زندگینامه جهان پهلوان تختی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰
زندگینامه جهان پهلوان تختی

در این مقاله به تشریح زندگینامه جهان پهلوان تختی، کشتی گیر ایرانی می‌پردازیم. تختی در سال ۱۳۲۹ به دلیل علاقه زیادش به کشتی و ورزش باستانی به باشگاه پولاد رفت و به دلیل مهارت‌هایش توجه مرحوم “حسین رضی زاده” مدیر آن باشگاه را به خود جلب کرد. با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه جهان پهلوان تختی همراه باشید.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیغلامرضا تختی
متولد1309
زادگاهتهران
ملیتایرانی
پیشهورزشکار

زندگینامه جهان پهلوان تختی در کودکی و نوجوانی

زندگینامه جهان پهلوان تختی را در این مقاله مطالعه کنید. غلامرضا تختی، پهلوان ایرانی در ۵ شهریور ۱۳۰۹ در خانواده‌ای متوسط در خانی‌آباد تهران به دنیا آمد. تختی دوبرادر و دو خواهر دیگر نیز داشت که آن‌ها از غلامرضا بزرگ‌تر بودند. اولین واقعه دوران کودکی غلامرضا ضربه‌ای بزرگ و فراموش نشدنی بر روح او وارد کرد و آن هم این بود که مرحوم پدرش برای تامین معاش خانواده ناچار شد خانه مسکونی خود را گرو بگذارد.

تختی به دلیل مشکلات خانوادگی توانست فقط ۹ سال در دبستان و دبیرستان درس بخواند. او در طی مصاحبه‌ای گفته بود با توجه به علاقه زیادش برای ورزش اما به دلیل مشکلات مالی، فقر و تنگدستی به خوزستان رفت. 

تختی ورزش را از نوجوانی شروع کرد. اوایل ورزش برای او نوعی سرگرمی بود. تختی عقیده داشت که ورزش برای تندرستی و سلامت جان و تن هر دو لازم است.

تختی که پس از بازگشت از خوزستان (مسجد سلیمان) روانه خدمت سربازی شده بود، در سربازخانه با استفاده از فرصت‌ها و توجهات فراهم شده، به ویژه تشویق و حمایت دبیر وقت فدراسیون کشتی که در دژبان ارتش فعالیت داشت، تمرینات کشتی خود را بار دیگر آغاز کرد. 

تختی خود در این باره می‌گوید: “وقتی در سال ۱۳۲۸ در مسابقه بزرگ ورزشی (کاپ فرانسه) شرکت کردم، در همان دقیقه اول ضربه فنی شدم. اما تمرین‌هایم را جدی‌تر از قبل ادامه دادم و سخت تلاش کردم و همین ورزش‌ها سبب شد تا مبارزه را درک کنم.

بنابراین تختی با تمرین و تلاش‌های مداوم کم کم خود را از میان بازنده‌ها بیرون کشید و سرانجام موفق شد در سال ۱۳۳۰ در وزن ششم (۷۹کیلوگرم) عضو تیم ملی شود.

مسابقات کشتی در زندگینامه جهان پهلوان تختی

مسابقات کشتی در زندگینامه جهان پهلوان تختی

جالب است بدانید تختی، پهلوان ایرانی در اولین دوره مسابقه‌های کشتی آزاد قهرمانان جهان (هلسینکی، ۱۹۵۱) با وجود اینکه تنها ۲۱ سال داشت، نایب قهرمان جهان شد. مسابقات سال ۱۹۵۱ هلسینکی (فنلاند) برای تختی آغاز راهی بود که سبب شد با گذشت ۱۵ سال بتواند ده‌ها پیروزی به دست آورد و سکوهای متعدد قهرمانی را در بزرگترین مسابقات طی کند.

غلامرضا تختی در سال ۱۳۳۱ در اولین حضور خود در مسابقات المپیک با کسب شش پیروزی و یک شکست در برابر حریفش از شوروی صاحب مدال نقره شود. او توانست در این مسابقه‌ها رقیب سرسخت خود حیدر ظفر ترک را که سال پیش از او شکست خورده بود را شکست داد. 

تختی در دومین دوره مسابقات جهانی خرداد ماه ۱۳۳۳ که در توکیو برگزار شد، در وزن ۸۷ کیلوگرم به رقابت پرداخت که با وجود پیروزی‌های بزرگ و شایستگی‌های بسیاری که از خود نشون داد با شکست باور نکردنی در برابر “وایکینگ پالم” سوئدی به فینال مسابقات راه پیدا نکرد و چهارم شد.

تختی همچنین در سال ۱۹۵۵ در جشنواره بین المللی ورشو توانست مدال نقره کسب کند ولی یکی از تلخ‌ترین تجربه‌ها برای او دوره مسابقات جهانی در ترکیه بود که سال ۱۹۵۷ برگزار شد با وجود تلاش‌هایش اما به دلیل وزن بسیار کم در برابر رقیبانش از مسابقات حذف شد.

اما سرانجام تختی با شرکت در بازی‌های المپیک ملبورن (استرالیا) که درسال ۱۹۵۶ برگزار شد با همان وزن قبلی به میدان برگشت و تمامی حریفانش را شکست داد و اولین مدال طلا را به دست آورد. برای اولین بار دو قهرمان از آمریکا و شوروی در یک سکوی معتبر جهانی پایین‌تر از حریف ایرانی قرار داشتند.

رسیدن به مقام پهلوانی

در زندگینامه جهان پهلوان تختی می‌خوانیم که او در اسفند ماه همان سال بود که تختی با شکست حسین نوری به مقام پهلوانی در کشورمان رسید و بازو بند پهلوانی دریافت کرد و در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ نیز این عنوان را تکرار کرد. 

تختی در سال ۱۹۵۸ در بازی‌های آسیایی توکیو و مسابقات قهرمانی جهان به ترتیب نشان‌های طلا و نقره این رقابت‌ها را به دست آورد و در مهرماه سال ۱۳۳۸ (۱۹۵۹) در چهارمین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان که در تهران برگزار شد سومین عنوان قهرمانی جهان خود را کسب کرد.

اما مسابقه‌های قهرمانی جهان در یوکوهامای ژاپن رقابتی فراموش نشدنی برای کشتی ایران بود. تیم ملی کشتی آزاد کشورمان با دریافت پنج نشان طلا، یک نشان نقره، یک نشان برنز و یک عنوان پنجمی به مقام قهرمانی کشتی آزاد جهان دست یافت. 

استاد احمد محمدی
به دنبال رویاهایت برو، جز این در دنیا ماموریتی نداری.
استاد احمد محمدی

تختی که در این مسابقات در وزن ۸۷ کیلوگرم موفق به شکست حریفان خود شد و آخرین مدال طلای خود را به گردن آویخت. او با وجود بیماری خطرناکش در این رقابت شرکت کرد و تنها عشق به مردم ایران بود که سبب شد در این مسابقه حضور یابد، شدت بیماری تختی به حدی بود که پس از دیدار فینال سریعا به نیویورک منتقل و روز بعد در بیمارستان بزرگ نیویورک تحت عمل جراحی قرار گرفت.

تختی که بی امید به مصاف تازه نفسی‌ها و جوانان جویای نام رفته بود، متاسفانه با بدترین قرعه ممکن نیز مواجه شد به طوری که پس از پیروزی پنج بر صفر در مقابل حریفی از مجارستان به مصاف “الکساندر مدوید” و “احمد آئیک”(نفرات اول و دوم این دوره از رقابت‌ها) رفت و با قبول شکست در برابر آن‌ها برای همیشه با صحنه کشتی خداحافظی کرد.

دوران زندگی ورزشی تختی پهلوان ایرانی

دوران زندگی ورزشی تختی پهلوان ایرانی

در بخش ورزشی زندگینامه جهان پهلوان تختی بیان می‌شود که او در دوران زندگی ورزشی‌اش رکورددار شرکت در المپیک‌ها و کسب بیشترین مدال از این آوردگاه بود. در چهار دوره المپیک حضور داشت و حاصل آن یک طلا، دو نقره و یک عنوان چهارم بود که در کشتی ایران این امر اتفاق نادری است.

جهان پهلوان علاوه بر قهرمانی، از لحاظ تفکر و اخلاق و رفتاری پسندیده داشت و جوانمرد ی او بر سره زبان‌ها بود. او زندگی خود را وقف مردم کرده بود. تختی در ورزش باستانی و کشتی پهلوانی مهارت بسیار داشت زیرا سه بار پهلوان ایران شد و هر بار کشتی‌گیران نامداری را مغلوب کرد.

وی چهار ماه پس از بازگشت از آخرین سفر خود در آبان ماه سال ۱۳۴۵ زندگی مشترک خود را با همسرش آغاز کرد که حاصل آن تولد بابک در سال ۱۳۴۶ بود. پس از گذشت چهار ماه از تولد فرزندش، خبر درگذشت وی تحت عنوان خودکشی اعلام شد و همه را در اندوهی عظیم و بهتی شگفت‌انگیز فرو برد.

اگر شما تمایل به مطالعه زندگینامه سایر افراد بزرگ و موفق دارید به صفحه زندگینامه افراد موفق در آکادمی بازار مراجعه کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

21 پاسخ

    1. با سلام از انتشار این زندگی نامه مختصر ولی کامل شما سپاس گذارم،تختی روح بسیار بزرگی داشت که کمتر کسی حتی میتونه اونو درک بکنه،ای کاش باز هم در تاریخ پیش رو چنین اشخاصی بیایند که دوباره بوی تختی برایمان زنده شود و با یادش آرامش خاطر بگیریم،روحش شاد ویادش گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی