بازاریابی و فروشمقالات

آشنایی با فروش مویرگی ، مزایا و معایب آن

فروش مویرگی به این معناست که شرکت محصولات خود را در همه ی بازارها پخش می کند، ایده فروش مویرگی این است که محصولات شما همه جا در دسترس باشد تا بیشترین خریداران را داشته باشد.

استفاده از سیستم های فروش مویرگی همچنان در حال افزایش می باشد. در سال های ابتدایی این صنعت ، پخش محصولات غذایی و دارویی رواج داشت اما امروزه صنایع دیگر نیز برای کسب فروش بیشتر به سیستم فروش مویرگی روی آورده اند .

استفاده از این شیوه از بازاریابی محصولات چه مزایایی برای فروشنده دارد؟ نواقص و معایب فروش مویرگی چیست ؟ در ادامه با بیان برخی از این خصوصیات سعی می شود به افرادی که برای انتخاب این سیستم توزیع نیاز به اطلاعات بیشتری دارند مزایا و معایب فروش مویرگی را ذکر کنیم.

با آکادمی بازار برای آشنایی بیشتر با فروش مویرگی، مزایا و معایب آن همراه باشید.

مزایای فروش مویرگی :

کاهش ریسک بازگشت پول

با وجود اینکه در سیستم فروش مویرگی ، مشتریان زیادی وجود دارند و ریسک از بین رفتن پول بسیار کمتر شده است و شرکت این امکان را دارد به جای طرف معامله شدن با یک یا چند عمده فروش یا بنکدار ، به تعداد بیشتری مشتری محصول خود را فروخته و به اصطلاح از گذاشتن تخم مرغ ها در یک سبد اجتناب نماید.

افزایش فروش

معمولا نتایج عملی کردن درست سیستم های فروش مویرگی، به صورت جالبی زود نمایان می شود . به این معنی که در مقایسه با سایر روش ها در این روش ما زودتر به پیشرفت در امر فروش می رسیم . شاید همین موضوع یکی از دلایل ترغیب کننده برای انتخاب این شیوه از فروش باشد.

امکان انتخاب از بین مشتریان

معمولا در سایر کانالها به دلیل وابستگی که به خریداران وجود دارد ، امکان حذف یا تعدیل مشتریان وجود ندارد. وجود قرارداد هایی که به دنبال خود تعهد می آورد قسمتی از این مشکلات می باشد.

اما در سیستم فروش مویرگی به علت تعداد زیاد مشتریان می توان مشتریانی را که با سیاست های شرکت همخوانی ندارند ، کنار گذاشت .

آیا این پیشنهاد شغلی می تواند پاسخگوی نیازهای من باشد؟ – قسمت دوم
بخوانید

توزیع گسترده و سریع محصول در زمان کوتاه

در این سیستم می توان با برنامه ریزی درست محصولات را بسیار سریع ترو راحت تر از کانال های دیگر به مناطق بیشتری رساند .

امکان مدیریت بر چرخه نقدینگی

یکی از مزایای بسیار مهم این سیستم این است که می توان با توجه به تعداد بسیار زیاد مشتریان و تنوع در دریافت وجه کالا ، سبدی متنوع از شرایط پولی (از نقد گرفته تا چک و اعتباری و.. ) به وجود آورد و به هرقسمتی از آن دسترسی داشت .

فروش بسیار زیاد

فروش مویرگی مانند ماهیگیری کردن است در مقابل فروش فروشگاهی که مثل کشاورزی است این یکی در آب است و روزی می گیرد ، دیگری به انتظار باران است.

پس در روش فروش مویرگی به انتظار خریدار نمی نشینیم ، بلکه به دنبال او هستیم و طبیعتا می توانیم همیشه حداقل یک واحد از فروشی که داریم را افزایش دهیم و این یعنی حرکت به سمت بی نهایت.

بازاریابی مویرگی
فروش مویرگی

معایب فروش مویرگی :

پخش شدن نقدینگی

فروش مویرگی به معنی پخش کردن مقدار زیادی از پول است . این به معنی آن است که  اگر برای جمع آوری وجوه حاصل از توزیع برنامه منظمی نداشته باشید در تقسیم سرمایه به قطعات کوچک امکان حیف و میل آن وجود دارد.

تنوع و ناهمگونی مشتریان

مخصوصا زمانی که شرکت برای دسته بندی خریداران و تفکیک آنها برنامه دقیقی نداشته باشد (و به عبارتی بخواهد به همه بفروشد ) به دلیل یکسان نبودن مشتریان در ویژگی هایی از قبیل : قدرت خرید ، فرهنگ، کلاس مشتری و .. با مشکلات بسیار زیادی در عملی کردن سیاست های ترویج و تخفیف مواجه خواهد بود .

نیروی کار کمیاب

از بزرگترین مشکلات این صنعت کمبود نیروی متخصص و متعهد به ویژه در قسمت فروش می باشد . همیشه ویزیتورهای زیادی در سطح شهرها در حال رفت و آمد هستند ، اما مراحل آموزش این ویزیتورها بسیار ابتدایی و سطحی و تجربی می باشد.

به دست آوردن ثروت تنها به معنای رسیدن به پول نیست
بخوانید

این موضوع در کنار سختی کار فروش و فرهنگ نامناسب کار در این بخش و نیز حمایت نشدن از سوی مراجع رسمی کار از کارفرماها ، انبوهی از نیروهایی در این صنعت را آورده است که بخش زیادی از آنها بدلیل نبود کار در سایر بخش ها به این شغل روی آورده اند.

متاسفانه شرکت هایی هم که در این زمینه اقدام به سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی می کنند و آنها را با صرف هزینه های زیادی آموزش می دهند بعد از مدتی باید شاهد جذب این نیروها توسط شرکت های دیگر باشند.

پایین بودن موانع ورود

همانطور که می دانید یکی از تحلیل هایی که برای بررسی هر صنعت انجام می شود موانع ورود است . یعنی برای ورود به هرصنعت مشخص می شود که ورود به این صنعت با چه موانعی همراه است که این موانع می تواند شامل رقیبان ، مشتریان ، دولت ها و .. باشد.

متاسفانه امروزه ورود به صنعت پخش بسیار آسان است و در بسیاری از موارد بعضی ها در اقتصاد زیرزمینی ایران حتی نیاز به ثبت تشکیلات خود را هم نمی بینند.

استفاده از سیستم های فروش مویرگی همچنان در حال افزایش می باشد. در سال های ابتدایی این صنعت ، پخش محصولات غذایی و دارویی رواج داشت اما امروزه صنایع دیگر نیز برای کسب فروش بیشتر به سیستم فروش مویرگی روی آورده اند . شما برای استفاده درست از این شیوه فروش باید اصول آن را بیاموزید.

در سمینار بزرگ موفقیت، استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در بازاریابی و فروش نکات کلیدی رسیدن به موفقیت در زمینه کسب و کار و زندگی شخصی را در اختیار شرکت کننده ها قرار میدهد. شما با مراجعه به آدرس اینترنتی زیر می توانید از آموزه های استاد در پیشرفت کسب و کار خود بهره ببرید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن