کامل باشیم یا کمال گرا نباشیم؟ کدامیک مطلوب تر است؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

چرا «کامل باش» یا «کمال گرایی» به ضرر ماست؟ چرا افراد کمال گرا در زندگی خود موفق نمی‌شوند؟ چرا نباید کامل باشیم یا کمال گرا باشیم؟

کمال گرا بودن یعنی داشتن همه چیز یا هیچ چیز. به بیان دیگر هر چیزی باید کامل باشد، در غیر این صورت به معنای شکست است. ذهن شکست ناپذیر می تواند به کمک ما بیاید تا کامل بودن و کمال گرایی را از هم جدا کنیم.

بنابراین در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم کمال گرایی نه تنها باعث موفقیت و پیروزی شما نمی‌شود، بلکه موجب شکست می‌گردد.

کارهایتان ناقص می‌ماند.

اگر فردی «کامل باش» یا «کمال گرا» هستید، میزان استاندارد کارهای‌تان بسیار بالاست. بنابراین همیشه کارها و پروژه‌های‌تان ناقص می‌ماند، چرا که هیچگاه به درجه «کامل» یا «ایده‌آل» خود نمی‌رسید. اگر هم اعتماد به نفس پایینی دارید، «ساختن اعتماد به نفس» اثری عالی از محصولات انگیزشی آکادمی بازار را به شما توصیه می کنیم

در نتیجه شما به انجام وظایف‌تان ادامه می‌هید، اما هیچگاه به پایان نمی‌رسانید. بنابراین ممکن است احساس کنید روی یک تردمیل راه می‌روید و در کارتان پیشرفت نمی‌کنید.

کمال گرا یا کامل؟ شما استرس و اضطراب دارید

شما استرس و اضطراب دارید.

کمال گرایی یکی از عوامل اصلی استرس و اضطراب است. چرا که هر لحظه در تب و تاب هستید که پروژه‌تان کامل و بی‌عیب و نقص شود. به یاد داشته باشید که بیش از حد فکر کردن به عواقب احتمالی، شادی شما را به یغما می برد(2).

هیچ چیز در دنیا خوب و کامل مطلق نیست و هر کاری نواقصی دارد. بنابراین نگرانی را از خود دور کنید و هر آنچه که هست را با تمام خوبی، بدی و نقص‌هایش بپذیرید.

شما اهل ریسک و خطر نیستید.

اگرچه ممکن است فرد «کمال گرا» یا «کامل باش»، بالاترین و بهترین حد هر چیزی را بخواهد، اما کمال گرایی با ترس از شکست همراه است.

ممکن است به خود بگویید: «اگر کارم کامل و بی‌نقص نشود چه اتفاقی می‌افتد؟ پس این کار را انجام نمی‌دهم!»

بنابراین فرد کمال گرا از مصاحبه کاری، ازدواج، سرمایه گذاری و … می‌ترسد و از ترس کامل و بهترین نبودن، ریسک و خطر نمی‌کند.

در کارتان خلاقیت ندارید.

اگر همیشه در استرس و اضطراب انجام کار بی‌نقص، کامل و ایده‌آل هستید و از شکست می‌ترسید، بنابراین خلاقیت ذهن خود را نابود می‌سازید.

شروع یک کار تازه، ابداع، خلاقیت و حتی پذیرش شکست و کسب تجربه از اساس مهم یک تغییر بزرگ و مثبت است.

اگر می‌خواهید در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود موفق باشید، باید در کارتان خلاقیت داشته باشید. بنابراین از بُعد کمال گرای خود دور شوید و در مسیر موفقیت با تمام سختی‌هایش قدم بزنید.

شما می‌خواهید همه اطرافیان را خوشحال کنید.

یک فرد «کامل باش» یا «کمال گرا» همیشه در تلاش خوشحال کردن دیگران است و خوشحالی خود را در شادی دیگران می‌بیند.

اگر دیگران فرد کمال گرا را «خوب» بدانند،‌ او خود را فردی خوب و شایسته می‌داند و اگر فردی «بد» بدانند، او نیز خود را دوست ندارد! به بیان دیگر فرد کمال گرا به مرور زمان هویت خود را از دست می‌دهد و شخصیتش بازخورد دیگران می‌شود.

این افراد نمی‌توانند به درستی تصمیم بگیرند و از ترس قضاوت شدن، در بحث‌های مهم شرکت نمی‌کنند. چرا که همیشه دوست دارند در نگاه همه کامل و بی‌نقص باشند و اطرافیان را خوشحال و راضی کنند.

هویت شما از بازخورد و قضاوت دیگران شکل می‌گیرد.

هویت شما از بازخورد و قضاوت دیگران شکل می‌گیرد

افراد «کامل» یا «کمال گرا» همیشه در حال قضاوت حرف و رفتار خودشان هستند. زیرا اغلب آنان فکر می‌کنند رفتار دیگران بازتاب رفتار خودشان است. بنابراین همیشه خود را مقصر می‌دانند و هویت اصلی خود را از گم می‌کنند.

در حقیقت این افراد با قضاوت خود، دیگران را نیز مورد قضاوت قرار می دهند و آزرده می‌کنند. بنابراین افراد کمال گرا تعداد دوستان کمتری دارند. زیرا هر کسی استاندارد شخصیتی مورد پسند آنان را ندارد.

از دیگران درخواست کمک نمی‌کنید.

اغلب کمال گرا بودن یعنی من کامل هستم و نیازی به کمک دیگران ندارم. فرد «کامل» تصور می‌کند همیشه راهی برای انجام و بی‌نقص بودن کارها وجود دارد و دیگران نمی‌توانند کارها را به خوبی انجام دهند.

بنابراین افراد کمال گرا اقدامات دیگران را نمی‌پذیرند و از دیگران درخواست کمک نمی‌کنند. این افراد به خود می‌گویند: «اگر این کار را خودم انجام دهم، دردسر کمتری دارم و کارم بی‌نقص انجام می‌شود

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
زیبا ببینید

ممکن است شما از عهده کاری برنیایید و نیاز به کمک متخصص داشته باشید. اگر از دوست یا همکارتان درخواست کمک  نکنید، نه تنها پروژه شما تکمیل نمی‌شود، بلکه باعث بروز استرس و اضطراب می‌شود.

شما هر کاری را شخصی می‌کنید و به خودتان ربط می‌دهید.

فرد «کامل باش» یا «کمال گرا» خود را از دیگران متمایز و بالاتر می‌بیند. بنابراین همیشه بر این باور اشتباه است: «خودت را باور داشته باش…اگر کارها خوب پیش رود. اگر مردم تو را دوست داشته باشند. اگر کارت ایده‌آل باشد.  اگر…»

بنابراین اگر بازخورد یا پاسخ منفی نسبت به نتیجه کارهای‌تان بگیرید، بسیار ناراحت و ناامید می‌شوید. چرا که کارهای‌تان را شخصی کردید و نقص در وظیفه را نقص در وجود خودتان می‌بینید.

برای مثال اگر فرد کمال گرا در کاری شکست بخورد، به جای کسب تجربه، خود را فردی بازنده می‌بیند. بنابراین این فرد خوب یا بد بودن هر چیزی را به خود ربط می‌دهد.

شما هیچگاه استراحت نمی‌کنید.

فرد «کامل» یا «کمال گرا» اغلب به خود می‌گوید: «در صورتی استراحت می‌کنم که کارم تمام و کامل شود.» 

در حقیقت کار شما هیچگاه به پایان نمی‌رسد، چرا که هیچگاه به سطح استاندارد و ایده‌آل خود نزدیک نمی‌شوید. بنابراین هیچگاه به خودتان زمان استراحت نمی‌دهید و همیشه خسته هستید.

خستگی باعث می‌شود سطح تمرکز و هشیاری شما پایین بیاید. بنابراین حرکت در مسیر موفقیت دشوارتر می‌شود.

چگونه «کامل» یا «کمال گرا» نباشیم؟

چگونه «کامل باش» یا «کمال گرا» نباشیم

واقع بین باشید- سعی کنید به جای قضاوت گفتار و رفتارتان، واقع بین باشید و حقیقت را همانگونه که هست بپذیرید. سعی کنید در ذهن خود حقیقت را بارها تکرار کنید تا برای‌تان عادت شود. برای مثال به خودتان بگویید:

«هیچ کس کامل نیست.»
«من بهترین تلاش و سعی خود را می‌کنم.»
«شکست به معنای بازنده یا کودن بودن من نیست. من مثل همه در زندگی شکست می‌خورم.»
«هر انسانی می‌تواند اشتباه کند.»
«مشکلی نیست که گاهی غمگین باشم. هر کسی در زندگی روزهای بد دارد.»
«مشکلی نیست که همه مرا دوست نداشته باشند. ممکن است من هم فردی را دوست نداشته باشم.»

کلی نگر باشید- اغلب افراد کمال گرا تمایل به جزئی نگری دارند و بیشتر وقت و انرژی خود را صرف مسائل کوچک و حتی بی‌ارزش می‌کنند. بنابراین کلی نگری و نگاه به موضوعی در ابعاد بزرگ‌تر کمک می‌کند تا میزان استاندارد ایده‌آل گرایی را کاهش دهید. از خودتان بپرسید:

«ارزش این کار یا مسئله چقدر است؟»
«اگر کارم کامل نباشد، چه اتفاقی می‌افتد؟»
«آیا این مسئله در آینده ارزشی دارد؟»

آکادمی بازار در کنار شما است تا بتوانید به آرزوها و خواسته‌های خودتان نزدیک و نزدیک‌تر شوید. با تهیه‌ی بسته آموزشی موفقیت و ثروت در ۹۰ روز (‌معجزه ذهن قدرتمند)‌ می‌توانید به خواسته‌ها و آرزوهای خودتان قدم به قدم نزدیک‌تر شوید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی