بازاریابی و فروشمقالات

معرفی 5 تکنیک فروش طلایی در بازاریابی انگیزشی

وقتی مردم محصول یا خدماتی را خریداری می کنند. دو نوع مزیت اصلی را تجربه می کنند. یکی مزیت «مستقیم» یا «علت و معلولی» است. مثلا تشنه اید، پس یک نوشیدنی می خرید و یا قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، پس قرص های رژیمی می خرید. نوع دوم، مزیت «غیرمستقیم» یا «موفقیت احساسی» است. شما به عنوان فروشنده همیشه باید نشان دهید که محصولات شما این منافع غیرملموس را ایجاد می کنند. چالش شما به عنوان فروشنده یا بازاریاب این است که تا حد امکان برای کالا و خدمات خود مزایای غیرمستقیم ایجاد کرده و تا جایی که می توانید از این انگیزاننده های احساسی در امر فروش و بازاریابی استفاده کنید. هر چه دکمه های احساسی بیشتری را کلیک کنید، فروش بیشتری خواهید داشت. در ادامه با این تکنیک های فروش آشنا می شوید:

استاد احمد محمدی
برای شنیدن Play کنید

پنج انگیزاننده احساسی

پنج انگیزاننده احساسی باعث خرید مردم می شوند. اگر در همه جوانب آگهی ها و تبلیغات خود به درستی از آنها استفاده کنید، می توانید یک سیستم بازاریابی به وجود بیاورید که فروش پایدار شما را برای سال های زیاد تضمین کند.

1- استفاده از ترس مشتریان

ترس نخستین انگیزه احساسی است. اگر مردم بدانند برداشتن یک قدم خاص، موجب التیام ترسشان خواهد شد، انگیزه ای برای اقدام نمی یابند. به عنوان مثال می توانید از ترس مردم از عنکبوت، برای فروش بیشتر حشره کش ها استفاده کنید. با این وجود، سوء استفاده از ترس افراد، کار غلطی است. بنابراین، از «بازاریابی ترس» با ملاحظه زیاد استفاده کنید.
راه دیگر استفاده از ترس، ترغیب مشتریان احتمالی با تذکر نتایج انجام یکسری فعالیت های خاص و یا انجام ندادن بعضی دیگر از فعالیت هاست. برای مثال مردم از مرگ می ترسند، بنابراین نشان دادن عکس یک ریه ناسالم، یک تصویرسازی بسیار قوی از نتایج بد مصرف دخانیات است.اساس «بازاریابی موارد کمیاب»، ترس از دست دادن یک فرصت است. هرزمان یک آگهی را می بینید، می شنوید یا می خوانید که می گوید: «محصولات در حال تمام شدن هستند»، در حال تجربه عملی بازاریابی ترس هستید.

فروش

2- استفاده از احساسات عشقی مشتریان

این انگیزه قوی احساسی در سه سطح اتفاق می افتد: «ارتباط، عشق و ازدواج» مردم به عشق و ارتباط رودررو علاقه بسیار زیادی دارند. با این حال، در بسیاری موارد تکنولوژی، جایگزین ارتباط شده است. امروزه دستگاه های سخنگوی اتوماتیک، ایمیل و نامه صوتی مورد استفاده قرار می گیرد تفریحاتی مانند تماشای تلویزیون، بازی ویدیویی و تماشا کردن دی وی دی ها افراد را بیش از پیش از هم جدا می کند.  اگر راهی برای ایجاد ارتباط به مشتری  پیشنهاد دهید، پیام شما تاثیربیشتری خواهد داشت. از عباراتی مانند «به ما بپیوندید» استفاده کنید و فرصت های ایجاد شبکه به وجود آورید.
عشق یا قول دسترسی عاشقانه در انواع متفاوتی از آگهی ها دیده می شود. داشتن دندان های سفیدتر، پوشیدن لباس مناسب و یا صرف غذا در یک رستوران خاص، همگی این بار معنایی را به همراه دارند که اگر صاحب این موارد بوده یا این پیشرفت ها را داشته باشید، عشق به سمت شما می آید. تبلیغ کنندگان با ظرافت این نکته را منتقل می کنند که استفاده از محصولاتشان به شما کمک می کند تا مرد یا زن رویاهایتان را به پیدا کنید.


3- کالاهای رایگان و فروش های فوق العاده

ذات انسان تمایل به تملک چیزی، بدون از دست دادن چیز دیگری به جای آن دارد. به عنوان فروشنده می توانید برای جذب مشتریان از پیشنهادات رایگان استفاده کنید. نکته قابل توجه در این رویکرد این است که فارق از نوع محصولتان، همیشه می توانید چیزی را به صورت رایگان عرضه کنید و اگر هوشمندانه کار کنید، این کار هیچ هزینه ای برای شما به همراه نخواهد داشت. فقط مطمئن شوید که مشتریان برای محصولات رایگان شما ارزش قائلند. مثلا، می توانید امکان دانلود رایگان کتابی الکترونیکی یا یک سی دی صوتی در حوزه تخصصی خود را برای مشتریان ممکن سازید. سپس می توانید کسانی را که به پیشنهاد رایگان شما پاسخ داده اند به فهرست مشتریان احتمالی خود اضافه کنید و یا با ارائه محصولی مکمل به آنها، شرایط برنده برنده به وجود آورید.
حراجی ها و فروش های فوق العاده نیز انگیزاننده ای قوی هستند. موفقیت فروشگاه های بزرگ زنجیره ای را در نظر بگیرید. خریداران آگاه امروزی در پی یافتن بهترین قیمت هستند و ابزار آن را نیز در اختیار دارند. وقتی پیشنهاد فروش فوق العاده به مشتریان موثر واقع می شود که ارزش کالا و خدمات شما شناخته شده باشد. در این شرایط، می توانید برای هدایت خرید، تخفیف بدهید و فروش را کنترل کنید.

فروش

4- کسب درآمد آسان

برای بهره بردن از این انگیزاننده قوی، به مشتریان احتمالی نشان دهید که کالا یا خدمات شما می تواند در کسب درآمد یا پس انداز و صرفه جویی پول به آنها کمک کند. امروزه، مردم در پی راه های آسان و سریع برای حل مشکلات کسب وکار خود هستند. بنابراین، اگر نشان دهید که می توانند با استفاده از محصول شما درآمد بیشتری به دست آورند یا پس انداز کنند، فروشتان افزایش پیدا می کند. مثلا امکان دارد به عنوان یک مشاور فروش از آنها بپرسید: اگر میزان فروش سالانه شما را به یک میلیون دلار برسانیم، آیا حاضرید 100 هزار دلار به من بدهید؟

5- تحقق بخشیدن رویاها

رویای مشتریان شما چیست؟ اگر بتوانید کالا یا خدمات  خود را به عنوان ابزاری برای کمک به کسب این رویاها معرفی کنید، یک انگیزاننده احساسی قوی را ایجاد کرده اید. درمورد رویای مشترک مشتریان تحقیق کنید.  تهیه این پرسشنامه ساده، نقطه آغاز بسیار خوبی است. فراموش نکنید که بعضی رویاها جهانی هستند. همه دوست دارند در یک خانه زیبا زندگی کنند، از سلامتی و رفاه مالی بهره مند بوده و زندگی بدون استرسی داشته باشند. برای داشتن بازاریابی موثرتر، بین پیشنهادات خود و رویاهای مشتریانتان ارتباط ایجاد کنید.

وقتی درگیر بازاریابی می‌شویم، ممکن است نکات کلیدی و بدیهی را از یاد ببریم. به‌همین علت است که با وجود هزینه‌ی زیاد، بازاریابی تاثیر گذاری نخواهیم داشت. بازاریابی انگیزشی بر نیازهای طبقه‌بندی‌شده‌ی انسان‌ها تمرکز دارد. بازاریابی انگیزشی معتقد است اگر هدف ما برانگیختن نیازهای اولیه‌ی بازار هدف یا وعده‌ی رفع آنها باشد، نتیجه‌ی بسیار خوبی خواهیم گرفت. پس شما باید آشنایی کامل با اصول و تکنیک های این شیوه از بازاریابی را داشته باشید. بنابراین پیشنهاد آکادمی بازار به شما شرکت در سمینار های بزرگ موفقیت و بهره مندی از آموزه های استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش است. جهت شرکت در سمینار ها بر روی لینک زیرکلیک کنید:

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

خلاصه کتاب " شکوفایی روانشناسی مثبت گرا " نوشته مارتین سلیگمن
بخوانید
برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن