نکات کلیدی که در بازاریابی تجاری باید رعایت شود را بدانید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
نکات کلیدی که در بازاریابی تجاری باید رعایت شود را بدانید

اگر شما بیزینس و کسب و کار خودتان را دارید یا در زمینه بازاریابی فعالیت می‌کنید؛ باید روش‌های مختلف بازاریابی را بدانید. بازار امروز بسیار رقابتی است و همه در تلاشند تا بر دانسته‌های خود اضافه کنند و به بهترین خود در این زمینه تبدیل شوند.

برای بازاریابی روش‌ها و متدهای زیادی وجود دارد که ما در آکادمی بازار همه آن‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم و اگر شما با آن‌ها آشناییت ندارید می‌توانید به مقالات ما سری بزنید و به دانسته‌های خود اضافه کنید. در این مقاله قصد داریم تا بازاریابی تجاری یا به اصطلاح trade marketing را بررسی کنیم.

بازاریابی تجاری از مفاهیم پایه است که هر بازاریابی باید با آن آشنا باشد و اگر شما این آشنایی را ندارید اصلا نگران نباشید چرا که در ادامه به زبان ساده همه چیز را در مورد این نوع بازاریابی با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی تجاری

بازاریابی تجاری یا همان Trade Marketing به تلاش یک شرکت برای افزایش تقاضای عناصر زنجیره تامین گفته می‌شود.

یعنی بدون توجه به میزان تقاضای مصرف‌کننده نهایی؛ سازمان سعی می‌کند تا میزان تقاضای عمده‌فروش و خرده‌فروش و توزیع‌کنندگان را افزایش دهد. به بازاریابی تجاری گاهی بازاریابی B2B نیز گفته می‌شود و درواقع مکملی برای دیگر برنامه‌های بازاریابی سازمان محسوب می‌شود و هیچ‌وقت به عنوان جایگزین کاملی برای استراتژی‌های فروش قرار نمی‌گیرد.

با آکادمی بازار همراه باشید در این مقاله به چند بخش از نکات مهم که در بازاریابی تجاری باید مورد توجه قرار بگیرد اشاره می‌شود.

1. در بازاریابی تجاری از راهکار گذشته برای تعریف آینده استفاده نکنید

در بازاریابی تجاری از راهکار گذشته برای تعریف آینده استفاده نکنید

کلید موفقیت کسب وکار شما در بازار این است که متفاوت باشید و همیشه تغییر کنید. این به معنی نوآوری، نوسازی و تجدید در نظرها و ایده‌های نو است. با در نظر گرفتن راهبردهای درست و موفق قبلی، خود را به چالش برای اخلال در الگوهای گذشته بیاندازید تا تفاوتی جدید برای مشتریان‌تان ایجاد کنید.

2. اخلال باید مرتبط و غیر منتظره باشد، اما نه چندان برجسته

در بازاریابی تجاری نیازی نیست با صدای بلند و واضح اخلال در برند را بیان کنید بلکه تنها آن را برای مخاطبان هدف خود غیر منتظره کنید.

استاد احمد محمدی
«پایان سندروم سطل‌های عرق»، به جای بیشتر کارکردن، هوشمندانه کار کن.
استاد احمد محمدی

به صورتی که با دادن بینشی جدید به مشتری، او را به تجدید نظر درباره کالای خود ترغیب کنید. همچنین این اخلال باید شخصی باشد و برای خواسته‌های مخاطبان احترام قائل باشد.

3. استفاده از لقمه کوچک در بازاریابی تجاری

به مشتریان خود فکر کنید و آنچه که نیاز آن‌هاست به آن‌ها عرضه کنید. آن‌ها را با صفحات طولانی از جملات و اطلاعات سردرگم نکنیم. از جملات کوچک و کلیدی به عنوان “لقمه کوچک”، که قابل هضم‌تر و درک آن راحت‌تر است برای مخاطبان خود، استفاده کنید. بگذارید این لقمه‌های کوچک، تعامل مخاطبان با اطلاعات را راحت‌تر و آن‌ها را به خواندن بیشتر مطالب ترغیب کند.

4. فراتر رفتن از ممکن ها

بزرگترین سود در ایجاد تفاوت است. ایجاد چیزی خاص به فرد و موثر از طریق نو آوری در استانداردهای رایج، تاثیر گذار خواهد بود. از ریسک کردن و چالش خود نترسید، موثرترین روش اغلب از یک ایده ناشناخته آغاز می‌شود. با امتحان کارهای جدید و فرا رفتن از ممکن‌ها، به پیشرفت دائمی برند خود بپردازید.

5. در تلفن های همراه حضور داشته باشید

در تلفن های همراه حضور داشته باشید

یکی دیگر از نکات مهم در بازاریابی تجاری توجه به این مسئله است که امروزه بهترین زمان برای بازاریابی تلفنی است زیرا کسب و کارها می‌توانند که در زمان مناسب دو در مکان مناسب (یعنی در جیب مردم) باشند. 

با پیشرفت تکنولوژی سریع تلفن همراه، مردم وقت بسیار بیشتری صرف آن می‌کنند. یعنی توسعه و گسترش استفاده از تلفن همراه با بازاریابی همراه شده است، به دلیل اینکه مشتریان بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند.

با این حال، با اینکه مردم موبایل دارند اما این دلیل نمی‌شود که آن‌ها می‌خواهند پیام شما را نیز دریافت کنند. هدف گیری مخاطبان خاص، کلید موفقیت شما در طرح بازاریابی تلفن همراه است.

6. کیفیت حیاتی است

مردم دستگاه‌های تلفن همراه خود را تقریبا همیشه همراه خود دارند، بنابراین تلفن همراه راه بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با مشتریان و به دست آوردن واکنش از آنان است. 

رتبه بندی‌ها، پیشنهادات و انتقادات برای کسب و کار بسیار مهم است زیرا آن‌ها می‌توانند کاملا به شرکت شما نشان دهند که چگونه باید پیشرفت کنند، چه کاری را باید انجام دهد و از چه چیزی دوری کنند.

پادکست - 8 گام کلیدی استراتژی بازاریابی

این باعث راحتی در گردش سریع اطلاعات شده، نوآوری را دائمی کند و کمک می‌کند تا شما برند شخصی خود را به خوبی به نمایش بگذارید. از واکنشی که از مشتریان می‌گیرید برای افزایش کیفیت کالای خود استفاده کنید و اجازه دهید تغییر و توسعه در شرکت شما اتفاق بیافتد. در بازاریابی تجاری همیشه به دنبال راه‌هایی برای توسعه بیشتر کیفیت و خدمات بهتر برای محصول خود باشید.

7. محترم شماری

ایده احترام گذاری، مربوط به احترام به انتظارات و تقاضای مشتری است. درک خواسته‌ها، نگرانی‌ها و ارزش‌های مشتریان، کمک می‌کند شما بهترین محصول را در اختیار مشتریان قرار بدهید. 

بیشتر بخوانید : مشتری مداری چیست؟

فراموش نکنید که قیمت، آن چیزی است که شما پرداخت می‌کنید اما ارزش، چیزی است که به دست می‌آورید. مصرف کنندگان به خاطر تجربه و امکاناتی که شما برای آن‌ها فراهم می‌کنید دوباره به شما مراجعه خواهند کرد، نه به خاطر قیمت‌های پایین.

یک تجربه متفاوت و خاص باعث حفظ مشتریان و بازگشت‌شان برای کسب و کار می‌شود. در بازاریابی تجاری ارزش برند خود را به شکلی تعریف کنید که بهترین محصول برای نیازهای مشتریان باشد.

8. ارقام و احساسات، هر دو را درنظر بگیرید

 ارقام و احساسات، هر دو را درنظر بگیرید

در حیطه بازاریابی تجاری تاکید بسیار زیادی روی اهمیت اعداد و داده‌ها برای کسب و کارها، وجود دارد، اما مهم‌ترین چیز نیست. نقش عواطف در بازاریابی و اهمیت تجربه و احساس مشتری را مدنظر قرار دهید. 

تمرکز بیش از حد بر معیارهای کمی ممکن است اثرات عاطفی و احساسی محصول شما را نادیده بگیرد در صورتی که احساسات چیزی هستند که مردم را با شرکت شما همراه نگه می‌دارند.

نکاتی که مرتبط با ذهن و احساس باشند، پایدارتر هستند. دو طرح بازاریابی را بسازید: طرح بازاریابی کیفی و با عرضه خوب و یک طرح احساسی که به آن اضافه شده است.

مفهوم trade marketing

همانطور که گفته شد بازاریابی تجاری به تلاش یک شرکت برای افزایش تقاضای عناصر زنجیره تامین گفته می‌شود. یعنی بدون توجه به میزان تقاضای مصرف‌کننده نهایی؛ سازمان سعی می‌کند تا میزان تقاضای عمده‌فروش و خرده‌فروش و توزیع‌کنندگان را افزایش دهد.

به بازاریابی تجاری گاهی بازاریابی B2B نیز گفته می‌شود و درواقع مکملی برای دیگر برنامه‌های بازاریابی سازمان محسوب می‌شود و هیچ‌وقت به عنوان جایگزین کاملی برای استراتژی‌های فروش قرار نمی‌گیرد. شما می‌توانید با یادگیری اصول کامل بازاریابی تجاری به کسب و کار خود رونق ببخشید.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (23 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

19 پاسخ

    1. سلام مخاطب گرامی برای آگاهی از سمینارها، دوره های آموزشی و هر گونه سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

    2. سلام احسان عزیز
      آکادمی بازار به فکر این دوره ها برای این شرایط هم در نظر گرفته است. شما میتونید از صفحه ی فروشگاه از پکیج و دوره های آموزشی غیر حضوری بهره مند شوید.

    1. سلام کاربر عزیز
      خوشحالیم که این تصمیم بزرگ و ارزشمند رو گرفتین
      برای آگاهی از سمینارها، دوره های آموزشی و هر گونه سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی