مقالاتموفقیت / انگیزشی

مدیتیشن علاج استرس و نگرانی‌های همیشگی

بسیاری از مطالعات درمورد تأثیرات مدیتیشن بر استرس و اضطراب صورت گرفته است. محققان دانشگاه جانز هاپکینز برای تعیین مؤثرین کاربرد آن بر روی ذهن‌آگاهی بیش از ۱۸۰۰۰ مطالعه داشته‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که اولین کاربرد این روش، کاهش استرس است. در سایت Sciencedaily.com  نیز اینگونه آمده است: “مدیتیشن ذهن آگاهی نویدی برای درمان استرس- یکی از رایج‌ترین اختلالات سلامت روان در ایالات متحده- است.”

همیشه مدیتیشن به عنوان علاج و درمانی برای استرس، نگرانی و ترس شناخته می‌شود. این روش داروی معجزه‌آسایی نیست و درنتیجه مهارت در آن یک شبه به دست نمی‌آید اما اگر هر روز متعهد به انجام آن باشید، درمانی مطمئن است. ما در جهانی پر از استرس و نگرانی زندگی می‌کنیم. کار، روابط، اوضاع مالی و جسمی، خطرات و ترس‌ها به اندازۀ کافی استرس‌زا هستند. آنها مانع آرامش درونی می‌شوند، در بدن سم تولید می‌کنند و برای سلامتی مضر هستند. ذهن و جسم به آرامش نیاز دارند و یکی از کارهای مدیتیشن همین است. تأثیر این روش نه تنها در حین انجام آن بلکه در ساعات دیگر روز نیز وجود دارد.

استاد احمد محمدی
برای شنیدن Play کنید

انگیزه برای شروع 

در آغاز مدیتیشن ممکن است که امری دشوار به نظر برسد چرا که انگیزه‌ای برای انجام چنین کاری ندارید. شاید هم قبل از شروع به انجام این کار به شواهدی از فواید آن نیاز داشته باشید. خواندن و تحقیق درمورد مدیتیشن بسیار کمک‌کننده است. مطالعه کردن درمورد تجارب افرادی که مدیتیشن می‌کنند و ملاقات کردن با آنها نیز در شما انگیزه و اشتیاق ایجاد می‌کند. اگر با عشق و علاقه مدیتیشن کنید، صبر و پایداری لازم برای موفقیت را خواهید داشت. در ابتدا از روزی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه شروع کنید و کم کم مدت زمان آن را تا ۳۰ دقیقه و بیشتر برسانید. در هر زمینۀ دیگری از زندگی نیز اگر اینگونه عمل کنید، همت و اشتیاق شما بیشتر خواهد شد.

تکنیک‌ها

از تکنیک‌هایی شروع کنید که با آن احساس راحتی بیشتری دارید. منابع مختلفی وجود دارند که می‌توانید درمورد تکنیک‌های مختلف بیاموزید. توصیه می‌کنم از چیزهای کوچک شروع کنید.  مدیتیشن باید ساده باشد نه پیچیده. شاید در ابتدا به کمی تجربه و آزمایش نیاز باشد. خودتان را مجبور نکنید کارهایی انجام دهید که دوست ندارید. انجام کارهایی که دوست ندارید استرس‌زاست. اگر با نوع خاصی از مدیتیشن راحت نیستید، تکنیک‌های دیگر را امتحان کنید. وقتی متوجه شدید که کدام بهتر است به آن بچسبید و آن را انجام دهید.

مدیتیشن استرس و نگرانی را رفع می‌کند. پس از اینکه مدتی آن را انجام دادید، می‌فهمید که آرامش درونی شما افزایش یافته است و در موقعیت‌هایی که قبلاً مضطرب و نگران می‌شدید، دیگر اینگونه نیستید، تنش‌های عاطفی، جسمی و روانی به تدریج کاهش پیدا می‌کنند و درب آرامش ذهنی به روی شما باز می‌شود. به مرور زمان مدیتیشن ذهن و افکارتان را از نگرانی و استرس دور می‌کند و به شما آرامش می‌دهد. دیگر تفکر و احساسات شما تحت‌تأثیر جهان بیرونی قرار نمی‌گیرد و ذهن و جسم شما آرام است. همچنین می‌بینید که متابولیسم بدنتان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و انرژی دوباره به دست می‌آورید.

مدیتیشن علاج استرس،‌ نگرانی و ترس است و باعث می‌شود که حفظ آرامش در موقعیت‌های سخت و دشوار آسان‌تر شود. آن نه تنها به شما آرامش می‌دهد، بلکه قدرت درونی‌، اراده و خود-انضباطی شما را افزایش می‌دهد. این تکنیک ابزار مهمی برای داشتن یک زندگی شاد و آرام برای هر کسی است.  نه تنها برای جستجوگران طریق معنوی بلکه برای هرکسی که به دنبال آرامش و سلامت روان است، بسیار فوق‌العاده‌ است. مدیتیشن شما را از استرس و افکار غیرضروری رها می‌کند و در شادی و آرامش را به روی شما باز می‌کند.

اینها تنها تعدادی دلایل بودند برای اینکه بگویند مدیتیشن استرس را کاهش و آرامش را افزایش می‌دهد و باید به دنبال آموختن آن ها بود. زمانی که بتوانیم آرامش خود را حفظ نماییم، تمام تصمیم گیری ها و فعالیت های ما تحت تأثیر مثبت آرامش ما قرار می گیرد. استرس مشکلی است که همه ی ما با آن مواجه هستیم و همیشه سعی داریم که بر آن غلبه و آرامش خود را حفظ کنیم. در نتیجه باید راه های غلبه بر استرس را بیاموزیم، که یکی از این راه ها مدیتیشن است. 

از این رو در سمینار بزرگ موفقیت، قصد داریم تا همه ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت مانند تمرکز بر روی اهداف، راهکارهای از بین بردن استرس و حفظ آرامش و را به شما بیاموزیم. هدفتان هر چه که باشد نیازمند یادگیری چنین مهارت هایی می باشید. می توانید روی لینک زیر کلیک نمایید، تا اولین قدم برای پیروزی و موفقیت های بیشتر در زندگی خود را محکم تر بردارید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

تکنیک تنظیم زمان و برنامه‌ریزی پومودورو چیست؟
بخوانید

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن