استراحت کنید:

در تعطیلات آخر هر هفته استراحت کنید
در تعطیلات آخر هر هفته استراحت کنید

کار و تلفن‌های کاری خود را در تعطیلات آخر هفته رها کنید. اینترنت خود را قطع کنید و برای دو روز از فضای مجازی دور شوید.

سعی کنید ساعاتی را در تنهایی کتاب بخوانید تا روح‌تا را تغذیه و شاداب سازید. همچنین می‌توانید به همراه خانواده یا دوستان به طبیعت بروید و از طبیعت انرژی دریافت کنید.

۷. فردایی هم هست:

گاهی اوقات یک روز بد را تجربه می‌کنید. برنامه زندگی‌تان برهم می‌ریزد. بر سر مسئله‌ای غمگین هستید و حوصله انجام هیچ کاری را ندارید.

بهترین روش به منظور بازیابی آرامش درونی این است که به خود بگویید فردایی هم هست که کارها را انجام دهم و برنامه‌هایم را تنظیم کنم. 

به یاد داشته باشید، شما تنها یک روز بد داشتید و نه یک زندگی بد. بنابراین کمی به ذهن‌تان آرامش و به خود فرصت دهید. سپس دوباره قوی‌تر از گذشته بلند شوید و به زندگی خود ادامه دهید.

۸. برای نعمت‌های زندگی‌تان شکرگزاری کنید:

برای نعمت‌های زندگی‌تان شکرگزاری کنید
برای نعمت‌های زندگی‌تان شکرگزاری کنید

به منظور بازیابی آرامش درونی می‌توانید برای مدتی خواسته‌هایتان را فراموش کنید و برای نعمت‌های زندگی‌تان شکرگزاری کنید.

در یک دفتر هر چیزی که در زندگی‌تان ارزشمند است را یاددشت کنید. برای مثال می‌توانید از داشتن خانواده، دوستان، لباس، غذایی برای خوردن، طبیعت و خانه‌تان شکرگزاری کنید. گاهی اوقات چیزی که به چشم شما کوچک است، آرزوی فرد دیگریست.

 

برچسب ها

پریسا رشیدی

پریسا رشیدی هستم. کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی خواندم. از کودکی به کتاب و مطالعه علاقه داشتم و به همین خاطر مسیر زندگی من با کتاب، ترجمه و نوشتن پیوند خورد. همیشه سعی می‌کنم یاد بگیرم و به رشد فردی اهمیت زیادی می‌دهم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن