مثبت اندیشی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲ مهر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۱
مثبت اندیشی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

مثبت اندیشی در کدام زمینه‌های زندگی کاربرد دارد؟ چه تعاریفی برای آن وجود دارد؟ شکست‌ها و مشکلات چگونه با مثبت اندیشی رفع می‌شود؟ همه ما در مورد داشتن نگرش مثبت شنیده‌ایم یا با افرادی که این نوع نگرش را تبلیغ می‌کنند برخورد داشته‌ایم.

با اینکه در‌مورد داشتن نگرش مثبت بسیار صحبت می‌شود اما شاید بعضی از افراد ندانند که چرا به مثبت اندیشی نیازمندیم. مثبت اندیشی باعث می‌شود تا همیشه نیمه پر لیوان را ببینید و از هر اتفاقی که برای شما می‌افتد به فال نیک یاد کنید. مثبت اندیشی اگر تاثیری هم نداشته باشد اما برعکس منفی نگری هیچ ضرری به شما نمی‌زند.

فرد منفی‌باف با افکار، عقاید و باورش‌هایش زندگی را برای خود و اطرافیانش بسیار سخت می‌کند و باعث آزار همه می‌شود. یقینا نمی‌خواهید این شرایط برای شما به‌وجود آید و دیگران شما را فردی آزاردهنده بدانند. پس مثبت اندیشی را انتخاب کنید و با کمک این مقاله با مثبت اندیشی و آثار چشمگیر آن در زندگی بیشتر آشنا شوید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

مثبت اندیشی

مثبت اندیشی نگرشی ذهنی است که در انتظار اتفاقات و نتایج خوب است. این نگرش رویکرد تمرکز بر خوبی و مثبت در هر موقعیتی است. با این ذهنیت، شما شکست را قبول نمی‌کنید و هیچ چیز منفی و تلخی نمی‌تواند روحیه شما را تضعیف کند. فردی با نگرش مثبت بر خصلت‌های خوب دیگران تمرکز می‌کند.

مثبت اندیشی یعنی داشتن نگرشی مثبت و خوش‌بینانه، اشتیاق داشتن و تصور زندگی بهتر و شادتر و ترس نداشتن از موانع و مشکلات.

ذهنیت فرد مثبت اندیش به گونه‌ای است که دیگران را تشویق می‌کند و احساس خوبی را به آن‌ها انتقال می‌دهد. اگر این نگرش را داشته باشید هرگز هنگام نرسیدن به برنامه‌‌ دلخواه دلسرد نمی‌شوید.

در دیکشنری کالینز مثبت اندیشی را نگرشی خوش‌بینانه تعریف کرده است. در دیکشنری آکسفورد مثبت اندیشی به چه معناست؟ “تمرکز مثبت فرد بر جنبه‌های خوب و سازنده موضوعی تا این‌که احساسات و نگرش مخرب یا منفی از بین بروند.”

در اصطلاح‌نامه تزاروس مثبت اندیشی مترادف امیدواری، خوشی، دیدگاهی روشن و خوش‌بینی معنا شده است. دیکشنری کمبریج هم مثبت اندیشی را به این‌صورت ترجمه کرده است: “سرشار از امید و اطمینان بودن، یا دلیلی برای امید و اطمینان داشتن.”

چند تعریف از مثبت اندیشی

چند تعریف از مثبت اندیشی
  • نگرش مثبت یعنی پذیرش افکار، سخنان، تصورات و احساساتی که به رشد، موفقیت و نتایج رضایت‌بخش کمک می‌کند. آن نگرشی ذهنی است که منتظر نتایج خوب و مطلوب است.
  • با این چارچوب ذهنی شما تصور خوبی از خود و دیگران دارید و آینده بهتری را تجسم می‌کنید.
  • مثبت اندیشی در جستجوی راه‌حل‌هاست، اما تفکر منفی بر مشکلات و موانع تمرکز دارد.
  • مثبت‌اندیشی در کار یعنی منتظر موفقیت بودن، اعتقاد به خود و توانایی‌های خود داشتن و توجه نداشتن به شکست.
  • وقتی این نگرش را داشته باشید، جرئت می‌کنید تا رویاهای بزرگ داشته باشید، دیدگاه‌تان وسیع‎‌تر می‌شود، برنامه‌ریزی می‌کنید و کارتان پیشرفت می‌کند.

مثبت‌اندیشی در ورزش و عشق چیست؟

نگرش مثبت در ورزش یعنی باور به برنده شدن، احساس قدرتمندی و باکفایت بودن، انگیزه و صبور بودن برای رسیدن به نتایج دلخواه. با این نگرش تمایل بیشتر برای آموزش و یادگیری دارید و با انرژی و قدرت بیشتری این کار را ادامه می‌دهید.

استاد احمد محمدی
باورهای ما مانند عینکی هستند که دنیا را از طریق آن می‌بینیم. مراقب باش دنیا را با رنگ‌های زیبا ببینی.
استاد احمد محمدی

مثبت اندیشی در عشق نگرش ذهنی است که باعث می‌شود شما این باور را داشته باشید که فرد مناسبی برایتان پیدا می‌شود. مهم نیست که قبلا چند بار ناامید شده‌اید. با این نوع نگرش شما بهتر مراقب خود هستید، بنابراین بهتر به نظر می‌رسید و این تمایل را در شما ایجاد می‌کند که با دیگران ارتباط برقرار کنید.

مثبت اندیشی در زندگی روزانه چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

مثبت اندیشی در زندگی روزانه چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

نگرش مثبت در زندگی به این معناست که فردی به رغم موانع و مشکلات شاد و خوش‌اخلاق است و دیدگاهی روشن دارد. فردی که این نگرش را داراست شاد و خوشحال است و به افراد منفی‌باف و مشکلات اجازه نمی‌دهد که ذهن، احساسات و رفتارش را تحت تاثیر قرار دهند.

موفقیت و شکست به طرز تفکر ما بستگی دارد. اگر انتظار شکست را دارید و در هر وضعیتی امور منفی و مشکلات را می‌بینید و ذهن‌تان بر آن‌ها متمرکز است بنابراین برای موفقیت تلاشی نخواهید کرد و شکست را به عنوان حقیقتی می‌پذیرید.

اگر دوست دارید در هر کاری اعم از ورزش، کارآفرینی، سیاست، تجارت، هنرپیشگی و موسیقی عالی باشید باید نگرش مثبت داشته باشید.

همه چیز وابسته به نگرش است

درست است که برای هر کاری نیاز به تخصص و مهارت لازم دارید، اما آن‌ها بدون خوش‌بینی، امید و انتظار موفقیت دیرتر به دست می‌آیند.

هنری فورد می‌گوید: “اگر شما فکر کنید که کاری را می‌توانید انجام دهید یا اینکه نمی‌توانید، درست است.” عبارت فوق به این معناست که همه چیز به طرز نگرش و فکر ما بستگی دارد.

تاکید می‌شود برای این‌که این نگرش موثر باشد باید همراه با آن اقدامی مثبت و ابتکار عمل هم داشته باشید. باید برنامه‌ریزی کنید و از عقل و شعور خود استفاده کنید و تنها به شانس اتکا نکنید.

مثبت اندیشی یعنی چه؟

مثبت اندیشی یعنی چه؟
  • یک لبخند و چهره‌ای شاد
  • یاری‌کننده و مهربان
  • هنگام شکست از جای برخاستن و تلاشی دوباره داشتن و هرگز تسلیم نشدن
  • شاد بودن حتی اگر اندک باشد
  • با وجود موانع و مشکلات نگرش مثبت را حفظ کردن

هر فردی باید مشکلات و سختی‌ها را در نظر داشته باشد نه این‌که آن‌‌ها را نادیده بگیرد. در عین حال هم باید این باور قلبی را داشته باشد که برای هر مسئله‌ای راه‌حلی وجود دارد. نگرش مثبت قدرتی است که به شما و سایر افراد این انگیزه را می‌دهد تا خوب فکر کنید و شاد باشید.

ویژگی انسان مثبت اندیش

بنابراین انسان‌های مثبت اندیش شاد هستند و در هر شرایطی این تفکر مثبت خود را حفظ می‌نمایند. با مثبت اندیشی می‌توانید خود را در شرایط سخت و رویارویی با مشکلات آرام سازید؛ مسلما به هنگام آرامش راه حل‌های بهتری به ذهن‌تان خواهد رسید. بنابراین می‌توان با نگرش مثبت به یک حل کننده مشکلات عالی هم تبدیل گردید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - کلمات موثر

بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» و صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی و تاثیر افکار مثبت و نحوه جهان بینی در افزایش درآمد از تفکر مثبت افراد موفق و نتایج مثبت آن به شما خواهد گفت. در واقع مثبت اندیشی یکی دیگر از ابزارهای موفقیت است، که در این بسته آن پرداخته خواهد شد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی