کنترل عصبانیت و خشم با چند راهکار ساده – قسمت اول

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خشونت یکی از رفتارهای ناهنجار و نامناسب جامعه امروزی ما است. کنترل عصبانیت و خشم یکی از هنر هایی است که باید از سنین پایین به افراد آموزش داده شود.

بسیاری از مشکلات و دعاوی افراد در جامعه حال حاضر به دلیل عدم توانایی در کنترل عصبانیت می باشد. متاسفانه سیاست گذاری های غلط و عدم اطلاع رسانی در این زمینه بسیار چشم گیر می باشد. مراکز آموزش گسترده کشور از جمله صدا و سیما در زمینه کنترل خشم و مهارت های مدیریت دچار کاستی های بسیاری هستند. اما معنی آرامش ذهن چیست؟ چگونه به دست می آید؟

با توجه به این شرایط نا مناسب افراد باید راهکار های کنترل عصبانیت و خشم خود را از منابع دیگر تامین کنند. شما باید بدانید که  چگونه به خودمان انگیزه دهیم؟ بایدراه‌هایی ساده و کارآمد برای ایجاد انگیزه در زندگی را ایجاد کنید. در این مقاله در مورد راهکار های کنترل خشم صحبت می کنیم.

راهکار های کنترل خشم چیست؟

رفتار خشونت آمیز از جمله رفتار هایی است که در اکثر جوامع بسیار ناپسند می باشد و وجود این رفتار در جامعه نشانه عدم تعادل رفتاری در جامعه است. برای کنترل خشم و مدیریت آن راهکار های متعددی وجود دارد. خشم نیز همانند احساسات دیگر انسان است و نیاز به توجه به ریشه آن است. شما برای کنترل خشم خود نیازی نیست به کلاس ها و همایش های گران بروید. کافیست چند راهکار ساده ای که در این مقاله به آن اشاره می شود را به کار بگیرید. از طریق راهکار ها و درمان های مختلف امکان پذیر است که در این قسمت از مقاله به کنترل عصبانیت و خشم با تنفس عمیق، شمارش و ترک موقعیت اشاره شده است.

توجه به اینکه در لحظه بتوان نحوه گفتار و بیان خود را تغییر داده تا حالت تهاجمی و خشونت آمیز رفتار در آن وجود نداشته باشد، بسیار مهم و اساسی است.

کنترل عصبانیت و خشم
کنترل عصبانیت و خشم

کنترل عصبانیت با تنفس عمیق

در واقع عصبانیت براساس تحقیقات گسترده انجام شده پدیده ای صرفا روانی نیست، بلکه اجزا جسمانی و فیزیولوژیکی تاثیر زیادی در بروز آن دارد. همانطور که گفته شد برای کنترل خشم باید تمامی موارد و عوامل بالا در نظر گرفت تا بتوان منشا بروز خشونت را پیدا کرده و بهتر آن را مدیریت کنید. از جمله نشانه های جسمانی خشم و عصبانیت عبارتند از فشار خون، ضربان قلب، تعداد نفس، دمای بدن و سرعت سوخت و ساز است. تغییرات گسترده ای در این متغیر های جسمانی در هنگام عصبانیت ایجاد می شود. از جمله موارد جسمانی که باعث کنترل عصبانیت و خشم می شود، تنفس عمیق است. در واقع تنفس عمیق باعث می شود که بقیه عوامل جسمانی کنترل شده و تحت مدیریت تنفس قرار بگیرند.

با تنفس عمیق ضربان قلب و فشار خون کاهش می یابد و می توانید با آرامش بیشتری روند کاری خود را ادامه دهید مجموعه ای از عبارات تاکیدی و جملات تاکیدی مثبت را در ذهن خود مرور کنید. این عمل باعث می شود هیجانات و اضطراب افراد نیز کنترل شود و تمامی این عوامل در کنار هم باعث آرامش فکری افراد می شود.

کنترل عصبانیت و خشم

کنترل عصبانیت با شمارش

از جمله موارد دیگری که باعث کنترل عصبانیت و خشم می شود، استفاده از اعداد و جملات آرامش بخش است. شمردن از جمله روش هایی است که باعث تمرکز حواس و افزایش مدیریت افراد می شود. همچنین استفاده از جملات با بار مثبت می تواند به آرامش شما کمک زیادی کند. از جمله این جملات می توان به (خشمت را با نفس بیرون بده) یا (عصبانی شدن کمکی به حل مسئله نمی کند) اشاره کرد. در حین که از این جملات استفاده می شود، تنفس عمیق به آرامش فکری کمک زیادی می کند.

پس از انجام این اعمال در موقعیت های خاص سعی کنید برای خود هدیه ای کنار بگذارید. این هدیه می تواند به صورت های جزئی باشد. توجه به این توانایی که من می توانم خشم خودم را کنترل کنم برای رشد وپیشرفت بسیار موثر می باشد.

کنترل عصبانیت و خشم

کنترل عصبانیت با ترک موقعیت

از جمله روش ها و راهکار های مناسب دیگر برای کنترل عصبانیت، دوری از موقعیت و شرایط استرس زا می باشد. در زمانی که شما از این موقعیت فاصله می گیرید سعی کنید به موقعیت فراسوی خود فکر کنید از موقعیتی که در آن شرایط پیش آمده است دوری کنید. فکر خود را مشغول کار و مسائلی خارج از محدوده بحث مورد نظر کنید.

نوشیدن آب و قدم زدن در مواقع استرس زا پیشنهاد می شود. در واقع باید گفت که در برخی از مواقع امکان کنترل خشم با ترک موقعیت وجود ندارد، شما باید نحوه مدیریت و کنترل خشم خود را به اندازه کافی تمرین کرده باشید. سعی کنید برای کنترل احساسات خود استاندارد هایی را داشته و براساس آن با اطرافیان خود رفتار کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های کنترل خشم

آکادمی بازار، مرجع موفقیت ایران با مدیریت دکتر احمد محمدی تاکنون دوره‌های آموزشی و سمینارهای مختلفی برای آشنایی شرکت‌کنندگان مهارت‌های ویزیتوری برگزار کرده است.

یکی از این دوره‌های آموزشی پرطرفدار، دوره آموزش ویزیتوری حرفه ای و همچنین دوره آموزشی «زبان بدن و آداب معاشرت در فروش» به‌علاوه‌ی دوره «برنامه‌ریزی شغلی و زندگی» یا «Life Planning» و دوره‌های آموزشی دیگری است که با استقبال خوبی روبرو است.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی