ذهن قدرتمندمقالات

۱۰ عادت روزانه رهبران موفق

رهبران موفق یا هر فرد موفقی در زندگی خود عاداتی دارند که بر اساس آن عادات مسیر زندگی خود را بهبود می‌بخشند.

شما هم می‌توانید با ایجاد تغییراتی در زندگی روزانه خود خلاقیت خود را افزایش دهید و مسیر موفقیت را طی کنید.

ممکن است در ابتدا٬ ایجاد یک عادت تازه دشوار به نظر برسد. اما هنگامی که موفق شدید یک عادت تازه در زندگی خود ایجاد کنید٬ مسیر موفقیت هموارتر می‌شود.

استاد احمد محمدی

 


در این مقاله ۱۰ عادت روزانه اکثر رهبران و افراد موفق را معرفی می‌کنیم که شما می‌توانید در زندگی خود قرار دهید و در مسیر موفقیت و اهداف خود به کار ببرید.

ایجاد عادت
ایجاد عادت

۱. به اندازه کافی بخوابید

اکثر جوانان امروزی مقدار کمی می‌خوابند و بیشتر در جدال بیدار ماندن و سرگرمی بیشتر هستند. خواب کافی تاثیر مستقیمی بر سلامتی و خلاقیت شما دارد.

دانشمندان ثابت کردند که خواب نه تنها به سلامت جسم٬ بلکه به سلامت روان هم کمک می‌کند. بنابراین هر فردی که می‌خواهد از سلامت جسم و روان کافی برخوردار باشد٬ باید حدود ۷ تا ۸ ساعت خواب عمیق داشته باشد.

اگر در جریان خواب خود مشکل دارید٬ حتما به پزشک مراجعه کنید و روند درمان را طی کنید. چرا که ممکن است علاوه بر خستگی و عدم تمرکز بر حرفه و زندگی‌تان٬ دچار بیماری شوید.

اگر می‌خواهید به برنامه خواب‌تان نظم دهید٬ سعی کنید شب‌ها چراغ اتاق را خاموش کنید؛ تلفن همراه خود را کنار بگذارید؛ یک کتاب (ترجیحا کتاب داستانی) بخوانید.

۲. صبح زود بیدار شوید

ممکن است جمله «سحر خیز باش تا کامروا شوی» کمی برای‌تان آزاردهنده باشد. اما حقیقت در همین جمله ساده نهفته است.

به همان انداز که خواب کافی مهم است٬ صبح زود بیدار شدن هم اهمیت بسیاری دارد. شما باید مقدار ساعت خواب بدن‌تان را بدانید.

برای مثال اگر بدن شما به ۸ ساعت خواب نیاز دارد٬ نباید ساعت ۳ صبح بخوابید و ۸ صبح بیدار شوید. زیرا تا آخر روز کسل می‌مانید و ممکن است به جسم و روان خود آسیب برسانید.

بنابراین سعی کنید شب‌ها زودتر بخوابید تا صبح زود و سرحال بیدار شویم. برای مثال می‌توانید آلارم ساعت را تنظیم کنید. هنگامی که چشم باز کردید از پنج تا صفر بشمارید٬ گویی می‌خواهید موشک هوا کنید و نشان دهید که رئیس کیست!

رهبران و افراد موفق اهمیت صبح زود بیدار شدن را می‌دانند و به کارهای خود رسیدگی می‌کنند.

۳. روز خود را با مدیتیشن آغاز کنید

روز خود را با مدیتیشن آغاز کنید
روز خود را با مدیتیشن آغاز کنید

اکثر رهبران و افراد موفق٬ روز خود را با تمرین مدیتیشن یا مراقبه آغاز می‌کنند. چرا که مدیتیشن تمرینی است که نه تنها بر ذهن٬ بلکه بر تمام زندگی تاثیر مثبت می‌گذارد.

ممکن است صبح‌ها چشم خود را باز کنید و افکار درهم و پیش پا افتاده در ذهن‌تان هجوم آورد. بنابراین با مدیتیشن به افکار خود جهت دهید و تنها بر مسائل مهم تمرکز کنید.

مدیتیشن یکی از عادات اصلی رهبران و افراد موفق است. بنابراین هرگز از این عادت مثبت غافل نشوید.

۴. همچون افراد موفق ورزش کنید

از عادات تاثیر گذار رهبران٬ ورزش کردن است. منظور از ورزش صبحگاهی رفتن به باشگاه٬ اسکات یا وزنه برداری نیست. شما می‌توانید با یک نرمش ساده ضربان قلب خود را بالا ببرید.

برخی از مردم صبح‌ها ورزش می‌کنند. برخی ظهر و برخی دیگر عصر. زمان ورزش کردن به شما و وقت آزادتان بستگی دارد.

اگر پس از شنیدن کلمه ورزش در ذهن خود هزاران بهانه ساختید٬ دست کم پیاده روی کنید.

سعی کنید حتی برای سلامت خودتان کمتر از وسیله نقلیه استفاده کنید و مسیری را پیاده بروید. البته اگر می‌توانید از دوچرخه هم استفاده کنید.

۵. صبحانه‌تان را کامل بخورید

صبحانه‌تان را کامل بخورید
صبحانه‌تان را کامل بخورید

حرف مادرتان را به یاد می‌آورید؟ صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روزانه شما است. پس همیشه سعی کنید صبحانه‌تان را کامل بخورید.

تحقیقات نشان می‌دهد صبحانه برای تحریک متابولیسم بدن لازم است تا مقدار انرژی مصرفی روزانه بدن تامین گردد.

دانشگاه هاروارد در یکی از پروژه‌هایش به این نتیجه رسید٬ افرادی که خوردن صبحانه را کم اهمیت می‌پندارند٬ ویتامین و مواد مغذی کمتری دریافت می‌کنند.

نخوردن صبحانه باعث کاهش تدریجی قند خون می‌شود. بنابراین افرادی که وعده صبحانه را نادیده می‌گیرند٬ به خوردن تنقلات بی‌ارزش و شیرینی‌جات روی می‌آورند. همین موضوع باعث چاقی و اضافه وزن می‌گردد.

۶. از خواب نیمروز غافل نشوید

ممکن است گمان کنید خواب نیمروز شما را از پیشرفت و رسیدن به اهداف‌تان دور می‌کند. اما نتایج برعکس این موضوع را نشان می‌دهد.

سعی کنید ۳۰ دقیقه از روزتان را به خواب نیمروز اختصاص دهید. این عادت نه تنها خستگی روزتان را رفع می‌کند٬ بلکه باعث افزایش و بهبود عملکرد٬ هشیاری و آگاهی شما می‌شود.

اگر بتوانید همچون افراد موفق و رهبران این عادت را در خود تقویت کنید٬ شاهد افزایش انرژی و خلاقیت خود خواهید بود.

۷. زمان خود را در رفت و آمد هدر ندهید

به طور میانگین هر فردی ۳۰ دقیقه از زمان خود را در رفت آمد هدر می‌دهد. البته مممکن است این مقدار برای هر فردی بیشتر باشد.

اکثر افراد موفق و رهبران خلاق زمان خود را صرف رفت و آمدهای بیهوده نمی‌کنند. چرا که بیشتر این رفت و آمدها اجتناب پذیر هستند.

برای مثال شما می‌توانید به جای تردد در صف‌‌های طولانی بانک٬ از بانک الکترونیک استفاده کنید و بیشتر کارهای خود را به صورت اینترنتی و آنلاین انجام دهید.

اگر فکر می‌کنید مسیری که روزانه در آن تردد دارید همیشه شلوغ است٬ از مترو استفاده کنید. با این روش نه تنها سریع‌تر به مقصد می‌رسید و در زمان خود صرفه جویی می‌کنید٬ بلکه هزینه‌های رفت و آمدتان کمتر هم می‌شود.

تصور کنید اگر بتوانید یک ساعت از زمان رفت و آمد خود را صرفه جویی کنید٬ ۶ ساعت در هفته به کارهای مهم‌تر و اهداف‌تان رسیدگی می‌کنید.

۸. به خودتان استراحت دهید

زمانی که بیش از حد و بدون استراحت کار و فعالیت می‌کنید٬ ممکن است خسته و ناامید شوید و قید اهداف و کارهای مهم‌تان را بزنید.

ممکن است تصور کنید زمان استراحت باعث کُند شدن روند کارهای‌تان می‌گردد. اما بهتر است بدانید استراحت باعث بازیابی انرژی از دست رفته‌تان می‌شود و شما با انرژی بیشتر و بهتری به کارتان ادامه می‌دهید.

دانشمندان باور دارند استراحت باعث خلاقیت بیشتر شما می‌شود. بنابراین این عادت را بدون هیچ نگرانی در خود تقویت کنید.

۹. از قرار ملاقات‌های طولانی اجتناب کنید

آیا می‌دانید هر ساله  کمپانی‌های مهم دنیا ده‌ها میلیون دلار خود را تنها به خاطر برگزاری قرار ملاقات‌های طولانی و کم اهمیت از دست می‌دهند؟

گاهی اوقات چاره‌ای جز شرکت در قرار ملاقات‌های بی‌اهمیت ندارید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد از ملاقات‌هایی که به اهداف شما کمکی نمی‌کنند اجتناب کنید.

اگر بتوانید برنامه‌های اضافی را حذف کنید٬ زمان بیشتری برای وظایف و اهداف خود دارید.

۱۰. لیست انجام کارهای مورد نیاز را تهیه کنید

لیست انجام کارهای مورد نیاز را تهیه کنید
لیست انجام کارهای مورد نیاز را تهیه کنید

لیست انجام کارهای مورد نیاز و ضروری نه تنها باعث می‌شود در مسیر اهداف خود حرکت کنید٬ بلکه باعث افزایش خلاقیت شما نیز می‌گردد.

شما می‌توانید لیست خود را به صورت سنتی در یک دفترچه یا با استفاده از اپلیکیشن‌های گوناگون تهیه کنید.

با این روش برنامه روزانه خود را می‌دانید و با تیک زدن هر یک از کارها تشویق به انجام کار بعدی می‌شوید.

برچسب ها

پریسا رشیدی

پریسا رشیدی هستم. کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی خواندم. از کودکی به کتاب و مطالعه علاقه داشتم و به همین خاطر مسیر زندگی من با کتاب، ترجمه و نوشتن پیوند خورد. همیشه سعی می‌کنم یاد بگیرم و به رشد فردی اهمیت زیادی می‌دهم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن