روش‌های جلوگیری از تشدید استرس

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

چگونه از تشدید استرس در محل کار یا زندگی جلوگیری کنیم؟ راه رهایی از اضطراب چیست؟ آیا استرس و اضطراب نتایج مثبتی هم دارند؟ آن نتایج کدام‌اند؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کنترل استرس

بیشتر افراد جامعه زمانی که صحبت از استرس می‌شود احساس بدی پیدا کرده و از صحبت در مورد آن فرار می‌کنند. این در حالی است که استرس و اضطراب یک حس طبیعی است که برای تمامی افراد جامعه وجود دارد و در موقعیت‌های خاص بروز پیدا می‌کند.

سرکوب این احساس یکی از بدترین روش‌ها برای کاهش شدت آن است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که استرس داشتن در واقع راهی برای پیشرفت و ارتقای شخصیتی افراد می‌باشد.

اما برای جلوگیری از تشدید استرس یک سری راهکار و روش وجود دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

روش‌های مدیریت استرس

برای کنترل و مدیریت اضطراب روش‌های مختلفی ارائه شده است. این روش‌ها براساس موقعیت و شرایط بروز استرس می‌تواند کمک زیادی به کنترل ا‌سترس در افراد بکند.

سرکوب استرس می‌تواند موجب تشدید این حس در افراد شده و عوارض نا‌مناسب‌تری را ایجاد کند. از جمله روش‌های مناسب کنترل استرس، توانایی داشتن انرژی مثبت و تفکر رو به جلو است. این موضوع از جمله پایه‌ای‌ترین راهکار‌ها برای کنترل استرس است.

نتایج مثبت

همواره افراد به دنبال داشتن انرژی مثبت رو به جلو برای فرار از روزمرگی و افسردگی هستند. از جمله نکات مثبت ا‌سترس می‌تواند این مورد باشد که افراد از این حس به عنوان روشی برای داشتن انرژی مثبت استفاده کنند.

استاد احمد محمدی
مغز سیستمی ساده دارد، هرخوراکی را به آن بدهیم، همان را پس خواهد داد، مراقب باش ذهنت را با چه افکاری تغذیه می‌کنی.
استاد احمد محمدی

سرکوب ا‌سترس بدون در نظر گرفتن نتایج مثبت آن از جمله راهکار‌های اشتباهی است که افراد در همان ابتدای مسیر پیش می‌گیرند. توانایی جلوگیری از رشد استرس و بحرانی شدن آن از جمله مسائلی است که باید اجرایی شود.

استفاده مثبت از استرس

اضطراب معمولا مسیری را در ذهن افراد ایجاد می‌کند تا با تمرکز بیشتری به سمت هدف خود حرکت کنند. همواره سعی کنید میزان متوسطی از استرس را برای خود کنار بگذارید.

زمانی که متوجه شوید که ا‌سترس منظوری دارد، سعی کنید آن را بفهمید و در جهت آن حرکت کنید. از مقابله کردن با آن یا فرار کردن از این موضوعات بپرهیزید.

این موارد باعث تشدید و گسترش استرس می‌شوند. گاهی میزان مناسب ا‌سترس می‌تواند باعث افزایش تمرکز شما برای انجام کار باشد.

دلیل بروز استرس

بروز احساسات در بدن انسان معمولا با دلایل مختلفی همراه است. پیدا کردن این دلایل کمک زیادی به شناخت رفتار‌های فردی شما می‌کند. عدم توجه به این احساسات می‌تواند موجب تشدید آن و بروز مشکلات دیگر در افراد شود.  

هیچ انسانی از بروز احساس استرس خوشش نمی‌آید. این احساس ناخوشایند ناشی از یک نیازی است که به آن پاسخ داده نشده است.

مثال

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های مهار و کنترل استرس و اضطراب

نوزادی را تصور کنید که گریه می‌کند. دلیل گریه کردن این نوزاد می‌‌تواند گرسنگی، درد یا نخوابیدن باشد. قبل از آنکه او را سرزنش کنید به خاطر گریه کردن باید به دنبال سرمنشا این گریه بگردید.

زمانی که افراد دچار ا‌سترس می‌شوند همانند همین نوزاد نیاز به یک راه حل دارند. به دنبال دلایل پیچیده و سخت نگردید. این ا‌سترس می‌تواند با پاسخ‌هایی بسیار ساده و قانع کننده تسکین پیدا کند.

سعی کنید در اسرع وقت نیاز شخصی خود را متوجه شده و در‌صدد پاسخ باشید. در صورت نیاز نیز می‌توانید به مشاوران فعال در این زمینه مراجعه کنید.

نشانه گذاری احساسات درونی

افراد معمولا برای خودشناسی باید یکسری معیار‌های اولیه گذاشته و از طریق آن‌ها به رشد شخصی خود کمک کنند.

به عنوان مثال برای هنگامی که ا‌سترس در موقعیت‌های مختلف بروز پیدا می‌کند، باید روش‌های علمی و درست کنترل آن را فرا بگیرید.

عکس العمل مناسب در این زمینه می‌تواند نتایج مثبت زیادی داشته باشد.

عکس‌العمل‌ها

اولین و مهم‌ترین آن‌ها کاهش فشار عصبی و افزایش میزان مدیریت شخصی خود می‌باشد.

دومین مورد تنظیم روابط عاطفی و کاری می‌باشد. این موضوع کمک می‌کند تا خط مشی روابط شما حفظ شود. سعی کنید در مواقع و شرایط مختلف خود را امتحان کنید. این مسیر کمک می‌کند کنترل شما بر روی احساسات‌تان بیشتر شده و بتواند مدیریت شخصی بهتری را داشته باشید.

درک درست از استر‌س همانند سایر احساسات می‌تواند باعث رشد فکری و افزایش قدرت فکری افراد شود. کنترل استرس از جمله بهترین کار‌ها برای کم کردن محدودیت‌های به وجود آمده از ا‌سترس می‌باشد.

افراد موفق در کنترل اضطراب خود بسیار موفق عمل می‌کنند و الگو خوبی هستند. جهت آشنایی با این توانایی‌ها و انواع ویژگی این افراد می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» و صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی استفاده نمایید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی