اهمیت اعتماد به نفس در زندگی روزمره و میزان تاثیرگذاری آن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۰ مهر, ۱۴۰۰
اهمیت اعتماد به نفس در زندگی روزمره و میزان تاثیرگذاری آن

اعتماد به نفس نگرشی در مورد مهارت‌‌ها و توانایی‌های شماست. این بدان معناست که شما خود را همانگونه که هستید، می‌‌پذیرید و به خودتان اعتماد دارید و بر وجوه مختلف زندگی خود کنترل دارید. شما نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسید و نسبت به خود دید مثبتی دارید. انتظارات و اهداف واقع بینانه‌‌‌ای تعیین می‌‌کنید، قاطعانه ارتباط برقرار می‌کنید و می‌توانید با انتقاداتی که از شما می‌شود، کنار بیایید.

از طرف دیگر، اعتماد به نفس پایین ممکن است باعث شود شما منفعل یا مطیع باشید یا در اعتماد به دیگران مشکل داشته باشید. ممکن است احساس حقارت کنید، مورد بی‌مهری قرار بگیرید یا نسبت به اینکه دیگران از شما انتقاد کنند، حساس باشید. داشتن احساس اعتماد به نفس کاملا به شرایط بستگی دارد. به عنوان مثال، شما می‌توانید در بعضی از زمینه‌ها، مانند مدارج و افتخارات تحصیلی یا ورزشی بسیار موفق باشید، اما در روابط اجتماعی خود، اعتماد به نفس کافی نداشته باشید.

داشتن اعتماد به نفس بالا یا پایین به ندرت به توانایی‌های واقعی شما مربوط می‌شود و بیشتر بر اساس ادراک درونی شما شکل می‌گیرد. ادراک، راهی است که شما درباره خود فکر می‌کنید و این افکار که احساس شما درباره خودتان است، ممکن است ناقص باشد یا درست نباشد.

اعتماد به نفس مهارتی است که مورد نیاز همه افراد در طول زندگی است. در زیر برخی از مزایای اعتماد به نفس آورده شده است: افراد با اعتماد به نفس قادر به بیان آزادانه افکار در ذهن کارفرمایان هنگام درخواست‌های شغلی و مصاحبه‌ها هستند.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

اعتماد به نفس چیست؟

در این مقاله در مورد اهمیت اعتماد به نفس در زندگی روزمره و میزان آن صحبت می‌کنیم. یکی از نکات موثر در رشد شخصیتی که با رعایت حد اعتدال کلید موفقیت خواهد بود.

اعتماد به نفس بیشتر به شما امکان می‌دهد تا از افکار منفی که در مورد خود دارید، رهایی یابید. عدم ترس و اضطراب را تجربه می‌کنید. اعتماد به نفس بیشتر شما را ترغیب می‌کند که ریسک‌های هوشمندانه را بپذیرید و توانایی حرکت هوشمندانه در مسیر زندگیتان داشته باشید. اعتماد به نفس بیشتر یعنی داشتن آزادی بیشتر و خوشبخت بودن.

اعتماد به نفس پایین ممکن است از تجربیات مختلف ناشی شود، مانند بزرگ شدن در یک محیط حمایت کننده و حساس، جدا شدن از دوستان یا خانواده برای اولین بار، قضاوت بیش از حد سختگیرانه درباره خود، یا ترس از شکست. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند غالبا در مورد خودشان اشتباه فکر می‌کنند.

برای داشتن اعتماد به نفس کافی، نقاط قوت خود را بشناسید و بر آن تاکید کنید. به خاطر تلاش و پیشرفت خود به خودتان پاداش دهید و خودتان را ستایش کنید. وقتی با مانعی روبه‌رو شدید، با مهربانی و عطوفت با خود رفتار کنید. به شکستتان دامن نزنید.

اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی برای خودتان تعیین کنید. انتظار کمال از خود نداشته باشید؛ کامل بودن در هر جنبه از زندگی انسان‌ها غیرممکن است. هنگامی که در مورد مسائل بیش از حد احساسی تصمیم می‌گیرید، سرعت خود را کم کنید و به طور منطقی درباره شرایط فکر کنید.

افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

پیش فرض‌های مربوط به خود، افراد و موقعیت‌ها را به چالش بکشید. تشخیص دهید که تجربه‌های منفی زندگی گذشته، آینده شما را تعیین نمی‌کند. احساسات، اعتقادات و نیازهای خود را مستقیم و با احترام بیان کنید. بیاموزید که به درخواست‌های بی دلیل نه بگویید. در صورت نیاز به کمک بیشتر، مشاوره فردی نیز می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند.

یکی از مسائل مهم در دنیای پر استرس امروزی، داشتن اعتماد به نفس جهت پیشبرد کار و زندگی است. روش‌ها و راهکار‌های مختلفی برای افزایش این احساس در افراد وجود دارد. 

افزایش این احساس از طریق روش‌هایی که در مقالات گذشته به آن اشاره شده است، امکان پذیر می‌باشد. اما در مورد اهمیت اعتماد به نفس و میزان اثر گذاری آن در زندگی روزمره صحبت‌های زیادی شده است. این قسمت از ویژگی شخصیتی دارای ارزش زیادی برای رشد شخصیتی است که در این مقاله نکاتی در این مورد خواهیم داشت. کافیست به خود باور داشته باشید و بگویید که من می‌توانم.

اهمیت اعتماد به نفس در زندگی چیست؟

سوال پیش می‌آید که چرا داشتن اعتماد به نفس اینقدر مهم است؟ در ادامه درباره اهمیت اعتماد به نفس صحبت می‌کنیم. اعتماد به نفس باور داشتن به خود، دوست داشتن خود و آگاهی به ارزش وجودی شما است. اگر اعتماد به نفس کافی داشته باشید، مردم به شما اعتقاد و اعتماد خواهند داشت. داشتن اعتماد به نفس جذاب است.

ضمن اینکه باعث موفقیت و پیشرفت در زندگی می‌شود، به برقراری ارتباط خوب با دیگران کمک می‌کند و به طور کلی احساس خوشبختی بیشتری در زندگی خواهید داشت. شما می‌توانید بگویید که اعتماد به نفس ندارید؟ چه بهانه‌هایی مانع داشتن اعتماد به نفس کافی در شما می‌شوند؟ چگونه اعتماد به نفس پیدا کنیم و آن را حفظ کنیم؟

اعتماد به نفس مهارت‌ها و روش‌های مقابله‌ای را برای کنترل مشکلات و شکست‌ها به شما می‌دهد. اعتماد به نفس به این معنی نیست که گاهی شکست نخواهید خورد. اما می‌دانید که می‌توانید از پس چالش‌ها برآیید. حتی وقتی اوضاع در جایی نزدیک به آنچه شما برنامه ریزی کرده‌اید اتفاق نیفتد، می‌توانید از سرزنش کردن خود جلوگیری کنید.

همانطور که به خودتان این امکان را می‌دهید و سعی می‌کنید چیزهای جدیدی را امتحان کنید، خواهید فهمید که چگونه شکست و اشتباهات منجر به رشد می‌شوند. پذیرش اینکه شکست بخشی از زندگی است، بسیار مهم است.

با از سر گذراندن بیشتر شکست‌ها، در واقع بیشتر موفق خواهید شد. زیرا قبل از اقدام منتظر صد درصد کامل شدن همه چیز نیستید. اما وقتی اعتماد به نفس بیشتری دارید، کمتر روی خود تمرکز می‌کنید. حقیقت این است که مردم دغدغه و زندگی خود را دارند.

اعتماد به نفس برگ برنده شماست

اعتماد به نفس برگ برنده شماست

با داشتن اعتماد به نفس کافی؛ از تعاملات خود بیشتر لذت خواهید برد، زیرا نگران نوع برداشت خود نخواهید بود و خود را با دیگران مقایسه نخواهید کرد. حالت آرام شما دیگران را نیز آسوده خواهد کرد و به شما کمک می‌کند تا روابط عمیق‌تری ایجاد کنید.

اعتماد به نفس همچنین می‌تواند همدلی عمیق‌تری ایجاد کند. می‌توانید به دوستان خود کمک کنید و زمانی که از لاک تنهایی خود بیرون بیایید، مشکلات و نیازهای دیگران را نیز بیشتر می‌بینید و در صدد کمک کردن به آن‌ها بر می‌آیید. سرانجام با داشتن اعتماد به نفس، شما می‌توانید نقاط ضعف خود را بپذیرید، زیرا می‌دانید که این ارزش شخصی و وجودی شما را تغییر نمی‌دهد. همچنین می‌توانید نقاط قوت خود را جشن گرفته و به باز از آن‌ها استفاده کنید.

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

اقدامات شما مطابق با اصول شما خواهد بود و به شما احساس بیشتری از رسیدن به هدف می‌بخشد. شما می‌دانید که هستید و برای چه چیزی ایستادگی می‌کنید. شما مهارت نشان دادن، ایستادن و بلند و با صلابت صحبت کردن را خواهید داشت. به عبارت دیگر، شما قادر خواهید بود که بهترین خود باشید

هرچه اعتماد به نفس شما افزایش یابد، خود را بیشتر در کشش توانایی‌های خود می‌بینید. افکار “چه می‌شود” اگر هنوز وجود داشته باشد: “اگر شکست بخورم چه؟” “اگر خودم را شرمنده کنم چه؟” اما با اعتماد به نفس، دیگر این افکار وجود نخواهند داشت. درعوض، می‌توانید به همه اتفاقات لبخند بزنید و رفتار کنید، زیرا با پیشرفت خود در دستیابی به اهدافی که برای شما معنی دارد، انرژی می‌گیرید.

اهمیت اعتماد به نفس را جدی بگیرید

خوب همانطور که می‌بینید داشتن اعتماد به نفس کافی، مستلزم برخورد مناسب با تمام وجه‌های زندگیتان است. پس می‌توانید به اهمیت اعتماد به نفس پی ببرید. تقریبا در تمام طول عمر و در همه لحظات زندگیتان با شماست و روی تک تک رفتارها و موقعیت‌های اجتماعیتان تاثیرگذار است.

داشتن اعتماد به نفس کافی از این جهت حائز اهمیت است که باعث خوشبختی و موفقیت در زندگی می‌شود و شما را به فرد بهتر و کارآمدتری تبدیل می‌کند. اعتماد به نفس به شما انرژی مثبت می‌دهد تا بتوانید برای رسیدن به اهداف و رویاهای شخصی و شغلی خود اقدام کنید. هرچه انگیزه و انرژی بالاتری داشته باشید، احتمال اقدام و رسیدن به آن هدف بیشتر است.

در بسیاری از متون علمی تعریف بدین صورت تفسیر شده است که انسان‌ها بتوانند نقاط ضعف و قوت خود را بخوبی شناسایی کرده و ارزش‌های فردی خود را منتقل کنیم. مفهوم اهمیت به غرور یا تواضع زیاد تحت هیچ عنوان ارتباطی با اعتماد به نفس بالا و تعریف آن ندارد. در واقع این حس می‌تواند یکی از خصوصیات شخصیتی افراد در زندگی بوده که با استفاده از آن می‌توانند به درجات بالایی از علم و آگاهی برسند.

در مقالات قبلی در مورد تاثیر عملگرا بودن، خصوصیات ظاهری و نحوه ارتباط اجتماعی روی میزان اعتماد به نفس صحبت شده است. در واقع افراد با استفاده از این نکات می‌توانند این خصوصیت شخصی را بیشتر در خود نمایان کنند. اهمیت اعتماد به نفس گاهی در مواقع بحرانی و پر استرس بیشتر شده و می‌تواند شاخصه‌ای تعیین کننده باشد.

تاثیر اعتماد به نفس در زندگی

تاثیر اعتماد به نفس در زندگی

هنگامی که اعتماد به نفس کافی داشته باشید، چشم انداز شما در زندگیتان تغییر می‌کند. همه چیز را از فیلتر جدید می‌بینید. شما روزانه به دنبال اهداف و رسیدن به موفقیت‌ها در زندگی می‌گردید. هنگامیکه از اعتماد نفس بالا برخوردار باشید، روابط شما با اطرافیانتان خوب است و به طور کلی بازخورد مثبت دریافت می‌کنید و خود را ارزشمند می‌دانید.

عزت نفس سالم، وقتی از عزت نفس سالمی برخوردار باشید، به این معنی است که دید متعادل و دقیقی از خود دارید. به عنوان مثال، شما در مورد توانایی‌های خود نظر خوبی دارید اما نقایص خود را تشخیص می‌دهید. تاثیر اعتماد به نفس در زندگی زمانی مشخص می‌شود که برای خود ارزش قائل شوید و خودتان را باور داشته باشید، احساس امنیت و ارزشمندی کنید.

به طور کلی روابط مثبتی با دیگران داشته باشید و نسبت به توانایی‌های خود احساس اطمینان کنید. همچنین معضلات را از سر می‌گذرانید. برای خودتان هدف‌های کوچک تعیین می‌کنید که می‌تواند به شما کمک کند مهارت‌های جدید را کسب و بر آن‌ها تسلط پیدا کنید.

با داشتن اعتماد به نفس شما قادر به برقراری روابط ایمن و صادقانه هستید و کمتر در روابط ناسالم باقی می‌مانید. انتظارات شما واقع بینانه است و از خودتان انتقاد بیش از حد نمی‌کنید و از دیگران نیز عیب جویی نمی‌کنید که زندگی شما را سالم‌تر می‌کند.

انعطاف پذیرتر می‌شوید و بهتر قادر به تحمل تنش و شکست هستید. اعتماد به نفس تقریبا بر هر جنبه از زندگی شما تاثیر می‌گذارد. حفظ دیدگاه سالم و واقع بینانه از خود به معنای مغرور بودن نیست. در مورد یادگیری دوست داشتن و احترام گذاشتن به خود است. تاثیر اعتماد به نفس در زندگی، خوشبختی و شاد بودن است.

برتری اعتماد به نفس نسبت به ویژگی های ظاهری زندگی

در بسیاری از مواقع دیده شده است که افرادی با ظاهر مناسب و شایسته دارای اعتماد به نفس پایینی برای برقراری ارتباطات اجتماعی هستند. بر طبق تحقیقات علمی که در گذشته در زمینه‌های مختلف ظاهری انجام شده است، نشان می‌دهد که افراد دارای خودباوری بالاتر جذابیت بیشتری دارند. این موضوع می‌تواند در برخی موارد در زبان بدن افراد پنهان شود. اهمیت دادن به یک لبخند کوچک همواره می‌تواند کمک زیادی در ایجاد ارتباطات دو طرفه کند.

در واقع تاثیر مقایسه‌ای افراد با یکدیگر می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در مردان و زنان شود. همانطور که گفته شد افراد نباید به صورت نا مناسبی خود را ارزیابی کرده و نسبت به توانایی‌های خود شک کنند. شناخت کافی روی توانایی‌های شخصی کمک زیادی به افزایش اهمیت به این خصوصیت شخصی می‌شود.

مزایای اعتماد به نفس بالا

مزایای اعتماد به نفس بالا

در بسیاری از موارد دیده شده است افراد بدون اینکه نتایج کارهای آتی خود را بدانند یا اینکه حتی مسیر رشدی خود را بدانند به سمت هدف حرکت کرده و به مقصد هم می‌رسند! اما عکس این موضوع نیز صادق است که افراد با داشتن برنامه ریزی مشخص و هدف گذاری دقیق به هدف و مقصود خود نمی‌رسند. شاید تنها تفاوتی که می‌تواند این خلا را پوشش دهد، میزان اهمیت اعتماد به نفس کودکان باشد.

افراد دارای خودباوری پر قدرت، با انرژی مثبت و توان بالا به سمت مقصود خود حرکت می‌کنند. موانع و مشکلات به هیچ عنوان توان متوقف کردن آن‌ها را ندارد. این موضوع می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مزایای شخصیت قوی باشد.

استاد احمد محمدی

مهم‌ترین فرد در این کره خاکی، تو هستی. خودت را دوست بدار.

استاد احمد محمدی

از مزایای اعتماد به نفس می‌توان به مواردی اشاره کرد، مانند؛ با داشتن اعتماد به نفس کافی می‌توانید ذهن و رویکردی مثبت به خودتان و زندگیتان داشته باشید و خودتان به این باور برسید که فرد خوب و دوست داشتنی هستید.

یاد می‌گیرید که خودتان را دوست داشته باشید، به دیگران احترام بگذارید و آن‌ها را نیز دوست داشته باشید. اجتماعی باشید. گاهی از خلوت درونی خود بیرون بیایید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. هدف گرا باشید و به دستاوردهای خود افتخار کنید. مشکلات زندگی و چالش‌ها را بپذیرید.

اهمیت اعتماد به نفس در کار

کارها و وظایفتان را به خوبی انجام دهید. به خودتان اهمیت بدهید. خودتان را نقد کنید و به چالش بکشید. بپذیرید شما و دیگران کامل نیستید، گاهی اشتباه می‌کنید. اما مسئولیت اشتباهاتتان را می‌پذیرید و آن‌ها را رفع می‌کنید. با داشتن اعتماد به نفس بالا، می‌دانید که باید همواره خوشحال باشید و بدانید که لیاقت خوشبختی و شاد بودن را دارید.

خودتان را همانطور که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید. کارهایی انجام دهید که از آن‌ها لذت می‌برید. کارها را به تعویق نیندازید. از خودتان قدردانی کنید. یک فرد مهربان باشید. منتظر زندگی و آینده و پیشرفت باشید.

احساس کنید که بر کارهایتان کنترل دارید و قدرت تغییر چیزها را دارید. به دنبال راه حل برای چالش‌ها و راه‌های رسیدن به موفقیت باشید. افراد اطراف خود را تشویق کنید و به نظرات آن‌ها احترام بگذارید. به نظرات خود احترام بگذارید و قاطعانه برای خود و عقایدتان بایستید.

از مزایای داشتن اعتماد به نفس، برداشتن گام‌های کوچکی است که احساس موفقیت در آن ماندگار است. اگر تا به حال یک زبان یاد گرفته‌اید، یک مهارت را فرا گرفته‌اید، به یک هدف رسیده‌اید، یا در غیر این صورت بر شکست‌ها غلبه کرده‌اید تا به مکانی که می‌خواهید باشید برسید، یعنی اعتماد به نفس کافی برای انجام آن‌ها داشته‌اید.

ارتقا شغلی و خودباوری بالا در زندگی

ارتقا شغلی و خودباوری بالا در زندگی

از جمله موارد مهم در این زمینه پیشرفت شغلی در مرتبه‌های مختلف است. افراد با اعتماد به نفس بالا می‌توانند خیلی راحت نظر بالا دستی‌های خود را جلب کرده و در مسیر پیشرفت قرار بگیرند.

بنابراین اهمیت دوره اعتماد به نفس توسط موسسه‌های تحقیقاتی مختلفی به اثبات رسیده است. پیگیری و کنجکاوی بالای افراد دارای خودباوری کمک زیادی در رشد و پیشرفت این افراد در زندگی حرفه‌ای و روزمره می‌کند. اگر برای رسیدن به خودباروی به دنبال یک مشاور هستید، یا لازم است مهارت‌هایتان را ارتقاء ببخشید با مرکز مشاوره آکادمی بازار و کارشناسان ما تماس بگیرید.

تاثیر رقابت بر اهمیت اعتماد به نفس

افراد با اعتماد به نفس بالا خود بیشتر از سایرین در معرض رقابت و مسابقه قرار می‌دهند. برای اینکه اهمیت اعتماد به نفس و رقابت برای شما روشن شود باید یک مثال واضح بزنم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چگونه می توانیم اعتماد به نفس خودمان را تقویت کنیم؟

شما برای رسیدن به یک آدم برفی نیاز است تا گلوله‌های برفی کوچک را در کنار هم قرار دهید. این بدین معنا است که برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ باید از موفقیت‌های کوچک لذت کافی را ببرید. اینکه افراد با پایین آوردن سطح مسابقات تلاش می‌کنند تا موفقیت خود را کوچک جلوه دهند از جمله علائم ضعیف بودن شخصیت آن‌ها است. در مجموع سعی کنید برای هر موفقیت و پیشرفت خود جشن بگیرید و از آن موقعیت لذت ببرید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی