لطفا مرتکب این 10 اشتباه در نامگذاری برند خود نشوید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۷ تیر, ۱۴۰۲

آیا می‌خواهید برای برند خود نامی را انتخاب کنید؟ می‌دانید چه اصولی را در نامگذاری رعایت کنید؟ ده اشتباه در نامگذاری برند وجود دارد، با ما در این مقاله از سری مقالات برندینگ آکادمی بازار همراه باشید تا مرتکب این 10 اشتباه نشوید.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نامگذاری برند

یکی از مهم‌ترین عناصری که در بنا نهادن یک برند شخصی باید مد نظر قرار گیرد، نامگذاری برند است یک نام مناسب برای برند نه تنها دیدی کلی از محصولات یا خدمات برند را به دست دهد، بلکه می‌تواند ابزاری برای شناخت و به خاطرآوری برند نیز باشد. همچنین می‌تواند همچون یک دارایی با ارزش که ویژگی‌های مشخص برند را بازتاب می‌دهد در مالکیت معنوی آن قرار گیرد.

رایج‌ترین اشتباهاتی که در هنگام انتخاب نام برند مواجه می‌شویم

با این حال، بسیاری از سازمان‌ها با یک رویکرد بسیار اتفاقی و حذف مراحل بسیار مهم، اقدام به نامگذاری برند خود می‌کنند که این باعث طولانی و هزینه‌دار شدن فرآیند نامگذاری می‌شود. بنابراین، در اینجا ما به برخی از رایج‌ترین اشتباهاتی که در هنگام انتخاب یک نام با آن‌ها مواجه می‌شویم و برخی نکته‌ها برای اجتناب از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. نامگذاری از روی ناچاری

هر یک از مدیران برای راه‌اندازی شرکت خود، یک سیستم نظام‌مند و روشن را برای ترسیم مسیر ایده پردازی تا پیاده‌سازی، وضع می‌کند. اما در هنگام نامگذاری اغلب از روی ناچاری و معمولا در مراحل تکمیلی به آن می‌پردازد.

نامگذاری برخلاف آنچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند، یک فرآیند به مراتب پیچیده است. برای یک نامگذاری خلاقانه، در آغاز با بسیاری از موانع قانونی و زبانی مواجهید.

استاد احمد محمدی
محدودیت‌ها، وجود واقعی ندارند بلکه ساخته و پرداخته ذهن انسان هستند.
استاد احمد محمدی

روند نام‌گذاری را در اوایل فاز توسعه برندتان شروع کنید با ایجاد زمان‌بندی نما کلی از مراحل مهم فرآیند نامگذاری را برای خود ترسیم کنید. در واقع مراحل اداری را که به ثبت اسم مورد نظر شما می‌انجامد نیز باید مد نظر داشته باشید.

با این حال حتی اگر پس از برنامه‌ریزی دقیق زمانی خود را در تنگنا می‌بینید با متخصصان این امر مشورت کنید آن‌ها به شما اطمینان خواهند داد که نامی که شما انتخاب کرده‌اید در عین ‌حالی که مورد علاقه شماست به لحاظ قانونی نیز مشکلی ندارد.

2. نامگذاری برند کاری خلاقانه و درعین‌حال راهبردی و مهم است

شرکت‌ها اغلب به راهبردی بودن نام برند واقف نیستند. یک نام مناسب در عین حالی که باید متفاوت و خلاقانه باشد باید با موقعیت و ساختار برند شما نیز همخوانی داشته باشد.

در محیط بسیار رقابتی امروز قوی‌ترین برندها آن‌هایی هستند که فراتر از ویژگی‌های فیزیکی محصولات یا خدمات‌شان می‌توانند به ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان بپردازند و در این میان نام مناسب می‌تواند موثر باشد. مجموعه‌ای از اهداف استراتژیک خود را طرح‌ریزی کنید و از طریق معیارها و هدف‌هایی که بدین ترتیب برای‌تان روشن می‌شود نام مناسب را برگزینید.

به یاد داشته باشید نام‌گذاری به همان اندازه که یک هنر است امری علمی نیز تلقی می‌شود داشتن استراتژی به شما کمک خواهد کرد که یک نام مرتبط که متناسب با کسب و کار شما است بیابید.

3. دست کم گرفتن اسامی کوتاه در نامگذاری برند

بسیاری از شرکت‌ها ارزش یک نام خلاقانه ولی خلاصه را دست کم می‌گیرند در حالی که یک نام کوتاه نیز می‌تواند همان اطلاعات راهبردی برند را به صورتی متمایز انتقال دهد.

این مختصر گویی علاوه بر آنکه خلاقیت شما را نشان می‌دهد می‌تواند به صورتی ساده منطبق بر برند شما باشد.

4. سردرگمی بین نیاز به اطلاعات و نیاز به تمایز

برخی شرکت‌ها بیشتر مایل‌اند برای نامگذاری برند اسمی انتخاب کنند که بتواند اطلاعاتی راجع به برندشان بدهد و بنابراین از کلمات توصیفی‌تر استفاده می‌کنند.

نام‌های توصیفی همیشه جواب‌گو نیستند چرا که گاهی برخی محدودیت‌ها را برای گسترش فعالیت‌های شما اعمال می‌کنند. شاید بهتر باشد نام انتخابی توصیف کلی یک عملکرد یا مسیر یک حرکت را بیان کند.

بهتر است بسته به برندتان یکی از کارکردهایی که اسم برند دارد از قبیل دادن اطلاعات توصیفی یا خلاقانه بودن را انتخاب کنید.

5. نادیده گرفتن علامت تجاری پیچیده در نامگذاری برند

یکی از چالش‌هایی که در نامگذاری نادیده گرفته می‌شود پیچیدگی فرآیند علامت تجاری است. در نظر بگیرید که بیش از ۲.۵ میلیون علائم تجاری فعال در ایالات متحده، بیش از ۱۳ میلیون در سطح جهان و بیش از ۱۰۸ میلیون آدرس URL ثبت شده در سطح جهان وجود دارد. همچنین ظرفیت ۲۵۰۰۰۰ کلمه در زبان انگلیسی که همه آن‌ها مناسب نام‌گذاری برند نیستند را در نظر بگیرید.

در واقع این به این معنی است که کسی جایی به نوعی صاحب نامی که شما می‌خواهید پیدا می‌شود. بنابراین پیدا کردن علائم تجاری پایدار به طور فزاینده‌ای دشوار شده است اگرچه غیرممکن نیست.

برای غلبه بر چالش‌های قانونی تا پایان فرآیند نام‌گذاری ملاحظات حقوقی را کنار نگذارید چرا که در غیر این صورت ممکن است زمان و پول زیادی را به هدر دهید.

6. نادیده گرفتن پیامدهای جهانی

باید فجایع زبانی که حاصل بدفهمی‌های بین فرهنگی است را در نظر گرفت یعنی اینکه نام برند در فرهنگ و مکان دیگری که شاید بیشتر هدف فروش شما هم باشد معنای فاجعه باری نداشته باشد در اقتصاد جهانی امروز ارزیابی جهانی زبان کاملا ضروری است.

در دوره بازاریابی و فروش ” ستارگان فروش ” خود را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید.

با دسترسی بیشتر به اطلاعات در مورد مردم و فرهنگ‌های گوناگون و در نظر گرفتن تنوع فرهنگی کشورهای مختلف بر این مسئله فائق شوید.

نام‌ها را با زبان شناسان بومی کشورهای هدف مورد بررسی قرار دهید و به این ترتیب مطمئن شوید که نام انتخابی شما پیام‌آور چیزی است که شما می‌خواهید بگویید، نه معناهای دیگر.

7. انتخاب نام‌های ذهنی

در هنگام انتخاب نام تصمیم‌های ما بر اساس تجربیات شخصی، ترجیحات و نگرش‌های ما است که باعث می‌شود در نامیدن برند، بسیار ذهنی و درونی عمل کنیم. بنابراین در هنگام انتخاب یک نام مهم است که بر اساس معیارهای مشخص برآمده از راهبردهای برند تصمیم‌گیری کنید.

هنگامی که در یک لیست کوتاه نهایی به نام‌های پیشنهادی می‌رسید تحقیق می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای سنجش بهترین نام باشد.

8. برای فکر کردن به هر چیز نیاز به نامگذاری آن دارید

محصولات جدید، نوآوری‌ها، فن‌آوری‌ها و ایده‌های جدید وقتی در جهت گسترش برند شما عمل می‌کنند نیازمند این هستند که از پیش نامی برای‌شان انتخاب شده باشد با این حال، نام‌های بسیاری که در نمونه کارهای یک برند می‌آیند باعث سردرگمی مشتریان می‌شوند.

داشتن یک راهبرد کلی برای نامگذاری برند اصلی‌تان و زیرشاخه‌های جدیدی که به خاطر گسترش برندتان به وجود می‌آیند اهمیت مضاعفی می‌یابد.

9. حفظ نام‌های غیر مرتبط

گاها نامی که برای برندتان انتخاب کرده‌اید به مرور زمان قادر به نشان دادن نوآوری‌ها، تغییرات جدید بازار و تقاضاهای به روز شده مشتریان نیست و نمی‌تواند اهداف بلند مدت شما را برآورده کند در این حالت در عوض کردن نام تردید نکنید.

به خاطر داشته باشید در نامگذاری جدید برند تمام موارد مهم و کارشناسی را در نظر داشته باشید.

10. پایان دادن به هویت کلامی در نامگذاری برند

انتخاب دقیق کلماتی که حاوی نوعی موسیقی کلامی و الهام‌بخش هستند می‌تواند تاثیر بیشتری در مخاطبان بگذارد.

در نامگذاری برند انتخاب نام‌هایی با آهنگ کلامی موزون نه تنها باعث نوعی تمایز و به خاطر سپاری بهتر می‌شود بلکه در تبلیغات نیز تاثیر فراوانی دارد.

استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - موفقیت

نامگذاری برند و برندسازی بحث‌های بسیار مهمی در علم فروش و بازاریابی هستند. نام یک برند می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت و شکست آن برند و میزان فروش آن داشته باشد.

تصور بسیاری از ما این است که نام‌گذاری برند ساده می‌باشد در صورتی که ممکن است با ارتکاب اشتباهاتی همچون مواردی که در مقاله فوق هم اشاره گشتند نتیجه‌ای منفی و غیرقابل جبرانی حاصل گردد.

توصیه تیم آکادمی بازار به شما این است که به هنگام راه‌اندازی کسب و کار خود ابتدا به مطالعه و تحقیق بپردازید و کاملا علمی و اصولی بهترین راهکارهای و روش‌ها را انتخاب نمایید تا درصد شکست خود را به صفر برسانید.

5/5 - (9 امتیاز)
درسنامه برندینگ

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی