ذهن قدرتمندمقالات

۹ روش کاهش استرس در محل کار

بر اساس تحقیقات متخصصان، میزان درصد استرس افراد در محل کار بسیار بالاست و متاسفانه این آمار رو به افزایش است.

استرس کار تاثیر مستقیمی بر سلامت جسم و ذهن دارد و ممکن است باعث بیماری‌های قلبی شود.

گاهی اوقات شغلی که در آن مشغول به کار هستید سخت و طاقت فرسا می‌شود. بنابراین ممکن است دچار استرس و اضطراب شوید.

استرس و اضطراب نه تنها کیفیت کار شما را پایین می‌آورد، بلکه باعث می‌شود از کارتان خسته شوید و انگیزتان را از دست بدهید.

بنابراین ما در این مقاله روش‌های ساده‌ای به شما معرفی می‌کنیم تا استرس و اضطراب را در محل کارتان کاهش دهید و شاهد پیشرفت در کار و بهبود سلامت خود باشید.

۱. روز خود را به دور از استرس آغاز کنید

روز خود را به دور از استرس آغاز کنید
روز خود را به دور از استرس آغاز کنید

ممکن است شما  چند بار آلارم ساعت خود را خاموش کنید و سپس بیدار شوید. به فرزندتان صبحانه دهید، در ترافیک صبحگاهی دست‌تان را از بوق برندارید و قهوه غلیظ و پر از کافئین را به جای صبحانه سالم بنوشید. اما دست نگهدارید!

سعی کنید صبح‌ها پس از شنیدن آلارم، صدای ساعت را قطع کنید و بدون استرس بیدار شوید.

ما به شما توصیه می‌کنیم پیش از شروع هر کاری به مدت ۱۰ دقیقه مدیتیشن کنید تا انرژی کافی بدست آورید. همچنین مدیتیشن شما را از استرس و نگرانی دور می‌کند.

سعی کنید در کنار نوشیدن کافئین، حتما صبحانه سالم و کاملی میل کنید. صبحانه قند خون شما را تنظیم می‌کند. بنابراین کمتر دچار استرس می‌شوید.

۲.وظایف کارتان را شفاف کنید

ممکن است در محل کار، به شما وظایفی بدهند که اطلاع کافی از آن ندارید یا فکر می‌کنید از عهده این کار برنمی‌آیید.

به همین دلیل ممکن است دچار استرس و حتی تپش قلب شوید. شما می‌توانید به سادگی این مشکل را حل کنید.

تعریف تفکر، انواع آن و راه‌های افزایش مهارت تفکر جهت دستیابی به زندگی بهتر
بخوانید

راه حل آسان است. خجالت را کنار بگذارید. هیچ کس شما را به خاطر درخواست کمک‌تان قضاوت نمی‌کند.

بنابراین حتما از همکار یا رئیس‌تان سوال کنید و از او درخواست کمک کنید. از این رو وظیفه شما به درستی انجام می‌گردد و دیگر دچار استرس نمی‌شوید.

۳. از بحث و جدل دور بمانید

سعی کنید همیشه از بحث و جدل میان همکاران دور بمانید. چرا که درگیری تاثیر مستقیمی بر احساسات و ذهن شما دارد و شما را دچار استرس و اضطراب می‌کند.

تا جایی که می‌توانید با کسی در محل کار بحث نکنید. بنابراین غیبت همکاران دیگر را نکنید؛ نظرات شخصی را به اشتراک نگذارید و از خط قرمز همکاران‌تان عبور نکنید.

۴. منظم باشید

 منظم باشید
منظم باشید

اگر در خارج از محل کارتان فردی نامنظم هستید، سعی کنید به منظور کاهش استرس، حتما در محل کارتان منظم باشید.

اگر سر وقت به محل کار برسید، دیگر استرس ترافیک و تاخیر ندارید. اگر میز کارتان مرتب باشد، استرس ناقص ماندن کار یا گم شدن برگه‌ای را ندارید.

سعی کنید همیشه منظم باشید تا دچار پریشانی و استرس نشوید و همیشه در کارتان موفق باشید.

۵. راحت باشید

یکی دیگر از دلایل استرس در محل کار، ناراحتی فیزیکی است. برای مثال ممکن است ساعت‌ها در یک صندلی ناراحت بنشینید و بی‌آنکه متوجه شوید، همین مسئله باعث استرس‌تان شود.

اگر می‌توانید در میزی قرار بگیرید که کامل راحت باشید و از سر و صدای اضافه که باعث استرس‌ می‌شود، دور بمانید.

غلبه بر استرس
غلبه بر استرس

۶. چند وظیفه را در یک زمان انجام ندهید

آیا شما مولتی تسک هستید و همیشه سعی می‌کنید چند وظیفه را در یک زمان باهم انجام دهید؟

ممکن است فکر کنید اگر بتوانید چند کار را با هم انجام دهید می‌توانید از زمان اضافه روزتان استفاده بهینه کنید. اما این فکر کاملا اشتباه است.

نگرانی ها همچون ابرهای گذران در آسمان هستند
بخوانید

مولتی تسکینگ یا انجام چند وظیفه در عین واحد، نه تنها باعث نقص و کیفیت پایین کار شما می‌گردد، بلکه میزان استرس شما را افزایش می‌دهد.

یک کار مهم را انتخاب کنید و ابتدا این کار را به پایان برسانید. سپس وظیفه دیگر را انجام دهید. با این روش نه تنها از بروز استرس دور می‌مانید، بلکه موفق‌تر می‌شوید.

۷. در زمان استراحت، راه بروید

یکی از روش‌های کاهش استرس در محل کار، راه رفتن و نرمش است. سعی کنید زمان نهار یا استراحت حتما از جایگاه خود بلند شوید و نرمشی به جسم خود دهید.

مسیر کوتاهی پیدا کنید و راه بروید. پیاده روی بر کاهش استرس و اضطراب شما تاثیر مستقیم دارد.

این روش همچون مدیتیشن ذهن شما را آرام می‌کند و شما سرحال‌تر می‌شوید.

۸. کمال گرا نباشید

 کمال گرا نباشید
کمال گرا نباشید

فرد موفق احساس خوبی نسبت به خود و شغلش دارد. با این حال فردی که کامل باش یا کمال گرا است، شما و اطرافیان‌تان را آزرده می‌سازد.

ممکن است بخواهید هر کاری که انجام می‌دهید بدون نقص و عالی باشد. این مسئله بسیار مثبت است اما عواقبی به همراه دارد.

برای مثال ممکن است از کار و وظایف دیگرتان عقب بمانید. پیشرفت چندانی نکنید. همچنین به زندگی شخصی‌تان رسیدگی نکنید.

تلاش شما برای هر کاری قابل تحسین است. اما برای تمام زندگی و سلامت خود ارزش قائل شوید.

۹. در مسیر محل کار به خانه موسیقی گوش دهید

فواید گوش دادن به موسیقی بسیار است. با این روش می‌توانید از استرس کارتان کاهش دهید و با تنش و استرس به خانه وارد نشوید.

یک موسیقی ملایم کمک بسزایی در کاهش استرس دارد. همچنین می‌توانید در مسیر محل کار به خانه کتاب صوتی گوش دهید و از زمان خود به درستی استفاده کنید.

برچسب ها

پریسا رشیدی

پریسا رشیدی هستم. کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی خواندم. از کودکی به کتاب و مطالعه علاقه داشتم و به همین خاطر مسیر زندگی من با کتاب، ترجمه و نوشتن پیوند خورد. همیشه سعی می‌کنم یاد بگیرم و به رشد فردی اهمیت زیادی می‌دهم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن