خجالت زدگی و روش های کاربردی درمان حس خجالتی بودن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۱ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خجالت زدگی از خصوصیات نامناسب رفتاری است که در موقعیتهای خاص ایجاد میشود. این رفتار از واکنشهای طبیعی ذهن است. اما خبر خوش راههای درمان قطعی خجالت زدگی است.

روش های مختلفی برای کنترل احساس خجالت زدگی و خجالتی بودن در انسان ها وجود دارد که از جمله آن ها می توان به افزایش مهارت فن بیان با دوره فن بیان اشاره کرد. این روشها موجب می شوند افراد در موقعیت های خاص عملکردی بهتر و بهینه تر داشته باشند. در واقعیت می توان گفت بروز حس خجالتی بودن را در انسان ها کنترل می کنند. در حالت طبیعی این رفتار جزء خواص شخصیتی هر انسانی است و نباید سرکوب شود. اما گاها تاثیرات مخربی بر روی زندگی انسان می گذارد. در این مقاله در مورد روش های مناسب کنترل حس خجالت صحبت می شود.

خجالت احساسی است که هرکدام از ما در زندگی تجربه کرده ایم. گاه این حس خجالت در مواجه با اشتباه یا خطایی که از ما سر زده، ایجاد می شود. اما اگر این حس خجالتی بودن در تمامی شرایط بر ما غلبه کرده و بر اعتماد به نفس کودکان و موقعیت های گوناگون اجتماعی و فردی ما تاثیر بگذارد، لازم است که نسبت به درمان آن اقدام کنیم. خجالت می کشم حرف بزنم. خجالت می کشم از حق خود دفاع کنم. خجالت می کشم جنس خریداری شده را پس بدهم. خجالت می کشم هنر خود، توانایی ورزشی و جسمی خود، علم خود و … به دیگران نشان دهم. در چنین شرایطی خجالتی بودن کاملا غیر عادی بوده و نیاز به درمان دارد. در ادامه روش های کاربردی درمان خجالت زدگی و خجالتی بودن را با هم مرور می کنیم:

در مورد نکات مثبت رفتاری خود صحبت کنید

یکی از مواردی که موجب تشدید خجالت در انسان ها می شود تمرکز بر روی نکات منفی رفتاری است. این مورد می تواند به مرور زمان حتی موجب افسردگی و بیماری های خطرناک روحی شود. تا جای ممکن سعی کنید در مورد نکات مثبت رفتاری و اخلاقی خود صحبت کنید. سعی کنید شخصیت خود را با تمامی جنبه ها بپذیرید. هر فردی دارای رفتار های مثبت و منفی مختلفی است که در کنار یکدیگر وجود او را معنا می کند. افراد خجالتی معمولا تلاش می کنند به شدت از خود انتقاد کنند و در هر اتفاقی خود را مقصر می دانند. از طرفی ذهنشان نیز سیگنال منفی خجالت می کشم را به همه ابراز می کند .

برای حل این مشکلات، در مورد تمامی جنبه های رفتاری و شخصیتی خود در جمع صحبت کنید. از این موضوع نهراسید که مورد قضاوت قرار می گیرید. این موضوع در تمامی جوامع دنیا وجود دارد. سعی کنید آنچه در ذهن دارید را بدون فیلتر بیان کنید تا به مرور زمان از حالت منفی گرایی و خجالت زدگی بیرون بیایید.

خجالت زدگی و سرکوب شخصیتی

در جمع های دوستانه فعال باشید

یکی از عوامل اساسی در خجالتی بودن افراد عدم شرکت در بحث ها و جمع های دوستانه است. سعی کنید با تمام وجود در این بحث ها شرکت کنید و از حضور خود در این جمع ها لذت ببرید. ساکت بودن و عدم توانایی در ایجاد ارتباط می تواند باعث تشدید این حس در شما شود. افراد متناسب با شرایط رشد و محیطی که در آن زندگی می کنند دارای خصوصیات اخلاقی مختلفی هستند و براساس آن در محیط های اجتماعی رفتار می کنند. شناخت مناسب افراد اطراف می تواند به ایجاد یک رابطه مستمر و مثبت کمک کند. محیط های اجتماعی بهترین موقعیت ها برای آزمایش میزان بر طرف شدن این حس در افراد است.

برای غلبه بر حس خجالت زمان حضور در جمع های مختلف را برنامه ریزی کنید. حضور در جمع های مختلف بدون هیچ پیش زمینه ای می تواند باعث ایجاد مشکل برای شما و فن بیان شما شود. در اجتماع هایی که می دانید افراد بیشتری را می شناسید و ارتباط بهتری می توانید برقرار کنید، حضور بیشتری داشته باشید تا اعتماد به نفستان نیز افزایش یابد. با داشتن اعتماد به نفس آینده‌تان را درخشان کنید

خجالت زدگی و سرکوب شخصیتی

خود را سرکوب نکنید تا حس خجالت زدگی سرکوب شوید

این موضوع در قسمت های قبل نیز اشاره شد. منفی گرایی و منتقد بودن راجع به تمام جنبه های زندگی موجب از بین رفتن اعتماد به نفس افراد شده و در نهایت احتمال بروز حس خجالت را در افراد افزایش می دهد. توجه به نکات مثبت رفتاری و ایجاد زمینه ای برای تمرکز روی این جنبه از رفتار می تواند باعث افزایش دوره اعتماد به نفس و در نهایت کنترل حس خجالت شود.  سرکوب شخصیتی یکی از شایع ترین رفتار های افراد بی اعتماد  به نفس است.

کم رویی و کم حرفی یک رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. هر کدام از این دو عامل می تواند موجب ایجاد قسمتی از رفتار دیگر شود. حضور در موقعیت های اجتماعی مختلف در کنار بحث در مورد موضوعات مشترک می تواند موجب کاهش احتمال بروز خجالت در افراد شود. ارائه زبان بدن و همچنین ارتباط چشمی مناسب کمک زیادی به پیشبرد این هدف می کند. از مواردی که موجب بروز روحیه منفی در شما می شود دوری کنید.

برای سرکوب خجالت زدگی، خود را سرکوب نکنید

رو به جلو باشید تا خجالت زدگی برطرف شود

از جمله خصوصیات افراد موفق خاصیت تلاشگر بودن آن ها است. در هر زمان از زندگی افراد دارای امید و روحیه برای پیشبرد زندگی هستند. اما برای پیشرفت و درمان خجالتی بودن و سرکوب خجالت زدگی چه اقداماتی مناسب است؟

  • در زندگی اجتماعی سعی کنید در لحظه زندگی کنید و به آینده امیدوار باشید. امیدوار بودن باعث افزایش تلاش شما برای زندگی شده و به مرور زمان خجالت زدگی شما از بین می رود.
  • مهارت های خود را تقویت کنید. خجالت می کشم را کنار بگذارید. رو به جلو باشید.
  • توجه به اتفاقات گذشته می تواند باعث عقبگرد شما در زندگی شود. اتفاقات پیش آمده در گذشته نمی تواند تاثیری بر روی اتفاقات آینده شما بگذارد. غصه ها را فراموش کنید. از شکست ها برای پیشرفت خود استفاده کنید. خجالتی بودن را کنار گذاشته و بر روی آینده ای بهتر تمرکز کنید.
استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چرا خجالت می کشیم و خجالتی هستیم؟

این موضوع همچنین می تواند موجب افزایش اعتماد به نفس و کنترل حس کمرویی در افراد شود و در مجموع استفاده از این راهکار ها به کنترل حس خجالتی بودن در شما کمک می کنند.

می‌توانید از محصولات متنوع آکادمی بازار و دوره ثروت برای رشد و توسعه‌ی فردی خود کمک بگیرید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی