زندگینامه برادران داسلر و پیدایش برندهای آدیداس و پوما

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۸ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۷ تیر, ۱۴۰۲
زندگینامه برادران داسلر و پیدایش برندهای آدیداس و پوما

برندهای ورزشی شرکت آدیداس و پوما را هر فردی در تمام دنیا می‌شناسد و نیازی نیست کسی ورزشکار باشد، تا بخواهد کفش آدیداس بخرد یا کفش پوما بپوشد. از موارد خیلی جالبی که بسیاری از ما در مورد آن اطلاعی نداریم، این است که این دو برند توسط دو برادر احداث شده است و جالب‌تر آن این است که موفقیت و محبوبیت این دو برادر به علت نفرت و رقابتی که با یکدیگر داشته‌اند، به وجود آمده است.

یک اختلاف خانوادگی که دو برادر به اسم‌های آدولف و رودلف را به مدت ۶۰ سال از همدیگر جدا کرد و سبب پدید آمدن دو برند معتبر و معروف دنیا شد. برای مطالعه ادامه زندگینامه برادران داسلر در این مقاله از سری مقالات برندینگ آکادمی بازار با ما همراه باشید.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیرودلف و آدولف داسلر
متولد1989 و 1900
زادگاههرتسوگن‌آوراخ، پادشاهی بایرن، امپراتوری آلمان
ملیتآلمانی
پیشهکارآفرین و بنیانگذاران برندهای آدیداس و پوما

شکل گیری و احداث کارخانه برادران داسلر

در زندگینامه برادران داسلر صاحبان برندهای آدیداس و پوما آمده است که پدر آدولف و رودلف در یک کارخانه تولید کننده کفش کار می‌کرد و مادر آن دو نیز خشک‌شویی داشت. در دهه ۱۹۲۰ برادران داسلر هر دو به طور شراکتی (کارخانه کفش‌های برادران داسلر) را مدیریت می‌کردند.

این کارخانه کار خودش را از اتاق خشک‌شویی مادر این دو برادر شروع کرده بود. آدولف یا همان آدی، برادر ساکت و بسیارمتفکری بود که کفش‌ها را او طراحی می‌کرد، رودلف یا رودی، برادر بزرگ‌تر بود، او در کار فروش مهارت بسیاری داشت و در آن بسیار نخبه بود. این دو برادر بعد از گذشت چهار سال از زمان احداث کارخانه خود موفق شدند کفش‌های تولید کرده خود را به ورزشکارهای المپیک عرضه کنند و در مقیاس بسیار بزرگ‌تر، دیده شوند.

 در همین سال بود که نازی‌ها کم کم دارای قدرت شدند و به دنبال کسب این قدرت، کارخانه داسلر به عنوان یک صنعت بسیارموفق آلمانی وارد تبلیغات نازی‌ها شد و برادران داسلر هم برای ملحق شدن به ارتش نازی‌ها حتی لحظه‌ای شک به خود راه ندادند. آن‌ها به ارتش هیتلر ملحق شدند.

و در عین حال از کارشان هرگز غافل نشدند و موفق شدند کفششان را با قهرمان پرش المپیک سال ۱۹۳۶ (جسی اونز) به علاقمندان ورزش معرفی نمایند.

 علت معروف شدن کارخانه برادران داسلر

 علت معروف شدن کارخانه برادران داسلر

در زندگینامه برادران داسلر آمده است که در آن سال جسی اونز موفق به دریافت ۴ مدال طلا شد و همان موفقیت بزرگ سبب شد کفش‌های داسلر به جهان معرفی شود و این گونه بود که فروش کفش‌های کارخانه برادران داسلر چندین برابر شد. این موفقیت بسیار زود روی رابطه برادران داسلر تاثیر گذاشت و روابطه آن‌ها را تیره و تار کرد.

اما از آن جایی که آدی و رودی هر دو در یک ویلا زندگی می‌کردند، همسرانشان نیز اختلافات زیادی باهم داشتند به همین علت بین این دو برادر کم و بیش کدورت‌هایی به وجود آمده بود، ولی اکنون پر رنگ‌تر و بسیارعمیق‌تر شده بود.

اختلاف شدید بین برادران داسلر

در زندگینامه برادران داسلر دلایل بسیاری برای به وجود آمدن اکدورت دیده می‌شود. ولی با بمباران شدن شهر در جنگ جهانی دوم اختلافات آن دو شدت بسیاری گرفت. وقتی که بمباران شد آدی و همسرش به سمت پناهگاه رفتند وقتی که می‌رسند، می‌بینند که پناهگاه از قبل توسط رودی و همسرش اشغال شده است.

و آدی با عصبانیت داد زد و گفت: (بی‌شرافت‌های کثیف! باز هم پیداشون شد) و منظور آدی از بی‌شرافت‌های کثیف، فقط هواپیماهای دشمن بود، اما برادرش رودی به اشتباه فکر کرد منظور آدی او و همسرش است!

بعد از مدتی رودی برای خدمت کردن به جنگ احضار شد و رودی فکر کرد که این موضوع نقشه آدی و همسرش است که او را به خط مقدم جبهه بفرستند تا به این طریق تمام کارخانه را برای خود بردارند. وقتی که رودی به جنگ رفت، یک بار به علت ترک کردن پستش دستگیر شد و سری بعد که این کار را کرد گمان کردند که او جاسوس است و دوباره بازداشت شد.

در هر دو مورد رودی از این مطمئن شده بود که برادرش آدی در این دستگیری‌ها نقش دارد و با رسیدن یک خبر، شک او به یقین تبدیل شد. مدت زمانی که رودی در زندان به سر می‌برد، آدی مجددا کسب و کارشان را راه اندازی کرده بود و حتی به باشگاه‌های آمریکایی کفش فروخته بود. این اختلاف خانوادگی نهایتا به تقسیم کردن کارخانه منجر شد.

شکل گیری نام برندهای آدیداس و پوما

شکل گیری نام برندهای آدیداس و پوما

آدی و رودی کارخانه، ابزار آلات و حتی کارگران را بین خودشان تقسیم کردند. آدی نام کارخانه‌اش را آدیداس گذاشت که ترکیبی از اول اسم خودش و فامیلی او بود.

رودی هم تصمیم داشت برای انتخاب کردن نام کارخانه‌اش همین کار را بکند. به همین علت نام کارخانه‌اش را «رودا» گذاشت ولی پس از مدتی نام آن را عوض کرد و پوما گذاشت. زیرا بیشتر حالت ورزشی داشت و خوش آهنگ‌تر بود. 

استاد احمد محمدی
افراد موفق به آینده فکر می‌کنند و افراد معمولی به گذشته.
استاد احمد محمدی

این دو کارخانه که رقیب هم بودند، در دو طرف یک رودخانه احداث شده بودند و بسیار زود توانستند بیشتر اقتصاد آن منطقه را در دست بگیرند. در واقع در آن منطقه هر کسی یا در کارخانه آدیداس مشغول بود یا در کارخانه پوما.

مهم ترین اتفاقی که سبب صعود برند آدیداس و سقوط پوما شد

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در زندگینامه برادران داسلر به چشم می‌خورد، شروع جام جهانی درسال ۱۹۵۴ بود. اتفاقی که سبب شد آدیداس صعود و پوما سقوط کند. در ابتدا قرار بود کارخانه پوما اسپانسر تیم ملی کشور آلمان شود، اما پس از مشاجره‌ای که بین رودی و مربی تیم آلمان در می‌گیرد، پوما رد و آدیداس به عنوان اسپانسر برگزیده می‌شود.

در سال ۱۹۵۴ تیم فوتبال کشور آلمان با استفاده از کفش‌های برند آدیداس که دارای «استوک پیچی» بود، موفق شد به عنوان قهرمان به جام جهانی برسد. بعد از آن قضیه آدیداس توانست به شهرت بسیار زیادی دست یابد و فروش کفش‌های تولید شده توسط آدیداس به صورت انفجار گونه‌ای بالا رفت.

بعدها رقابت بین برادران داسلر بسیار خنده‌دار شده بود. به طور مثال بعضی از مغازه‌های منطقه یا فقط به کارکنان آدیداس سرویس می‌دادند، یا به کارکنان پوما. این اختلافات به حدی بود که حتی ازدواج بین خانواده‌های کارکنان آدیداس و پوما ممنوع شده بود. 

این اختلاف آن قدر شدت گرفته بود که شهر آن‌ها به شهر گردن‌های خمیده مشهور شده بود. زیرا مردمان آنجا، وقتی به کسی می‌رسیدند اول به کفش‌های آن شخص نگاه می‌کردند، تا متوجه شوند برای کدام کارخانه کار می‌کند، بعد با طرف مقابل صحبت می‌کردند. در حالی که رودی موفق شده بود فروشش را بیشتر کند، آدی ارتباط بهتر و نزدیکتری با ورزشکاران داشت و می‌‌توانست تبلیغات خیلی بهتر و تاثیر گذارتری داشته باشد.

غافل شدن برادران داسلر از برند نایک

غافل شدن برادران داسلر از برند نایک

 این دو کارخانه به حدی روی کار هم متمرکز شده بودند که از تهدید کارخانه جدید آمریکایی به نام نایک کاملا غافل شدند و به خاطر همین غفلت بود که شرکت نایک گوی سبقت را از آن‌ها ربود و موفق شد در بازار از هر دوی آن‌ها جلو بزند.

درگذشت برادران داسلر صاحب برندهای آدیداس و پوما

سرانجام رودلف داسلر در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۷۴ میلادی از دنیا رفت و به فاصله چهار سال از فوت او، برادرش آدولف داسلر نیز در ۶ سپتامبر ۱۹۷۸ درگذشت. حتی بعد از مرگ، اختلاف و دشمنی میان برادران داسلر پابرجا بود. به صورتی که هر کدام از آن‌ها در دو سمت قبرستان، با بیشترین فاصله از یکدیگر به خاک سپرده شدند.

بعد از گذشت سال‌ها که از مرگ برادران داسلر می‌گذشت، کارکنان برندهای پوما و آدیداس، یک مسابقه فوتبال دوستانه بین خودشان برگزار کردند تا به این اختلاف مضحک پایان دهند.

5/5 - (30 امتیاز)
درسنامه برندینگ

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی