زندگینامه استیو جابز و پیدایش سیب هوشمند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ آبان, ۱۴۰۰
استیو جابز ( Steve jobs )

در این مقاله به زندگینامه استیو جابز موسس شرکت اپل و گوشی‌های آیفون که خانواده‌ایی مسلمان و مسیحی داشت می‌پردازیم. او را از این خانواده به فرزندی قبول کردند. پدرش یک مکانیک ماهر در کارخانه تولید لیزر بود، او مقدمات اولیه الکترونیک و راه و روش کار با دست‌ها را به استیو آموزش داد و مادرش یک حسابدار بود و به استیو جابز خواندن و نوشتن را قبل از مدرسه رفتن یاد داد. استیو توانست خودش را از یک انسان معمولی و با وجود نبود خانواده واقعی خود به یک اسطوره و تاریخ تبدیل کند.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیاستیون پال جابز
متولد1955
زادگاهسان فرانسیسکو، کالیفرنیا
ملیتآمریکایی
پیشهکارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه

زندگینامه استیو جابز

آکادمی بازار در این مقاله به معرفی زندگینامه استیو جابز ( Steve jobs ) و چگونگی پیدایش سیب هوشمند می‌پردازد. استیو جابز در ۲۴ فوریه سال ۱۹۵۵ در سان فرانسیسکو به دنیا آمد پدرش سوری و مسلمان بود، پدر و مادر استیو جابز هر دو دانشجو بودند. وقتی استیو جابز به دنیا آمد مادر و پدرش نمی‌توانستند او را بزرگ کنند زیرا مادرش مسیحی بود و نمی‌توانست خانواده خود را راضی به ازدواج با یک عرب مسلمان کند.

وقتی پدر و مادر استیو جابز هردو دانشجو بودند، زاده شد. آن دو در آن زمان هنوز با هم ازدواج نکرده ‌بودند. در آخر استیو که یک عرب آمریکایی و یک آلمانی سوییسی بود توسط خانواده‌ای به فرزندی پذیرفته شد. استیو جابز همیشه آن‌ها را خانواده واقعی خود می‌دانست.

استاد احمد محمدی
به دنبال رویاهایت برو، جز این در دنیا ماموریتی نداری.
استاد احمد محمدی

پدر جابز یک مکانیک ماهر در کارخانه تولید لیزر بود، او مقدمات اولیه الکترونیک و راه و روش کار با دست‌ها را به استیو آموزش داد. مادرش یک حسابدار بود و به استیو جابز خواندن و نوشتن را قبل از مدرسه رفتن یاد داد. 

جابز در پاسخ به این سوال که می‌خواهد چه چیزهایی را به فرزندانش بیاموزد، جواب داد که: «فقط می‌خواهم برای آن‌ها به همان خوبی و مهربانی باشم که پدرم برای من بود و در تمام طول زندگی‌ام به این مسئله همیشه فکر می‌کنم.» با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه استیو جابز همراه باشید.

فعالیت های Steve jobs

فعالیت های Steve jobs

در زندگینامه استیو جابز( Steve jobs ) می‌خوانیم که او در دوران ابتدایی خیلی کسل‌کننده بود. اما معلم مقطع چهارم او در موفقیت‌های بعدی استیو تاثیر به‌سزایی داشت، معلمش بود که استیو را با قابلیت‌ها و توانمندی‌هایش آشنا کرد. استیو جابز همیشه از او به عنوان اسطوره زندگیش یاد می‌کرد. او بود که سبب طی کردن جهشی کلاس پنجم استیو جابز شد و استیو توانست دوران ابتدایی را یک سال زودتر به اتمام برساند.

استیو جابز همیشه در سخنرانی‌های اچ‌پی حضور داشت و بعدها در همان جا استخدام شد. در سال ۱۹۷۲، استیو جابز از دبیرستان «هومستید» در کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد و در کالج ثبت نام کرد، اما پس از گذشت یک نیمسال تحصیلی انصراف داد. استیو جابز پس از انصرافش از کالج در برخی کلاس‌های خوشنویسی که در کالج برگزار می‌شد شرکت می‌کرد.

یادگیری هنر خوشنویسی خیلی در شغل آینده‌اش موثر واقع شد. همانطور که خود استیو جابز می‌گوید: «اگر وارد آن کلاس (خوشنویسی) نمی‌شدم، مکینتاش هرگز چندین طرح حروف یا فونت‌های فاصله‌دار مناسب را نداشت و از آنجایی که ویندوز دقیقا مکینتاش را کپی کرده است، کامپیوتر هیچ کسی این فونت‌ها و طرح‌ها را نداشت.»

در زمستان ۱۹۷۴ بود که به کالیفرنیا برگشت و در جلسات «انجمن رایانه هوم‌برو» شرکت کرد و بالاخره استیو جابز در همین زمان شغلی به عنوان تکنسین در شرکت آتاری، که سازنده رایانه و دستگاه‌های بازی رایانه‌ای که در آن روزها محبوب بسیار داشت، یافت. استیو جابز علاقه‌ زیادی به عرفان‌های شرقی، به ویژه مذهب بودایی داشت و این موضوع فقط یک تفریح و خیالی زودگذر دوران جوانی نبود. بلکه آن را با علاقه دنبال می‌کرد.

سفر به هند در زندگینامه استیو جابز

در زندگینامه استیو جابز می‌بینیم که در سال ۱۹۷۴ به کشور هند سفر کرد تا با شخصی به نام نیم کارولی بابا (یک گوروی هندی) از نزدیک ملاقات کند. او همیشه در جستجوی روشنفکری معنوی بود. پس از سفر به هند که حدود هفت ماه به طول انجامید، با سری تراشیده و لباس سنتی هندی بر تن پوشیده، به آمریکا بازگشت.

استیو در طول این مدت از ال‌اس‌دی استفاده می‌کرد که به گفته خودش از بهترین کارهای عمرش و علت اصلی موفقیت‌هایش بوده‌است. استیو جابز بعد از آمدن از کشور هند، به شرکت آتاری بازگشت. که در آنجا از او خواسته شد یک برد الکترونیکی برای یک بازی در شرکت آتاری (به نام Breakout) اختراع کند و بنیانگذار آتاری جایزه‌ای به مبلغ ۱۰۰ دلار در ازای هر تراشه‌ای که در فرآیند طراحی از دستگاه اصلی حذف می‌شد، در نظر گرفته بود.

استیو جابز که علاقه بسیار و دانش اندکی در طراحی مدارهای الکترونیکی داشت، با استیو وزنیاک به توافق رسید، که اگر وزنیاک بتواند مداری با حداقل تعداد تراشه‌ها طراحی کند، جایزه‌ای که از آتاری می‌گیرند را تقسیم نمایند. این پروژه قطعی شد و مسئولان شرکت آتاری را حیرت زده کرد و وزنیاک موفق به کاهش 50 عددی تراشه‌ها شد.

اختراع جعبه آبی

زندگینامه استیو جابز

در زندگینامه استیو جابز می‌خوانیم که در سال ۱۹۷۱ بود که استیو وزنیاک، با الهام گیری از مقاله‌ای، جعبه آبی را اختراع کرد. جعبه آبی از سیستم‌هایی بود که می‌توانست با تکرار تن‌هایی، سیگنال‌ها را در شبکه AT&T مسیردهی و راهی را برای ایجاد تماس‌های تلفنی از مسیردور به صورت رایگان ایجاد کند.

استیو جابز هم ایده فروش آن را مطرح کرد. طبق گفته‌های استیو جابز حدود ۱۰۰ جعبه آبی ساخته شد و تقریبا همه آن‌ها به فروش رسید.

بعدها استیو جابز گفت: «من ۱۰۰ درصد از این مساله ایمان دارم که اگر آن جعبه‌های آبی ساخته نمی‌شد، اپلی هم به وجود نمی‌آمد. من و وزنیاک بودیم که یاد گرفتیم چگونه با هم همکاری و همفکری کنیم. ما دو نفر ایمان پیدا کردیم که می‌توانیم با کمک به هم مسائل فنی را حل کنیم و چیزی اختراع کنیم.»

شرکت اپل

استیو جابز شرکت کامپیوتری جدیدشان اپل را با کمک استیو وزنیاک و رونالد وین در پارکینگ خانه پدر و مادرش در کالیفرنیا ایجاد کردند. اولین رایانه شخصی‌ با نام اپل توسط استیو جابز و وزنیاک به بازار عرضه شد. چند سال بعد استیو جابز و وزنیاک کامپیوتره اپل II را معرفی کردند.

سپس چند سال بعد شرکت اپل، کامپیوتر اپل III را معرفی کرد با که با شکست تجاری در بازار مواجه شد زیرا این رایانه قیمت بالایی داشت و از نظره سخت افزاری به مشکل خورد. با رشد تدریجی اپل آن‌ها به دنبال مدیرانی متفکر بودند تا بتوانند شرکت را گسترش دهند. در همان سال‌ها بود که شرکت اپل، رایانه‌ای به اسم اپل لیزا را به بازار عرضه کرد که با وجود پیشرفته‌تر شدن این رایانه به دلیل قیمت بالای آن و کندی سیستم با فروش کم روبه‌رو شد.

سال ۱۹۸۴ اپل رایانه‌‌ای به اسم مکینتاشرا معرفی کرد. که این رایانه مجهزتر از سری‌های قبلی بود. پس از گذشت دو ماه از عرضه مکینتاش، فقط ۵۰۰۰۰ عدد از آن به فروش رسید. که میزان قابل توجهی نبود.

برکناری Steve jobs

برکناری Steve jobs

در زندگینامه استیو جابز می‌خوانیم که در سال ۱۹۸۵ بین جابز و یکی از اعضای اپل کشمکش به‌وجود آمد. استیو جابز به او گفت که تو برای شرکت و پیشبرد اهداف آن مناسب نیستی. که رقیبش هم از مدیران خواست که بین او و استیو جابز یکی را برای مدیریت انتخاب کنند. 

اکثرا به برکنار شدن استیو جابز رای داده بودند سپس استیو جابز از کارش در شرکت اپل برکنار شد.استیو جابز در همان سال شرکت نکست را تاسیس کرد.

پس از رفتن استیوجابز از شرکت اپل، استیو شرکت رایانه‌ای دیگری به اسم نکست را بنیان گذاشت. استیو جابز در سال ۱۹۸۹ کامپیوتر قدرتمند «ورک استیشن» (به فارسی: ایستگاه کاری) را ساخت.

رایانه نکست‌کیوب توسط استیوجابز به عنوان یک کامپیوتر ‌شخصی به‌وجود آمد که به نظر او اولین قدم پس از ایجاد کامپیوتر شخصی است.

بازگشت به اپل

در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۶ شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجددا به اپل بازگشت. پس از برکناری مدیر اپل جابز مجددا مدیرعامل اپل شد. اما او از پذیرش این سمت به طور دائم خودداری کرد. جابز به سمت «مدیر عامل موقت»منصوب شد.

یکی از محصولاتی که جابز بلافاصله پس از ورودش اقدام به توسعه و گسترش آن کرد، محصول آی‌مک بود. استیو جابز پس از دو سال و نیم خدمت در شرکت اپل، مدیرعامل دائم اپل شد. از موفقیت مهم و اثر بخش بعد از این مسئله در شرکت اپل را می‌توان به پرده‌برداری از فروشگاه موسیقی آی‌تیونز در سال ۲۰۰۳، معرفی آی‌پاد در سال ۲۰۰۱، آیفون در سال ۲۰۰۷ و آی‌پد در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد.

جابز از سال ۱۹۹۷ تا زمان مرگش با وجود آنکه مدیر عامل شرکت اپل بود کمترین دستمزد را دریافت می‌کرد حتی اسمش به عنوان «کم حقوق‌ترین مدیر ارشد عملیاتی» در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شود. البته در مواردی هم از زحمات او با هدایای ارزشمندی تقدیر شد.

استیوجابز توانایی بسیار بالا و خارق‌العاده‌اش در بازاریابی و کسب رضایت مشتریان داشت که همیشه مورد تشویق و نقد بود. آی‌مک اولین محصول طراحی شده حاصل از همکاری جابز و جاناتان آیو است که موفقیت بزرگی هم برای آن‌ها به حساب می‌آمد. 

در تاریخ عرضه محصولات اپل، آی مک یکی از بالاترین سرعت‌های فروش را داشت و از همه مهم‌تر این‌که ۳۲ درصد از فروش آن مربوط به مشتریانی می‌شد که رایانه را برای اولین بار خریده‌اند و ۱۲ درصد دیگر نیز قبلا از استفاده کنندگان ویندوز بوده‌اند.

آیفون

آیفون

استیو جابز در ژانویه ۲۰۰۷ اولین آیفون را معرفی کرد. جابز گفت: «امروز ما قصد داریم سه نوع محصول انقلابی شرکت اپل را معرفی کنیم. اولین محصول یک آی‌پاد با صفحه نمایش پهن با کنترل‌های لمسی می‌باشد. دومی یک دستگاه تلفن همراه انقلابی است و سومی یک ابزار ارتباطات اینترنتی است. این‌ها سه وسیله به صورت جداگانه یا مجزا از هم نیستند، بلکه یک دستگاه است که ما آن را آیفون می‌نامیم.» 

تا پایان سال ۲۰۱۰، اپل ۹۰ میلیون محصول آیفون خود را توانست بفروشد و بیش از نیمی از سود حاصل در بازار تلفن همراه را به خود اختصاص داد. در جولای سال ۲۰۱۱، یک دهه پس از افتتاح اولین فروشگاه اپل، این شرکت ۳۲۶ فروشگاه را نیز ایجاد کرده‌ بود.

تقریبا درآمد سالیانه هر فروشگاه ۳۴ میلیون دلار بود و میزان کل فروش آن به صورت خالص در سال ۲۰۱۰ نیز ۹.۸ میلیارد دلار بود درآمد فروشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بود آن‌ها به طور مستقیم ۱۵ درصد کل درآمد اپل را تامین می‌کردند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - موفقیت

استعفا Steve jobs

استیو جابز در اوت ۲۰۱۱ از سمت مدیرعاملی شرکت اپل استعفا داد و شخصی به نام تیم کوک، که از مدیران ارشد اپل بود، مدیرعامل شد و استیو جابز به عنوان رئیس هیأت‌مدیره انتخاب شد. بلافاصله بعد از استعفای استیو جابز، سهام شرکت اپل تنها چند ساعت بعد به میزان ۵ درصد کاهش یافت.

جابز صاحب ۵.۵ میلیون سهام اپل به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار و ۱۳۸ میلیون سهام دیزنی به ارزش ۴.۴ میلیارد دلار بود. فوربز در مارس ۲۰۱۱، ثروت جابز را ۸.۳ میلیارد دلار و قبل از مرگش (در سپتامبر ۲۰۱۱) ۷ میلیارد دلار برآورد کرد و در جایگاه ۳۷امین شخص ثروتمند امریکا قرار گرفت.

اما استیو جابز در روز ۵ اکتبر سال ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی درگذشت و دفتر زندگینامه استیوجابز بسته شد. او حوالی ساعت ۳ بعد از ظهر در خانه‌اش بر اثر ایست تنفسی ناشی از سرطان لوزالمعده درگذشت.

Steve jobs پس از برگزاری یک مراسم تدفین کوچک و خصوصی در روز ۷ اکتبر،در یک قبرستان عمومی به نام «آلتا مسا مموریال پارک» در پالو آلتو به خاک سپرده شد.

شما در صورت تمایل به آشنایی با سایر افراد موفق می‌توانید به صفحه زندگینامه افراد موفق مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی