بازاریابی و فروشمقالات

معرفی 3 عامل موثر در گوش دادن مشتری به سخنرانی شما

اگر دوست دارید تا مخاطبان و مشتری ها واقعاً به حرف های شما توجه کنند، باید اثرگذارترین و مفیدترین راه های صحبت کردن را بدانید. در بیشتر مکالمه ها درباره کسب و کار و یا حتی دیگر مکالمه های معمولی، تمرکز اصلی مشتری یا فرد مقابل معطوف به این است که این مکالمه چه سودی برای او دارد. این به آن معناست که آنچه شما می گویید باید دربردارنده پاسخ بسیاری از سوال های شنونده باشد. اگر شما به دنبال راه هایی هستید تا علاقه شنونده را به صحبت های خود جلب کنید می توانید از سه روش موثر زیر استفاده کنید. با آکادمی بازار همراه باشید تا با این 3 روش جلب توجه مشتری آشنا شوید.

استاد احمد محمدی
برای شنیدن Play کنید

1. آماده سازی پیش از سخنرانی

یک ارائه خوب همیشه مدت طولانی پیش از رسیدن مخاطبان آغاز می شود. اهمیتی ندارد که شما در حال فروش چه محصول یا خدماتی هستید، اگر خودتان ندانید جنس آن چیست هیچ کس آن را نخواهد خرید. کلید اصلی یک ارائه خوب این است که اگر می خواهید کسی واقعاً به صحبت های شما توجه کند، باید به صورت دقیق بدانید که درباره چه چیزی حرف می زنید. البته شیوه آماده سازی به طبیعت آنچه در موردش سخنرانی خواهید کرد، بستگی دارد. اما به خاطر داشته باشید که حاشیه رفتن بیش از حد در اینجا می تواند مخاطبانتان را دچار سردرگمی کند.

هنگام حاضر شدن برای هر نوع جلسه یا ارائه، بیش از هر چیزی وقت خود را به یافتن تسلط بر روی اطلاعات بر روی جنس محصول مورد نظر اختصاص دهید. شما باید به خوبی بر روی موضوع تسلط داشته باشید و درباره آن جزئیات زیادی بدانید. آماده سازی می تواند دربردارنده در نظر گرفتن بسیاری از پرسش های احتمالی مخاطبان باشد.

2. شیوه ارائه

در این گام، اهمیتی ندارد که درباره چه موضوعی صحبت می کنید، اکنون تنها مسئله با اهمیت این است که چگونه درباره  آن صحبت کرده و توجه مشتریان را به خود جلب خواهید کرد. هر شخصی که به اندازه ی کافی خود را آماده کرده باشد، می تواند ساعت ها حرف بزند، اما قسمتی از برنامه ریزی شما باید به این صورت باشد که بهترین فاکتورها را برای ارائه ی خود به کار بگیرید. پیش از اینکه آغاز کنید، تصمیم بگیرید که از چه مثال هایی برای مشخص شدن مطلب استفاده کنید و یا اینکه بررسی کنید که آیا راهی وجود دارد که بتوانید از فایل های صوتی، ویدئویی و یا چند تصویر برای ارائه ی بهتر، استفاده کنید.

 

مشتری

برای وقتی که تصمیم دارید ارائه ی بزرگی داشته باشید، برای دوستان خود و یا در مقابل آینه تمرین کنید تا به نکات موردنیاز دست یابید. برای تاثیر گذاری بیشتر، درباره این فکر کنید که در ارائه های کوچکتر، چه چیزهایی را مطرح می کردید. سعی کنید که سخنرانی خود را با کلماتی مانند”ام” یا “آه” آغاز نکنید، درحقیقت این گونه الفاظ نشان می دهند که شما آمادگی لازم را ندارید و در نتیجه تاثیر گذاری شما را کمتر خواهد کرد. باید دقت کنید که مخاطبان را با کلماتی قاطع، شگفت زده کنید.

وقت بگذارید و مطمئن شوید که برای ارائه آماده هستید، لباس رسمی به تن کنید، به موقع حاضر باشید و همچنین محترم و مودب حرف بزنید. به خاطر داشته باشید که ارائه ی شما تنها آن چیزی نیست که می خواهید بگویید، بلکه پکیج کاملی از چگونه آماده شدن شما برای آن خواهد بود.

سخنرانی کردن

3. شور و هیجان در صحبت ها

کلید اینکه وقتی شما صحبت می کنید، مشتریان به صحبت های شما توجه کنند، انتقال شور و شوق و هیجان است. اگر شما شور و شوق داشته باشید، در صحبت هایتان، در شیوه قرار گیری روی سن و حتی در چهره ی شما نشان داده خواهد شد. هیچ آماده سازی و یا مهارتی در ارائه وجود ندارد که عدم داشتن شور و شوق برای موضوع را پوشش دهد. مفیدترین سخنرانان افرادی هستند که ترکیب هر سه مورد بیان شده را با هم رعایت می کنند. این گونه افراد، مخاطبان را برای گوش دادن به صحبت هایشان تشویق خواهند کرد. مهارتی که باید انجام دهید این است که تعادل خود را پیدا کنید و اجازه دهید که شور و شوق شما در الویت همه چیز قرار گیرد.

سخنرانی کردن

در این میان اگر در مورد ارائه ی موضوع هیچ شور و هیجان دورنی نداشتید، چطور؟ برای همه ی ما اتفاق افتاده است که گاهی به شغل خود را علاقه نداشته و به طبع، برای بیان موضوعات مربوط به آن، شور و هیجانی در ما نبوده است. در این مواقع بهتر است که از جنبه ای دیگر به مسئله نگاه کنید. خود را جای مشتری بگذارید، باید راهی پیدا کنید که حس اشتیاق را در خود به وجود آورده و بتوانید آن را منتقل کنید. آن ها در این مکان حاضر شده اند تا بشنوند که شما چه می گویید، حتی اگر شده با اشتیاق ساختگی باید موضوع را برای آنها حیاتی و مهم جلوه دهید. آماده سازی، ارائه و شور و شوق سه مفهوم ساده هستند که اگر به صورتی صحیح مورد استفاده قرار بگیرند، می توانند سخنرانی شما را عالی کنند. در زندگی خصوصی و عمومی نیز می توان این اصول را بکار گرفت، اگر شما به زندگی افراد موفق به دقت توجه کنید، مطمئناً این سه فاکتور را در آنها، خواهید یافت.

صاحبان کسب و کار باید به یاد داشته باشند یکی از اصولی که بهترین سخنرانان بکار می گیرند این است که، معمولا بهترین شنوندگان نیز هستند، از این رو وقتی را برای به دقت گوش دادن به صحبت های مشتری اختصاص دهید. مراقب باشید که هنگام صحبت هایتان، حفظ منافع مشتری را در ذهن او ایجاد کنید، در این صورت همیشه به شما گوش خواهند داد. پیشنهاد آکادمی بازار به شما برای فراگیری دیگر اصول موثر در سخنرانی و جذب مشتری شرکت در سمینار های بزرگ موفقیت و بهره گیری از آموزه های مفید استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش است. برای شرکت در کلاس ها بر روی لینک زیر کلیک کنید:

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

.

10 نکته برای کنار آمدن با حوادث ناگهانی و غیرمنتظره در زندگی
بخوانید
برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن