چند استراتژی شگفت انگیز برای خودداری از افکار منفی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۱ مهر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۳ آبان, ۱۴۰۰
چند استراتژی شگفت انگیز برای خودداری از افکار منفی

درک‌تان از واقعیت، نتیجه باورهایی است که درمورد خود و جهان اطراف‌تان دارید و افکار‌ شما نشات گرفته از باورها‌یتان است؛ چه این افکار منفی باشند چه مثبت. برای تغییر زندگی‌تان، نگرش خود را تغییر دهید. افراد منفی نگر، چه در جامعه و چه در زندگی شخصی‌مان، بر میزان استرس و توانایی ما در حفظ نگرش مثبت تاثیر می‌گذارند.

آن‌ها می‌توانند باعث شوند ما سریع‌تر از آنچه خودمان مایل بودیم، دست از تلاش برداریم و بی‌خیال خواسته‌ها شویم. البته نباید تاثیرات افکار منفی استرس روی سلامتی‌مان را نادیده بگیریم؛ تجربه و تحمل مداوم استرس، ساختار دی‌ان‌ای در کروموزوم‌های بدن را تخریب می‌کند.

که این امر، بر کاهش طول عمر انسان تاثیر بسزایی دارد. به علاوه، تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه جورجیا نشان داده است که افکار منفی به شدت مسری بوده و حفظ و استمرار آن باعث می‌شود افسردگی در میان آن افراد شایع گردد.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خودداری از افکار منفی

“زمانی‌که افکار مثبت را جایگزین افکار منفی می‌کنید، به نتایج مثبتی دست خواهید یافت.”

«ویلی نِلسون»

“تصمیم بگیرید که به خود بگویید: من به خود اجازه نمی‌دهم که نگران باشم. وقتی برنامه‌ام مطابق میلم پیش نرود، ناراحت می‌شوم اما دچار استرس نمی‌شوم. درست است که افکار منفی به ذهنم می‌آیند اما این من هستم که نباید به آن‌ها اجازه دهم که در وجودم رخنه کنند.”

« جول اوستین»

آیا اغلب افکا‌ر منفی‌ دارید؟ آیا گاهی فکر می‎‌کنید در کار خود موفق نمی‌شوید یا اتفاق بدی برایتان پیش می‌آید؟ چرا این افکار منفی از شما دور نمی‌شوند؟

با اینکه گاهی همه چیز خوب و خوش است، برخی آدم‌ها باز هم منتظر اتفاقات بد هستند. آن‌ها بر این باورند که اتفاقات خوب زیاد دوام ندارند. اگر نتوانید جلوی افکار منفی را بگیرید، این افکار روز به روز قدرت پیدا می‌کنند و تاثیرات معکوسی بر جای می‌گذارند.

اگر افکار بد و مرتبط با مشکلات و اشتباهاتتان همیشه به ذهنتان هجوم می‌آورند، احساس خوب و خوشایندی نخواهید داشت. احتمالا می‌پرسید: “من چطور می‌توانم جلوی افکا‌ر منفی‌ را بگیرم؟ آیا راهی وجود دارد که به بدترین اتفاقات فکر نکنم؟” بله، راهی وجود دارد که افکار منفی را متوقف سازید و من می‌دانم که دوست دارید یاد بگیرید چگونه این کار را انجام دهید.

چگونه افکار منفی را متوقف سازیم؟

چگونه افکار منفی را متوقف سازیم؟

اگر به جای این که به خوبی‌ها فکر کنید، به بدترین اتفاقات ممکن فکر کنید و منتظر ناکامی و مصیبت‌ها باشید، مطمئنا دستتان به کار نمی‌رود و تلاش نمی‌کنید که کار جدیدی را شروع کنید. وقتی اتفاقات ناخوشایندی برایتان رخ می‌دهد، دیگر امیدی ندارید چرا که از قبل منتظر چنین رخدادی بوده‌اید.

افکار و نگرش منفی زندگی را سخت و دشوار می‌سازد. یکی از دلایل توقف افکا‌ر ‌منفی همین است. شما باید ذهنیت خود را تغییر دهید و افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید. راه‌های مختلفی مثل هیپنوتیزم و روانشناختی درمانی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

به هر حال من می‌خواهم بر یک تکنیک ساده و البته بسیار موثر تمرکز کنم که به هیپنوتیزم حرفه‌ای نیاز ندارد. انجام دادن این تکنیک به تلاش بسیار نیاز دارد و باید برای آن وقت گذاشت، اما ارزشش را دارد.

من این تکنیک را “تکنیک جایگزینی افکار” می‌نامم. این تکنیک ساده جایگزین کردن افکار مثبت به جای افکار منفی است. اگر شما خواهان رسیدن به نتیجه هستید، باید این کار را مرتب تکرار کنید. برای یادگیری این تکنیک ادامه مقاله را بخوانید.

تکنیک جایگزینی افکار

همانطور که در مقاله Negative Thoughts: How to Stop Them از وبسایت verywellmind.com آمده است، این تکنیک به شما کمک می‌کند تا با افکار منفی بهتر ارتباط برقرار کنید و نگذارید آن‌ها موجب اذیت و آزار شما شوند. شما باید چه کار کنید؟ باید حواستان باشد که وقتی افکا‌ر منفی‌ ذهنتان را مشغول می‌کند، فورا افکار مثبت را جایگزین کنید. تعدادی نمونه مثال در اینجا آمده است:

  1. وقتی فکر شکست و ناکامی به سراغتان می‌آید، به موفقیت فکر کنید.
  2. زمانی‌که فکرتان درگیر مشکلات می‌شود، فورا به راه‌حل‌ها فکر کنید.
  3. وقتی انتظار اتفاق ناخوشایندی دارید، به جای آن به این فکر کنید یک اتفاق خوب در پیش دارید.
  4. وقتی احساس عجز و تانوانی می‌کنید، احساس قدرت و شجاعت را جایگزین آن کنید.
  5. هنگام فکر کردن به موانع، مشکلات و شکست‌های گذشته، خود را فردی موفق و شاد تصور کنید.

شاید در ابتدا مقاومت کنید و به این کار اعتقادی نداشته باشید یا حتی فراموش کنید که افکار مثبت را جایگزین افکا‌ر منفی‌ کنید. اما باید این تکنیک را ادامه دهید و مکررا آن را تمرین کنید تا اینکه این تکنیک ملکه ذهنتان شود و اصلا هم اهمیتی ندارد که چه مدت زمان می‌برد. احساسات منفی دشمن درجه یک موفقیت و کمال هستند. وقتی این تکنیک را مرتب انجام دهید، سرانجام برایتان عادت می‌شود و به طور خودکار افکار مثبت را جایگزین افکار منفی می‌کنید.

افکار شما می تواند همه چیز را تغییر دهد

افکار شما می تواند همه چیز را تغییر دهد

چگونه در موقعیت‌های منفی فکر مثبت داشته باشیم؟ گاهی افکار منفی بسیار اثرگذار و قوی هستند و شما وسوسه می‌شوید که این تکنیک را انجام ندهید و تسلیم این افکار شوید. در این زمان باید فواید متوقف کردن افکار منفی را به خود یادآوری کنید، درباره افکار مثبت مطالعه کنید و علیرغم نداشتن انگیزه به این تکنیک ادامه دهید. پس از تمرین این تکنیک به مدت یک یا دو هفته، قطعا نتیجه را خواهید دید.

دو تکنیک مفید دیگر عبارات تاییدی و تصویرسازی هستند. اما هدف این مقاله توضیح دادن تکنیک‌های دیگر نیست. برای شروع کار به جای اینکه انرژی و وقت خود را صرف چند تکنیک کنید، بهتر است که بر یک تکنیک تمرکز کنید.

یادگیری توقف افکار منفی کاری دشوار نیست؛ تنها به صبر و پشتکار نیاز است. اگر شما این تکنیک را ادامه دهید سرانجام ذهنیت و زندگی‌تان تغییر می‌کند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
به دنبال خبرهای مثبت باش

هجوم افکار را کنترل کنید

این افکار ما هستند که مشخص می‌کنند، مسیر ما به موفقیت ختم می‌شود یا شکست! بنابراین باید به مثبت و منفی بودن افکار خود توجه ویژه‌ای داشته باشیم و نهایت تلاش خود را نماییم که مثبت فکر کنیم. یکی از تکنیک‌های حذف افکار منفی یعنی «جایگزینی افکار» را در مقاله فوق مطالعه فرمودید.

اما چگونه مثبت فکر کنیم و آن را جایگزین فکر منفی خود نماییم؟! در سمینار موفقیت، استاد احمد محمدی به شما خواهند آموخت که چگونه مثبت بیاندیشید و همچنین چگونه مانع از ورود افکار منفی به ذهن خود شوید.

اگر ذهن خود را به مثبت اندیشی عادت دهید آنطور که بتواند در شرایط سخت نیمه پر لیوان را ببیند، به طور قطع نحوه واکنش شما به مشکل به وجود آمده نیز تغییر می‌کند و شما بیشتر درصدد آن بر می‌آیید که مشکل را حل کنید نه اینکه اعتماد به نفس خود را از دست داده و مشکل را چند برابر کنید.

5/5 - (13 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. من بهش کاملااعتقادودرزندگی خودتمرینش رودارم.کتاب عبارات تاکیدی مثبت ازلوییزال هی(اگه اسم نویسنده روصحیح گفته باشم)هم بمن دراین رابطه کمک کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی