عادت بیش از حد فکر کردن زندگیتان را مختل می کند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ مهر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

آیا یکی از عادات شما بیش از حد فکر کردن است؟ آیا به جای اینکه به فکر راه‌حل برای مشکلاتتان باشید آنها را بارها در ذهنتان مرور می‌کنید؟ آیا هرچه را که می‌شنوید و می‌بینید چندین بار تحلیل می‌کنید؟ آیا شما در مورد جوانب مثبت و منفی هر کاری فکر می‌کنید و در نهایت نمی‌توانید تصمیم بگیرید؟ اگر جوابتان مثبت باشد پس شما زیاد فکر می‌کنید.

فکر کردن خوب و مفید است اما زمانی که تفکر بیش از حد شود دردسرساز می‌شود و این دلیلی می‌شود که یاد بگیرید جلوی آن را بگیرید. آیا جسمتان به استراحت و خواب نیاز دارد؟ البته که بله. آیا وقتی به مقصدتان رسیدید ماشینتان را روشن نگه می‌دارید؟ نه! آن را خاموش می‌کنید. پس چرا وقتی چیزی برای فکر کردن وجود ندارد، ذهنتان را مدام مشغول افکار بی‌ارزش و منفی و نگرانی‌ها می‌کنید؟ چرا به هر فکری اجازه می‌دهید که در ذهنتان مرور شود؟ این یعنی اتلاف وقت و انرژی.

از خودتان بپرسید که چه کسی بر ذهنتان تسلط دارد؟ شما یا افکار بی‌اهمیتتان که قادر به دور ریختنشان نیستید. توقف بیش حد فکر کردن به معنای کنترل ذهن، گذاشتن انگشتتان بر دکمه‌ی روشن و خاموشِ فرایند تفکر است. شاید این باورنکردنی باشد اما حقیقت دارد.

6 دلیلی که نشان می‌دهد باید جلوی بیش از حد فکر کردن را بگیرید

1. بیش از حد فکر کردن باعث سردرد شما می‌شود

من منظورم این نیست که وقتی برای چیزی برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌نویسید یا دنبال راه‌حل برای مشکلات هستید، سردرد می‌گیرید. منظور این است که وقتی زیاد فکر می‎‌کنید یا به موضوعات بی‌ارزش خاصی تمرکز می‌کنید امکان دارد که سردرد بگیرید. این حالت برای اکثر افراد پیش می‌آید. آن شبیه آهنگی است که در ذهنتان تکرار می‌شود و نمی‌توانید از ذهنتان خارج کنید. بیش از حد فکر کردن درمورد موضوعات بی‌اهمیت شما را به جایی نمی‌رساند و وقت و نیروی شما را می‌گیرد و احتمالاً شما را دچار سردرد هم می‌کند.

2. وقتی بیش از اندازه فکر می‌کنید، تصمیم‌گیری سخت می‌شود

اگر تصمیم می‌گیرید کاری بکنید و فوراً نظرتان عوض می‌شود، چه می‌شود؟ وقتی تصمیمی می‌گیرید راه درست این است که یک مدت درمورد گزینه‌ها فکر کنید، درمورد بهترین شیوه عمل در شرایط معین تصمیم بگیرید و بدون اینکه به عقب برگردید آن را انجام دهید. اگر به جای آنکه فکر ‌کنید، دو دل هستید، ذهنتان درگیر است و نگرانید، شما قادر به تصمیم‌ گیری و عملی کردن آنها نیستید. بیش از حد فکر کردن توانایی تصمیم‌گیری شما را ضعیف می‌کند و شما را دچار تردید می‌کند. این حالت هم وقتتان را هدر می‌دهد و هم اعتماد به نفس شما را در توانایی برای تصمیم‌گیری از بین می‌برد.

3. فرصت‌ها را از دست می‌دهید

به دلیل اینکه اسیر افکارتان شده‌اید، فرصت‌ها را از دست می‌دهید. افکار دائمی شما را کسل می‌کند و نمی‌توانید آن سوی دیدگاه‌ها، اعتقادات و افکار معمولی خود را ببینید. وقتی از این عادت خلاص شوید افکار متفاوت دیگری را به ذهنتان راه می‌دهید. از محیط اطرافتان آگاه می‌شوید و می‌توانید فرصت‌ها را تشخیص دهید. یک ذهن آرام و بدون تشویش می‌تواند زندگی را از منظر وسیع‌تری ببیند.

4. به جای فعال بودن، منفعل و تنبل می‌شوید

بیش از حد فکر کردن به جای اینکه شما را فردی فعال کند که فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهد، شما را فردی منفعل و تنبل بار می‌آورد. وقتی بیش از اندازه فکر می‌کنید نمی‌توانید به هر چیز دیگری فکر کنید و اجازه‌ی رشد افکارتان را نمی‌دهید. هر هدفی به برنامه و تفکر نیاز دارد و بعد از آن باید اقدام کرد. صرفاً فکر کردن، دلواپس بودن و تحلیل کردن شما را به جایی نمی‌رساند. شما به این نیاز دارید که بدانید کی جلوی افکارتان را بگیرید و شروع به عمل کنید.

5. بیش از حد فکر کردن توانایی‌ شما را در تمرکز کردن کاهش می‌دهد

زمانی که ذهنتان آرام است و مشوش نیست، تمرکز بر کار، مطالعه و هر چه که انجام می‌دهید، آسان‌تر خواهد بود. زمانی‌که ذهنتان مدام با افکاری که غیر قابل کنترل‌اند، مشغول نباشد، شما بهتر تمرکز دارید.

6. زمانی‌که از تفکر بیش از حد جلوگیری کنید، زندگی لذتبخش‌تر می‌شود

وقتی مدت‌ها درمورد موضوعی فکر می‌کنید و سپس هیچ تصمیمی نمی‌گیرید درواقع شما به جای اینکه کاری انجام بدهید وقت خودتان را با فکر کردن بیهوده تلف می‌کنید. وقتی که افکار بیخود نداشته باشید، آرامش درونی به وجود می‌آید و وقتی که ذهنتان آرام باشد، از ترس، نگرانی، گذشته و هر نوع فکر بی‌ارزشی رها می‌شوید. در این شرایط شما از لحظه حال آگاه‌تر می‌‎شوید، موقعیت‌ها را می‌شناسید و شادتر خواهید بود.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
عادت‌ های خوب و عادت‌ های بد (قسمت دوم)

آیا متوجه شدید که چرا باید جلوی بیش از حد فکر کردن را گرفت؟ این کار به اندازه‌ای که فکر می‌کنید سخت نیست. فقط باید بدانید که چگونه آن را انجام دهید و چند تکنیک ساده را دنبال کنید. باید یاد بگیرید نجواهای درونی خود را ساکت کنید. البته داشتن نجواهای درونی مثبت و یا به عبارتی واگویه های مثبت بسیار مفید و کمک کننده است.

استاد احمد محمدی، مدرس و سخنران انگیزشی در سمینار موفقیت در مورد جادوی واگویه ها و قدرت کلمات به ما خواهند گفت. نکاتی که افراد موفق همواره به آن توجه داشته اند و با استفاده از آنان و خود انگیزشی توانسته اند مداومت خود را به هنگام تلاش برای رسیدن به هدف های خود حفظ نمایند. می توانید برای بهره مندی از آموزه های استاد احمد محمدی با کلیک بر روی لینک زیر، در این سمینار شاد و انگیزشی شرکت نمایید. 

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی