بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) چیست؟ [شناخت انواع مختلف]

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲

بازاریابی مستقیم روشی از تبلیغات است که به کسب وکارها و شرکت ها اجازه می دهد تا از راه های مختلف مانند تماس تلفنی، پیام متنی، ایمیل ، پخش کاتالوگ و… بصورت مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.

اگر برای شما پیش آمده است که یک بازاریاب تلفنی با شما تماس بگیرد بدانید که شما در جریان بازاریابی مستقیم قرار گرفته اید. همانطور که می دانید بازاریاب های تلفنی باید از برقراری تماس ناخواسته قبل از ساعت پنج صبح و بعد از ساعت ده شب خودداری کنند.

این کار از سوی مشتریان آزار دهنده  و تهاجمی تلقی می شود. بازاریابی مستقیم روشی از بازاریابی است که باعث می شود تعداد زیادی از مشتریان و مصرف کننده ها رشد می دهد اما باید با دقت زیاد برای آن برنامه ریزی کرد و آن را به اجرا در آورد.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازایابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم  یا Direct Marketing همان چیزی است که از اسمش مشخص می شود. یک بازاریاب همیشه به دنبال  مشتریان واقعی و بالقوه در سطح فردی یا از طریق یک رسانه انبوه است.

نکته کلیدی در بازاریابی مستقییم این است که کمپین های بازاریابی مستقیم باید یک پیام تحریک کننده وتشویق کننده دربرابر مشتریان ارائه دهند تا بتوانند پاسخ مناسبی از مصرف کننده دریافت کنند.

به عبارت دیگر، بازاریاب باید این حس را به مشتری القا کند که با انجام این کار منفعت زیادی عایدش می شود. با وجود اینکه بازاریابی‎ مستقیم موفق درواقع تلاش برای پیدا کردن، برقراری ارتباط، پیشنهاد دادن به مشتریان است، اما باید دارای توجیه مناسب برای بازگشت سرمایه داشته باشد.

از مزایای این نوع بازاریابی این است که اگر یکی از روش ها بازخورد نداشت به آسانی میتوانید روش دیگری را جایگزین کنید.

بازاریابی مستقیم

انواع بازاریابی مستقیم کدام اند؟

با وجود اینکه بازاریابی‎مستقیم همیشه در حال پیشرفت و تکامل است، مانند توسعه سریع فیس بوک و همچنین جایگزین شدن توئیتر و اینستاگرام در یک زمان کوتاه به جای آن.

ما با سه روش اصلی بازاریابی مستقیم مواجه هستیم که شامل موارد زیر است:

بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

بازاریابی تلفنی، شیوه ای از بازاریابی مستقیم است که شامل تماس با افراد دیگر در خانه یا محل کار است که هدف از برقراری تماس می تواند درخواست کمک مالی، استفاده از نظرات و ایده های آن ها در مورد رقابت های انتخاباتی و یا سیاسی یا با هدف فروش و کسب سود باشد.

بازاریابی ‎مستقیم از طریق ایمیل

در این روش از بازاریابی مستقیم از طریق هدف قرار دادن آدرس ایمیل مشتریان با آن ها ارتباط برقرار می شود. آدرس های ایمیل مصرف کنندگان را می توان از طریق وبسایت ها،شبکه های اجتماعی و… به دست بیاورند.

تعدادی  از شرکت ها با ارسال ایمیل های تبلیغاتی به افراد مختلف اطلاعیه هایی را به کاربران ارائه می دهند تا از وب سایت آن ها استفاده کنند در واقع این شرکت ها می خواهند از این طریق شما را از وجود خودشان آگاه کنند.

بازاریابی ‎مستقیم از طریق ایمیل
بازاریابی

بازاریابی ‎مستقیم از طریق نامه

اگرچه تبلیغاتی که به صورت مستقیم به خانه یا محل کار شما فرستاده می شود، بیشتر مورد استفاده کسب و کارهای خصوصی قرار می گیرد.

دیگر شیوه های بازاریابی‎مستقیم که شامل پخش آگهی تبلیغاتی، پیشنهادها و درخواست ها، توزیع فکس، بازاریابی تلویزیونی، کوپن های تبلیغاتی در دته رسانه های چاپی و بازاریابی نامه ای قرار می گیرد.

کارایی بازاریابی مستقیم چیست؟

این که بدانید کارایی بازاریابی‎مستقیم چیست بستگی به آن دارد که کار کردن از نظر شما چ تعریفی داشته باشد. بازاریابی مستقیم این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که دیگران از وجود وشیوه کسب وکار شما مطلع شوند.

اما اگر بازاریابی مستقیم شما آزاردهنده باشد این کار میتواند تصویر بدی از کسب و کار شما ارائه دهد. شما باید در بازاریابی مستقیم حریم خصوصی افراد و قوانین ارتباطات را رعایت کنید، به این دلیل که رعایت نکردن قوانین بازاریابی جریمه و مجازات های سختی را به همراه دارد.

شما باید نوعی از بازاریابی مستقیم را انتخاب کنید که همخوانی بیشتری با شیوه فعالیت، اصول اخلاقی و بودجه کسب وکار و صنعت شما داشته باشد.

پادکست - مزایای بازاریابی درونگرا و برونگرا

بازاریابی از اجزاء اصلی کسب و کار محسوب می شود. بازاریابی مستقیم شیوه ای از تبلیغات است که به کسب وکارها و شرکت ها اجازه می دهد تا از راه های مختلف مانند تماس تلفنی، پیام متنی، ایمیل ، پخش کاتالوگ و… بصورت مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.

امروزه به دلیل تنوع محصولات و خدمات گزینه های زیادی در برابر مشتریان قرار دارد بنا براین شرکت ها و کمپین هایی که ارائه دهنده محصولات و یا خدمات هستند باید شیوه های مناسبی برای بازاریابی کسب و کار خود در نظر بگیرند.

شما برای یادگیری اصول و ترفند های بازاریابی موفق می توانید از مقالات آموزشی آکادمی بازار و دوره های بازاریابی این مجموعه که توسط دکتر احمد محمدی مدرس و مشاور عالی کسب و کار، تدریس می شود استفاده کنید و با فراگیری مهارت های کسب و کار از رقبای خود پیشی بگیرید.

5/5 - (14 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی