زندگینامه محمد علی کلی اسطوره ورزش بوکس

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۹ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۷ آذر, ۱۴۰۰
زندگینامه محمد علی کلی

در این مقاله ما قصد داریم شما را با زندگینامه محمد علی کلی اسطوره ورزش بوکس بپردازیم. محمد علی کلی نابغه‌ای در رینگ بوکس بود، که اعتمادبه‌نفسش از مهارتش کم نداشت. مقام و جایگاه او نه به دلیل قهرمان بودنش در بوکس بلکه حمایت‌های انسان دوستانه بی‌دریغش سبب شد همیشه در ذهن و قلب مردمان جهان در سراسر دنیا بماند.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیمحمدعلی کلی
متولد۱۹۴۲
زادگاهکنتاکی آمریکا
ملیتآمریکایی
پیشهبوکسور

زندگینامه محمد علی کلی

محمد علی کلی کیست؟ نام محمد علی کلی گاهی در کنار نام مایک تایسون مطرح می‌شود. مایک تایسون بوکسور معروف آمریکایی است. محمدعلی کلی اسطوره ورزش بوکس نیز فردی شناخته شده در دنیای بوکس است.

نام قبلی محمد علی کلی کاسیوس مارسلوس کلی (Cassius Marcellus Clay, Jr)، جونیور بود او متولد سال ۱۹۴۲ در ایالات متحده آمریکا بود. محمد علی کلی یکی از بوکسورهای حرفه‌ای سنگین‌وزن آمریکایی بود. در رده مشت زنان سنگین وزن او به عنوان برترین مشت‌زن تاریخ بوکس محصوب می‌شد.

جالب است بدانید که نام این بوکسور قهرمان محمد و نام خانوادگیش علی بود، اما در کشور ما با نام محمدعلی کلی مشهور و شناخته شده است. 

محمد علی کلی از بچگی علاقه زیادی به بوکس داشت و از ۱۲ سالگی مشت زنی را شروع کرد و در حدود ۱۰ سال بعد یعنی درسال ۱۹۶۴ موفق شد قهرمانی بوکس جهان را به اسم خود ثبت کند.

با آکادمی بازار برای مطالعه ادامه زندگینامه محمد علی کلی همراه باشید.

افتخارات محمد علی کلی، اسطوره ورزش بوکس

محمد علی کلی توانست ۳ بار قهرمانی جهان را در رده سنگین وزن‌ها به اسم خود ثبت کند.

اولین بار در سال ۱۹۶۴ با شکست دادن سانی لیستون، بار دوم سال ۱۹۷۴ در یک مبارزه تاریخی که به نام «غرش در جنگل» معروف شد که موفق شد در آن جرج فورمن را ناک‌اوت کند، از افتخارات او در دوران حرفه‌ایش کسب ۵۶ برد (۳۷ ناک‌اوت) و ۵ باخت بود.

محمد علی پس از مسلمان شدن و روی آوردن به اسلام در سیاست نیز فعالیت داشت و او با مخالفت با جنگ ویتنام نامش را بیشتر از قبل بر سر زبان‌ها انداخت. محمد علی کلی از سمت نشریه‌ها «ورزشکار قرن» و از سوی شبکه بی‌بی‌سی «شخصیت ورزشی قرن» لقب گرفت.

محمد علی کلی از خدمت در ارتش امریکا خودداری کرد این در حال بود که سه سال قبل توانسته بود قهرمان جهان شود. در زندگینامه محمد علی کلی می‌خوانیم که او مخالفت خود با جنگ ویتنام علنی کرد وعقیده داشت باور‌های مذهبی‌اش سبب می‌شود در ارتش آمریکا حضور نداشته باشد.

این کار او سبب شد پلیس آمریکا او را بازداشت کند و عنوان‌های قهرمانی‌اش را هم از او گرفت. محمد علی کلی که به جرم «فرار از خدمت» از سوی دولت آمریکا گناهکار شناخته شد. 

او چند سال از رینگ بوکس دور ماند تا این که بالاخره اعتراض او به حکم قاضی، در آغاز دهه ۷۰ به عالی‌ترین مرجع قضایی در آمریکا منتقل شد که سرانجام حکم محکومیت محمد علی کلی را لغو کرد.

کارنامه محمد علی کلی

کارنامه محمد علی کلی

در زندگینامه محمد علی کلی می‌خوانیم که او ،در زمان خودش از، مشهورترین آدم‌های دنیا بود. در واقع او نابغه‌ای در رینگ بوکس بود، که اعتمادبه‌نفسش از مهارتش کم نداشت. 

مقام و جایگاه او نه به دلیل قهرمان بودنش در بوکس بلکه حمایت‌های انسان دوستانه بی‌دریغش سبب شد همیشه در ذهن و قلب مردمان جهان در سراسر دنیا بماند. کاخ سفید در سال ۲۰۰۵ بالاترین مدال افتخار را به او اهدا کرد.

کارنامه حرفه‌ای محمد علی درخشان است. محمد علی کلی ۲۱ سال رقابت کرد، ۵۶ مسابقه را برد (که ۳۷ بارش ضربه‌فنی بود)، و او فقط پنج بار شکست خورد. در سال۱۹۶۴ مشت زنی به نام کاسیوس کلی در رده سنگین وزن، برای نخستین بار قهرمان جهان شد.

مشت زنی که به نام محمدعلی در ذهن‌ها جاودان شد. کلی در آن زمان که سیاه پوستان در آمریکا از شهروندان درجه دو بودند خود را زیباترین می‌دانست.

در سال ۱۹۶۴ که شروع موفقیت و معروفیت او بود، به میانه رینگ رفت چرخی زد و به بالا پرید و توانست سونی لیستون را شکست دهد محمد علی کلی فریاد زد من پادشاهم، من بزرگ‌ترینم. بنابراین کاسیوس کلی که با نام کوچک محمدعلی بود بهتر شناخته شد، او برای اولین بار قهرمان مشت زنی جهان در رده سنگین وزن‌ها شد.

کلی در مورد خود اینگونه گفته است که من خطرناکم، من درخت انداخته‌ام، با تمساح جنگیده‌ام، نهنگ شکار کرده‌ام، رعد را به زندان انداخته‌ام و به برق دستبند زده‌ام، هفته گذشته یک صخره را کشتم، من سریع‌ام … سریع.

 معروف شدن محمد علی کلی

 معروف شدن محمد علی کلی

صحبت‌های خاص او و اینکه او در سال ۱۹۴۲ در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده، او را به سرعت معروف کرد. شانس در سن ۲۲ سالگی با او یار بود و موفق شد به رقابت نهایی قهرمانی جهان راه یابد. 

هیچ کس فکرش را نمی‌کرد رقیب او که از کشتی گیرهای معروف بود شکست بخورد اما لیستون در راند ششم به دلیل آسیب دیدگی وارد رینگ نشد و محمد علی کلی موفق شد برای اولین بار قهرمان جهان شود.

بعد از این بود که نام کلی بر سر زبان مردم افتاد و از سوی دیگر او به دلیل روش مبارزه و مشت زنیش و همچنین به دلیل اعتماد به نفس بالای خود معروف شد. کلی قبل از مسابقه با لیستون او را “خرس پیر و زشت” خوانده بود.

خودش با گردن آویزی که روی آن “شکارچی خرس” نوشته شده بود، در رینگ مسابقه مقابل لیستون قرار گرفت. نورمن میلر، نویسنده‌ای بود که به شرح زندگینامه محمد علی کلی پرداخته، او روش‌های مبارزه کلی را حرکات از پیش تعیین شده می‌دانست و فهمید شکست رقیب در مشت زنی تا حده زیادی به اعتماد به نفس مرتبط است.

کلی در مسابقاتش تلاش می‌کرد رقیب را با حرف‌هایش از نظر روحی ضعیف کند در واقع حریف باید عصبی و آشفته می‌شد تا کلی بتواند بر او چیره شود و او به هدف خود می‌رسید. اما فقط سخنان محمد علی کلی نبود که سبب می‌شد در رقابت پیروز شود بلکه او خیلی قوی بود و حتی با زبان بدن حریف را نیز تحریک می‌کرد.

مسلمان شدن محمد علی کلی

مسلمان شدن محمد علی کلی

این سوال مطرح می‌شود که محمد علی کلی مسلمان بود یا خیر؟ او ۱۹۱ سانتی متر قد داشت در مورد خود می‌گفت که من مانند پروانه بال می‌زنم و مثل زنبور نیش. 

یان فیلیپ ریمتسما، نویسنده دیگری که زندگینامه محمد علی کلی را زیر نظر داشته، عقیده داشت که کلی برای بوکسورهای سفید پوست آمریکا رقیبی جدی به شمار می‌آمد.

زیرا کلی هرگز عقب نشینی نمی‌کرد و به قواعدی هم پایبند نبود که بخواهد کنار بکشد او در هر زمان که احساس می‌کرد سیاه پوستان را در رده پایین‌تر می‌بینند همیشه می‌گفت که من زیباترین هستم، ریمتسما این رفتار کلی را سیاست او می‌داند.

سرانجام کلی مسلمان شد و اسمش را به محمدعلی تغییر داد. سرسختی او در زمانی که شکست ناپذیر به نظر می‌رسید و ۸ بار از مقام قهرمانی جهان دفاع کرده بود، ترمز موفقیت‌هایش شد.

وقتی در سال ۱۹۶۷ او را برای جنگ در ویتنام به خدمت فرا خواندند و او از رفتن خودداری کرد آن را به ۵ سال حبس محکوم کردند. کلی توانست با پرداخت مبلغی پول، از زندان بیرون آید، حتی از او عنوان قهرمانی جهان و مدرک بوکسش را گرفتند. 

با تمام این‌ها در مدت زمانی که اجازه مبارزه و مشت زنی نداشت در این زمینه فعالیت می‌کرد و می‌گفت من به خاطر پرستیژ یا به دلایل شخصی مبارزه نمی‌کنم.

من می‌جنگم که به برادرانم که در آمریکا روی زمین خوابیده‌اند، روحیه بدهم، سیاهانی که با کمک‌های دولتی زنده‌اند، سیاهانی که چیزی برای خوردن ندارند، سیاهانی که چیزی از خود نمی‌دانند و سیاهانی که آینده‌ای ندارند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - موفقیت

اولین شکست کلی

 در زندگینامه محمد علی کلی می‌بینیم که او در سال ۱۹۷۱ پس از سه سال محرومیت کلی بار دیگر به رینگ بازگشت و اولین شکست حرفه‌ای خود را بعد از سال‌ها، در مقابل رقیبش جو فریزیر پذیرفت. 

در پی این شکست، نام او را از سیاهه “اسطوره‌ها” بیرون آوردند، اما کلی باز هم به اوج بازگشت و موفق شد دو بار دیگر قهرمان جهان شود. موفقیتی که هنوز هیچ مشت زنی آن را به دست نیاورده است.

متاسفانه محمد علی کلی قهرمان جهان و اسطوره سنگین وزن سابق بوکس دنیا در روز سوم ژوئن سال۲۰۱۶ پس از ۳۲ سال مبارزه با بیماری پارکینسون در اثر مشکلات تنفسی در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان از دنیا رفت.

4.1/5 - (38 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

24 پاسخ

  1. من یه ووشو کار هستم و ۱۲ سالمه استاد ما بهمون گفته که بریم زندگی نامه قهرمانان جهان رو بخونیم من از شما خیلی ممنون هستم که در سایتتون این زندگی نامه رو گذاشتین

  2. سلام واقعاً خیلی عالی بود این زندگینامه این ورزشکار و من همیشه ویدیو هاشو میخوانم روحش شاد و یادش گرامی باد

  3. من عاشق بوکس هستم ول حیف شرایط زندگی نمیزاره ولی برای اینکی این آرزو به دلم نمونه ۵سال از زندگیم رو به این ورزش در آینده اختصاص میدم 💓

    1. سلام کاربر عزیز
      خیلی عالیه که برای خودتون و هدفتون انقدر ارزش قائلید و برنامه ریزی میکنید. خوشحال میشیم که در آینده قهرمان بوکسی همچون شما رو ببینیم.

    1. از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید، خوشحالیم. سلایق افراد مختلف در ورزش کردن متفاوت است و ورزش‌هایی مثل کشتی که شما نیز به آن علاقمند هستید، در ایران طرفداران زیادی دارد. موفق باشید.

      1. حقیقت من تا جایی که مطالعه کردم فهمیدم که ترکیه، روسیه،آمریکا،کوبا،آلمان و انگلیس و …قوی ترین کشتی گیران آزاد کار و فرنگی کار را دارند که متاسفانه ایران در مقابلشان هیچ است.،
        ولی از نظر من قهرمان های ورزش رزمی کشتی خیلی با ابهت تر،پر افتخار تر و حرفه ایی تر از بقیه ورزشکاران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی