چگونه یک بازاریاب موفق باشیم و ویژگی های بازاریاب حرفه ای

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۳ بهمن, ۱۴۰۲
مهارت های تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق

بازاریاب موفق شخصی است که توانایی جذب و نگهداری مشتریان را داشته باشد و از طریق استراتژی‌های بازاریابی موثر به بهبود عملکرد کسب و کار کمک کند. بازاریابی موثر باعث ایجاد اشتیاق و انگیزه در مشتریان بالقوه می‌شود و آنها را به خرید تشویق می‌کند.

در این مقاله از سری مقالات آموزش فروش آکادمی بازار علاوه بر معرفی بازاریاب موفق، در مورد ویژگی های یک بازاریاب حرفه ای، خصوصیات بازاریاب حرفه ای و راه های اینکه چگونه یک بازاریاب موفق باشیم صحبت شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریاب موفق کیست؟

بازاریابی را میتوان به این صورت تعریف کرد: جذب کردن مشتری و رسیدن به حد مناسب فروش محصول و تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق. پس فهمیدن رازهای فروش و تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق نیاز بسیاری از افراد جامعه است.

مهارتهای مدیریت روابط به شما کمک می کند از رقبایتان بالاتر باشید و مشتری های خود را حفظ کنید. به طور کلی از ویژگی های بازاریاب موفق این است که مشتری ها و بازار خود را می شناسند، داستان سراهای خوبی هستند، بازاریابانی سود آور هستند، کار کردن با تکنولوژی برایشان خوشایند است،کارهای خود را مدیریت می کنند و …

با آکادمی بازار برای شناسایی انواع مهارت های یک بازاریاب موفق همراه باشید.

ویژگی های بازاریاب موفق

ویژگی های بازاریاب موفق بر اساس نوع کاری که انجام می‌دهد متفاوت است ولی در اینجا به طور کلی در مورد خصوصیات بازاریاب حرفه ای صحبت شده است.

  1. برقراری ارتباط موثر: یکی از ویژگی های بازاریاب موفق، ایجاد برقراری ارتباط موثر با مشتریان و اعضای تیم است و بازاریابان حرفه ای باید توانایی انتقال ایده و اطلاعات خود به مشتریان و دیگران را داشته باشند.
  2. تجربه و تخصص: داشتن تجربه در حوزه بازاریابی یکی از خصوصیات بازاریابان حرفه ای است که باید در زمینه های مختلف بازاریابی تجربه و تخصص کافی داشته باشند.
  3. نوآوری و خلاقیت: بازاریابان موفق باید توانایی ایجاد استراتژی های نوآورانه و خلاقانه داشته باشند و به دنبال روش های جذب مشتری جدید باشند.
  4. شناخت بازار و مشتریان: بازاریابان موفق بازار هدف و نیاز مشتریان خود را به خوبی می‌شناسند. بازاریاب حرفه ای باید توانایی تحلیل بازار و تعیین جامعه هدف را داشته باشد تا بتواند در این مسیر موفق عمل کند.
  5. انعطاف‌پذیری: یکی از خصوصیات بازاریاب حرفه‌ای انعطاف پذیری و تطابق با تغییرات تکنولوژی و روش های جدید بازاریابی است. بازاریابان حرفه ای باید با تغییرات جدید و روش های نوین خود را همگام کنند.
  6. مدیریت زمان: یکی از ویژگی های بازاریاب حرفه ای مدیریت زمان است که باید برای وظایف خود اولویت‌بندی داشته باشد و به موقع آنها را انجام دهد.
  7. کار تیمی: از خصوصیات بارز بازاریاب حرفه ای می‌توان به کار تیمی و ارتباط موثر با بازاریابان اشاره کرد. بازاریاب موفق باید توانایی برقراری همکاری و ارتباط با بخش های مختلف داخلی و خارجی سازمان را داشته باشد.
  8. انگیزه: بازاریاب موفق باید انگیزه کافی برای جذب و نگهداری مشتریان و فروش محصولات و خدمات به آنها را داشته باشد و همچنین این انگیزه را برای اعضای تیم خود تقویت کند.
  9. یادگیری: از ویژگی های بازاریاب موفق به علاقه یادگیری می‌توان اشاره کرد. آنها همواره به دنبال یادگیری اصول جدید بازاریابی و فروش هستند.
  10. مشاوران موفق: از دیگر خصوصیات بازاریابان حرفه ای می‌توان به توانایی مشاوره خوب اشاره کرد. بازاریاب موفق کسی است که در مورد محصولات و خدمات بتواند مشاوره خوبی به مشتریان بالقوه دهد.
دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - ویزیتوری

فراگیری مهارت های بازاریابی به صورت مستقیم برای تبدیل شدن به بازاریاب موفق

شما اگر اصول بازاریابی مستقیم را یاد بگیرید خواهید دید که چقدر راحت تر می توانید با مشتری های جدید رابطه ی کاری برقرار کنید و همچنین روابط خود را با مشتری های قبلی حفظ کنید. زمان یک نوع سرمایه است و توجه به آن باعث میشود که شما بازده سرمایه خود را بهتر محاسبه کنید. اگر شما ارزش وقت خود را بدانید می توانید روابطتان را به خوبی مدیریت کنید.

اطلاع داشتن از نیاز مشتری

اگر شما از خواسته های مشتری هایتان اطلاع داشته باشید به راحتی می توانید آن هارا جذب و راضی به کار کردن با خودتان کنید. یکی از بهترین روش ها برای به دست آوردن آگاهی درمورد بازار هدف، انجام تحقیقات از مشتری ها و اطلاع از نیازهایشان است. شما می توانید با مصاحبه و پرسشنامه از نیاز های مشتری آگاهی پیدا کنید.

توانایی برقراری ارتباط با دیگران

توانایی برقراری ارتباط با دیگران

پیدا کردن مخاطب جدید و تبدیل آنها به مشتری کار سختی است. بسیاری از فروشنده ها از برقرار نکردن ارتباط از طرف مشتری با شرکت آنها دچار اضطراب می شوند.

شما میتوانید از طریق راه هایی مانند برقراری تماس بدون هدف با کسانی که در نمایشگاه ها و مکان های مختلف با آن ها روبه رو می شوید، تمرین مهارت گفتگو کردن و قانع کردن مشتری مدیریت روابط خود را ساده کنید و به یک بازاریاب موفق تبدیل شوید.

بیشتر بخوانید : معرفی سه راه برای تقویت مهارت ارتباطی

داشتن انگیزه

شما برای اینکه در تجارت خود موفق باشید باید به نوعی رفتار جاه طلبانه و با انگیزه داشته باشید.شما برای اینکه از رقبای خود جلو بی افتید و به یک بازاریاب موفق تبدیل شوید باید آگاهی خود را از نیاز مشتری ها افزایش دهید.

جاه طلبی در امر بازاریابی و خدمات مشتری اصلا چیز بدی نیست. شما اگر رفتاری جاه طلبانه و پر انگیزه داشته باشید هیچگاه در برقراری ارتباط با مشتری و آگاهی از نیازهایشان دچار مشکل نمی شوید.

فراگرفتن دانش فروش

یکی از مشکلاتی که بیزینس های کوچک با آن مواجه هستند این است که آن ها نمی توانند جهت رشد مستمر مشتری های جدیدی پیدا کنند. همانطور که می دانید پیدا کردن مشتری اول سخت تر از مشتری دوم است.

شما باید برای موفقیت در این بخش از بازاریابی مهارت‌های کاربردی برای جذب مشتری جدید و حفظ مشتری های قدیمی را فرابگیرید. داشتن یک بخش فروش اتوماتیک و سیستمیک از بهترین راه های انجام این کار می باشد.

تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک بازاریاب موفق

داشتن تفکر استراتژیک از ویژگی های یک بازاریاب حرفه ای است. استراتژی روابط از راه حل مشکلات متداول تا قواعد ساده نقش زیادی در کارو تجارت ایفا می کنند.

اگر شما تعداد مشتری های کمی داشته باشید شاید بتوانید به راحتی و بدون داشتن استراتژی خاصی آن ها را مدیریت کنید اما اگر با هزاران مشتری سروکار داشته باشید، هرچقدر هم که که مهارت های خدمات مشتری شما خوب باشد کافی نیست و باید برای مدیریت روابطتان استراتژی خاصی را در نظر بگیرید.

فراگیری دانش نرم افزار CRM

مدیریت روابط با هزاران مشتری کار بسیار سختی است. شما با بکارگیری نرم افزار مدیریت روابط مشتری می توانید گزارشی از رابطه خود با مشتری ثبت کنید. با یادگیری نحوه ی کار با نرم افزار  CRM می توانید روابط خود را با شرکت ها و سازمان های مختلف به خوبی حفظ کنید و همچنین به شما در شکل دادن روابط جدید و تبدیل شدن به بازرایاب موفق کمک می کند.

برخورد دوستانه

رمز کار مدیر و بازاریاب موفق این است که در عین رفتار حرفه ای دوستانه برخورد می کند. شما وقتی با شرکت های مختلف کار می کنید، تنها با یک شرکت سروکار ندارید بلکه با افراد آن نیز در رابطه هستید.

تلاش کنید با مشتری های اصلی خود بین اهمیت موضوع حرفه ای گری و فواید برخوردهای دوستانه تعادل برقرار کنید. در بسیاری از موارد رفتار و برخوردهای کمتر رسمی رمز موفقیت در روابط میباشد.

متصور شدن تصویر بزرگ

متصور شدن تصویر بزرگ برای تبدیل شدن به بازاریاب موفق

تجارت در کنار مشتری ها رشد پیدا می کند. بنابراین در بازاریابی، خدمات به مشتریان و مدیریت روابط فقط در علاقه مند کردن مشتری ها به بیزینس شما نیست. از این رو خیلی اهمیت دارد که شما آگاهی دقیق از تصویر بزرگ داشته باشید: اینکه چگونه فعالیت و تجارت شما با خواسته ها و زندگی مردم ارتباط پیدا می کند.

فواید تجارت شما برای مردم چیست و به چه دلیل مشتری ها باید به شما به جای رقیبتان مراجعه کنند؟ شما به عنوان بازاریاب باید تلاش کنید تا یاد بگیرید چگونه خود را در بالاترین سطح نگه دارید و به محبوب ترین برند نزد مشتری ها تبدیل شوید.

مهارت تحقیقی

برای ایجاد روابط کاری، پیداکردن آدرس ایمیل کسی تا پیدا کردن روزنامه هایی که در مورد محصول شما تبلیغ کنند و اینکه بتوانید در مورد مشتری یا مخاطب خود تحقیق کنید تا مطلع شوید که چگونه می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید الزامی است.

یکی از بهترین روش ها در جهت انجام تحقیقات در مورد مشتری ها و تبدیل شدن به بازاریاب موفق، جستجوی بیرونی به صورت داشتن یک دستیار بصری در مجموعه کار شما می باشد.

استاد احمد محمدی
تفاوت بین یک فروشنده موفق با سایرین، کمبود قدرت و دانش نیست، بلکه کمبود نظم و اراده است.
استاد احمد محمدی

ارتقای مهارت مدیریت روابط

آن چیزی که مدیرها را از یکدیگر متمایز می کند، مهارت ایجاد رابطه ی جدید و مدیریت روابط قدیم می باشد. شما به عنوان بازاریاب موفق زمانی میتوانید از رقبایتان جلو بایفتید که با مردم و مخاطبان خود ارتباط گرفته و درمورد فعالیت یا تجارتتان برایشان توضیح دهید.

مشتری هایتان را اولویت بندی کنید

یک بازاریاب موفق زمان قابل توجهی را صرف فکر کردن و نظم دهی به اولویت هایش می کند. نظم بهره وری را بالا می برد و باعث می شود با زمان کمتر به دستاوردهای بیشتری برسید. اگر ویژگی هایی از یک مشتری مد نظر دارید که احتمال خرید او را بالاتر از مابقی مشتری ها قرار می دهد اما پروسه سخت تری دارد، به پروسه فکر کنید و او را در اولویت فروش قرار دهید.

هر پروسه دارای معایب و مزایایی است که اگر آنها را لیست کنید دسترسی تان به اولویت ها آسان می شود.

برای خود یک وبسایت تبلیغاتی بسازید

برای خود یک وبسایت تبلیغاتی بسازید (از مهارتهای یک بازاریاب موفق)

یکی از بهترین و جذاب ترین راه های یک بازاریاب موفق نوشتن تجربیاتش در وبسایت است. می توانید مثالی از کارهای خود را بنویسید. مثلا داستان مفصلی از کاری که شرکت شما انجام داده است.

بحث در مورد یک درگیری، توضیح آنچه بعدا اتفاق افتاد، و راه حلی که توضیح می دهد که چگونه شما یا شرکتتان آن مسئله را حل کرده یا بهبود بخشیده است برای خوانندگانی که خریدارهای بالقوه شما خواهند شد بسیار تاثیرگذار است.

آمار فروش و نتایج واقعی محصول را به خریدار نشان دهید

یک بازاریاب موفق می تواند علاوه بر فروش، با محصولاتش به افراد یا شرکت های دیگر کمک کند. به عنوان مثال اگر شما چسب می فروشید و می خواهید بدانید چگونه ویزیتور موفقی باشیم، شاید به ذهنتان برسد که به صحافی ها مراجعه کنید تا به یک معامله ی دو سر سود برسید.

در فروش های بعدی می توانید این تجربه ی موفق را برای مشتری تان تعریف کنید، نقل قول هایی از مشتری  های راضی قبلی بیاورید و با نشان دادن نتایج واقعی و جزئیاتی که برتری محصول شما را نشان میدهد به یک فروش موفق برسید. توجه داشته باشید که قرار نیست فقط به شکل تبلیغاتی محصول خود را ستایش کنید. اما در یک بازاریابی موفق چیزی قوی‌تر از یک توصیه یا گواهی شفاهی برای پشتیبانی از صحبت هایتان وجود ندارد.

چالش، تاثیر، نتیجه

یک بازاریاب موفق برای معرفی کالای خود راه های مختلفی دارد. به عنوان مثال محصولی را در نظر بگیرید که برای کمک به محیط زیست خود را به چالش کشیده و از بسته بندی های پلاستیکی استفاده نمی کند.  نقاط قوتی از این دست، کوچک یا بزرگ را در محصول خود بیابید و روی آن مانور دهید. روش معرفی شما باید تاثیرگذار باشد.

مثلا شرکت فوق، می تواند برای بازاریابی خود از نقل قول ها و تاثیرات بسته بندی های طبیعت دوست خود استفاده کند. نتیجه زمانی حاصل می شود که وقتی مشتری تمایل به خرید نشان می دهد معامله را تا انتها پیش ببرید و به او اطمینان دهید که می تواند به محصولات شما اعتماد کند. این سه گام می تواند از شما یک بازاریاب موفق بسازد.

سبک شخصی خود را برای فروش انتخاب کنید

اغلب مردم تصویری کلیشه ای از فروشنده و بازاریاب موفق در ذهن دارند. مثلا اینکه همیشه پرانرژی است، شوخی می کند، فرز است و یک تیپ رفتاری تکراری دارد. این ویژگی ها خوب هستند اما وقتی شخصی سازی نشده و با کاراکتر شما تنیده نشده باشند مصنوعی به نظر می رسند.

شما می توانید خودتان باشید و با رفتار گرم و آرام نیز اعتماد خریدارتان را جلب کنید، خودتان باشید و با برون گرایی و خوش خنده بودن و با هر ویژگی منحصر به فردی که دارید اصول فروش را پیاده کنید. پاسخ به این سوال که چگونه یک بازاریاب موفق باشیم ساده و تک بعدی نیست. سبک شخصی و خلاقیت شما می تواند در کنار یادگیری اصول فروش از شما یک بازاریاب موفق بسازد.

سخن نهایی

بازاریاب موفق کسی است که توانایی متنوعی را ترکیب کرده و با توجه به زمینه کاری خود از آن استفاده کند. داشتن استراتژی خلاقانه برای جذب و نگهداری مشتریان اهمیت زیادی برای بازاریابان حرفه‌ای دارد که در این مقاله به آنها اشاره شد. در ادامه به معرفی دوره های بازاریابی و فروش آکادمی بازار پرداخته شده است.

4.7/5 - (250 امتیاز)
درسنامه آموزش فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی