معجزه مکتوب کردن رویاها و اهداف

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ بهمن, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۲۷ آبان, ۱۴۰۰
معجزه مکتوب کردن رویاها و اهداف

آیا با تاثیر نوشتن اهداف در موفقیت آشنا هستید؟ مکتوب کردن اهداف را چگونه انجام دهیم؟ از کجا شروع کنیم؟ مطمئنا از زمانی که شروع به خواندن این مقاله کرده‌اید سوالات زیادی ذهن شما را درگیر کرده است. همه ما اهداف و آرزوهای مختلفی داریم که برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنیم.

رسیدن به اهداف راه‌های مختلفی دارد. یکی از این راه‌های موثر نوشتن نامه امید بخش است تا بهانه‌ها را کنار گذاشته و به موفقیت برسید. قول و تعهد دادن به خود، مقوله جدیدی نیست. اکثر انسان‌ها با خودشان قول و قرار‌هایی می‌گذارند. ما به خودمان قول می‌دهیم که دیگر سیگار نکشیم و اهداف والا برای موفقیت در زندگی‌مان تعریف کنیم.

یا کتاب‌های بیشتری مطالعه کنیم، زمان کمتری را صرف گشت و گذار در فیسبوک کنیم و هزاران هزار مورد دیگر. من در این مقاله، می‌خواهم راجع به اهمیت نوشتن اهداف و وضوحی که به شما می‌دهند، با شما صحبت کنم. مکتوب کردن آرزو به این آسانی نیست و شیوه خاص خود را دارد. در این مقاله یاد می‌گیریم که چگونه آرزو‌هایمان را مکتوب کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

رسیدن به اهداف

مربی رشد شخصی معروف، مارگارت گرینبرگ معتقد است نوشتن یک نامه امید بخش، به جای روی کاغذ آوردن تصمیمات سال جدید، تاثیر بیشتری بر محقق ساختن اهداف خواهد داشت.

با این‌که من همیشه سعی می‌کنم در بیان نظریات و مسائل، جنبه عمومی بودن قضیه را رعایت کنم و در حقیقت، همه را با یک چوب نزنم، اما فکر می‌کنم این بار و در این مورد خاص، آن‌قدرها که خودم مایلم نتوانم این اصل را رعایت کنم.

طبق تجربه‌ام دریافته‌ام که ما می‌توانیم افراد را به دو گروه جداگانه تقسیم کنیم: آن‌هایی که تصمیمات سال جدید را روی کاغذ می‌نویسند و آن‌هایی که چنین کاری انجام نمی‌دهند. اما فکر می‌کنم این بار باید یک گروه سومی را هم به این دسته بندی افزود.

منظورم افرادی است که در شروع سال جدید، یک نامه مملو از امید و انگیزه برای خود می‌نویسند تا الهام بخش آنان در طی مسیر رسیدن به اهداف باشد. تصمیم‌گیری‌های جدید برای سال جدید بسیار اهمیت دارد.

پیدا کردن بهانه

پیدا کردن بهانه

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که اهداف خود را مکتوب نمی‌کنند، به شما تبریک می‌گویم. چون فکر می‌کنم اگر این کار را انجام دهید، به احتمال قوی، دنبال راهی برای پیچاندن و بی‌خیال شدن آن‌ها در برهه‌ای از سال خواهید گشت. خب، خودتان هم که می‌دانید. به هدف و راهت شک و تردید نداشته باش و ادامه بده.

پیدا کردن دلیل، یا بهتر بگویم بهانه، برای توجیه عدم دستیابی‌مان به اهداف آن هم در دوره کنونی، بسی آسان خواهد بود. با چند روش بهانه‌ها را کنار گذاشته و از زمان‌تان بیشترین بهره را ببرید.

به کمک چندین راهکار تردید و تعلل را کنار بگذارید و شروع به زندگی کنید! بنا بر مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است، تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها هر سال در ابتدای سال نو اهداف و تصمیمات‌شان را مکتوب می‌کنند.

چیزی در حدود یک سوم از جمعیت هم هیچ‌گاه چنین کاری انجام نمی‌دهند؛ اما نکته جالب اینجاست که فقط حدود ۸٪ از افراد موفق می‌شوند و به نتایج مثبت دست می‌یابند. با این تفاسیر، ما چطور می‌توانیم رویاهایمان را تحقق بخشیم و اهداف قابل دستیابی برای خود تعیین کنیم؟

نامه امید بخش

خب؛ اجازه دهید به شما یک راهکار دیگر معرفی کنم: نوشتن نامه امید. من در طی ۱۰ سال گذشته، این شیوه را روی مراجعینم پیاده کرده‌ام و شاهد به بار نشستن نتایج مثبتی هم بوده‌ام. می‌خواهید دلیل موفقیت این روش را بدانید؟ گذشته را در گذشته رها کنید و چشم امید به فردا داشته باشید.

استاد احمد محمدی
وقتی اهداف زندگیت مشخص و شفاف شدند، کائنات به یاری‌ات می‌آید و منابع و شرایط را برایت مهیا می‌کند.
استاد احمد محمدی

پروفسور سیندر، استاد روانشناسی کلینیکی در دانشگاه کانزاس، با انجام تحقیقات بسیار وسیعی در طی دو دهه گذشته قصد داشت تا نقش امید را در رسیدن به اهداف بررسی کند. وی دریافت که داشتن یک هدف، علی رغم اهمیت فراوانی که دارد، به خودی خود کافی نیست.

ما به دو عنصر دیگر برای موفقیت نیاز خواهیم داشت:‌ مسیری برای رسیدن به اهداف و اعتقاد و باور به تواناییمان در محقق ساختن آن‌ها. قانون جذب نیز راهی ساده و مطمئن جهت دستیابی به اهداف و آرزوهایتان است.

یک فرآیند ساده مثل آب خوردن

معجزه مکتوب کردن رویاها و اهداف

همانطور که در مقاله How to Write Goals: Effective Goal Setting از وبسایت rhythmsystems.com اشاره شده است؛ خبر خوش این است که فرآیند نوشتن یک نامه امید کار راحتی است. در ابتدای امر، نامه را تاریخ بزنید: تاریخ روزی که نامه را می‌نویسید، البته در سال بعد.

در مرحله بعد، نامه را به گونه‌ای بنویسید که انگار زندگی به وفق مرادتان سپری شده است؛ همه چیز از کار، سلامتی، روابط و مسائل مالی‌تان آن‌طور که شما دوست داشته‌اید پیش رفته است.

سعی کنید درباره تمامی ابعاد و قسمت‌های مختلف زندگی‌تان بنویسید؛ بنویسید که چه چیزی و چه کاری شما را به این نتایج فوق‌العاده رساند؛ کدام کارتان، این سال عالی را برای‌تان رقم زد؟ چشم انداز و هدف زندگی‌تان را خودتان مشخص کنید.

شما می‌توانید در هر زمانی که بخواهید چنین نامه‌ای بنویسید. نیازی نیست منتظر آمدن سال جدید یا روز تولدتان باشید. هر زمان که دل‌تان خواست و در هر مکانی که در آن احساس راحتی می‌کردید، نامه‌تان را بنویسید.

هیچ چیزی شما را محدود نمی‌کند. تنها نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که یک یادآور برای خودتان بگذارید تا تاریخ سال آینده که باید به آن نامه مراجعه کنید را به خاطرتان بیاورد.

اصلا یک راه بهتر؛ این نامه را به یک دوست صمیمی بدهید و از وی بخواهید در تاریخ مقرر آن را برای‌تان ارسال کند. چه بسا با این کار، باعث شوید او هم‌چنین نامه‌ای برای خود بنویسد.

خودتان را شگفت زده کنید

تاثیر نگرش مثبت و نگاه خوب در زندگی را دست کم نگیرید. ما همیشه وقتی نقشه یک تغییر مثبت را در زندگی‌مان طرح می‌کنیم، احساس مثبتی داریم؛ مثبت اندیشی مهارتی که یادگیری آن کلید طلایی خوشبختی است.

دلیلش این است که ما به صورت پویش‌گرانه در حال برنامه ریزی بوده و در واقع، بر مساله کنترل داریم. همچنان که زندگی به پیش می‌رود و ما پیرتر می‌شویم که البته امیدوارم با این افزایش سن، درایت و خرد بیشتری هم کسب کنیم، میل به انجام کارها و برداشتن قدم‌هایی که منجر به وقوع چیزی در زندگی‌مان شود، در ما بیشتر و بیشتر می‌شود. داشتن یک زندگی سرشار از انرژی مثبت غیرممکن نیست.

البته، به خاطر داشته باشید که در هر صورت، ممکن است برخی از مواردی که در نامه امیدتان مطرح کردید، رنگ واقعیت به خود نبینند. اما به نظرم و البته با توجه به تجربه شخصیم، فکر می‌کنم از نتایجی که به بار خواهد آمد و از تعداد اهدافی که عملی ساخته‌اید، شگفت زده خواهید شد. با این تفاسیر، آیا برای نوشتن نامه امیدتان آماده‌اید؟

مکتوب کردن اهداف

خودتان را شگفت زده کنید

هدف گذاری، رویاپردازی و مکتوب کردن رویاها و اهداف تکنیک بسیار مهم و تاثیرگذاری جهت قدم نهادن در مسیر موفقیت و کامیابی است. اما با توجه به مقاله فوق در می‌یابیم که این تکنیک به تنهایی سبب موفق گشتن ما نمی‌شود بلکه نیازمند تکنیک‌های دیگری هم‌چون نوشتن نامه امید، هم هستیم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
بزرگترین رویات چیه؟

شما می‌توانید بعد از اینکه هدف‌های خود را تعیین نمودید، یک نامه امید هم برای خودتان بنویسید تا درصد موفقیت خود را چندین برابر افزایش دهید. اهمیت پرداختن به روی دیگر امید در مسیر موفقیت و خوشبختی با امید به زندگی را جدی بگیرید.

موفقیت نیازمند دانستن تکنیک‌ها و مهارت‌های بسیاری است. پیشنهاد می‌کنم جهت یادگیری و آشنایی با آنان از بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» استفاده نمایید. این بسته و صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی مهارت‌ها و راه‌های منتهی به موفقیت و هم‌چنین ویژگی‌ها، شیوه تفکر و الگوهای رفتاری انسان‌های موفق، را به شما می‌آموزد؛ که با بهره گیری از آنان خود را از نعمت داشتن یک زندگی شاد و موفق برخوردار سازید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی