زندگینامه جورجتو جوجارو طراح معروف صنعت خودرو

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۲ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

همراهان همیشگی، آکادمی بازار در این مقاله به تشریح زندگینامه جورجتو جوجارو ( Giorgetto Giugiao ) ، طراح معروف صنعت خودرو بپردازد.

جورجتو جوجارو  یکی از معروف ترین اشخاص در صنعت خودرو به شمار میرود. اسم او و استودیوی طراحی‌اش به همراه خیلی از اسم‌های ماندگار تاریخ خودروهای مدرن به چشم می‌خورد. او در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان طراح برتر خودرو قرن بیستم برگزیده شد و در سال ۲۰۰۲ به جمع مفاخر صنعت خودروسازی ملحق شد.

جوجارو علاوه بر طراحی کردن خودرو در بخش های دیگر طراحی صنعتی فعالیت میکند . او برای شرکت نیکون تعدادی بدنه‌ی دوربین طراحی کرده است. این طراح ماهر  ایتالیایی در طراحی معماری نیز مهارت دارد و او تفرجگاه شهر پورتو سانتو استفانو را طراحی کرده است. از نمونه‌کارهای خلاقانه و جالب او و استودیوی طراحی‌اش، پاستای Marille است.

جوجارو اول در استودیوهای برتونه (Bertone) و شیا (Ghia) فعالیت میکرد. او بعد از ۸ سال فعالیت در شرکت‌های دیگر، استودیوی خودش را به اسم ایتال‌دیزاین جوجارو (Italdesign Giugiaro) احداث کرد. جوجارو تا سال ۲۰۱۵ در این مرکز طراحی مشغول به فعالیت بود تا زمانی که در این سال، شرکت آئودی همه سهام آن را خرید و این طراح معروف نیز از پست خودش استعفا داد.

با ما برای مطاله ادامه زندگینامه جورجتو جوجارو همراه باشید.

زندگینامه جورجتو جوجارو از تولد تا تحصیل

جورجتو جوجارو ( Giorgetto Giugiao ) در سال ۱۹۳۸ در شهر گارسیوی ایتالیا به دنیا آمد. خانواده‌ی او نسل به نسل هنرمند بودند. پدرش، ماریو جوجارو  نقاش معروفی بود و پدربزرگش نیز به‌عنوان نقاش کلیسا فعالیت می‌کرد. پدر او از همان دوران کودکی جورجتو را بهنقاشی کشیدن تشویق می‌کرد. البته شرایط بسیار سخت زندگی هنرمندان و درآمد ناچیز سبب شده بود که این کودک ایتالیایی در پی شغلی با درآمد بالاتر باشد.

یکی از استادان جورجتو به او پیشنهاد کرد به دنبال شغلی بگردد که با استفاده از هنر نقاشی، بتوان درآمد بهتری از آن به دست آورد. جورجتو در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد. جورجتو نخستین شغلش را در سن ۱۷ سالگی آغاز کرد.

او که با وجود تمام نصیحت های معلمش هنوز با علاقه‌ی زیادی به دنبال هنر نقاشی بود، در این سن به استخدام شرکت فیات درآمد. جورجتو وقتی موفق شد استخدام شود که یکی از مدیران فیات به اسم دانته جیاکوزا آثار هنری او را در یکی از نمایشگاه‌های مدرسه مشاهده کرد. دانته از همان آثار اولیه او فهمید متوجه استعداد زیاد این طراح نوجوان شد و او را به کار در مرکز طراحی فیات دعوت کرد. شرکت فیات در آن دوران بسیار بزرگ بود و پیشرفت کردن در آن برای این طراح جوان بسیار سخت و دشوار بود . او در سال ۱۹۵۹ فیات را ترک کرد.
 
زندگینامه جورجتو جوجارو

استودیوهای طراحی

بعد از ترک فیات، زندگینامه جورجتو جوجارو به این صورت ادامه یافت که به عنوان سمت مدیر طراحی استودیو برتونه (Bertone) مشغول به کار شد. طراحی در استودیو برتونه، به‌عنوان دوران درخشان کاری جورجتو شناخته می‌شود. استعداد طراحی او در حدود ۶ سالی که در برتونه مشغول به کار بود، به بلوغ رسید.

جورجانو در این مدت خودروهای ماندگاری همچون آلفا رومئو ۲۰۰، فراری 250GT، استون مارتین DBG GT، آلفا رومئو ۲۶۰۰ و مازراتی GT 5000 را طراحی کرد.  از برتونه، نوبت به استودیو طراحی جیا (Ghia) رسید که جورجانو در سال ۱۹۵۶ به‌عنوان مدیر دفتر طراحی آن مشغول به کار شد. طراحی‌های او در این دوران تحسین کارشناسان و منتقدین طراحی صنعتی را به همراه داشت. از طراحی‌های به‌یادماندنی او در جیا می‌توان به مدل‌های Pampero و Mangusta از شرکت De Tomaso اشاره کرد.

شرکت فیات نیز از دیگر مشتریان طراحی‌های جوجارو بود و طراحی مدل Venessa را به او سپرد. از دیگر طراحی‌های جوجارو در این زمان، می‌توان به مازراتی گیبلی اشاره کرد.

 

ایتال دیزاین

جورجیتو جوجارو ( Giorgetto Giugiao ) در فوریه‌ی سال ۱۹۶۷ استودیوی جیا را ترک کرد و استودیوی شخصی خودش را به اسم Italdesign در مونکالیری ایتالیا بنا کرد. البته همکاری او با جیا به‌صورت کامل قطع نشد و اکنون به‌عنوان طراح آزاد برای این استودیو کار می‌کرد. رونمایی عمومی از طراحی‌های استودیوی جدید در سال ۱۹۶۸ و نمایشگاه خودروی تورین صورت گرفت .ایتال دیزاین در این نمایشگاه از نمونه‌ی اولیه‌ی طراحی به اسم Bizzarrini Manta رونمایی کرد.

اولین نمونه ای که ایتال دیزان و جوجارو به نمایش گذاشتند، زمانی در طراحی خودرو آغاز کرد که در تاریخ به‌عنوان «کاغذ تاشده» از آن یاد می‌شود. خودرو‌هایی که در این زمان و عموما در دهه‌ی ۱۹۷۰ طراحی شدند، از قابلیت طراحی‌هایی با لبه‌های تیز برخوردار بودند. از نمونه‌های برتر این زمان می‌توان بهلوتوس اسپریت و نمونه‌های گوناگون لامبورگینی اشاره کرد.

طراح معروف صنعت خودرو

ایتال دیزاین در سال‌های دیگر فعالیتش، سفارشات متعددی برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی انجام می‌داد. شرکت‌های بزرگی مانند سوزوکی، آلفارومئو، فولکس‌واگن، پورشه، مازراتی، آئودی، هیوندای، بی‌ام‌و و لامبورگینی از مشتریان شرکت جوجارو بودند.

ایتال دیزاین در سال ۲۰۱۵ به‌صورت کامل به آئودی فروخته شد. بعد از دریافت شهرت در صنعت خودروسازی، استودیو‌ی ایتال دیزاین و مدیرش تصمیم گرفتند که در حوزه‌های مختلف نیز وارد شوند. آن‌ها طراحی بدنه‌ی دوربین، تلفن، تجهیزات الکترونیکی، ماشین‌های تشخیص هویت، ساعت، لوازم آرایشی و کامپیوتر را نیز به برنامه های خود اضافه کردند.

در نهم آگوست سال ۲۰۱۰، هولدینگ لامبورگینی که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از آئودی کار می‌کند، ۹۰.۱ درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد. همراه با فروش سهام، امتیاز برند و پتنت‌ها نیز به لامبورگینی داده شد. در سال ۲۰۱۵، شرکت آئودی قسمت دیگری از سهام ایتال دیزاین را خریداری کرد و جورجتو جوجارو از این شرکت استعفا داد.

خودروهای طراحی‌شده جورجتو جوجارو

بیزارینی مانتا

این خودروی مفهومی که از نخستین تجربه‌ی کاری ایتال دیزاین به شمار میرود، توجه کارشناسان طراحی خودرو را به سوی جوجارو جذب کرد و این موضوع در زندگینامه جورجتو جوجارو خیلی تاثیر گذاشت. طراحی خارجی این خودرو خیلی مدرن بود و در طراحی داخلی آن از سه صندلی برای سرنشینان استفاده شده بود. این نوع از طراحی داخلی جزو نخستین تجربه‌های او در صنعت خودروسازی بود و نمونه‌ی اولیه‌ی فراری ۳۶۵ را می‌توان پیشگام آن نامید.

رونمایی از اولین نمونه‌ی مانتا در نمایشگاه تورین، مورد توجه منتقدان قرار گرفت. آن‌ها این خودرو را ستاره‌ی نمایشگاه گذاشتند. طراحی کامپکت خودرو و استفاده از سه صندلی برای راننده و سرنشینان، از هنرهای منحصر به فرد جوجارو در طراحی این خودروی مفهومی بود. بعد از نمایشگاه، این خودروی مفهومی یک تور جهانی را طی کرد. ایتال دیزاین و بیزارینی آن را در نمایشگاه سال ۱۹۶۹ لس‌آنجلس نیز به نمایش گذاشتند.

فولکس واگن گلف MK1

این محصول یکی از معروف ترین خودروهای شرکت بزرگ فولکس واگن شد. همه ی فعالان و تاریخ‌نویسان در صنعت خودرو، MK1 را می‌شناسند. این محصول که طراحی کاغذ تاشده در آن استفاده شد، بیش از ۶.۸ میلیون فروش در سرتاسر بسیاری از کشورها داشت.

Giorgetto Giugiao

دلورین DMC12

از بلندپروازانه‌ترین طراحی ‌های ایتال دیزاین برای شرکت د لورین صورت گرفت. در های این خودرو مثل بال از کنار آن باز می‌شدند و طراحی آن بعد از طی سال‌ها اکنون نیز آینده‌نگرانه به نظر می‌ آید. از این خودرو در سری فیلم‌های علمی تخیلی بازگشت به آینده استفاده شد.

ب‌ام‌و M1

از خودروهای اسپرت و بسیار به‌یادماندنی جوجارو که برای مسابقات خودرورانی طراحی شد و در زندگینامه جورجتو جوجارو از افتخارات به حساب می آید ، بی‌ام‌و M1 بود. این خودرو با طراحی خاصش در مسابقات خودرورانی شرکت کرد و تنها ۴۵۰ عدد از آن ساخته شد.

لوتوس اسپریت S1

این خودرو در فیلم‌های ۰۰۷ راجر مور استفاده شد. طراحی مدرن آن به قدری جذاب و مبتکرانه بود که تا دو نسل بعد، تا به امروز از مفهوم آن در طراحی خودروهای اسپرت استفاده می‌شد.

سوبارو SVX

شرکت ژاپنی سوبارو که بیشتر به دلیل مهندسی عالی شناخته می‌شد، برای طراحی خودروی اسپرت به طراح ایتالیایی مراجعه کرد. طراحی کوپه دودر این محصول به‌ حدی برای ژاپنی‌ها جذاب بود که آن را به تولید انبوه رساندند.

آلفا رومئو بررا

جوجارو طراحی‌های زیادی برای شرکت آلفا رومئو انجام داد و خیلی از خودروهای میانه‌ی دهه‌ی ۲۰۰۰ این شرکت، مدیون این اسطوره‌ی طراحی می باشد. Brera یکی از نمونه های این محصولات بود که با طراحی دو درب به آلفا رومئو تحویل داده شد. اگرچه این خودرو در رانندگی قدرت بسیاری نداشت ولی طراحی آن تحسین بسیار کارشناسان را برانگیخت و جزء افتخارات زندگینامه جورجتو وجارو ثبت شد.

فیات پاندا MK1

فیات هم مثل آلفا رومئو خیلی از طراحی‌های خود را مدیون جوجارو است. خودروی پاندا با طراحی جعبه‌ای با استقبال بسیاری روبرو شد و ۴.۵ میلیون دستگاه از آن در طول عمرش به فروش رفت. اکنون هم در بعضی شهرهای ایتالیا آثاری از این خودروی کلاسیک دیده می‌شود.

مازراتی بورا

از دیگر از خودروهای  جورجتو جوجارو ( Giorgetto Giugiao ) با طراحی اسپرت و لبه‌های تیز دهه‌ی ۷۰، برای شرکت مازراتی طراحی شد. این خودرو در خلال سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸ تولید شد. خیلی از کارشناسان، بورا را پایه و بنیان طراحی‌های دیگر مازراتی می‌دانند. مازراتی مراکنسل دیگر این خودرو بود که جوجارو در طراحی آن از خطوط نرم‌تری استفاده کرد.

لامبورگینی کالا

این خودرو با اسم ایتال دیزان کالا نیز شناخته می‌شود. این خودروی مفهومی برای نخستین بار در نمایشگاه سال ۱۹۹۵ جنوا به نمایش گذاشته شد. کالا که کاملا قابل رانندگی بود، هیچ‌ وقت  به تولید انبوه نرسید و قرار بود این خودرو جایگزین لامبورگینی جالپا بشود که در سال ۱۹۸۸ از خط تولید این شرکت خارج شد ولی فروش لامبورگینی توسط کرایسلر به مگاتک و بعد فولکس واگن، تولید این طراحی مفهومی را با تأخیر مواجه کرد. در نتیجه به جای کالا، گالاردو جایگزین Jalpa شد.

مازراتی اسپایدر

 از دیگر محصولات مازراتی که توسط جوجارو به طراحی رسید، اسپایدر نام داشت که همراه با مدل کوپه عرضه بازار شد. این خودرو در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ تولید شد و بعد با مدل گرن‌توریزمو جایگزین شد. اسپایدر برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت و در سال ۲۰۰۱  به صورت رسمی معرفی شد.

از دیگر محصولات طراحی‌شده توسط جورجتو جوجارو

در زندگینامه جورجتو جوجارو میبینیم که او علاوه بر طراحی های خودرو، شرکت خود یعنی ایتال دیزاین را وارد زمینه‌های دیگری از طراحی نیز کرد. آن‌ها محصولات بسیار متنوعی از تجهیزات الکترونیکی تا اسلحه  را طراحی کردند .

دوربین نیکون

طراح ایتالیایی از دورانی که نیکون هنوز به اسم Nippon Kogaku فعالیت می‌کرد، برای این شرکت طراحی‌های دیگری انجام داده بود. دوربین ۳۵ میلی‌متری EM یکی از نخستین طراحی‌های جوجارو برای  این شرکت ژاپنی بود. این دوربین SLR در سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۴ به تولید رسید . یکی دیگر از محصولاتی که نیکون به جوجارو سفارش طراحی آن را داد می‌توان به سری F و تعدادی از دوربین‌های دیجیتال سری D اشاره کرد. از آخرین طراحی های جوجارو برای نیکون، دوربین D800 می باشد که در سال ۲۰۱۲ به تولید رسید. این دوربین جایزه‌ی طلای عکسبرداری دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

سلاح گرم

ایتال دیزان و جوجارو در طراحی اسلحه نیز سابقه‌ی قابل تاملی دارند. شرکت ایتالیایی Beretta یکی از مشتریان اصلی آن‌ها بود. مسلسل نیمه اتوماتیک Cx4 یکی از طراحی‌های جوجارو برای برتا است. اسلحه‌ی کمری برتا U22 Neos نیز یکی دیگر از طراحی‌های این شرکت است که توسط شعبه‌ی آمریکای برتا از سال ۲۰۰۲ تولید می‌شود. جوجارو یک شاتگان نیز برای برتا طراحی کرد که تحت نام Xcel Trap به بازار عرضه کرد.

زندگی شخصی جورجتو

در بخش خصوص زندگینامه جورجتو جوجارو مشاهده می کنیم که او در سال ۱۹۶۳ با ماریا ترسا سرا ازدواج کرد و آن‌ها  صاحب دو فرزند  می باشند. فابریتزیو و لارا جوجارو، فرزندان این زوج ایتالیایی می باشند . فابریتزیو همراه پدرش یکی از سهامداران ایتال دیزاین می باشد که سهام خود را به آئودی فروخت.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
فقط انجامش بده

شما می توانید برای مطالعه زندگینامه سایر افراد بزرگ و موفق به صفحه زندگینامه افراد موفق مراجعه کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی