همه ما جرات عذرخواهی کردن را داریم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۷ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰

عذرخواهی کردن در زندگی نشان می‌دهد که شما شهامت قبول اشتباهات‌تان را دارید و با شجاعت مسئولیت ‌آن را می‌پذیرید. با چند تکنیک یاد بگیرید که چگونه از عذرخواهی نترسید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

شهامت عذرخواهی کردن

عذرخواهی کردن کاری است که بسیاری از افراد آن را عبث و بیهوده می‌دانند، اما عده‌ای دیگر نیز آن را به نوعی تسکین دهنده و آرام کننده بر می‌شمرند. اما حقیقت چیزی بین این دو می‌باشد، و بیشتر به بهبود روابط بین افراد کمک می‌کند، عکس این‌که آن‌ها را از هم دورتر کند.

مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید. مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید.

اما به طور دقیق‌تر که بخواهیم این مبحث را بررسی کنیم، عذرخواهی کردن، تنها به معنای به زبان آوردن «معذرت می‌خواهم» نیست! بلکه به این گفته باید جامه‌ عمل یپوشانید. شما به صرف گفتن آن، عذرخواهی کردن خود را ثابت نخواهید کرد، بلکه باید آن را در عمل، رفتار و کردار خود نیز به اثبات برسانید.

عذرخواهی بعد از اشتباه، نوش‌دارویی موثر

همه ما در زندگی روزمره و عادی خود، مرتکب اشتباه می‌شویم، اما آیا همیشه برای اشتباهی که انجام می‌دهیم، عذرخواهی نیز می‌کنیم؟ یا خیلی ساده از کنار آن می‌گذریم؟! مشکلات و شکست‌ها سمومی هستند که پادزهرش در دستان توست.

البته گفتنی است که در این میان اشتباهات سهوی هم وجود دارد، اما برای همان اشتباهات سهوی، فکری می‌کنیم؟ یا به سادگی و بدون اینکه هیچ تاملی در مورد آن‌ها کنیم، آن‌ها را نادیده می‌گیریم؟ در این میان باید با دید عمیق‌تری وارد ماجرا شد و ریشه‎ای‌تر به آن نگاه داشت.

استاد احمد محمدی
بزرگ‌ترین اشتباه، ترس از اشتباه کردن است.
استاد احمد محمدی

اما با وجود تمام تفاسیری که گفته شد، عذرخواهی کردن و آوردن آن به زبان، حتی به شکلی کاملا ساده، می‌تواند تسلی بخش بسیاری از افراد باشد. ممکن است با خود به این فکر کنید که حرف بی عمل چه سودی دارد؟

ولی باید بگوییم که با معذرت خواستن شما از طرف مقابل‌تان، به راحتی می‌توانید قدم اول را برای بهبود روابط و پاک کردن بخشی از دلخوری‌ها بردارید. برای داشتن روابط پایدار و موفق باید زمان صرف کنید.

بدین شکل می‌توان در لحظه، فرد مقابل را ملایم‌تر کرد، اما باید به خاطر داشت که خصوصیات افراد یک جامعه با یکدیگر مشابه نیست، پس لزوما و تنها با گفتن یک کلمه نمی‌توانید مخاطب خود را به طور کامل آرام کنید، شما تنها گامی را برای بهتر کردن روابط‌تان برداشته‌اید.

پاک کردن دلگیری‌ها

اگر کسی به هر دلیلی شما را ناراحت کند و یا باعث رنجش شما شود، معذرت نخواستن او دلگیری شما را بیشتر می‌کند؛ حال با گفتن یک جمله ساده و مشخص شدن پشیمانی فرد مقابل، حال‌مان بهتر می‌شود و بدین شکل می‌توانیم مسئله پیش آمده را راحت‌تر پشت سر بگذاریم و با آن کنار بیاییم. این مورد متقابلا برای ما نیز پیش می‌آید.

فراموش کردن این مسئله زمانی سخت خواهد شد که شما حتی به صورت کلامی نیز عذرخواهی فرد مقابل‌تان را دریافت نکنید. کافی است این مورد را تصور کنید، اما خب حتی خوب نیست که به این موضوع فکر کنید.

از خودمان شروع کنیم

رنجاندن افراد به اشکال مختلفی صورت می‌پذیرد، حتی سوء استفاده کردن از خوبی‌های یک طرف هم می‌تواند نشان‌گر آن باشد. شما با تشکر نکردن از طرف مقابل‌تان در قبال لطف و محبتی که به در حق شما انجام داده است هم باعث دلسردی او می‌شوید. ارزش قائل شدن برای خودتان را شروع کنید تا زندگی‌تان دگرگون شود.

در این باره حتی می‌توان شعری را از حضرت عشق ، مولانا نیز مثال زد، «شکر نعمت نعمتت افزون کند / کفر نعمت از کفت بیرون کند» به همان میزانی که از چیزی شاکر باشیم، بیشتر از آن چیز را دریافت خواهیم کرد، و بالعکس، هرچه بیشتر ناشکری کنیم، چیزهای خوب بیشتری را نیز از دست خواهیم داد، که در اصل در اختیار داشته‌ایم.

شهامت معذرت خواهی کردن

زمانی که شما مرتکب اشتباهی می‌شوید و آن اشتباه به قدری بد بوده که حتی شهامت عذرخواهی کردن را پیدا نکرده‌اید، عزت نفس خود را نیز می‌کاهید. اعتماد به نفس کودکان اهمیت زیادی دارد. شهامت این رو پیدا بکنید که پذیرای اشتباه خود باشید و مسئولیت پذیر باشید.

مسئولیت‌پذیری و قبول مسئولیت بیشتر در خانه و در محل کار یاد بگیرید. به این صورت است که طبق قانون جذب، هرآن‌چه را که برای شما اتفاق می‌افتد را از سوی خود می‌بینید و سرچشمه‌ آن خود شما هستید.

گاهی با چیزهایی جزئی، اما تاثیر گذار، می‌توانید طرف مقابل خود را به خوبی درک کنید و مانع از بوجود آمدن بسیاری از مشکلات بزرگ‌تر و وسیع‌تر شوید که در نتیجه باعث بالا رفتن کیفیت زندگی خود می‌شوید. به طور کلی آرامش بیشتری خواهید داشت. جملات تاکیدی که برای رسیدن به آرامش نیاز دارید را بخوانید.

بنابراین، شهامت این را داشته باشید که به خوبی از کلمات و جمله‌ها استفاده کنید و قدرت آن‌ها را دست کم نگیرید. ما قدرت‌هایی داریم که باعث اشرف مخلوقات شدن ما شده‌اند؛ پس به راحتی می‌توانیم آن‌ها را بکار بگیریم و مورد استفاده قرار دهیم. فرق ما انسان‌ها در همین تمایزهاست.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
فن بیان

راه‌های زیادی برای بهتر کردن کیفیت سطح زندگی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را نمی‌دانیم، یا به شکلی دیگر، روش‌هایی برای بهتر زندگی کردن وجود دارد که برخی از آن‌ها را می‌دانیم، اما یا آن‌ها را بکار نمی‌گیریم، یا مشغله‌هایی که داریم، باعث کم‌رنگ‌تر شدن استفاده از آن شده است. زندگی رویایی خود را داشته باشید.

افراد موفق اشتباهات خود را می‌پذیرند و عذرخواهی کردن برای‌شان سخت نیست. معذرت خواستن ویژگی بارز افراد موفق است. برای الگوبرداری از ویژگی‌های دیگر این افراد می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» کمک بگیرید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی