مقالاتموفقیت / انگیزشی

روش های کاهش استرس در محل کار

فشار ها و مسئولیت های کاری در طول روز می تواند موجب بر هم ریختگی تعادل فکری شما شده و استرس شما را تشدید کند. استرس روزمره در محل کاری امری اجتناب ناپذیر است. این موضوع در طولانی مدت می تواند موجب کاهش بازده عملکردی افراد می شود. روش های مختلفی برای کنترل استرس و کاهش آن در محل کار وجود دارد. برای کنترل استرس در محل کار می تواند از روش های کلی و عمومی که برای کاهش استرس وجود دارد استفاده کنید. در این مقله در مورد روش های کاهش و کنترل استرس در محل کار صحبت می شود.

استاد احمد محمدی
برای شنیدن Play کنید

عوامل ایجاد استرس در محل کار

همواره عوامل و دلایل مختلفی برای ایجاد استرس چه در محل کار و چه در زندگی روزمره وجود دارد. این دلایل می تواند با عوامل درونی دیگر ترکیب شده و این استرس را شدت ببخشد. به عنوان مثال فردی که کودکی سختی را گذرانده است همواره در معرض استرس و در پی آن خشونت می باشد. این موارد اگر در کنار مسئولیت های سنگین موجود در محل کار بروز پیدا کند می تواند تاثیر منفی شدیدی بر روی عملکرد فرد بگذارد.

در کنار مسئولیت های کاری عواملی می تواند باعث تشدید استرس شود عبارتند از ازدواج یا طلاق، مشکلات مالی، جا به جایی، وضعیت اقتصادی، بیماری اعضای خانواده، مرگ اعضا خانواده و یا نزدیکان، دوری از فرزندتان و از دست دادن شغل و بیکاری می باشد. البته این عوامل به تنهایی نمی تواند باعث استرس شدید شود. در بسیاری از مواقع چند عامل در کنار یکدیگر باعث ایجاد مشکل می شود. تاخیر در انجام امور کاری، بحث های بی مورد در محل کار و بی حوصلگی برای انجام کار از جمله عوامل استرس در محل کار هستند. برای جلوگیری از بروز این موارد یا کنترل آن باید از روش های زیر استفاده شود.

تحرک بدنی

یکی از بهترین راهکار ها برای کنترل استرس، تحرک بدنی کافی است. شما می توانید در هر زمانی که فرصت پیدا کردید، ورزش کنید. این عمل می تواند از یک کشش ساده عضلانی بوده یا حتی پیاده روی ساده باشد. قبل از کار یا بعد از انجام امور می توانید با انجام حرکات ورزشی استرس را از خود دور نگه دارید.

برای کنترل و مدیریت استرس نیاز است که فعالیت بدنی مناسبی به طور روزانه داشته باشید. این موضوع کمک می کند تا این مسائل را به نحو خوبی فراموش کنید. انرژی مثبت در واقع کمک می کند تا از استرس در جهت مثبت آن استفاده کرده و براساس این تفکر پیشرفت کنید. البته جلسات مشاوره می تواند کمک زیادی برای ارائه راهکار های کاربردی بکند.

حضور در اجتماعات خانوادگی و دوستانه

حضور در اجتماعات و جمع های محل کار می تواند مدتی ما را از استرس کار دور نگه دارد. ایجاد ارتباط می تواند احتمال ترشح هورمون های مربوط به بروز استرس را به تاخیر بیاندازد.

بیان سختی های کار به همکاران دیدی وسیع از مشکلاتتان می دهد زیرا این مشکلات از دیدگاه فردی دیگر دیده شده اند. نظرات وی را جویا شوید تا بتوانید تصمیماتی درستی در روز های پر کار بگیرید. رفتار های خود را سرکوب نکنید. سعی کنید هر آنچه که در لحظه احساس می کنید را بیان کرده و با مشورت به دنبال راه حل درست بروید.

خاصیت انتقاد پذیری خود را افزایش دهید

ویژگی انتقاد پذیری یکی از معیار هایی است که می تواند به کنترل استرس کمک کند. رفتار سرکوب گرایانه و تهاجمی به انتقادات می تواند موجب افزایش تنش و ایجاد خصومت بین افراد شده که خود باعث تشدید استرس می شود. در هنگام کار اگر فردی با لحن نا مناسبی از شما انتقاد کرد سعی کنید به صورت منطقی با وی برخورد کنید. برخورد تهاجمی موجب تشدید استرس می شود. استفاده از دخانیات و الکل می تواند در لحظه شما را آرام کند اما عوارض نا مناسبی در بلند مدت دارد. تلاش کنید با استفاده از دمنوش ها و نوشیدنی های گرم سنتی خود را آرام کنید و از فکر کردن در مورد معضلات و مشکلات بپرهیزید.

یکی از موارد مهم دیگر در زمینه کنترل استرسف تنظیم ساعت خواب است. خواب خود را طوری برنامه ریزی کنید که به موقع به محل کار خود رسیده و با روحیه سرحال کار خود را شروع کنید. تنظیم لیست مورد نظر برای انجام امور کاری می تواند به کنترل استرس شما کمک کند.

راهکار های کنترل استرس در محل کار
بخوانید
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن