زندگینامه افراد موفقمقالات

زندگینامه احمد و محمود خیامی بنیانگذاران ایرانخودرو

سید محمود خیامی که امروزه ۸۷ سال سن دارد در دی ماه سال ۱۳۰۸ شمسی ، در شهر مشهد متولد شده است، او فرزند یک کامیون دار بود که به علت جنگ جهانی اول همه ی کامیون هایش را روس ها مصادره کردند و به خاک شوروی اسبق بردند، به همین علت پدرش محل نگهداری کامیون ها را به یک تعمیرگاه تبدیل کرد و محمود هم به دلیل کمک به پدرش ناچار شد برای ادامه تحصیل به مدرسه شبانه روزی برود.

بومی های شهر مشهد که خانواده خیامی را به صورت کامل میشناختن میگویند که در سرما محمود کار تعمیرات را انجام میداد و احمد نیز به کار حسابرسی و دفتری  مشغول بود . که بعد از همه ی این کش مکش ها محمود و برادرش احمد در سال ۱۳۲۸ شمسی و به تهران نقل مکان کردند تا زندگی دیگری را آغاز کنند، آن ها به تهران که آمدند مجوز اتوبوس سازی را کسب کردند تا نخستین گام خودشان را برای خودروسازی برارند.

احمد و محمود در دوران کودکی

گفته شده است که احمد ومحمود خیامی در زمان کودکی، در خیابان ها خودرو های مردم را می‌شستند. داستان زندگی این دو برادر مانند بسیاری دیگر از کارآفرینان  ایرانی سرشار از تلاش‌های بسیار و طولانی مدت است. و این دوبرادر در شهر مشهد تعمیرگاهی به اسم برادران خیامی داشتند. احمد برادر بزرگتر مدت زمانی بعد راهی سفری طولانی مدت برای پیداکردن شغلی جدید در اروپا و امریکا شد.
خیامی ها بنیانگذار چه شرکت هایی بود؟
او شرکت های زیر را احداث کرد هرچند ایران ناسیونال که همان ایران خودرو امروزی است که توسط برادرش احمد بنیانگذاری شد ولی در کل همیشه باهم بودند :

ایران ناسیونال که ایران خودرو کنونی است.
بانک صنعت و معدن.
فروشگاه کورش که فروشگاه قدس امروزه است.

احمد و محمود از همان اول بایکدیگر بودند ولی بالاخره از همدیگر به صورت یک جا جدا شدند تا اینکه سرانجام از بین آن همه شرکتهایی که احداث کردند شرکت ایران ناسیونال به محمود رسید و بعد از انقلاب هم توسط جمهوری اسلامی ایران مصادره شد، او نیز به کشور انگلیس رفت و مقیم آن جا شد.

رفتن احمد به خارج از کشور آغاز تحول ها بود :

رفتن احمد به خارج از کشور آغاز تحول ها بود :
رفتن احمد به خارج از کشور آغاز تحول ها بود :

احمد برادر بزرگتر مدت زمانی بعد برای یافتن شغلی جدید راهی سفری دراز در اروپا و امریکا شد. محمود نیز همزمان راهی تهران شد تا مقدمات احداث تعمیرگاهی در تهران را فراهم کند. همزمان احمد به او اطلاع داد که درشهر لندن موفق به بستن قراردادی با هیلمن هانت شده‌است. محمود هم در تهران مقدمات احداث کارخانه‌‌ای برای مونتاژ خودروی انگلیسی را فراهم می‌کند. احمد و محمود مدت زمانی بعد ،و کارخانه ایران‌ناسیونال را در تهران بنا کردند . کارخانه نیز باید ماشین پیکان تولید می‌کرد، همان خودرویی که تا ۲۸ سال بعد از انقلاب هم همچنان تولید می‌شد.

اجازه تولید مجدد خط پیکان برعهده هویدا نخست وزیر وقت بود. و اجازه پایان کار پیکان نیز برعهده محمدخاتمی رئیس‌جمهور وقت ایران بود . احمد و محمود این دو برادر پر تلاش در میانه فعالیت‌هایشان فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش را هم راه‌اندازی کردند . برادر بزرگتر سید احمد خیامی یکی از بنیانگذاران و شریکان او در ایران ناسیونال بود. او امروزه از تبعه کشور فرانسه است. در دوران جداشدن دو برادر از همدیگر، ایران ناسیونال به محمود واگذار شد .

احداث شرکت ایران خودرو:

احمد و محمود خیامی به همراه خواهر خود مرضیه خیامی، کارگاه مونتاژ خودروی ایران را در سال ۱۳۴۱ احداث کرده بودند. وقتی که شرکت آنها با امکانات جدید و اسم رسمی “ایران ناسیونال” در سال ۱۳۴۶ و با سرمایه ۴۰ میلیون تومانی به ثبت رسید، فقط می توانست روزانه در حدود ۱0 خودروی سبک و ۷ خودروی سنگین (اتوبوس و کامیون بنز) را تولید کند. با گذشت هفت سال ، ایران خودرو با افتخار اعلام کرد که سرمایه شرکت در همین مدت زمان کوتاه، بیش از ۱۲ برابر شده است و ایران ناسیونال از لحاظ  کیفیت و کمیت تولید، در ردیف یکی از بزرگترین خودروسازان آسیا قرار گرفته است.

کتاب " دستیابی به بالاترین سطح عملکرد" نوشته برندن برچارد
بخوانید

بعد از آن، در سال ۱۳۵۲، ایران ناسیونال رسما اعلام کرد که رسیدن به  خودکفایی در زمینه تولیدات قطعات یدکی را در راس کار خود قرار داده است. به همین منظور، در همین سال، شرکت های بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز، شرکت ریخته گری، شرکت رضای مشهد و… توسط این کمپانی احداث شد. در همین سالها، حاج محمود خیامی با کمک عده ای دیگر از سرمایه داران ایران، بانک صنعت و معدن و فروشگاه های زنجیره ای کوروش را نیز راه اندازی نمود .و در سال ۱۳۵۶، ایران ناسیونال اعلام کرد که قصد دارد “پیکان” را از خط تولیداتش خارج کند، و با شرکت پژو وارد شراکت جهانی شود.

داستان پیکان :

داستان پیکان
داستان پیکان

مدت زمانی از تولیدات محدود اتوبوس گذشت،که  خیامی‌ها  راضی نشدند و این دلیلی شد که به فکر تولید کردن اتومبیلی کوچک افتادند، که هم قدرت بدنی خوب و کافی داشته باشد و هم قیمت آن ارزانتر باشد، این دو خصوصیت سبب شد که تقریباهمه اقشار جامعه در سراسر ایران با هر درآمدی که داشتند می توانستند آن را تهیه نمایند . به همین علت شروع به برقراری ارتباط با کارخانه‌های خودروسازی در تمامی دنیا پرداختند و بعد از مذاکرات بسیار با کشورهای گوناگون مانند : آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیسی، بالاخره توانستند با شرکت تالبوت انگلستان که در آن دوران اتومبیل های هیلمن را تولید می کرد ( زیر مجموعه‌ای از شرکت کرایسلر امریکا بود) به توافق برسند و در تاریخ اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶ شمسی تولید هیلمن با اسم پیکان با تیراژ ۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال با این اشعار به امید روزی که هر ایرانی بتواند یک ماشین پیکان داشته باشد شروع گردید و در اواخر همان سال اتومبیل پیکان با قیمت ۱۲ هزار تومان به بازار آمد .

جالب است که بدانید این تیراژ در سالهای دیگر با تولید اتومبیل‌های پیکان تاکسی، پیکان کار (اونجری)، پیکان جوانان دو کاربراتوره، دولوکس و پیکان استیشن و وانت پیکان که به شش مدل می رسید به تیراژ ۱۲۰ هزار دستگاه در سال رسید . پیشتازی ایران ناسیونال(ایران خودرو) در زمینه تولید پیکان به حدی رسید که در اوایل انقلاب اسلامی، حدود ۱۵ هزار نفر در داخل کارخانه و چندین هزار نفر نیز در بخش فروش لوازم یدکی و تعمیرگاه‌های مجاز که زیر نظر مستقیم کارخانه اداره می‌شد، به کار مشغول بودند.ولی پیکان برای این موفقیت ها مشکلات فراوانی داشت.

مشکلات پیکان در اوایل راه و تدبیر برای مقابله باهاش:

مشکلات پیکان در اوایل راه و تدبیر برای مقابله باهاش:
مشکلات پیکان در اوایل راه و تدبیر برای مقابله باهاش:

یکی از مشکلاتی که پیکان در اوایل کار با آن روبرو شد. به جوش آمدن این خودرو ها در شهرهای دارای آب و هوای گرم از جمله شهر تهران بود که بعد از طی مسافتی و یا ماندن در ترافیک، با آن مواجه می شد و علت آن هم طراحی رادیاتور آن ها مناسب با آب و هوای کشور انگلستان بود ،که این مشکل با هوش سرشار مکانیک ها و قطعه‌سازان داخل کشور که با طراحی و ساخت رادیاتورهای چهارلول (که رانندگان قدیمی پیکان آن را به خوبی میشناسن) و جایگزین کردن آن با رادیاتورهای سه‌لول به سرعت این مشکل برطرف شد . از دیگر مشکلات این اتومبیل تنظیم کاربراتور آن با آب و هوای شهرهای گوناگون بود.

به طور مثال اگر این اتومبیل از تهران جهت مسافرت به شمال کشور می‌رفت  کاربراتور آن دچار اختلال میشد و به خوبی کار نمی‌کرد و می‌بایست آن را مجددا تنظیم می‌کردند که با تعویض این مدل کاربراتورها که به آنها شیری نیز می‌گفتند، با کاربراتورهای اتوماتیک این نقص هم به سادگی برطرف گردید.

تبلیغ دردسر ساز پیکان :

در سال ۱۳۴۷ شمسی بود که در طی یک تبلیغ تلوزیونی، برای پیکان جشن گرفتند و تبلیغ به این صورت بود که چند نفر دختر و پسر جوان باهم به دور پیکان می چرخیدند و می رقصیدند و شمع و کیک بزرگی را فوت می کردند، و به همین علت شد که صدای چندین تن از اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس به صدا در آمد و پس از یک هفته مجبور به قطع پخش آن شدند.

باور نمی‌کنید که شگفت انگیز هستید؟!
بخوانید

داستان پیکان هم به سر رسید :

پیکان هم مانند همه چیز به آخر کار خود رسید و در سال ۱۳۸۴ شمسی بعد از آن که تولیدش متوقف شد.

از نکات جالب توجه در استخدام کارگران: یکی از نکات جالب توجه در احداث کارخانه ایران ناسیونال این بود که برادران خیامی در اوایل برای کار در کارخانه فقط از کارگران مشهدی و شهرهای اطراف آن استخدام می‌کردند و هرچند ماه یک بار گروهی را به خرج از کارخانه با قطار برای استخدام به تهران می‌آوردند و بعد از گذشت دو ماه کار آزمایشی، کارگران خوب و ماهر و علاقمند به این صنعت را از میان آنان انتخاب و استخدام می‌کردند و بقیه افراد را باز با خرج شرکت به مشهد بازمی‌گرداندند.بعد ها با بزرگتر شدن کارخانه و تولیدات زیادتر از دیگر شهرهای کشور از جمله تهران نیز کارگران بسیاری به استخدام درآمدند.

احمد و محمود خیامی رفته رفته با گسترش و افزایش درآمد شروع به خرید زمین های اطراف کردند واگر امروزه به این کارخانه نگاهی دقیق بیندازید، مشاهده می کنید که سه جاده اتوبان، مخصوصی و قدیم کرج از میان این شرکت عبور می‌کنند.  یکی از کارهای خیامی‌ها ساخت خانه و کمک به خانه دار شدن کارگران در محله ۱۶ دستگاه و  ساخت شهرکی در کنار کارخانه بود به اسم پیکان شهر برای سکونت کارگران و کارفرمایان بود.

خاطره سر زدن های محمود خیامی به کارخانه:

خاطره سر زدن های محمود خیامی به کارخانه:
خاطره سر زدن های محمود خیامی به کارخانه:

یک روز محمود که عادت بسیار فراوانی به سر زده رفتن به حیاط کارخونه را داشت هنگامی که داشت در حیاط قدم می زد چشمش بع کارگری افتاد که بیرون از بوفه نشسته و با عشق در حاله خوردن نون پنیر انگور است، برای محمود بسیار جالب بود چرا که قیمت های بوفه بسیار ارزون بود به همین علت از آن کارگر پرسید که چرا به بوفه نمی‌روی؟ کارگر هم جواب داد که غذای کارخانه ۱۲ ریال است؛ و نان و پنیر ارزانتر برایش در می آید. اینگونه مبلغی ناچیز را برای خانواده ام جمع می کنم. محمود خیامی با شنیدن صحبت های کارگر شکه شده بود و دستور داد غذا های بوفه را مجانی کنند و در کنارآن نیز با ساختن مسکن و دادن وام های بلند مدت کارگرانش را  در ۱۶ دستگاه صاحب مسکن کرد این کار در ایران توسط یک شرکت و موسسه خصوصی سابقه نداشت.

بعد از ورود محمود خیامی به خارج از کشور :

به علت سابقه ای که در همکاری با شرکت مرسدس بنز آلمان داشت، از این شرکت اعتبار بسیار گرفت و در خارج از کشور ، مجدد کار خودش را به عنوان یک فروشنده از صفر شروع کرد. به علت آن که نبوغ اقتصادی داشت، باز هم موفق شد و امروزه خانواده او، یکی از نمایندگی های فروش شرکت مرسدس در انگلیس و آمریکا را دارد.

محمود خیامی با ثروتی که از فروش “مرسدس” در کشور آمریکا کسب کرد، شروع به ساختن مدرسه در مناطق محروم استان خود (خراسان) کرد و آنقدر این کار خیر را ادامه داد که امروزه از او به عنوان یکی از بزرگترین مدرسه سازان تاریخ کشور یاد می شود.
جالب است بدانید که محمود خیامی مبلغ یک میلیون پوند هم به عنوان کمک به حزب کارگر انگلیس کرده است و مورد تمجید بسیار زیاد تونی بلر قرار گرفته است. محمود خیامی به همین علت به نام پدر صنعت خودرو در کشور شناخته می شود.

برچسب ها

شقایق معین نژاد

به زندگینامه افراد موفق در سرتاسر دنیا و رازهای رسیدن آن ها به هدفشان علاقه مندم و مایلم نگرش ها و استراتژیهای مهم موفقیتی اونها رو با بقیه به اشتراک بذارم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن