مشاور استارتاپ چه خدماتی را به شما ارائه می‌دهد؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۰ آبان, ۱۴۰۱

مشاوره استارتاپ یکی از راه های نوین و مناسب برای شرکت‌ هایی است که می خواهند خود را به بهره وری بالاتر برسانند. اما اگر در زمان مناسب از این مشاوره استفاده نشود، ممکن است ضرر مالی به همراه داشته باشد.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

مشاور استارتاپ و اهمیت آن

آیا تا به حال در مورد همکاری با مشاور استارتاپ چیزهایی شنیده اید؟ اهمیت استارتاپ چیست؟ گاهی واقعا وجود چنین مشاوری در کنار مدیر و صاحب استارتاپ امری ضروری است و گاهی هم نیازی به حضورش نیست و فقط هزینه اضافی است.

گاهی داشتن مشاور استارتاپ و کسب و کار ایده خوبی برای شما نیست و حضورش ممکن است کمک کننده نباشد. برعکس گاهی مهم‌ترین قدمی که باید بردارید همین باشد. همکاری با یک مشاور برای پیش‌برد ایده‌ای که در ذهن‌تان است.

مرکز مشاوره بازاریابی و فروش آکادمی بازار با مدیریت دکتر احمد محمدی می‌تواند در این مسیر نقش موثری  داشته باشد. شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی از خدمات آکادمی بازار برای فروش بیشتر و موفقیت در کار بهره برده‌اند.

مقاله‌های متعددی در زمینه‌ی راه‌اندازی استارتاپ در آکادمی بازار منتشر شده است. می‌توانید خلاصه «کتاب  استارتاپ ناب» نوشته اریک رایز را نیز مطالعه کنید.

درباره خدمات مشاور استارتاپ چه می‌دانید؟

به دلایلی ممکن است همکاری با مشاور استارتاپ همیشه یک ایده عالی نباشد البته نمی‌توان گفت آنها هرگز ایده خوبی نیستند. اما، قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، اجازه دهید درباره خدماتی که واقعاً یک مشاور استارتاپ انجام می‌دهد صحبت کنیم.

شاید بین تعارف پیمانکار، مشاور و مربی نقاط مشترکی وجود داشته باشد یا گاهی هم نتوان تفاوت بین خدماتی که آنها ارائه می‌دهند را متوجه شد، پس بگذارید کمی در مورد این موضوع توضیح دهیم.

مشاور استارتاپ: مشاور استارتاپ شخصی است که به صورت کوتاه مدت به یک استارتاپ معرفی می‌شود تا بتواند جنبه خاصی از شرکت را به جلو حرکت دهد. او بخشی از تیم نیست، بلکه یک نیروی خارجی است که تخصص کسب کرده و با ارزش است. به دلیل این تخصص، آنها به طور کلی مفید هستند.

پیمانکار: پیمانکار کسی است که معمولاً در یک نقش خاص، جزئی از تیم می‌شود. آنها معمولاً بیشتر از یک مشاور استارتاپ درگیر در کار روزانه یک استارتاپ هستند.

مربی: مربی کسی است که به راهنمایی اعضای تیم می‌پردازند. آنها معمولاً نسبت به مشاور یا پیمانکار وقت کمتری برای تعهد دارند. آنها به دلیل تخصص و دانش خود ارزش‌مندند.

چه زمانی حضور آنها ضروری است؟

همکاری با یک مشاوران استارتاپ ایده خوبی است که می تواند در جنبه خاصی از تجارت شما به شما کمک کند. شاید تیم شما در زمینه طراحی و برنامه نویسی عالی باشد، اما تجربه بازاریابی ندارید. شاید شما یک بازاریاب باشید و بنیانگذار آن یک طراح باشد، اما شما در مورد برنامه های تجاری نیازمند کمک هستید. شرایط خاص شما هرچه باشد، مشاوران برای کارهای کوتاه مدت و هدفمند عالی هستند.

“دیوید تورنتون” هنرپیشه آمریکایی دریافت که حضور یک مشاور تاثیر مثبت و طولانی مدتی در شروع کاری وی دارد. تورنتون می‌گوید: « مشاور بیشتر به عنوان یک تسهیل کننده عمل می کرد، او در جلسات پیشنهاد اصلی فروش را ارائه کرد. این یک نظر مفید و متمرکز بود. حضور یک مشاور در دفتر و  پرسیدن سؤالات مناسب، تعیین اهداف مناسب، می تواند به معنای این باشد که آنها می توانند بسیار مثمر ثمر باشند.» برای یک مدیر دور شدن از فشار روزمره باید در اولویت باشد.

استاد احمد محمدی
اصول موفقیت آن‌قدر ساده و قابل دسترس‌اند ، که عموم افراد ناباورانه از آنها چشم پوشی می کنند .

دلیل دیگر برای حضور مشاور، دسترسی به شبکه ارتباطات آن‌هاست. افراد حرفه‌ای در رأس حوزه‌های خود سالها صرف ساختن شبکه‌های بزرگی کرده اند. پرسیدن سؤال از مشاوران باهوش در صنعت شما می‌تواند راهی عالی برای دریافت فرصت‌ها باشد. فراتر از دانش آنها، مشاور استارتاپ معمولاً افرادی هستند که دارای شبکه‌ای با حجم بالا و مجرب هستند. این به تنهایی می تواند تأثیر زیادی در رشد شما داشته باشد.

چه زمانی نباید سراغ مشاور استارتاپ رفت؟

اما گاهی حضور مشاوران چندان مفید نیست، به عنوان مثال برای افراد تازه کار که می‌خواهند کسب و کاری نوپا را راه اندازی کنند و سرمایه چندانی ندارند، حضور یک مشاور استارتاپ یک خرج‌تراشی بزرگ است و فقط برای‌تان هزینه اضافی است.

یکی دیگر از اشتباهات این است که مدیر یک شرکت تمام ملاک ارزیابی شرکت را به مشاور یا یک تیم مشاوره می‌سپارد. بنابر تجربه افراد بزرگ، مشاوران آن اشتیاق و غیرتی که یک مدیر به شرکت خود دارد را ندارند و  نباید تمام کارها را به آنها واگذار کرد، آنها تنها مشاور شما هستند و باید به سوالات شما پاسخ داده و راهنمای شما باشند.

از خطراتی که با سرمایه گذاری در یک مشاور استارتاپ ایجاد می شود این‌است که مشاوره یا توصیه آنها ممکن است روشی را که شما می خواهید پیاده نکند. که متأسفانه می تواند خطای انسانی باشد. شاید آنها مناسب شرکت شما نبودند. شاید آنها به همان اندازه که ادعا می کردند نمی دانستند. یا شاید شما واقعاً از توصیه هایی که به شما داده اند پیروی نکرده اید.

هر یک از این شرایط ممکن است از بی‌اعتمادی به مشاوران استارتاپ ناشی شده باشد. از این گذشته، چه کسی می خواهد کلی پول خرج کند و در عوض هیچ چیز ملموسی را دریافت نکند؟

پادکست - مشاوره میانبری برای رونق کسب و کار

و آخرین توصیه اینکه، هرگز و هرگز سراغ مشاوری نروید که تجربه مشاوره در حوزه استارتاپ را نداشته است. یک مشاور استارتاپ عالی باید تجربه راه‌اندازی چندین استارتاپ را در کارنامه کاری خود داشته باشد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی