شکایت کردن مداوم از زندگی شما را از موفقیت دور می کند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۳ آذر, ۱۳۹۹
شکایت کردن مداوم
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

 هریش سایرامان (Harrish Sairaman) یکی از مدرسان برتر سازمانی در هند است. او یکی از بنیانگذاران The Next Dimension است، شرکتی که با هدف تقویت افراد ایجاد شده است. هریش به انرژی بالا اعتقاد دارد، تجربیات آموزنده و هوشیارانه که در قالب  فعالیت‌های تاثیر گذار، تغییرات و  تحولاتی را در میان شرکت کنندگان به ارمغان می‌آورد. هریش بیش از 900 کارگاه آموزشی برگزار کرده و بر زندگی بیش از 2,00,00 نفر تاثیر گذاشته است.

زمانی که یک اتفاق یا عمل مطابق میل یا انتظار ما پیش نمی‌رود، شروع به غر زدن و شکایت کردن از وضعیت موجود می‌کنیم. اگر با آگاهی به خود نگاهی بیاندازید، به این نتیجه می‌رسید که شکایت کردن، یکی از واکنش‌های طبیعی‌تان است. نالیدن و غر زدن از شرایط، آسان‌ترین کاری است که شما می‌توانید برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌ها و ناکامی‌ها انجام دهید، و اگر تبدیل به عادت شود، سبک زندگی را تغییر می‌دهد و بر روی آن تاثیر زیادی می‌گذارد. اما در این فرآیند، شما در دام خطرناک منفی گرایی می‌افتید و زندگی خود را نابود می‌کنید.

شکایت تنها باعث ایجاد احساس اندوه و بدبختی می‌شود

شما حتی برای نمونه هم شخصی را نمی‌یابید که با غر زدن و نالیدن راجع به چیزی، در آن شرایط به موفقیت رسیده باشد. این کار حتی آرامش روانی که باید بعد از رویارویی با یک شکست و ناکامی، بی‌نتیجه بودن تلاش یا دست پیدا نکردن به نتایج مورد نظر بر ذهن شخص حاکم باشد را فراهم نمی‌کند. شاید اینکه فارغ از واقعیت، شما می‌توانید با شکایت کردن و توجیه اقدامات و شرایط در یک جمع، حس دلسوزی و همدردی افراد حاضر را برانگیزید یک حقیقت باشد، اما دیر یا زود با احساس گناهی که در درونتان وجود دارد روبرو می‌شوید و دوباره احساس اندوه و بیچارگی می‌کنید.

شکایت کردن به شما اجازه ی پیشروی نمی‌دهد

هرچقدر به مدت طولانی‌تری درباره‌ی یک مساله شکایت کنید، بیشتر در ذهنتان ماندگار و در اعماق آن ته‌نشین می‌شود. اتفاقی که می‌افتد این است که آن چیز به عنوان یک مساله‌ی منفی، تنها افکار منفی تولید می‌کند و ذهن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شما اراده و انگیزه‌ای که برای حرکت به سوی جلو و مراحل یا اقدامات بعدی نیاز دارید را از دست می‌دهید و نهایتا مدت زیادی بر روی همان قضیه می‌مانید؛ یا به طور درگیری ذهنی مدتها آزارتان می‌دهد. برای مثال، شما تجربه‌ی یک رابطه‌ی بد را داشته‌اید و شبانه روز درباره‌ی شریکتان می‌نالید. کاری که شما انجام می‌دهید این است که مانع فراموش کردن قضیه و گذشتن و ادامه دادن زندگیتان می‌شوید و جنبه‌های مثبت و روشن آن را از دست می‌دهید، و روزهایی که می‌توانید شاد باشید و پیشرفت کنید را به گله کردن و نشخوار خاطرات بد و افکار منفی در ذهنتان می‌گذرانید.

شکایت کردن هیچ راه حلی به شما نشان نمی‌دهد

زمانی که شما بر روی چیزهای منفی تمرکز می‌کنید، و تفکرات و قضایای مثبت را نادیده می‌گیرید، هرگز موفق به یافتن راه حل برای مشکلات و ضعف‌های خود نمی‌شوید. ناله و غر زدن حاکی از این است که شما کاملا درمانده هستید و هیچ کنترلی بر افکارتان ندارید؛ توانایی‌هایتان در باب تجزیه و تحلیل وضعیت و شرایط و شناسایی اشتباهاتتان، دچار ضعف می‌شود و نمی‌توانید درس‌های لازم را از آن‌ها بیاموزید. بنابراین، اگر دوباره در شرایط مشابه قرار بگیرید، احتمالا دوباره همان اشتباهات را تکرار خواهید کرد و به دام همان شرایط گرفتار خواهید شد و باز همه چیز به شکوه کردن و غر زدن ختم می‌شود.

شکایت کردن، به شدت سلامتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد

از لحاظ علمی ثابت شده است که غر زدن و شکایت کردن در مورد یک مسئله، باعث ایجاد استرس و افسردگی در ذهن شده و موجب بروز مشکلات عصبی می‌شود. کمترین آسیب آن ، یک فروپاشی ذهنی است؛ و اینکه به مرور حافظه و قدرت استدلالتان را از دست می‌دهید. جدای از این موارد، ممکن است به سوء هاضمه و بی‌خوابی نیز دچار شوید. این به شکلی منفی رفتار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است خشم و سرخوردگی ایجاد شده را بر سر افراد نزدیک و عزیزانتان خالی کنید و آنها را برنجانید.

کاری که به جای شکایت کردن می‌توانید انجام بدهید

هنگامی که کارها آنطور که شما خیال می‌کردید پیش نمی‌روند، به این معنی است که شرایط بیرونی شما مطلوب نیست. بهترین راه در آن شرایط، این است که حداقل درونتان را آرام و آسوده نگه دارید. تنها زمانی که شرایط درونی‌تان پایدار است، ذهن می‌تواند طور صحیح و مثبت عمل می‌کند.

منبع ایجاد مشکل را پیدا کنید

هنگامی که نتیجه‌ی عمل شما وابسته به عوامل خارجی است، این کاملا طبیعی است که برخی از این عوامل به نفع شما باشند و برخی، باب میلتان پیش نروند و به شکل دیگری عمل کنند. به جای شکایت کردن از مواردی که باب میلتان نیستند، سعی کنید آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید و بفهمید مشکل از کجاست، و چرا و چه‌طور به وجود آمده است؛ و اگر بار دیگر در شرایط مشابهی قرار گرفتید، باید چه تدبیری بیاندیشید و چه واکنشی نشان دهید.

چیزهایی را که سر راهتان قرار می‌گیرند، بپذیرید

شاید این انتظار بیش از حد ما است که باعث ایجاد ناراحتی و نهایتا شکایت کردن می‌شود . اگر هر اتفاقی که می‌افتد را به عنوان نتیجه‌ی یک عمل بپذیریم و آمادگی رویارویی با بدترین اتفاق ممکن را داشته باشیم، می‌توانیم از تله‌ی منفی‌گرایی بگریزیم. شما باید اقدامات و سناریوهایی را برای خودتان از پیش تعیین کنید، که در صورت وقوع هرگونه پیش آمدی،  آمادگی آن را داشته باشید و شوکه نشوید؛ و اگر آن پیش‌آمد به وقوع پیوست، به جای افسردگی و اظهار ناامیدی، بر روی اجرای برنامه‌ی پشتیبان متمرکز شوید و انرژی صرف کنید.

تصویر بزرگتر را ببینید

اینکه نمی‌توانیم زندگی را از دورنمای بالاتر و در مقیاس بزرگتر ببینیم، از محدودیت‌ها و ناتوانی‌های ذهن ماست. در زندگی، همیشه گزینه‌هایی برای انتخاب وجود دارد. شما می‌توانید شکوه کردن را انتخاب کنید، هیچ تلاشی برای حل مساله نکنید و خود را درمانده جلوه دهید، یا اینکه می‌توانید برای بهتر شدن حالتان و کم شدن ناراحتی، کاری انجام دهید و به جنبه‌های مثبت نگاه قضیه کنید. می‌توانید از آن ناکامی یا شکست درس بگیرید و با دید وسیع‌تری به زندگی نگاه کنید، و توجه داشته باشید که هیچ چیز در آن دائمی نیست.

شکایت کردن در مورد چیزها، تبدیل به یک بیماری روحی شده است؛ که نه تنها  شما را به جایی نمی‌رساند، بلکه موجب اتلاف وقت، به خطر انداختن سلامتی و بدتر شدن وضعیت ذهنی‌تان می شود. اینکه شما این شرایط بی‌اهمیت را پشت سر بگذرانید، انتخاب‌های بهتری داشته باشید و هر طوری که می‌توانید، زندگی‌تان را بهبود ببخشید، نهایتاً به خودتان بستگی دارد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
معجزه مصیبتهای زندگی

شکوه و شکایت مانند آفت هایی هستند که هنگامی که مشکلی در بخشی از کار یا زندگی ما به وجود می آید به جان مزرعه وجودی ما می افتند. شکایت و اعتراض مداوم، تحرک شما را از بین می برد. وقتی هیچ حرکتی نباشد، تغییری هم در کار نیست. این همان موقعیتی است که یک برکه شفاف را به یک باتلاق بدبو تبدیل می کند. منظورم از این تشبیهات اینست که اگر شما در زندگی دائما از وضعیتتان شکایت کنید، کم کم شکایت جزو عادت های شما می شود و با تبدیل شدن آن به یک عادت، شما به جای آنکه برای مشکلاتتان به دنبال یک راه حل و راهکار باشید همیشه به دنبال مقصری هستید که همه گرفتاری هایتان را بر گردن او بیاندازید و با تبرئه کردن خود به دنبال حل آن ها نباشید. در مسیر موفقیت و پیشرفت همیشه سختی وجود دارد؛ البته همین مشکلات و سختی هاست که باعث پخته شدن و ارتقای شما می شوند. در حقیقت گرفتاری ها از فرصت هایی هستند که شما باید از آن ها به عنوان نقاط پیشرفت و جهش استفاده کنید. حالا تصور کنید همین عادت بد شکایت، همان مانعی است که جلوی غنیمت دانستن این فرصت ها را میگیرد.

حالا که با ماهیت و تاثیرات عادت شکایت که ممکن است شما هم گرفتار آن باشید، آشنا شدید، بد نیست که بدانید ترک کردن آن غیر ممکن نیست. با کمی تمرین و استمرار میتوانید بر آن غلبه کنید. تیم دکتر احمد محمدی با ارائه راهکار ها و روش های مطمئن می تواند در این راه به شما کمک کند. اگر شما مشتاق هستید در مسیر رسیدن موفقیت قدم بردارید و بدنبال یک همراه معتمد هستید میتوانید روی ما حساب کنید. برای شروع کافیست که بر روی لینک زیر کلیک کرده و در سمینار بزرگ موفقیت شرکت کنید:

    سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی