فقط کافیست به خودتان باور داشته باشید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۳ شهریور, ۱۴۰۰
فقط کافیست به خودتان باور داشته باشید

چه چیزی باعث می‌شود که برخی پس از شکست دوباره برخیزند درحالی‌که عده‌ای تسلیم می‌شوند؟ آن‌ها از کجا این قدرت را پیدا می‌کنند تا ادامه دهند؟ اولا آن‌ها می‌دانند که چطور به مسائل واقع‌بینانه نگاه کنند، چه موقع از عملکرد خود نقد کنند و کی خودشان را تحسین کنند.

متاسفانه این نوع از اندیشیدن آسان به دست نمی‌آید. اکثر ما انسان‌ها به خودمان را باور نداریم و به جای دیدن پیشرفت و ترقی، شکست‌ها را راحت‌تر می‌بینیم. ما پس از هر عقب‌نشینی خسته و کوفته می‌شویم. راهکارهای زیر می‌تواند به شما کمک کند تا خودتان را باور داشته باشید و انعطاف‌پذیری خود را در مواجهه با شکست افزایش دهید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

سعی کنید برای باور نیمه پر لیوان را ببینید

زمانی‌که با ناراحتی روبه‌‌رو شدید چه آن ناراحتی از دست دادن خانه، مشکلات پولی یا مسائل ارتباطی باشد، آسان هست که مدام درمورد ناکامی‌ها فکر کنید. این کار به سود هیچ کس حتی خودتان هم نیست. به جای فکر کردن درمورد شکست‌ها، تلاش کنید تا از موفقیت خود لذت ببرید و به خود باور داشته باشید، هرچند شاید از نظر دیگران کوچک و ناچیز به نظر برسد.

به عبارت دیگر «مثبت فکر کنید». آیا پوچ به نظر می‌رسد؟ مثبت اندیشی قدرت فوق‌العاده‌ای دارد، تا هنگام مواجهه با بدترین‌ها امیدوار باشید، هنگامی که اوضاع الان ناخوشایند است آینده روشن‌تری را تصور کنید یا هنگام کم آوردن نسبت به دنیا احساس شکرگزاری داشته باشید.

صرفا اندیشه خوب داشتن باعث حل مشکلات نمی‌شود، بلکه به شما ذهنیت مثبتی می‌دهد تا باور داشته باشید که در شرایط سخت نیز می‌توانید رو به جلو حرکت کنید.

با باور قدردان مشکلات باشید

با باور قدردان مشکلات باشید

زندگی هیچ کسی بدون رنج و عذاب امکان ندارد. شما نباید بر بدبختی‌هایتان تمرکز کنید، اما آن‌ها را دست کم نگیرید. شاید احساس بدبختی تمام انرژی شما هنگام صبح را از بین ببرد.

بسته به شرایط ممکن است که این کافی باشد. به جای احساس شکست، بهتر است که محدوده‌ مشکلات را تشخیص دهید. تنها زمانی که شما قبول کنید چه روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اید، می‌توانید به خود باور داشته باشید که شما لایق بهترین‌ها هستید.

هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

هرکسی به شیوه‌ خودش درد و رنج کشیده است. فردی شاید چند روز پس از اینکه معشوقش را از دست داده، به سالن ورزش برگردد. دیگری پس از اخراج از کار شاید به ماه‌ها نیاز داشته باشد تا حالش بهتر شود. فردی شاید ظرف یک ماه طول بکشد اعتیادش را ترک کند درحالی‌که فردی دیگر شاید همین کار ده سال برایش طول بکشد.

استاد احمد محمدی
باور داشته باش که اگر زندگی مشکلاتی پیش رویت گذاشته، توان حل آن‌ها، پیشاپیش به تو داده شده است.
استاد احمد محمدی

مردم به هر دلیلی به نحوی عمل می‌کنند. شاید فردی که در فقدان معشوقش غمگین است شدیدا خودش را مشغول کار و تلاش کند تا درد ناشی از این رنج را فراموش کند.

شاید یک کارگری که از کار برکنار شده به جای اینکه تشکیل خانواده بدهد تمام عمر خود را صرف شغلش کند. بیان احساسات نشانه نقطه ضعف نیست یا برای التیام دادن وقت گیر نیست. ختم کلام اینکه در مسیر زندگی سعی نکنید خودتان را با دیگران مقایسه کنید.

سرزنش درونی خود را کنار بگذارید

برای مدتی افکار منفی را رها نکنید. با این کار از یک شرایط نامساعد و سخت به وضعیتی غیرممکن انتقال داده می‌شوید. چرا؟ چون تمرکز بر گذشته شما را از حال غافل می‌کند. اگر تمام حواستان به بحران‌ها و ناکامی‌های گذشته باشید چگونه می‌توانید به درستی درک کنید که در حال چه اتفاقی میفتد؟ حتی مهم‌تر از آن چگونه می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد؟

این بدان معنا نیست که نباید به خاطرات وحشتناک و دردناک پرداخت. بلکه این معنا را دارد که ما نمی‌توانیم به آن‌ها اجازه دهیم تا ذهنمان را درگیر کنند و ما را از حرکت رو به جلو بازدارند.

وقتی ما بدبین هستیم، این بدبینی به عادتی تبدیل می‌شود که زندگی‌مان را نابود ‌کند درواقع یک عکس‌العملی می‌شود که حتی پس از بهتر شدن اوضاع هم با ما همراه است.

افکارتان را بیان کنید

افکارتان را بیان کنید

تصدیق کردن موفقیت‌هایتان یک چیز است و بیان کردن موفقیت‌هایتان به دیگری چیز دیگری است. به آنسوی عزت نفس بروید. متاشفانه اکثر افراد تمام همّ و غمشان به زندگی و دردسرهایشان است که دارند و توجه کمتری به موفقیت‌هایشان دارند.

شما باید درمورد باور و موفقیتتان صحبت کنید. یک دوست، عضوی از خانواده یا یک مشاوره را پیدا کنید تا زمان اندکی را برای شنیدن به اتفاقاتی که برایتان رخ داده بگذارد. شاید در ابتدا ناخوشایند به نظر برسد اما به یاد داشته باشید که شما مجبور به تعریف کردن از خود نیستید. فقط داستان زندگی‌تان را بگویید با آشکارسازی جزئیاتی که احساس راحتی دارید چه خوب و بد؛ شرم‌آور و رضایت‌بخش.

البته بعضی از افراد خیلی راحت با دردشان ارتباط برقرار می‌کنند اما برخی اینگونه نیستند. به همان اندازه که این کار سخت است اما ارزشش را دارد. وقتی چیزی را با صدای بلند می‌گویید، مقداری از نیروی ناراحتی شما را می‌گیرد. اگر با صحبت کردن درمورد اتفاقات احساس ناراحتی می‌کنید، در گام اول با نوشتن داستان زندگی‌تان بر کاغذ ‌احساساتتان را آزاد کنید.

عزت نفس داشته باشید

باید خودمان را باور کنیم به ویژه اگر عادت به خودسرزنشگری داریم. علیرغم آنچه گفته شد، چیزی بیشتر از تجلیل نفس برای بهبودی وجود دارد. سلامت و بهبودی ما مستلزم کمک به دیگران است. قوی بودن به معنای تنها بودن نیست.

متفکرترین مردم می‌دانند که کی با دیگران ارتباط برقرار کنند. تحقیقات نشان داده است افرادی که شبکه‌های ارتباطی گسترده‌ای دارند، تا ۵۰ درصد بقای خود را افزایش می‌دهند. 

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
نقش باور و اعتقاد در زندگی ما

از سوی دیگر انزوا و گوشه‌گیری، تقریبا هر مشکلی را تشدید می‌کند چه مشکل بیماری سخت و مزمن باشد، چه اختلال مصرف مواد. خلاصه انزوا معمولا ما را ضعیف‌تر می‌سازد درحالی‌که در جمع بودن قدرت درونی ما را زیاد می‌کند و ما را در دستیابی به تغییر دائمی و مثبت یاری می‌رساند. به خود باور داشته باشید، شما قوی‌تر از آنی هستید که فکر می‌کنید.

فقط کافیست به خودتان باور و ایمان داشته باشید

فقط کافیست به خودتان باور و ایمان داشته باشید

زندگی راه پر فراز و نشیبی است که با سختی‌ها و مشکلات زیادی همراه است. برای پیروز شدن در این راه همواره باید به جنگیدن ادامه دهیم. همیشه دلیلی برای جنگیدن وجود دارد فقط باید به درستی به‌دنبال آن بگردیم. یک جنگجو برای پیروزی در یک نبرد در وهله اول به خود باوری نیاز دارد. این خود باوری است که به او اجازه می‌دهد شمشیرش را با اطمینان کامل در هوا تکان دهد و برای فائق آمدن بر حریف خود بیشترین تلاشش را بکند.

اگر خود را جنگجویی در نظربگیریم که در نبرد زندگی به دنبال پیروزی هستیم، باید خودمان را باور داشته باشیم تا موفق شویم. باور به خود این اعتماد به نفس را به شما می‌دهد که در راهتان ثابت قدم باشید و هیچ چیز مانع رسیدن شما به اهدافتان نباشد. برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید و اجازه ندهید هیچ چیز جلوی راهتان قرار گیرد.

اما همانطور که یک جنگجو به شمشیر و همرزمان معتمد نیاز دارد شما هم در این راه به تجهیزات و همراهانی نیاز دارید که به شما در این راه کمک کنند. آکادمی بازار در اینجاست تا برای شما همراهی مطمئن و قابل اعتماد باشد که به شما در یادگیری مهارت‌های مورد نیازتان یاری برساند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

4 پاسخ

  1. ممنون از شما، نکاتی که عرض کردید بسیار عالی هستند چون روحیه انسان مهمترین بخش زندگی انسان هست و هر چه بیشتر رسیدگی کنیم شناخت بیشتری از خودمون پیدا می کنیم و به این شکل بهتر می تونیم به خودمان کمک کنیم و با کیفیت بالاتری زندگی کنیم

  2. واقعا متاسفم برای جامعه روانشناسی ایران که چنین آدم های فریبکاری ازشون پیدا شده و این پرت وپلا ها را به خورد مردم میدن. واقعا تا کی میخواهید این مزخرفات را برای مردم تکرار کنید و مردم بیچاره را فریب بدهید. ننگ بر شما

    1. سلام کاربر عزیز
      ممنون از اینکه نظرتون رو بازگو کردید، این نکات و نوشته ها کاملا علمی است و نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان و جامعه جهانی صادق است. شما هم به خودتان باور داشته باشید، در هر جایی امکان پیشرفت و موفقیت وجود داره، کشور و موقعیت مکانی مهم‌ نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی