مدیریت استرس با استفاده از شناخت عوامل آن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۱ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

چه عواملی باعث بروز استرس در افراد می‌شود؟ منشا استرس‌های زندگی هر فرد چیست؟ مدیریت و کنترل استرس چگونه انجام می‌شود؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کنترل استرس

در جامعه پیشرفته امروز معمولا افراد زیادی با معضل ا‌سترس رو‍به‌رو شده‌اند و راهکارهای زیادی برای کنترل استرس را امتحان کرده‌اند.

با توجه پیچیدگی روابط اجتماعی، کنترل استرس یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ایجاد ارتباط اجتماعی مناسب می‌باشد. راهکار‌های مختلفی برای کنترل ا‌سترس افراد وجود دارد. اما قبل از آن باید سر منشا ایجاد این استرس را پیدا کنیم. تکنیک‌های شگفت انگیزی برای حفظ آرامش در هنگام فشار و استرس‌های شدید وجود دارد.

استرس می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. شناخت هر کدام از این عوامل به کنترل ا‌سترس و افزایش آرامش افراد کمک زیادی می‌کند. در این مقاله در مورد عوامل اصلی ایجاد استرس صحبت می‌کنیم.

عوامل محیطی و اجتماعی

یکی از عوامل اصلی ایجاد ا‌سترس و اضطراب در افراد عوامل محیطی و اجتماعی است. در واقع محل بزرگ شدن افراد و تنش‌های به وجود آمده به خصوص در زمان کودکی وی می‌تواند از جمله موارد ایجاد استرس و اضطراب باشد. از آخرین دفعه‌ای که در محیطی مثبت حضور داشتید، چقدر می‌گذرد؟

تنش‌های زندگی

از جمله مواردی که می‌توان در این زمینه نام برد، اتفاقات ناگوار مانند زلزله، سیل و یا بیماری یا مرگ یکی از نزدیکان فرد می‌باشد. این مشکلات می‌تواند در هر سنی القا حس طرد شدگی و جدایی را در افراد ایجاد کند.

کنترل این مسائل در سنین بالاتر بسیار راحت‌تر می‌باشد. هرچه سن افراد پایین‌تر باشد این اضطراب و ا‌‌سترس شدیدتر می‌شود. کنترل استرس و راهکارهایی برای مدیریت و درمان آن را یاد بگیرید.

استاد احمد محمدی
گرد و خاک وجودت را پاک کن، آن هنگام است که خود واقعی‌ات نمایان می‌شود، خود بی‌کرانت، خود بی‌کرانت.
استاد احمد محمدی

مشاوره‌های روانشناسی در این زمینه می‌تواند راهکار مناسبی برای کنترل ا‌سترس و آرامش افراد باشد. در کنار این موضوع توجه و علاقه مضاعف افراد اطراف این فرد به رشد فکری و کنترل ا‌سترس وی کمک می‌کند.

عوامل زیست شناختی و جسمانی

به طور کلی عوامل اصلی ایجاد استرس را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد. عوامل زیست شناختی و جسمانی، عوامل محیطی و اجتماعی، عوامل ژنتیکی و ارثی و موارد که بیماری می‌باشد. در واقع افراد دارای تنش بالا و استرس زیاد در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرند.

افراد مضطرب معمولا هورمون‌های مربوط به کنترل استرس آن‌ها به درستی عمل نمی‌کند. این افراد معمولا یا به صورت غیر عادی آرامش داشته و یا به صورت غیر عادی مضطرب هستند. استرس مزمن یک بیماری طولانی مدت و عوارض جانبی آن بسیار زیاد است.

البته این اختلال هورمونی قابلیت درمان دارد و می‌توانند با مصرف داروهایی خاص آن را کنترل کنند.

از جمله مواردی که افراد را به سمت اضطراب بیشتر سوق می‌دهد عبارت‌اند از کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، پایین بودن قند خون، بارداری و نامنظم بودن ضربان قلب است.

البته باید دقت کرد که این موارد بعضا براساس تنش‌های به وجود آمده در محیط اطراف ایجاد می‌شوند. داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن از جمله مواردی است که می‌تواند به کنترل ا‌سترس این افراد کمک کند.

عوامل وراثتی

یکی دیگر از عوامل ایجاد استرس در افراد، عوامل ارثی است. در واقع فرزندان به دنیا آمده از والدین مضطرب با تکرار رفتارها و کارهای پدر و مادر خود این چرخه اضطراب را دنبال می‌کنند.

ناخودآگاه این فرزندان متشکل از تصمیماتی است که با اضطراب و ا‌‌سترس شدیدی همراه است. بسیاری از محققان بر این باورند که یک ژن نمی‌تواند دلیل اصلی ایجاد استرس و اضطراب در افراد باشد. رابطه میان استرس و اعتماد به نفس را جدی بگیرید..

ترکیب چند ژن است که می‌تواند این اضطراب را ایجاد کند. تاثیر عوامل ژنتیکی بر روی فرزندان در سال‌های گذشته توسط محققان در این زمینه اثبات شده است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های مهار و کنترل استرس و اضطراب

بروز ا‌سترس به شکل بیماری

در کنار موارد و مثال‌هایی که زده شد، در برخی موارد مسئله ا‌‌سترس، جدی‌تر می‌باشد. در این حالت معمولا فرد مضطرب دچار یک بیماری می‌باشد و برای درمان آن نیاز است تا به پزشک مورد نظر مراجعه کند.

براساس نظریه فروید اضطراب ناشی از تراکم تنش‌های غریزی است که در افراد وجود دارد می‌باشد. این تنش‌های غریزی به صورت متراکم در ذهن افراد ایجاد شده و ناشی از غرایز ارضا نشده می‌باشد.

این بازداری از غرایز به وجود آمده در افراد می‌تواند علامت خطری از ایجاد یک حادثه آسیب زننده باشد. مدیتیشن علاج استرس و نگرانی‌های همیشگی است.

تمامی عوامل و مواردی که در این قسمت به عنوان عوامل ایجاد استرس معرفی شده‌اند دارای راه‌حل قطعی برای درمان می‌باشند. توجه به سرمنشا و منبع این استرس از جمله مواردی است که به حل این معضل کمک می‌کند.

هم‌چنین استفاده از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» راهکاری مناسب برای کنترل ا‌سترس است زیرا کنترل استرس از ویژگی‌های افراد موفق است.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی