زندگینامه جک ما و پیدایش سایت علی بابا

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳ آذر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
استاد احمد محمدی
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

با آکادمی بازار برای آشنایی با زندگینامه جک ما ( Jack ma ) و چگونگی پیدایش سایت علی بابا همراه باشید.

جک ما ( Jack ma ) مدیرعامل یکی از شرکت های موفق به نام علی بابا است او در حوزه های فناوری اطلاعات پیشرفت چشمگیری داشته و اسم او در رده ی چهارمین مدیر باهوش در دنیای فناوری اطلاعات ثبت شده.

برای مطالعه ادامه زندگینامه جک ما با ما همراه باشید.

زندگینامه جک ما در کودکی تا دانشگاه

جک ما( Jack ma )  در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۱۹۶۴ در کشور چین در یک خانواده که به هنر موسیقی علاقه ی بسیار داشت متولد شد. جک ما به یادگیری زبان انگلیسی علاقه ی بسیاری داشت و به دلیل علاقه ی بسیارش به هتلی که در نزدیک خانه خودشان بود میرفت و با انگلیسی زبان ها صحبت میکرد و آن ها را با مکان های شهر خود آشنا میکرد . جک ما حدود ۳ مرتبه در امتحان ورودی دانشگاه رد شد.سپس او تصمیم گرفت در کلاس آموزشگاه زبان شرکت کند و در سال ۱۹۸۸ مدرک دیپلم را اخذ کند.

جک ما سخنرانی های بسیاری را با زبان انگلیسی انجام داده سپس او به یکی از معروف ترین سخنرانان چینی به زبان انگلیسی شد.

 

شرکت علی بابا

برای نخستین بار سهام شرکت علی بابا به بورس عرضه شد، مبلغ پیشنهادی برای خرید سهام این شرکت چینی ۲۱.۸ میلیارد دلار بود. همین پیشنهاد بالا سبب شد ارزش سهام این شرکت فعال چینی در بخش تجارت الکترونیک در اولین روز ۳۸ % افزایش داشته باشد. امروزه سایت «علی بابا»به یکی از سایت های محبوب برای خرید های اینترنتی تبدیل شده است.

این شرکت سال گذشته معاملاتی با مبلغ ۲۴۸ میلیارد دلار را تجربه کرد، که این مبلغ بیشتر از مجموع هر دو شرکت بزرگ ای بی (ebay) و آمازون است. برای این شرکت لقب های زیادی گذاشته شده که از جمله آن ها می توان به آمازون چین، بزرگ ترین و اولین عرضه عمومی سهام به بورس تاریخ و پیشگام عصر نوین اینترنت اشاره کرد.

زندگینامه جک ما

افتخارات شرکت علی بابا

علی بابا برای ما یادآور یکی از شخصیت های کارتونی است اما  «علی بابا» در زندگینامه جک ما، یعنی ثروت و قدرت. علی‌ بابا اکنون تبدیل شده به بزرگ‌ ترین شرکت تجاری آنلاین دنیا.این شرکت در کشوره چین واقع شده و صدهامیلیون کاربر را در خود جای داده و آماده خدمت به میلیون ها تاجر وکاسب است . تقریبا تمام کنترل های بخش تجارت های الکترونیک زیر نظر شرکت علی بابا است . شرکت علی بابا بر ۸۰ % معاملات آنلاین چین تسلط دارد.

نام گذاری شرکت علی بابا

جک ما درمورد اولین جرقه های راه اندازی علی بابا می گوید : روزی در سانفرانسیسکو در کافی شاپی نشسته بودم و مشغول فکر کردن بودم که ناگهان اسم علی بابا به ذهنم رسید که برایم اسمه جالبی بود وقتی گارسون سفارشم را آورد از او سوال کردم علی بابا را میشناسی که گفت بله و پرسیدم از او چه میدانی ؟گفت علی بابا و چهل دزد.

من نیز گفتم بله خودش است. به خیابان رفتم و از عابران که از ملیت های مختلف همین سوال را کردم و همان جواب را شنیدم . جک ما با تأسیس شرکت علی بابا، تجارت الکترونیکی را دچارتغییر و تحولات بزرگی کرده. او وقتی مشغول راه اندازی این سایت بود تنها یک معلم زبان ساده بود و سوادش در حده یک متخصص کامپیوتر نیز نبود .

در زندگینامه جک ما  می خوانیم که او حتی تا سال ۱۹۹۵ از اینترنت استفاده نمیکرد او اکنون کد نویسی را بلد نیست . رستوران کی اف سی به علت قد کوتاه و لاغر بودنش از استخدام او خود داری کرد .با همه ی این ها به دلیل هوش بالا و پشتکار فراوان موفق شد در مدت چند شرکت تازه تأسیسش را به موفقیت های بزرگی برساند به طوری که طی چند سال توانست رقیب خود شرکت eBay  را از دوره رقابت در چین خارج کند.

سایت علی بابا

هدف جک ما از راه اندازی علی بابا

هدف جک ما از راه اندازی علی بابا راحت کردن معاملات تجاری بین خریداران و فروشندگان بدون محدودیت زمانی و مکانی است . در ابتدا با یک گروه ۱۸ نفره تشکیل شد و برای پیشرفت آن در سطح جهان تلاش زیادی شد .

اما اکنون این شرکت در حدود ۲۵ هزار کارمند و نزدیک به ۳۰۰ میلیون مشتری دارد. عقیده ی جک ما، بر این است که افراد باید بتوانند در محیط اینترنت معاملات خود را راحت تر از قبل به انجام برسانند. او می دانست خیلی از افراد علم استفاده از این فضا را ندارند بنابراین با یک طراحی ساده و قابل فهم در سایت موفق شد جذابیت سایت خود را چند برابر کند .

جک ما توانسته است «علی‌ بابا دات کام» را به عنوان جاده ابریشم دیجیتالی کشور چین در دهکده جهانی وب، به مردم جهان معرفی کند و آن به عنوان افتخار در زندگینامه جک ما ثبت شود. روش سایت کسب و کاری علی بابا به این صورت است که یک بستر بدون محدودیت از نظره زمانی و مکانی را در اختیار مصرف کننده و خریدار قرار می دهد و بدین وسیله خریداران می توانند با تمام تولید کنندگان و تامین کنندگان آشنا شوند و برعکس .

سایت علی بابا هزاران محصول و کسب و کسب و کار مربوط به آن را معرفی می کند و بدین صورت بین خریدار و فروشنده ارتباط برقرار می نماید . ما می توانیم در این سایت آگهی مورد نظرمان را ثبت کنیم و این آگهی برای اشخاصی که در زمینه خواسته ما فعالیت دارند فرستاده می شود .

جک ما

تاسیس شرکت های دیگر

در زندگینامه Jack ma می خوانیم که درسال ۲۰۱۱ وقتی سایت علی‌ بابا سود زیادی به دست آورد شرایط برای راه اندازی شرکت های زیر مجموعه فراهم شد کم کم با مرور زمان، سایت علی‌ بابا به هولدینگبزرگی تبدیل شد که چندین شرکت دیگر را در زیر مجموعه خود دارد. درواقع علی‌ بابا کم‌ کم به گروهی از شرکت‌ هایی تبدیل شد که در بخش فروشگاه اینترنتی، سیستم خرده‌ فروشی و رایانش ابری فعالیت می‌ کردند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
3 راه رسیدن به آرزو

به بیان ساده‌ تر، شرکت‌ های علی‌ بابا، یک شرکت اینترنتی چینی است که شامل یکسری کسب‌ و کارهای تحت وب است. مهم‌ ترین عنصر این شرکت، فروشگاه‌ های آنلاین آن است. در سال ۲۰۱۳ در ۱۰ می، در ضیافت دهمین سالگرد افتتاح  Taobao، جاناتان لو جانشین جک ما شد و  بر روی صندلی مدیرعاملی گروه علی‌ بابا نشست .

شما می توانید برای مطالعه  زندگینامه سایر افراد بزرگ و موفق به صفحه زندگینامه افراد موفق مراجعه کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی