شناخت بازاریابی خدمات و تکنیک های آن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
شناخت بازاریابی خدمات و تکنیک های آن

بازاریابی خدمات شاخه‌ای تخصصی از بازاریابی است که به عنوان یک رشته مطالعاتی از اوایل دهه ۸۰ میلادی ظاهر شد و به این مفهوم می‌پردازد که بازاریابی خدمات شخصیتی متفاوت از بازاریابی کالاهای فیزیکی دارد.

ما هر روز از خدمات متفاوتی استفاده می‌کنیم. سرویس‌های تلفن همراه، اقامت در یک هتل، مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی و … . در گذشته همه چیز بین مردم به شکل خرید و فروش بود اما امروزه به شکل خدماتی در آمده و بخش جدا نشدنی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد.

این بخش از زندگی ما اگر به شکل درستی شناخته شود، می‌تواند بسیار سود آور باشد. فقط کافیست به اندازه کافی زرنگ باشید و این نوع بازاریابی را بشناسید. در این مقاله به بررسی موشکافانه بازاریابی خدمات و نحوه موفقیت در آن می‌پردازیم.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی خدمات چیست؟

بازاریابی خدمات تاکنون آنچنان که باید مورد توجه واقع نشده است. بیشترین کاربرد را در بازاریابی خدمات، بازاریابی اینترنتی داشته است.

یکی از علت‌های آن، شباهت تبلیغات و بازاریابی با ماهیت برخی خدمات رسانی‌ها بوده است و در برابر آن برخی از بخش‌های خدماتی نیز دارای تعداد زیادی متقاضی بوده‌اند که نیازی به بازاریابی نداشته‌اند.

در نتیجه وقتی هم که برخی بخش‌های خدماتی قصد تبلیغات و بازاریابی داشته‌اند معمولا از بخش‌های تولید کننده کالا برای معرفی خدمات خود استفاده می‌کردند.

بخش‌های خدماتی به دلیل درگیری تمام فعالیت‌ها با نتیجه عملکرد خدمات رسانی به نوعی در حال حاضر نیاز اساسی به بازاریابی و فروش در این بخش‌ها احساس می‌شود. با آکادمی بازار همراه باشید در این مقاله ما به معرفی بخش‌ها و تکنیک‌های مختلف بازاریابی خدماتی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : لیست کامل انواع بازاریابی

بازاریابی خدمات دارای دو بخش است

بازاریابی خدمات دارای دو بخش است

بازاریابی خدمات دارای دو بخش است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بازاریابی درون شبکه ای

در این نوع از بازاریابی لازم است شرکت‌های خدماتی اقدام به آموزش نیروهای انسانی متخصص کرده و محیط تعامل و ارتباط بین افرادی که در این بخش‌ها مشغول هستند را توسعه دهد.

بازاریابی درون شبکه‌ای باید از طریق افزایش سطح کیفیت خدمات و در پیش گرفتن استراتژی‌هایی که خدمات را به بهترین نحو در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند بتواند بازاریابی که در درون یک شبکه ایجاد می‌شود را به سمت مشتریان و گروه‌های هدفی که در بیرون از شبکه در نظر دارد خدمات را به آن‌ها ارائه دهد توسعه پیدا کند.

همه کارکنان شرکت‌ها باید تلاش کنند در مسیر راهبردها و اهداف بازاریابی خدمات یا Service Marketing قدم بردارند و برای رسیدن به آن تلاش کنند.

بیشتر بخوانید : بازاریابی شبکه ای چیست؟

پادکست - استراتژیهای مناسب بازار

بازاریابی دو سویه

منظور از این نوع بازاریابی این است که در ارائه خدمات به مخاطبان معمولا شیوه برقراری ارتباط با آن‌ها و سهولت دسترسی به خدمات می‌تواند در تغییر نگرش مشتریان نقش مهمی داشته باشد.

در حالی که در شرکت‌هایی که به تولید و ارائه خدمات مشغول هستند معمولا این کیفیت خود محصول است که بر نحوه ارزیابی و ذهنیت مشتریان تاثیر می‌گذارد.

شیوه تعامل با مشتریان مانند مسئولیت پذیری، راستگویی، پیگیری نحوه خدمات رسانی به مخاطبان و مواردی این چنینی است که بر شیوه ارزیابی خدمات تاثیر می‌گذارد و می‌تواند یک تفاوتی برای خدمات آن شرکت یا سازمان بوجود آورد که در آن زمینه خدماتی به رقابت با رقیبان بپردازد.

بیشتر بخوانید : چطور با مشتری ارتباط برقرار کنیم؟

عملی کردن بازاریابی خدماتی

عملی کردن بازاریابی خدماتی

در زمینه عملی کردن بازاریابی خدمات باید نکات زیر رعایت شود:

  1. فراگیری فنون مربوط به شیوه خدمات رسانی و ارائه محصولات خدماتی.
  2. عملی کردن برنامه‌ها و اهداف و ایده‌ها باید به صورت غیر مستقیم و نامحسوس باشد.
  3. ترکیب بین روش‌های سنتی بازاریابی با روش‌های مدرن.
  4. اولویت دادن به مشتریان و روند بازاریابی.

در بازاریابی خدماتی ترکیب روش‌های سنتی و مدرن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شیوه سنتی در این بازاریابی شامل:

  • کالا یا محصول
  • قیمت معین شده برای محصول
  • محل ارائه محصول که در اینجا همان خدمات است
  • ارتقا محصولات

در روش مدرن این نوع از بازاریابی شامل: مستندات قابل مشاهده و ملموس روند بازاریابی و مشتریان است.

تکنیک های بازاریابی خدمات

با توجه به اینکه استفاده از خدمات با سرعت زیادی در حال افزایش است، میزان فعالیت و اشتغال در این بخش‌ها در حال گسترش و افزایش است.

معمولا در هر جامعه‌ای به هر میزان که فعالیت‌های بازرگانی و تجاری حرفه‌ای‌تر باشد، همزمان با آن، بخش خدمات در این کشورها گسترش پیدا می‌کند.

بنابراین مدیران متناسب با پیچیده‌تر شدن فعالیت‌های تجاری و بازرگانی و افزایش رقیب در بازارها، باید به دنبال راه‌های مدیریت و رهبری این بخش‌ها باشند.

به دلیل این که در بازاریابی خدماتی با محصولی که قابل رویت باشد سر و کار نداریم، بنابراین روند بازاریابی و فعالیت‌های بازاریابی سخت‌تر و پیچیده‌تر است. بنابراین راهکارهایی که برای این بخش از بازاریابی ارائه می‌شود به شرح زیر است:

آگاهی کامل از محصول خود داشته باشید

آگاهی کامل از محصول خود داشته باشید

بازاریاب‌هایی که در بخش خمات فعالیت می‌کنند باید اطلاعات و آگاهی زیادی در خصوص خدماتی که ارائه می‌دهند داشته باشند.

داشتن این اطلاعات از این جهت بااهمیت است که هنگامی که در حال معرفی و توضیح محصول خود به مشتریان و سرمایه گذاران هستند می‌توانند به عنوان یک متخصص این محصول را معرفی کرده و اعتماد مشتریان را جلب کنند.

هر اندازه که یک بازاریاب بتواند ارزش ادراک شده خدمات را از راه اطلاعات کامل و جامعی که به مخاطبان خود می‌دهد بالا ببرد، بیشتر می‌تواند اعتماد مشتریان را جلب کند.

بیشتر بخوانید :

خدمات مورد نظر را به شکل محسوس ارائه دهید

از نظر مشاوره بازاریابی یکی از شیوه‌هایی که می‌توانید برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق برای محصولات خدماتی باشید این است که محصول خود را به شیوه‌ای محسوس برای مشتریان توضیح داده و معرفی کنید.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

یکی از راه‌های قابل لمس کردن بازاریابی خدمات برای مشتریان استفاده از شواهد و مستندات است. مخاطبان شما به این مستندات ملموس بیشتر می‌توانند اعتماد کنند. همچنین می‌توانند آسان‌تر و آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند.

اهمیت تجربه

خدمات به دلیل غیر ملموس بودن، بازاریابی خدمات را دشوار می‌کند؛ به دلیل اینکه مشتریان در محصولات ملموس ممکن است با امتحان کردن بخشی از محصول بتوانند میزان کیفیت آن را دریابند و متقاضی آن باشند.

ولی از آنجا که خدمات ملموس نیستند پس نیاز است به دنبال راهی باشید که بتوانید آن را برای مشتری خود قابل مشاهده و ملموس کنید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید این کار را انجام دهید استفاده از مشتریان با سابقه شما هستند. مشتریان با سابقه و وفادار شما از جمله مواردی هستند که می‌توانند درباره کیفیت خدمات شما به مشتریانتان اطلاعات درستی را ارائه دهند و توجه آن‌ها را به سمت خدمات شما جلب کنند.

پس، زمینه‌ای را فراهم کنید که مشتریان جدید یا بالقوه شما بتوانند از طریق آشنایی با مشتریان قدیمی‌تان به نحوه کیفیت و کارایی خدمات شما پی ببرند.

نیاز مشتریان را تشخیص دهید

نیاز مشتریان را تشخیص دهید

در بازاریابی خدمات وظیفه یک بازاریاب این است که نیازهای مشتریان خود را بشناسد و سعی کند به شیوه‌ای موثر به آن‌ها توضیح دهد که خدمات ارائه شده تا چه حد می‌تواند برای آن‌ها مفید بوده و به حل مشکل آن‌ها کمک کند.

همانطور که گفته شد بیشترین کاربرد را در بازاریابی خدمات بازاریابی اینترنتی داشته است. یکی از دلایل آن شباهت زیاد تبلیغات و بازاریابی با ماهیت برخی خدمات رسانی‌ها بوده است و در برابر آن برخی از بخش‌های خدماتی نیز دارای تعداد زیادی متقاضی بوده‌اند که نیازی به بازاریابی نداشته‌اند.

بنابراین روند بازاریابی و فعالیت‌ها بازاریابی بسیار پیچیده است و شما برای موفقیت در این امر باید اصول آن را به خوبی فرا بگیرید.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (5 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

7 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر من برنامه های فکرانه شما رو دنبال میکنم و خیلی بهم آرامش میده و آموزنده است ممنون از زحماتتون

      1. سلام حنانه عزیز
        بله، برنامه ی فکرانه یکی از برنامه های پرطرفدار آقای دکتر که در رادیو پخش میشه و درباره ی موضوعات برجسته و مختلف اجتماعی صحبت می کنند و مشاوره میدند آقای دکتر.
        شما میتونید این برنامه رو در قسمت پادکست در آکادمی بازار، دنبال کنید.

    1. سلام نازنین زهرا عزیز
      خوشحالیم که شما هم از مخاطبان برنامه ی فکرانه هستید. شما میتونید برنامه های ذخیره شده ی فکرانه رو در قسمت پادکست ها هم دنبال کنید.

    1. سلام مخاطب گرامی برای آگاهی از سمینارها، دوره های آموزشی و هر گونه سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی